Volgorde cilinders boxer (4-cilinder)

  • Onderwerp starter Anoniempje313
  • Startdatum
A

Anoniempje313

Guest
Omdat ik te veel twijfel, even voorleggen.

Ik welke volgorde worden de cilinders geteld bij een boxer?

Ik zelf dacht: op de motor zitten, dan is linksvoor nummer 1, rechtsvoor 2, linksachter 3 en rechtsachter 4.
 
Tis allemaal nogal geheim... ;)

Via de handleiding voor het synchroniseren van de cars, kom ik er achter dat carb 4 linksachter zit, zittend op de motor.

Dat zou het dan zo moeten maken (zoals jij aangeeft baneneman):
voor
2 1
4 3
achter​
 
het is voor synchroniseren niet noodzakelijk dat je de volgorde weet.
het gaat in paren.
dus de 2 linker cilinders stel je gelijk, dan de 2 rechter cilinders.
en dan de 2 paren.
 
het is voor synchroniseren niet noodzakelijk dat je de volgorde weet.
het gaat in paren.
dus de 2 linker cilinders stel je gelijk, dan de 2 rechter cilinders.
en dan de 2 paren.

Ja, dat snap ik wel, duh :)

Maar 4 is de vaste (niet instelbaar), en dat is linksachter, vandaar mijn deductie.
 
De vuistregel van de meeste fabrikanten is dat de cilinder die het dichtst bij de distributie- riem of ketting zit, cilinder nummer 1 is. De volgende cilinder nummer 2 en zo verder. Bij een oude GL1000 is cilinder 1 dus rechts vooraan als je op de motor zit en cilinder 2 links vooraan, cilinder 3 rechts achteraan en natuurlijk cilinder 4 links achteraan.

Bij de GL1000 kan je enkel regelen tussen cilinder (1 en 3) en (2 en 4). Dan moet je nog de balans regelen tussen beide cilinder paren en dan draait ie als een zonnetje. Weet het uit ervaring heb het vandaag nog gedaan.

Over welke motor gaat het trouwens?
 
GL1200.

Maar ik zit niet met synchroniseren (gaat idd zoals jij aangeeft), maar om de juiste aansluiting van bougieskabels aan de bobines.

Die heb ik allemaal nieuw, en de oude heb ik er twee maanden terug afgehaald, zonder foto oid, en ik wil ze erg graag op de juiste manier terugplaatsen.
 
Das ook een goed idee.

Het leek me makkelijker het te vragen, voor het geval iemand het zo uit het koppie weet. Scheelt mij weer twee kapjes er af schroeven.

Ik vraag het de dealert wel, misschien dat die het weet O-)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan