Volgende motor

Ik wil de motor gebruiken als dagelijks vervoer, woon-werk, weekendje weg en Dan graag een motor met een hoge fun factor. Een MT-10 lijkt me gaaf..
 
Wat zegt men hier van een Yamaha FZ-1 Fazer? De voorloper van de MT-10. Hoor dat het een grove, ongecivilseerde motor is. Hooligan bike. Leuk maar de vraag is of dat goed is als "daily-rider". Dorstig ook maar dat is een MT-10 ook.
 
Met jouw eisen zou ik ook een Triumph 1050 op het lijstje zetten. Sprint ST of Tiger (Sport). Die zijn gebouwd vanaf 2005 en de sprint is voor relatief weinig te koop. Dan heb je voor minder geld veel "meer" motor dan bijvoorbeeld een jongere Tracer 700 of MT-10. Het geld dat je overhoudt kun je steken in upgrades.
 
Met jouw eisen zou ik ook een Triumph 1050 op het lijstje zetten. Sprint ST of Tiger (Sport). Die zijn gebouwd vanaf 2005 en de sprint is voor relatief weinig te koop. Dan heb je voor minder geld veel "meer" motor dan bijvoorbeeld een jongere Tracer 700 of MT-10. Het geld dat je overhoudt kun je steken in upgrades.

Betrouwbare dingen die Triumphs? Mooi zijn ze...
 
Ik wil de motor gebruiken als dagelijks vervoer, woon-werk, weekendje weg en Dan graag een motor met een hoge fun factor. Een MT-10 lijkt me gaaf..
KTM Superduke GT: een hogere fun factor ken ik niet (behoudens mss de niet-GT), en het ding kan nog zuinig zijn ook. Alleen jammer dat je het ding wss niet lang in bezit zult hebben als je hem in Amsterdam buiten moet stallen...
 
Laatst bewerkt:
Motoren genoeg, naast de eisen comfortabel en sneller, welke wensen heb je nog meer?
Wil je een motor met kuip of een naked? Koffers, of doe je alles in een rugzak? Als je hem voor woon werk gebruikt is enige bescherming wel prettig en voldoende km op een tank met beperkte onderhoudsintervallen. Je stalt hem buiten in Amsterdam, dus een nieuwe zou ik niet zo snel kopen.
 
Motoren genoeg, naast de eisen comfortabel en sneller, welke wensen heb je nog meer?
Wil je een motor met kuip of een naked? Koffers, of doe je alles in een rugzak? Als je hem voor woon werk gebruikt is enige bescherming wel prettig en voldoende km op een tank met beperkte onderhoudsintervallen. Je stalt hem buiten in Amsterdam, dus een nieuwe zou ik niet zo snel kopen.

Koffers of sw motech soft cases . Hoe kan ook niet alles in een rugzak.

Suzuki gsx-f1000 is dat een fijne motor?
 
Of een motor voor jou prettig rijdt weet je alleen als je een proefrit maakt. Wat ik bedoel te zeggen is stel eerst als je wensen en eisen samen en ga dan de motor erbij zoeken. Een Ducati Corse Superleggera heeft een kuip en er past ook een topkoffer op, maar het zou voor mij niet echt een motor voor dagelijks gebruik zijn. Ik denk dat je met een Suzuki gsx-f1000 een betrouwbare en ook comfortabele motor hebt maar wil je wel een supersport of meer een tour/naked zodat je wat meer rechtop zit? Er zijn genoeg merken maar je zult zelf een keuze moeten maken.
 
Wat zegt men hier van een Yamaha FZ-1 Fazer? De voorloper van de MT-10. Hoor dat het een grove, ongecivilseerde motor is. Hooligan bike. Leuk maar de vraag is of dat goed is als "daily-rider". Dorstig ook maar dat is een MT-10 ook.
Heb ik een paar jaar geleden voor erbij gehad. Gewoon omdat het kon. Perfecte fiets, deed niks fout. Te saai voor woorden, en daarom heb ik hem met een jaartje zonder enige spijt ook weer verkocht. Dat zou met een MT10 waarschijnlijk niet gebeurd zijn....
 
Heb ik een paar jaar geleden voor erbij gehad. Gewoon omdat het kon. Perfecte fiets, deed niks fout. Te saai voor woorden, en daarom heb ik hem met een jaartje zonder enige spijt ook weer verkocht. Dat zou met een MT10 waarschijnlijk niet gebeurd zijn....

Had ik niet verwacht, saai Dan. Hangt immers en gedrosseld R1 blok in..
 
Had ik niet verwacht, saai Dan. Hangt immers en gedrosseld R1 blok in..
Dat is ook wel het probleem met meningen denk ik, het is mijn ervaring en mening en ik voorzie dat veel FZ1 rijderds het compleet met mij oneens zijn. Maar naast de Tuono en de BMW bleef die FZ1 steeds vaker stil in de garage staan omdat er gewoon geen zak aan was, echt geen andere lol aan te beleven dan dattie feitelijk niks echt verkeerd deed. Zo saai...
 
Had ik niet verwacht, saai Dan. Hangt immers en gedrosseld R1 blok in..
In de MT-10 hangt het nieuwe R1 blok, dat is een crossplane 4 cilinder. Die hebben een heel andere beleving dan de klassieke 4 cilinder. Meer pit onderin en hoef je niet persé in z'n toeren te jagen voor wat vaart. De suzu's die voorgesteld worden hebben dat wel meer, en een veel minder sensationeel geluid ook.
 
In de MT-10 hangt het nieuwe R1 blok, dat is een crossplane 4 cilinder. Die hebben een heel andere beleving dan de klassieke 4 cilinder. Meer pit onderin en hoef je niet persé in z'n toeren te jagen voor wat vaart. De suzu's die voorgesteld worden hebben dat wel meer, en een veel minder sensationeel geluid ook.
Mijn ouwe 2012 FZ1 was ook gewoon dik, in de zin van breed rondom de heupen. _O- Niet dat het echt heel erg in de weg zat, maar het nodigde ook niet uit tot waar een MT10 je wel toe uitnodigt. Een MT10 is gewoon gaaf (vind ik dan) en een FZ1 is gewoon een motor.
 
Zo'n MT-10 is tweedehands bijna net zo duur als nieuw.
Zit er een mt-10 een quickshifter voor up en down of alleen voor opschakelen?
 
Betrouwbare dingen die Triumphs? Mooi zijn ze...
Zeer betrouwbaar en geliefd door de eigenaren. Ze kwamen ook goed uit de verf in langeduurtesten. 1 nadeel is dat Triumph de hoofdprijs vraagt voor onderdelen, dus ze zijn iets duurder in onderhoud en reparatie dan Japanners.
 
Voor woon-werk verkeer zou ik zeker geen nieuwe motor kopen, het schrijft enorm af.
Huh..dit begrijp ik niet helemaal, kun je me misschien iets meer uitleg geven over wat je schrijft?:)
Het maakt voor de afschrijving toch niets uit of er woon-werkkilometers op de teller staan of vrijetijdskilometers? Het is toch niet te herleiden waarvoor de kilometers die op de teller staan gemaakt zijn.. Of doel je ergens anders op wat de afschrijving beïnvloedt als de motor voor woon-werkverkeer wordt gebruikt?
 
Ik denk dat ik Arno wel een beetje begrijp.
Een WW-fiets heeft meestal heel snel heel veel km's.
Verder wordt een WW-fiets gebruikt bij alle weersomstandigheden.

Een privé motor komt vaak alleen uit de schuur met mooi weer voor een ritje in de buurt.
Bij de aankondiging van pekel slaapt de privé-motor lekker onder z'n dekentje! (mijn motoren houden iig winterslaap)
De gemiddelde NL-motorfiets rijdt 4k km's/jr. Een WW-fiets doet dat soms al in 1 maand.

Heel veel onderhoud en nog meer poetswerk kunnen de motor netjes houden.
Maar wie blijft dat doen met een WW-motor met dagelijks heel veel km's?
Al met al vind je het heftige gebruik terug in de restwaarde van de motor.
Want wees nou eerlijk: Zou jij een motor kopen van 2 jaar oud voor een dikke prijs met een ton op de teller?

Mijn buurvrouw dacht dat mijn Blackbird met 35k een nieuwe was. Mijn antwoord was dat ie bouwjaar 2004 had! :P
Als ik de kuip eraf haal voor onderhoud, is eronder alles nog vrijwel nieuw.
 
Laatst bewerkt:
Huh..dit begrijp ik niet helemaal, kun je me misschien iets meer uitleg geven over wat je schrijft?:)
Het maakt voor de afschrijving toch niets uit of er woon-werkkilometers op de teller staan of vrijetijdskilometers? Het is toch niet te herleiden waarvoor de kilometers die op de teller staan gemaakt zijn.. Of doel je ergens anders op wat de afschrijving beïnvloedt als de motor voor woon-werkverkeer wordt gebruikt?
Veel kilometers en mogelijk pekel in de winter. Dat maakt je motor niet mooier en zorgt voor een lagere waarde / hogere afschrijving.
 
Veel kilometers en mogelijk pekel in de winter. Dat maakt je motor niet mooier en zorgt voor een lagere waarde / hogere afschrijving.

Bedankt voor je reactie.. Ik had je dus niet helemaal goed begrepen..of eigenlijk heb ik gewoon een andere definitie van een woonwerk-motor in mijn hoofd blijkbaar..oeps_O-
Als ik het over een motor voor woonwerk-verkeer heb dan heb ik het over een motor die ik op mooie droge dagen gebruik om naar mijn werk te gaan. Anders pak ik gewoon de auto. Ik kan me zo voorstellen dat als ik op een dag 2 keer een uur een leuke woonwerkrit heb gehad ik 's avonds niet nog eens een 'plezierrit' van een uur ga maken. Dus in dat opzicht worden er dus niet meer kilometers op de teller gezet. Maar er zijn inderdaad ook rijders die altijd op de motor naar hun werk gaan..daarvan uitgaande begrijp ik nu je reactie helemaal!:t

Want wees nou eerlijk: Zou jij een motor kopen van 2 jaar oud voor een dikke prijs met een ton op de teller?
Absoluut niet..;) Dat was ook de reden dat ik zei dat ik liever een nieuwe koop als het verschil tussen nieuw en jong gebruikt zo klein is.
 
Absoluut niet..;) Dat was ook de reden dat ik zei dat ik liever een nieuwe koop als het verschil tussen nieuw en jong gebruikt zo klein is.
Wat ik bedoelde te zeggen:

Het betrof opmerking van Arno: 'Het schrijft enorm af' wat jij niet leek te begrijpen.
Als jij nu een nieuwe koopt en in 2 jr een ton op de teller zet, zal je niet veel meer gaan vangen voor deze fiets.
Want wie wil een jonge motor van jou kopen die al in korte tijd het klokje rond is? Dat ga je dan echt wel terugzien in de prijs! Dat schrijft dan flink af!

Financieel ben je er beter mee af om een gebruikte motor te kopen die nauwelijks gereden heeft. Maar al te vaak zie ik bij motorshows, fietsen te koop staan met vrijwel GEEN km's en toch al 5 jaar oud. Stofhappers met soms minder dan 3k!! Dan wel eerst goed het stof eraf vegen!!
Jouw aanschafkosten zijn mss maar de helft van oorspronkelijk aankoopbedrag. Dus met een lage tellerstand, feitelijk nog NIEUW!!
Doe jij er daarna in 2 jaar een ton bij, dan wordt het weer een 'normale' occasion als jij 'm tzt wil verkopen.
Zo'n motor is net zo betrouwbaar als een geheel nieuwe, alleen de afschrijving is dan aanmerkelijk lager geweest.
 
Wat ik bedoelde te zeggen:

Het betrof opmerking van Arno: 'Het schrijft enorm af' wat jij niet leek te begrijpen.
Als jij nu een nieuwe koopt en in 2 jr een ton op de teller zet, zal je niet veel meer gaan vangen voor deze fiets.
Want wie wil een jonge motor van jou kopen die al in korte tijd het klokje rond is? Dat ga je dan echt wel terugzien in de prijs! Dat schrijft dan flink af!

Financieel ben je er beter mee af om een gebruikte motor te kopen die nauwelijks gereden heeft. Maar al te vaak zie ik bij motorshows, fietsen te koop staan met vrijwel GEEN km's en toch al 5 jaar oud. Stofhappers met soms minder dan 3k!! Dan wel eerst goed het stof eraf vegen!!
Jouw aanschafkosten zijn mss maar de helft van oorspronkelijk aankoopbedrag. Dus met een lage tellerstand, feitelijk nog NIEUW!!
Doe jij er daarna in 2 jaar een ton bij, dan wordt het weer een 'normale' occasion als jij 'm tzt wil verkopen.
Zo'n motor is net zo betrouwbaar als een geheel nieuwe, alleen de afschrijving is dan aanmerkelijk lager g
Helder verhaal. Al wil ik wel kunnen verifiëren dat het daadwerkelijk 3K heeft gelopen. Alleen aan de staat van de motor is dat niet te herleiden. Mee eens?

Daarnaast heb ik bij een snelle motor de vrees dat de 1e eigenaar zo'n ding hard heeft aangepakt. Ook dat kun je niet echt ondervangen. Mee eens?
 
Helder verhaal. Al wil ik wel kunnen verifiëren dat het daadwerkelijk 3K heeft gelopen. Alleen aan de staat van de motor is dat niet te herleiden. Mee eens?

Daarnaast heb ik bij een snelle motor de vrees dat de 1e eigenaar zo'n ding hard heeft aangepakt. Ook dat kun je niet echt ondervangen. Mee eens?
Een zwaardere motor lijkt me juist minder mishandeld. Die tuft op half gas in een paar seconden naar de 100. Met een lichtere motor moet je aan het gas hangen en het ding in z'n toerenbegrenzer jagen.
 
Ik heb een FZ en een BB.
Met de FZ zit ik meer op het gas dan met de BB. Waarom..................... de BB gaat zodanig snel, dat het feest niet lang kan duren.
Helemaal geen behoefte om de BB steeds uit te melken.................... Maar het kán dus wel!!

@ Kammetje
Bij een jonge motor is vaak al best wel te zien, of ie al veel meer heeft gelopen. Neem iemand mee met kennis!
Jij zit in een categorie van prijs dat je net zo goed kan kijken bij een gerenommeerde dealer.
Je gaat iets meer betalen, maar daar staat garantie en vertrouwen tegenover. (en dat mag ook voor de prijs)
 
Ik heb een FZ en een BB.
Met de FZ zit ik meer op het gas dan met de BB. Waarom..................... de BB gaat zodanig snel, dat het feest niet lang kan duren.
Helemaal geen behoefte om de BB steeds uit te melken.................... Maar het kán dus wel!!

@ Kammetje
Bij een jonge motor is vaak al best wel te zien, of ie al veel meer heeft gelopen. Neem iemand mee met kennis!
Jij zit in een categorie van prijs dat je net zo goed kan kijken bij een gerenommeerde dealer.
Je gaat iets meer betalen, maar daar staat garantie en vertrouwen tegenover. (en dat mag ook voor de prijs)
Ja wil ook voor een gerenommeerde dealer gaan. Dan maar wat meer betalen. Dank voor jouw inbreng.
 
Terug
Bovenaan Onderaan