volgende motor (het zoveelste keuze topic) hulp graag

Monkey

MF veteraan
3 apr 2007
8.210
606
froubuurt
zoals de titel al zegt, dit is dan het zoveelste keuze topic maar aangezien ik niet zou weten wie er nu in godsnaam mijn eisen stelt aan een motor...
ik hoop dus dat jullie iets weten. dus heb je je motor te koop en denk je dat hij bij mij past, weet je een leuk model of heb je iets wat mischien wel iets boven de prijs is maar je hebt zelf interesse in een KTM Superduke (ruilen met geld bij) laat je dan horen aub.

-onder de 2000 euro
-zuinig! (1:25 minimum bijgesteld naar 1:20)

type maakt niet uit, al moet ik zeggen dat ik een GS niets vind (suzi gs).
mischien handig erbij te vertellen, ik ben 1,87 met gemiddelde verhoudingen, op de kleinste jappaners ga ik niet echt fijn zitten zeg maar.
ik had al 1 type op het oog, XBR500. oud licht 1 pittertje dat goed kan meekomen, zuinig, schijnt 1:30 te kunnen, heeft een kickstart (meer gewoon een leuke extra) en ziet er niet raar uit.

ik zou zeggen, schiet maar, ik hoor graag wat jullie voor mij kunnen bedenken :)

het totnutoelijstje: CB500, VTR250, VT500 en XJ700 (voorkeur is niet in deze volgorde)
 
Laatst bewerkt:
XBR500
leuk voorkomen, vooral de clubman uitvoering.

echter betrouwbaarheids-gewijs zou ik persoonlijk voor een yammie gaan
zie SRX of SR (of XT, daar pas je zeker op).
 
Laatst bewerkt:
is ook niet raar
moet nog wel even zeggen dat het een woon werk fiets word voor 150km per dag, niet elke dag maar zeker 2 keer in de week
aangezien ik het motortje zelf kan onderhouden is dat vele beter voor me
XT is een beetje te offroad denk ik, niet geschikt om van leeuwarden naar steenwijk te rijden over de snelweg
de wind maakt niet uit, ik had het ook opp de KTM willen doen maar ja, 1:13 is niet helemaal gunstig he

en hoe het rijd, als het maar rijd, vind ik het goed, alleen een offroad is iets te veel van het goede
 
Laatst bewerkt:
Ik ben zelf ook op zoek naar zoiets.
Ik denk dat ik voor een Honda NTV 650 Revere ga van rond de 1000 euro.
 
tsja, er is denk ik ook niet zo veel wat behoorlijk zuinig is.
maar ach, we zoeken verder.

wat is er trouwens niet betrouwbaar aan de XBR?
 
-onder de 2000 euro
-zuinig! (1:25 minimum)

type maakt niet uit, al moet ik zeggen dat ik een GS niets vind (suzi gs).
mischien handig erbij te vertellen, ik ben 1,87 met gemiddelde verhoudingen, op de kleinste jappaners ga ik niet echt fijn zitten zeg maar.
ik had al 1 type op het oog, XBR500. oud licht 1 pittertje dat goed kan meekomen, zuinig, schijnt 1:30 te kunnen, heeft een kickstart (meer gewoon een leuke extra) en ziet er niet raar uit.

Wat is er mis met een GS? Ruim onder de 2000 eu, 1:25 geen probleem. Ik ben 1,95 en doe 3000 km per maand op die van mij. Kost weinig en onderhoud is supersimpel.
 
tsja, een combi van niet mooi vinden en er zijn er al zo verschrikkelijk veel van

misschien is het ook wel gewoon een idee en moet ik er eens naar kijken
maar het liefst heb ik iets waar nog een beetje lol aan is, daarom (en ja, ik ben gek) vind ik de XBR ook leuk, 1cil, kickstarter, weer eens iets anders, ook qua uiterlijk.
maar ik zal de GS eens iets beter bekijken

en uh, er is niets mis met een GS, er is niets mis met wat voor motor dan ook maar dat wil nog niet zeggen dat ik er 1 wil
 
Het is niet zo dat als je geen GS koopt het er minder worden, of als je er wel een koopt dat het er opeens meer worden :P

Doen we er nog even een motiverend plaatje bij

359cxdu.jpg
 
Laatst bewerkt:
CB'tje 500 dan? Zelfde ding eigenlijk maar dan watergekoeld? Vriend van me heeft er een, trapt hem af tot op de grond, maar hij blijft maar rijden. Ik ben al twee keer van fiets gewisseld terwijl hij nog lekker doorhobbelt op dat ding. Vooruit ik rij meer, maar toch ;)
Neem je een S, dan heb je ook nog wat windbescherming.
 
Laatst bewerkt:
Verbruik wordt ook bepaalt door de hoeveelheid wind die je vangt(lengte) en wat je weegt(hoe meer gewicht er versnelt moet worden).
Dus wat eenzelfde motor bij de 1 verbruikt hoeft niet hetzelfde te zijn bij een ander.

Houdt daar ook rekening mee
 
dan vraag ik me af wat meer vangt, een super gestroomlijnde GSX-R 600 K1 of een TDM 850 met dikke Krauser koffer.
ik weet namelijk wel wat het verschil in verbruik is, en dat staat los van de hoeveelheid wind die gevangen word.
een motor (blok) moet ook nog eens efficient gemaakt zijn.

maar idd, ik houd enig marge in wat ik hoor. bedankt, ik had daar namelijk nog niet aan gedacht

nee ze rijder er niet minder om als ik een koop, echter als ik er geen koop rijd ik niet 1 van die vele, en dat is waar het om gaat.
de CB, wat is daar het verbruik van?

edit: oh wacht ff, je had het over lichaamsgewicht, ik ben niet zo zwaar dus dat moet goed komen, en ook mijn lengte is gemiddeld dus zo ver kan ik er niet vanaf zitten
 
Laatst bewerkt:
Yamaha SR, SRX, XT, of Honda XL, FT, XBR: zal qua betrouwbaarheid niet zoveel uitmaken, want het spul dateert qua techniek allemaal uit de zeventiger jaren. Dus relatief laag rendement, regelmatig onderhoud vereist, en hou er rekening mee dat bij snelweggebruik de zuigersnelheid (en daarmee de slijtage) aardig op kan lopen. Verbruik? Ik reed met mijn XL hooguit 1 op 17-18, en daar moest ik me al aardig voor inhouden.

Volgens mij ben je met een iets modernere tweecilinder (zoals een Suzuki GS500, oeps, of Honda CB450/500, NTV650 eveneens goede suggestie) beter af, omdat zo'n ding gewoon comfortabeler is bij het langduriger met hoge toeren rijden (snelweg). Immers, zo'n fiets is meer op dergelijk hoogtoeriger gebruik afgestemd: dus minder stampen, zuiniger en een langere levensduur. XBR, FT, SR, SRX zien er misschien uit als wegmotoren, maar hun blok was gewoon bedoelt voor off-road, en dat merk je.

Uiteindelijk zal alles tot zo'n 600 cc in staat zijn een gunstig verbruik neer te zetten, ongeacht of dat nou een 1-, 2-, 3- of 4-cilinder is: rijstijl zal de bepalende factor zijn. Ik ben geen BMW-addict, maar al eens een K75 overwogen? [die zijn namelijk ook zuinig en bewezen betrouwbaar, en je schijnt er een beste erectie van te krijgen...]
 
Laatst bewerkt:
GS weet ik niet of die modern te noemen is vanwege het luchtgekoeld. staat me tegen (alleen onderbuik gevoel, niet ervaring of verhalen)
NTV had ik nog niet aan gedacht, is dit zo ongeveer het zelfde als een deauville 650?
en dit is tenminste niet meer een lesmotor idee (sorry, vind ik nou eenmaal)
btw, eventueel nog choppers die geschikt zijn? VF700, xj700 enz...
 
Laatst bewerkt:
GS weet ik niet of die modern te noemen is vanwege het luchtgekoeld. staat me tegen (alleen onderbuik gevoel, niet ervaring of verhalen)
NTV had ik nog niet aan gedacht, is dit zo ongeveer het zelfde als een deauville 650?
en dit is tenminste niet meer een lesmotor idee (sorry, vind ik nou eenmaal)
GS modern? Nee, maar in ieder geval ruim 10 jaar moderner dan de 1-cilinder die je overweegt, en dat komt tot uiting in gebruikte materialen, toleranties en constructie. NTV heeft idd het blok van de vroege Deauville, maar is gewoon een naked, echter met cardan en enkelzijdige achterwielophanging :Y .
 
kijk, dat zijn de dingen waarnaar ik op zoek ben
indien cardan kan ik best leven met 1:22 of iets in de buurt, ik heb een deauvill gehad en weet dat het blok lekker loopt
en ja, de GS heeft 10 jaar op de XBR maar ik vind (!) ook een stuk minder karakter en dat vind ik ook weer iets.
 
Tip: ga gewoon eens kijken wat er zoal te koop is. Alles tot zo'n beetje 600-750 cc kun je heul zuinig rijden, zelfs als het er als een racer uitziet. Ik denk dat je daar meer aan hebt dan een lijstje maken van motoren waarvan je maar moet afwachten of je er nog 1 in redelijke staat aantreft. Ook b.v. een Yam FZ750 noteerde in testen regelmatig uitstekende verbruikscijfers (1 op 20 en beter), maar of je een dergelijk verbruik zelf gaat realiseren is zeer afhankelijk van je rijstijl.

Choppers: van Honda alles dat VT of VF Custom heet, van Yamaha alles wat XV Virago heet, Suzuki had nog de GS en GR customs ("L"), en Kawasaki zo ook nog e.e.a. Al nagedacht over Moto Guzzi?
 
sorry maar een gemiddelde 600 loopt zuinig?
ik heb er 2 gehad, 1:16 en 1:15 was het wel, daar kan ik in geen mogelijkheid 1:25 van maken, ik kan zuinig rijden maar zo goed is niemand denk ik.

ik rijd dus rustig.

daarom starte ik dit topic, om zo een beetje een idee te krijgen wat er mogelijk is, wat nu echt fatsoenlijk zuinige motoren zijn die niet kapot gaan van een beetje snelweg, zoals dusbmw zei over de XBR, die is nu dus eigenlijk afgevallen ivm betrouwbaarheid

K75 (mag K100 ook?) zal ik eens bekijken, zelfde voor pegaso en F650, thanks
 
thanks MGG
je schrijft dat 1:20 haalbaar is, dit vind ik nu niet uitzonderlijk zuinig zeg maar, kan ik beter blijven dieselen met 1:18
het idee is een beetje om met het motorrijden het gehele woon werk gedoe iets goedkoper te maken


K100 zien er goed uit. tussen de modellen zie ik het verschil zo ff niet maar ach.
K75 ziet er ook goed uit, zelfde als de K100, geen idee wat een RT of LT ofzo is maarals ik me daar in verdiep komt dat goed.
F650 is cool, wist niet dat dat ook kon :) (voor deze prijs)
pegaso geld het zelfde voor. leuke motor.

edit:
en ja, guzzi vind ik echt wel iets hebben, ook heel anders en dat vind ik goed.
wat doen die in het verbruik en onderhoud?
 
Laatst bewerkt:
is ook niet raar
moet nog wel even zeggen dat het een woon werk fiets word voor 150km per dag, niet elke dag maar zeker 2 keer in de week
aangezien ik het motortje zelf kan onderhouden is dat vele beter voor me
XT is een beetje te offroad denk ik, niet geschikt om van leeuwarden naar steenwijk te rijden over de snelweg
de wind maakt niet uit, ik had het ook opp de KTM willen doen maar ja, 1:13 is niet helemaal gunstig he

en hoe het rijd, als het maar rijd, vind ik het goed, alleen een offroad is iets te veel van het goede

Ik zou als ik jou was niet voor een 1 cilinder gaan, op de snelweg tril je eraf joh :P

En die zuinigheid tsja... ik zou het zo even niet weten, een GS500 red dat misschien net, nja bij mij iets van 1:22. Mja dat vind je niks :) en wat verder binnen je budget valt is even lastig te zeggen zo. Misschien een ouder type zoals hierboven al beschreven is :)
 
Laatst bewerkt:
GS weet ik niet of die modern te noemen is vanwege het luchtgekoeld. staat me tegen (alleen onderbuik gevoel, niet ervaring of verhalen)

Het blok is al 23 jaar (en counting) vrijwel onveranderd in productie dus technisch gezien is hij altijd modern geweest :P
 
1 cil kan toch wel, de BMW's lijken me redelijk geschikt toch?

een motorscooter voor mijn prijklasse zit vaak of in de lichte klasse (onder de 200cc) of de km stand is redelijk hoog. ik heb geen kaas gegeten van snaren en al wat niet meer en heb ook geen flauw benul van het onderhouds gevoelige en de betrouwbaarheid van de dingen, ik weet dat 1:28 wel te doen is voor de meeste scooters, is dit ook echt zo of verzin ik het terplekke?

de TTR lijkt volgens MS (en google) een 125 en dat is echt te weinig voor de snelweg.

tsja kaptein, als je het zo bekijkt zijn ze altijd al onder de prijs geweest dus :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan