Volgende motor

Helder verhaal. Al wil ik wel kunnen verifiëren dat het daadwerkelijk 3K heeft gelopen. Alleen aan de staat van de motor is dat niet te herleiden. Mee eens?

Daarnaast heb ik bij een snelle motor de vrees dat de 1e eigenaar zo'n ding hard heeft aangepakt. Ook dat kun je niet echt ondervangen. Mee eens?
Dat snap ik niet.
Ga je er dan zelf als een oud vrouwtje mee rijden?
Of heb je liever dat je een 1000cc supersport koopt van iemand die altijd onder de 3000 toeren is gebleven en er alleen maar toertjes rond de kerk mee heeft gemaakt?
Als er iemand met een motor heeft geragd merk je dat wel, behalve als hij ook goed onderhouden is geweest.
Mijn MT09 heeft al zeker 20 circuit dagen erop staan en net geen 40k kilometers, de meeste met het gas erop.
De motor krijgt ook vaker onderhoud dan door yamaha voorgeschreven.
Daardoor rijdt de motor nog even goed als een nieuwe. (echt getest omdat ik af en toe een leenmotor mee krijg van de Yamaha dealer)
 
Dat snap ik niet.
Ga je er dan zelf als een oud vrouwtje mee rijden?
Of heb je liever dat je een 1000cc supersport koopt van iemand die altijd onder de 3000 toeren is gebleven en er alleen maar toertjes rond de kerk mee heeft gemaakt?
Als er iemand met een motor heeft geragd merk je dat wel, behalve als hij ook goed onderhouden is geweest.
Mijn MT09 heeft al zeker 20 circuit dagen erop staan en net geen 40k kilometers, de meeste met het gas erop.
De motor krijgt ook vaker onderhoud dan door yamaha voorgeschreven.
Daardoor rijdt de motor nog even goed als een nieuwe. (echt getest omdat ik af en toe een leenmotor mee krijg van de Yamaha dealer)
Zal het toelichten. Nee, ik pamper de motor niet. Hoeft ook niet, kan veel hebben mits goed op temperatuur gereden voor er gas wordt gegeven. En onderhoud natuurlijk, dat spreekt.

Maar bij een jong gebruikte motor met om en nabij 15k op de klok kun je echt niet voelen hoe de vorige eigenaar daar mee is omgesprongen. Dan moet het wel heel extreem zijn wil je dat merken.

Maar goed, zo zie ik het.....
 
Tja..heeft ook wel veel te maken met hoe lang/ hoe veel en hoe veel verschillende of juist een specifiek type heb je gereden ( als in type motor/merk blok etc.)
Ik vond mijn xj600s best goed rijden maar was mijn eerste motor en had 50k er op, de dame welke deze gekocht heeft vond em geweldig rijden en sturen en stapte een dag ervoor van hetzelfde type af enkel een paar jaar jonger, haar vriend reed eenzelfde motor en vond die van mij eveneens beter rijden ook jaren jonger overigens( de motor)
Rij nu de st1100 met 138k op de teller en vind het een enorm verschil met de xj, rijdt vele malen beter maar dat is mijn mening, een andere van hetzelfde type rijdt misschien nog veel beter met 2 ton op de teller en een met 45k op de teller hokt en bokt de weg over maar de bestuurder is helemaal tevreden.
Kortom..jong of oud it’s all a matter of perception..een naked op dezelfde snelheid als een tour geeft een andere beleving, een open uitlaat geeft je het idee dat je veel sneller bent als je daadwerkelijk bent etc.
Testen en uitproberen en minder op leeftijd en km stand letten, onderhoud zegt vele malen meer.

maar dat is mijn mening.
 
Nou...................... Een motor met 2 ton op de teller die heeft toch iha zijn beste tijd wel gehad. No matter wat het onderhoud is.

Dat die mensen graag jouw FJ wilden kopen, dat kan ook een financiële reden hebben.
Zeker niet de mooiste motor, maar je hebt wel een betrouwbare fiets voor heel weinig geld.
Mijn broer had ook een FJ600-40k gelopen. Mankeerde nix aan. Toch kon ie 'm voor €800 (paar jaar terug) aan de straatstenen niet kwijt.
(Nee, ik wilde 'm ook niet)

Je ziet 't zelfs op dit forum.
Als iemand met heel weinig centjes advies vraagt voor een motor, dan wordt altijd de FJ600 voorgesteld.
 
Dat heeft meer te maken met het stigma wat dit type (xj) heeft als “saaie”/ degelijke motor, dan met de motor zelf.
 
Nou...................... Een motor met 2 ton op de teller die heeft toch iha zijn beste tijd wel gehad. No matter wat het onderhoud is.

Dat die mensen graag jouw FJ wilden kopen, dat kan ook een financiële reden hebben.
Zeker niet de mooiste motor, maar je hebt wel een betrouwbare fiets voor heel weinig geld.
Mijn broer had ook een FJ600-40k gelopen. Mankeerde nix aan. Toch kon ie 'm voor €800 (paar jaar terug) aan de straatstenen niet kwijt.
(Nee, ik wilde 'm ook niet)

Je ziet 't zelfs op dit forum.
Als iemand met heel weinig centjes advies vraagt voor een motor, dan wordt altijd de FJ600 voorgesteld.

Mee eens. twee ton is veel.

Maar een dikke fiets (super tenere, fjr1300, pan european) met 80k op dr klok bij een dealer. Stel het is een mooi en goed onderhouden ding. Maar ja 40k wil niemand hem meer hebben want dan staat er 120k op en schrijf je toch behoorlijk af omdat de dealer nog steeds een respectabel bedrag vroeg.

Paar vragen:

1. Wat is slimmer, een motor van 30k naar 70k rijden of van 70 k naar 110k?
2. Kan een dikke toerfiets gemakkelijk een ton draaien?

Alvast bedankt....
 
Iedere motor (bijna?) kan een ton draaien.
Met een beetje onderhoud, moet dat zeker mogelijk zijn.
In Moto73 staat regelmatig artikel van Marathonmotor met allerlei motoren waar flink aantal km's mee zijn gemaakt.
Een Pan of een FJR Marathonartikel zal best wel eens zijn gemaakt. Effe naar zoeken. ( 2 ton is meer regel dan uitzondering)

Ik kreeg mijn FZ750 met 1 ton. Inmiddels staat ie nu boven 2 ton en is 35jr oud.
Ieder jaar maak ik wel een (flinke) reis met dat ding. Van Portugal tot Sicilië tot Skagen(DK).
Afgelopen zomer heb ik me ingehouden vanwege Covid en ben niet verder dan de Mt Ventoux gekomen.
Als corona niet gek blijft doen staat ook Noordkaap nog op de rol..................(?)

Algemeen gesproken is het in jouw geval beter om een motor met minder km's te vinden.
Die ga je straks zelf wel maken. Koop jij een motor met 30k en je bent op 70k gekomen, dan kan je alsnog doorgaan naar 110k.
Zo heel veel verschil in prijs maakt 't niet altijd of een motor (iets) meer heeft gelopen.
 
Paar vragen:

1. Wat is slimmer, een motor van 30k naar 70k rijden of van 70 k naar 110k?
2. Kan een dikke toerfiets gemakkelijk een ton draaien?
1. Geen van beide, dan zou ik van 30k naar 110k rijden, en daarna nog even door, want in beide gevallen krijg je er bij inruil geen hoofdprijs voor terug
2. Ja, als je er goed voor zorgt (en de vorige eigenaar dat ook deed)
 
Nou...................... Een motor met 2 ton op de teller die heeft toch iha zijn beste tijd wel gehad. No matter wat het onderhoud is.
Onderhoud bepaald juist alles: als een motor gewoon netjes op tijd z'n beurtjes krijgt, en versleten onderdelen gewoon netjes op tijd voor goede spullen vervangen worden, dan rijdt zo'n ding ook op hoge leeftijd nog als nieuw. Dat is logisch, want alle slijtageonderdelen zitten dan netjes binnen de fabriekstoleranties.

Maar helaas doen maar weinig eigenaren dat. Zodra een motor ouder wordt en de restwaarde daalt, gaat er bezuinigt worden op het onderhoud: gewoon uitstellen of helemaal niet meer doen, en dan naar e.o.a. beunhaas als het ding stukgaat. Want tja, de "onderhoudskosten staan niet meer in verhouding tot de dagwaarde". Op zich is dat een kromme beredenering, want onderhoudskosten zijn gewoon kosten die bij het rijden horen, net als brandstof. Tegelijkertijd is het ook een begrijpelijke beredenering, want als een motor steeds minder waard wordt dan komt-ie niet zelden in handen van mensen die er eigenlijk het geld niet voor hebben, of dat geld er niet voor over hebben. Het is niet goedkoop namelijk, om een oude fiets in tiptop conditie te houden, dus die kosten-versus-waarde afweging komt vanzelf een keertje, meestal als er een boel onderdelen tegelijk versleten zijn en om vervanging vragen..
 
Laatst bewerkt:
Een motor met hogere km-standen heeft nu eenmaal slijtage, die je vaak ook niet direct ziet.
Bijv, lagerspelingen van de krukas, of de zuigers in de cilinders.
Dan kan de motor bij aankoop met 2 ton op de teller nog prima functioneren, maar de spelingen worden dan al flink ruim.
De dag dat je mss een revisie moet gaan doen, komt dichterbij. Dit heeft niets van doen met goed onderhoud. Dat is gewoon gebruiks-slijtage.

Ik zie dat bijv ook bij mijn FZ ook met meer dan 2 ton op de teller.
De shims van de klepspelingen zijn langzamerhand wel op de minimaal leverbare maten. Maw de inslag op de zittingen gaat naar max. grens.
Op termijn is dat kop-revisie of een andere kop plaatsen. (die ik nog heb liggen)
 
En als je die revisie achter de rug hebt, dan rijdt-ie weer als nieuw, vooropgesteld dat het goed gedaan wordt natuurlijk.

Onderhoud, revisie ... ik vind dat in deze context semantiek: in beide gevallen vervang je versleten onderdelen, dat kost geld, en dat zijn kosten die horen bij het doorrijden met een oude motor. Sommige eigenaren hebben dat er niet voor over, en dan gaat de motor vroeg of laat stuk. Maar al heel lang voor dat moment aanbreekt kun je echt wel merken dat de boel versleten is (tikken, rammels, olieverbruik, kleppen zijn uit-gesteld, etc.), en dat je eigenlijk aan de bak moet. Bij goed onderhoud valt dat op, en dan kun je de keuze maken om er wat aan te doen, of niet.

Dat je sommige slijtage t.t.v. aankoop niet in 1 oogopslag kunt waarnemen is natuurlijk waar, hetgeen ook de reden is dat ik persoonlijk niet zo snel een motor met hele hoge km stand zal kopen. Maar dat is ook omdat ik dat niet hoef, luxe (of luiheid) dus. Laat onverlet dat ik recent een 12 jaar oude 1200RT als leenmotor meekreeg: dat ding zag er niet uit, maar startte/reed/stuurde/remde als een nieuwe, ondanks de 268k km op de klok. Maar daar zal in de tussentijd best het e.e.a. aan gesleuteld zijn, verwacht ik zomaar.

Mijn punt doorheen dit hele topic - en ook dat laatste bericht - is dat als je een oude fiets met een boel km’s koopt je er rekening mee moet houden dat er slijtage is, en dat je vroeg of laat dus flinke kosten gaat maken (of op zoek moet naar een andere fiets). Volgens mij zijn we het daar wel over eens.
 
Laatst bewerkt:
En als je die revisie achter de rug hebt, dan rijdt-ie weer als nieuw, vooropgesteld dat het goed gedaan wordt natuurlijk.
Revisie.........................??
Ja, het kan zijn dat je het motorblok flink hebt aangepakt. Dat kan dan weer een tijdje mee. Prima!

Maar als het blok dan weer goed is, dan blijkt de lagering van de wielophanging of de schokdemper ook versleten.
Heb je dat weer klaar, dan is de aandrijving en remmerij aan de beurt. Zo blijf je lekker bezig.......................!

Daarom soms beter om maar NIETS meer te doen, totdat ie het echt begeeft. Gaat ie daarna naar de sloop!
Er zijn zat motoren te koop voor minder dan €1000 waar je nog vele jaren mee kan rijden.
 
Revisie.........................??
Ja, het kan zijn dat je het motorblok flink hebt aangepakt. Dat kan dan weer een tijdje mee. Prima!

Maar als het blok dan weer goed is, dan blijkt de lagering van de wielophanging of de schokdemper ook versleten.
Heb je dat weer klaar, dan is de aandrijving en remmerij aan de beurt. Zo blijf je lekker bezig.......................!

Daarom soms beter om maar NIETS meer te doen, totdat ie het echt begeeft. Gaat ie daarna naar de sloop!
Er zijn zat motoren te koop voor minder dan €1000 waar je nog vele jaren mee kan rijden.
Volgens mij zeggen we hetzelfde.

Wat ik zeg is dat, als je er maar genoeg geld tegenaan smijt, een oude fiets met hoge km stand als een nieuwe kan rijden, en dat zoiets een keuze is, maar niet altijd de moeite of het geld waard.

Wat jij zegt dat zoiets niet altijd de moeite / geld waard is, want als versleten, dan haal je een nieuwe (lees: andere).

Volgens mij komt dat op hetzelfde neer, maar ik zal wel gek zijn.
 
Gewicht went heel snel heb ik zelf gemerkt met mijn Pan. Op zijn kant is hij voor iedereen zwaar om overeind te zetten of je nu 75 kilo weeg of 100...
Ik heb me echt verbaasd over het rijgedrag en vooral het bochten gedrag van de Pan.
Mijn zoon die wel eens achterop zit die zegt ook dat ik met de Pan schuiner door de bocht ga dan met de CBR.
Mijn advies is om een langere proefrit te maken met een aantal motoren, ik heb een korte proefrit gereden met de pan en kwam er later achter dat de zithouding voor mij niet werkt......
Ik weet niet waar je vandaan komt maar je mag altijd een rit maken op mijn ST1300.
 
Andere vraag met hoeveel sleutels wordt een honda motor op dr markt gebracht. Ik dacht drie. Twee zwarte en een rode. Correct? Verschilt dat nog per type?
 
Buiten & Amsterdam, zegt genoeg.
Koop een leuke naked (mooi weer ww, plezierritjes en trips prima te doen)

Hou het lekker bij 4/5k en besteed de rest als je in de toekomst wel kan stallen of beter kan beveiligen.
 
Buiten & Amsterdam, zegt genoeg.
Koop een leuke naked (mooi weer ww, plezierritjes en trips prima te doen)

Hou het lekker bij 4/5k en besteed de rest als je in de toekomst wel kan stallen of beter kan beveiligen.

Heb al beslist. Het is toch een Crosstourer geworden. Het gewicht viel mee, op moment dat de wielen draaien. Wat een koppel.....
 
Honda VFR 1200X Crosstourer. Wanneer ik de motor heb zal ik er een topic aan wagen.

Moet alleen meer spinazie eten anders krijg ik em niet op de bok....
Doe maar een extra blik spinazie, want jij gaat vannacht op MF op je donder krijgen:+

(link weggehaald)
 
Laatst bewerkt:
Heel veel aan de nieuwe motor gedacht!
Als ie 't dan maar droog heeft kunnen houden........................ :?

Opbokken is niet zozeer een kwestie van kracht, maar van de juiste slag........................
 
Honda VFR 1200X Crosstourer. Wanneer ik de motor heb zal ik er een topic aan wagen.

Moet alleen meer spinazie eten anders krijg ik em niet op de bok....
Op de bok zetten is niet meer als een handigheidje, ( ben zelf nog geen 75 kg en zet de 300+kilo motor ook meerdere keren per dag op de bok..niets moeilijks aan)
Dus minder spinazie en meer YouTube tip filmpjes :)

mooie bike btw..
En 127pk met 126Nm koppel ( :9
 
Op de bok zetten is niet meer als een handigheidje, ( ben zelf nog geen 75 kg en zet de 300+kilo motor ook meerdere keren per dag op de bok..niets moeilijks aan)
Dus minder spinazie en meer YouTube tip filmpjes :)

mooie bike btw..
En 127pk met 126Nm koppel ( :9

Onvoorstelbaar wat een koppel. Als je gas geeft vliegt mijn baard naar achteren ongeacht toerental.
Voorzichtig beginnen.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan