Volgende motor

Kammetje

MF veteraan
13 apr 2019
2.274
2.474
Beste Forummers,

Begin 2019 kocht ik een Yamaha FZS600. Er stond toen een dikke 17.000km op de motor. Inmiddels zijn dat er bijna 41.000km.

Ik wil nu graag een andere motor. Een snelle motor waar ik comfortabel veel kilometers mee kan maken. Echter een zwaar gewicht staat me tegen. Een FJR1300 vind ik prachtig maar het gewicht ronduit intimiderend. Weeg zelf 75kg, wellicht ligt het daar. Een VFR1200x cross tourer vind ik ook mooi maar zal wat gewicht ervaring niet beter zijn. Een paar vragen:

1. Wen je aan gewicht?
2. Suggesties voor een motor?

Nieuw of gebruikt?

3. Jong of gebruikt scheelt weinig met nieuw (althans vind ik).

Nieuw is haalbaar maar.... Geen goede stalling dus dat houdt me tegen. Werken met een motorhoes is toch "second best".

Is natuurlijk een persoonlijke aangelegenheid maar ben benieuwd hoe men er tegen aankijkt.

Kijk uit naar de reacties waarvoor mijn dank.
 
Gaat het je puur om een snellere motor (die tevens comfortabel is)? Of zijn er meer dingen die je niet aan de FZS600 bevallen waarom je een andere motor wilt?
 
Beste Forummers,

Begin 2019 kocht ik een Yamaha FZS600. Er stond toen een dikke 17.000km op de motor. Inmiddels zijn dat er bijna 41.000km.

Ik wil nu graag een andere motor. Een snelle motor waar ik comfortabel veel kilometers mee kan maken. Echter een zwaar gewicht staat me tegen. Een FJR1300 vind ik prachtig maar het gewicht ronduit intimiderend. Weeg zelf 75kg, wellicht ligt het daar. Een VFR1200x cross tourer vind ik ook mooi maar zal wat gewicht ervaring niet beter zijn. Een paar vragen:

1. Wen je aan gewicht?
2. Suggesties voor een motor?

Nieuw of gebruikt?

3. Jong of gebruikt scheelt weinig met nieuw (althans vind ik).

Nieuw is haalbaar maar.... Geen goede stalling dus dat houdt me tegen. Werken met een motorhoes is toch "second best".

Is natuurlijk een persoonlijke aangelegenheid maar ben benieuwd hoe men er tegen aankijkt.

Kijk uit naar de reacties waarvoor mijn dank.
1. Ja, als ik een tijd met mijn Pan gereden en de MT09 van de standaard haal gooi ik hem bijna naar de grond. En als ik een tijd met de MT09 gereden heb, heb ik de eerste keer altijd moeite om hem van de standaard te halen.
2. Wat is snel? En waarom?
Fjr 1300 zou een goede keuze zijn.

3. Gebruikt is duidelijk goedkoper en dan hoef je de motor ook niet in te rijden. Een toermotor van 3j oud zal nog bij lange niet versleten zijn.
 
Wat betreft je 3e vraag.. Ik zat eerst ook naar jong gebruikt te kijken totdat ik inderdaad tot dezelfde conclusie kwam als jij. Ik vind het verschil ook veel te klein. Of je moet nog een paar jaar ouder pakken, dan wordt het na mijn idee interessanter. Natuurlijk begrijp ik dat niet iedereen de financiële middelen heeft om net die paar 1000 extra neer te leggen voor een nieuwe, maar ik spaar dan persoonlijk liever een maandje of 2 langer door voor een nieuwe..
 
Toen ik 20 was kocht ik een Suzuki GS1000 en de eerste drie dagen kwam ik er met spierpijn van af. Na een paar maanden realiseerde ik me dat ik de drie haakse hoeken op het grindpad om het huis moeiteloos nam. Ja, het went. De motor moet het meeste werk doen, niet jij. Ga een paar cursussen doen, de belangrijkste cursussen die ik deed waren niet de race-trainingen maar juist de zand- en terreintrainingen. Het gaat niet om de finish, het gaat om de race. Wat je uiteindelijk het leukste vindt om te rijden ga je vanzelf uitvinden, en juist dat is de lol er van.
 
Het ontbreken van een goede stalling zou voor mij ook wel een ding zijn trouwens. Of het nou om een nieuwe of om een paar jaar oude motor gaat. Maar ik ben ook wel extreem zuinig op spullen..volgens de mensen in mijn omgeving.:P

Bij de zoektocht naar een woning een aantal jaar geleden was een garage de enige eis van mijn zijde, mijn vrouw vulde het lijstje vervolgens rijkelijk aan met haar eisen.. _O-

Garage wilde ik in eerste instantie alleen voor de auto, maar nu ik besloten heb ook motor te willen rijden ben ik blij dat ik dus de beschikking over een garage heb. Anders had ik ergens een box gehuurd of eventueel een degelijk schuurtje laten bouwen in de tuin. Zijn er geen mogelijkheden voor jou om de motor ergens in de buurt te stallen of een stalling in de tuin te plaatsen?
 
Ik weeg ook 75 kg ( nou ja 73)
Motor weegt 300+ kg, je merkt het natuurlijk echt wel met verplaatsen zonder dat je daadwerkelijk rijdt ( en van de bok halen en dergelijke) maar het went wel, tijdens het rijden merk ik er eigenlijk niets van en het stuurt soepel en makkelijk.
En snel..tja..ik vind het voor mijn doeleinden snel zat ( woon werk en touren) maar zet ik het af tegen een moderne motor of een sportmotor dan is het niets bijzonders.
Het gaat er vooral om dat je je prettig voelt op de motor, want elke motor kan intimiderend zijn in principe ongeacht het aantal cc of type.
Als ik voor mijzelf spreek voel ik me vele malen prettiger op deze zware motor als op de lichtere en dat is meer omdat deze stabieler is en meer vertrouwen geeft, ik vond de lichtere motor daarom intimiderender ( volgens mij is dit niet eens een woord maar het slaat vast ergens op) in die zin als de ( vwb vermogen en zeker in gewicht zijnde) huidige.
 
Tjonge veel reacties. Fijn!

Wat betreft de Fazer 600. Fijne en lichte motor maar wil toch graag meer vermogen (pk's wennen denk ik). Bovendien is het nog een motor met carburatie. Wil graag een injectiefiets met abs. Bovendien Ben ik in die twee jaar een keer gevallen. Ik had meer mechanische schade (brak een staander) Dan de Fazer maar fraaier is de motor er niet van geworden.

Kortom, een andere motor. Maar nee, geen plaats als een stalling of iets dergelijks... Maar goed dat is ook een ding bij een Jong gebruikte motor. Maar goed, dat drempeltje neem ik makkelijker met Jong gebruikt...

Kijk naar een 1000sx van Kawasaki. Wat me tegenstaat is echter onderhoudsintervallen om de 6k. Ben conservatief en bevooroordeeld dus hoe mooi ook maar voor mij geen KTM adventure of een Ducati want toch gevoeliger Dan een Japanese fiets al kun je daar ook een zeperd Hebben. Ik wil een betrouwbare all rounder met kracht...
 
Tjonge veel reacties. Fijn!

Wat betreft de Fazer 600. Fijne en lichte motor maar wil toch graag meer vermogen (pk's wennen denk ik). Bovendien is het nog een motor met carburatie. Wil graag een injectiefiets met abs. Bovendien Ben ik in die twee jaar een keer gevallen. Ik had meer mechanische schade (brak een staander) Dan de Fazer maar fraaier is de motor er niet van geworden.

Kortom, een andere motor. Maar nee, geen plaats als een stalling of iets dergelijks... Maar goed dat is ook een ding bij een Jong gebruikte motor. Maar goed, dat drempeltje neem ik makkelijker met Jong gebruikt...

Kijk naar een 1000sx van Kawasaki. Wat me tegenstaat is echter onderhoudsintervallen om de 6k. Ben conservatief en bevooroordeeld dus hoe mooi ook maar voor mij geen KTM adventure of een Ducati want toch gevoeliger Dan een Japanese fiets al kun je daar ook een zeperd Hebben. Ik wil een betrouwbare all rounder met kracht...
Ik heb maar 1 advies.
Yamaha MT-10.

Standaard cruise control, risers en comfortzadel er op en je hebt een all rounder met kracht.
 
Prachtige motor maar geen kuip. Werkt dat in combinatie met een kippenek?
Zeker wel. Het yamaha tour scherm bied uitstekende windbescherming. Vergelijk het alleen niet met het kuipwerk van een BMW RT oid.

Hiervoor had ik een Tracer900, waarvan je verwacht dat je er comfortabel op kunt toeren... ben er achter gekomen dat dat dus 10x zo comfortabel gaat op een MT-10.
Ik ben 1.93m.
 
Je vraag is trouwens ook wel zo breed georienteerd dat nagenoeg iedereen je zijn eigen voorkeur aan zal gaan prijzen ;)

Wat ik stiekem ook aan het doen ben...
 
Je vraag is trouwens ook wel zo breed georienteerd dat nagenoeg iedereen je zijn eigen voorkeur aan zal gaan prijzen ;)

Wat ik stiekem ook aan het doen ben...

Ja realiseer ik me maar wil ik ook wel. Graag met motivitatie.
 
Het ligt er een beetje aan wat je er mee wilt. Is het comfort nodig om naar de mooie tourgebieden te cruisen? Of is het voor woon werk verkeer?

Als het is om naar bijvoorbeeld de Eiffel te rijden dan zou ik kiezen voor een lichtere motor met topkuip zoals een Tracer 700 of een Versys 650. Op locatie heb je namelijk heel veel plezier van het lichtvoetige stuurgedrag en je hebt alsnog de wind bescherming op de heen een terugreis.

Voor woon werkverkeer kun je prima een zwaardere motor als een GS1200 nemen. Dat loopt lekker rustig en rijdt ook prettig.
 
Ja realiseer ik me maar wil ik ook wel. Graag met motivitatie.
Comfortabele houding, veel koppel, loopt soepel ook onderin, 50 in z'n 4 kan prima, goed geveerd, niet te groot, niet zwaar, uitgerust met cruise control. Nadeel, hij zuupt.
 
Laatst bewerkt:
Het ligt er een beetje aan wat je er mee wilt. Is het comfort nodig om naar de mooie tourgebieden te cruisen? Of is het voor woon werk verkeer?

Als het is om naar bijvoorbeeld de Eiffel te rijden dan zou ik kiezen voor een lichtere motor met topkuip zoals een Tracer 700 of een Versys 650. Op locatie heb je namelijk heel veel plezier van het lichtvoetige stuurgedrag en je hebt alsnog de wind bescherming op de heen een terugreis.

Voor woon werkverkeer kun je prima een zwaardere motor als een GS1200 nemen. Dat loopt lekker rustig en rijdt ook prettig.

Met name woonwerkverkeer. Kijk stiekum ook naar een GS1200 maar een jap is sterker en minder storingsgevoelig...
 
Zou is naar een lichte GT kijken, MT-09 Tracer ofzo, niet zwaar, wel snel en beter geschikt voor langere afstanden. Nog iets snellers en sportiefs? Z1000SX of GSXF1000.

Gewicht en wat je daar van merkt, met name rijdend is nogal verschillend per motor, maar op onhandige momenten is het vaak handig als je motor niet al te zwaar is.
 
Tjonge veel reacties. Fijn!

Wat betreft de Fazer 600. Fijne en lichte motor maar wil toch graag meer vermogen (pk's wennen denk ik). Bovendien is het nog een motor met carburatie. Wil graag een injectiefiets met abs. Bovendien Ben ik in die twee jaar een keer gevallen. Ik had meer mechanische schade (brak een staander) Dan de Fazer maar fraaier is de motor er niet van geworden.

Kortom, een andere motor. Maar nee, geen plaats als een stalling of iets dergelijks... Maar goed dat is ook een ding bij een Jong gebruikte motor. Maar goed, dat drempeltje neem ik makkelijker met Jong gebruikt...

Kijk naar een 1000sx van Kawasaki. Wat me tegenstaat is echter onderhoudsintervallen om de 6k. Ben conservatief en bevooroordeeld dus hoe mooi ook maar voor mij geen KTM adventure of een Ducati want toch gevoeliger Dan een Japanese fiets al kun je daar ook een zeperd Hebben. Ik wil een betrouwbare all rounder met kracht...
Volgens mij heeft de ninja 1000 sx, oftewel de nieuwe z1000sx onderhoudsintervallen van 12000km. Op internet hebben ze het in elk geval over 7500 Mile.

En die is niet zo zwaar, wel comfortabel en alle elektronische snufjes die je wenst zitten erop.
 
@3

Daarvoor heb je verzekeringen tegen diefstal. Als een fiets van bijv. 5 jaar oud buiten kan staan, kan een nieuwe dat ook.
In principe is dat waar, maar je zult wel even goed de voorwaarden m.b.t. stalling moeten lezen: er zijn in mijn ervaring steeds minder verzekeraars die het accepteren dat de motor op het thuisadres buiten gestald staat, en zelfs binnen zal-ie bij de meesten met 2 sloten vast moeten zitten, en voorzien zijn van een alarm (met certificaat).
 
In principe is dat waar, maar je zult wel even goed de voorwaarden m.b.t. stalling moeten lezen: er zijn in mijn ervaring steeds minder verzekeraars die het accepteren dat de motor op het thuisadres buiten gestald staat, en zelfs binnen zal-ie bij de meesten met 2 sloten vast moeten zitten, en voorzien zijn van een alarm (met certificaat).

Woon in Amsterdam. Dus erg duur.....
 
Voor woon-werk verkeer zou ik zeker geen nieuwe motor kopen, het schrijft enorm af.

Persoonlijk zou ik gaan voor een lichte toermotor als een Tracer 700, V-Strom 650 of een Versys 650. Alle drie licht, heel erg zuinig en makkelijk om mee te manoeuvreren. En alsnog meer dan genoeg vermogen voor de Nederlandse wegen.
 
Beste Forummers,

Begin 2019 kocht ik een Yamaha FZS600. Er stond toen een dikke 17.000km op de motor. Inmiddels zijn dat er bijna 41.000km.

Ik wil nu graag een andere motor. Een snelle motor waar ik comfortabel veel kilometers mee kan maken. Echter een zwaar gewicht staat me tegen. Een FJR1300 vind ik prachtig maar het gewicht ronduit intimiderend. Weeg zelf 75kg, wellicht ligt het daar. Een VFR1200x cross tourer vind ik ook mooi maar zal wat gewicht ervaring niet beter zijn. Een paar vragen:

1. Wen je aan gewicht?
2. Suggesties voor een motor?

Nieuw of gebruikt?

3. Jong of gebruikt scheelt weinig met nieuw (althans vind ik).

Nieuw is haalbaar maar.... Geen goede stalling dus dat houdt me tegen. Werken met een motorhoes is toch "second best".

Is natuurlijk een persoonlijke aangelegenheid maar ben benieuwd hoe men er tegen aankijkt.

Kijk uit naar de reacties waarvoor mijn dank.
Massa went, en de eerder gedane suggestie m.b.t. rijopleiding / cursussen is sowieso goed, ongeacht wat voor motor je wilt rijden. Ik weeg nog geen 70 kg, rij inmiddels decennia lang met motoren van 300-350 kg, en vind dat stiekem prettiger dan een fiets van 100 of meer kg’s lichter. Maar goed ieder z’n meug.

ik zou vooral eerst bepalen wat je met de motor wilt doen, oftewel aan welke eisen het ding moet voldoen behalve sneller zijn dan wat je nu rijdt. Dan gaan proefrijden en kiezen. FJR is in principe een heel compacte motor, die heel gemakkelijk rijdt, al zul je - afhankelijk van wat je gewend bent - wellicht even aan de vering willen sleutelen.

De vraagprijzen voor zeer jong gebruikte exemplaren ligt idd vaal dichtbij de nieuwprijs, zeker bij dealers en de grote handelaren, maar daar is echt een boel te onderhandelen.
 
Woon in Amsterdam. Dus erg duur.....
Verhuizen, of een diefstalverzekering i.c.m. een plek om het ding te stallen. Desnoods een goedkopere motor kopen. Zeker als je een nieuwe of jong gebruikte (dure) motor overweegt, dan mag je er van uit gaan dat-ie gejat gaat worden (ik woonde 10 jaar in Amsterdam, heb er nog veel vrienden, en ik heb er veel moto’s zien verdwijnen).
 
Terug
Bovenaan Onderaan