Volgorde van wassen, oliewissel en ketting schoonmaken en smeren

7 mei 2020
97
18
Hoi,

Ik ben eigenlijk benieuwd naar de juiste volgorde van de onderstaande werkzaamheden.

Ik wil mijn motor klaarmaken voor de nieuwe seizoen en wil
olie wisselen
luchtfilter vervangen
oliefilter vervangen
Ketting schoonmaken met motul ketting cleaner
Ketting invetten met motul Kettingspray
En wassen.

Logischerwijs lijkt mij handig om eerst kort mee te rijden, daarna olie wisselen en oliefilter. Daarna luchtfilter.

Vervolgens ketting schoonmaken en daarna motor wassen en als laatste ketting invetten, waarbij hopelijk motor nier vies wordt door de Kettingspray..

Alleen na wassen zal de ketting nog nat zijn, tenzij ik paar uur wacht, moet de ketting helemaal droog zijn voordat ik hem invet?

Of kan ik het voor het wassen doen?

Is dit de juiste en beste volgerde of hebben jullie andere werkwijze?
 
Eerst ketting schoonmaken, dan rijden, dan ketting smeren, olie en filters verwisselen, dan wassen.

Edit; Zou zelf niet te gulzig zijn met cleaner op je ketting, gewoon beetje (warm) water en borstelen.
 
Laatst bewerkt:
Eerst ketting schoonmaken, dan rijden, dan ketting smeren, olie en filters verwisselen, dan wassen.

Edit; Zou zelf niet te gulzig zijn met cleaner, gewoon beetje (warm) water en borstelen.
Na wassen wordt toch de ketting weer nat, na smeren, is dat niet onhandig?

Trouwens moet je met wassen ook je ketting helemaal spoelen?
 
Waar ik op uitkom is dit:

1. Warm rijden, warme olie is beter om af te tappen.
2. Tijdens af tappen olie, ketting schoonmaken
3. Oliefilter verwisselen
4. Luchtfilter verwisselen
5. Nieuwe olie erin
6. Wassen
7. Drogen
8. Warmrijden
9. Kettingspray spuiten

Enige waar ik nog aan twijfel is.
6,7 na 9.
En of warmrijden na schoonmaken vd ketting wel handig is, want is niet ingesmeerd.
 
Als je het mij vraagt overdenk je het haha.

Punt twee kan je schrappen, je hoeft je ketting niet schoon te maken. Alleen smeren.

Wassen doe je met een emmer een een sopje, eventueel wat wd40 op een doekje voor vette chassis delen, daarna afspoelen met de tuinslang en drogen met een paar theedoeken of handdoeken.

Dan gewoon ketting smeren en je werkzaamheden doen en daarna rijden.

Tijdens het verzinnen van de juiste volgorde had je de motor al klaar kunnen hebben :+
 
Waar ik op uitkom is dit:

1. Warm rijden, warme olie is beter om af te tappen.
2. Tijdens af tappen olie, ketting schoonmaken
3. Oliefilter verwisselen
4. Luchtfilter verwisselen
5. Nieuwe olie erin
6. Wassen
7. Drogen
8. Warmrijden
9. Kettingspray spuiten

Enige waar ik nog aan twijfel is.
6,7 na 9.
En of warmrijden na schoonmaken vd ketting wel handig is, want is niet ingesmeerd.
Hou mijn volgorde aan en maak de ketting schoon op de manier die ik noemde.

De ketting kun je beter smeren als ie warm is en de olie beter aftappen als ie warm is.

Als je met een schoongemaakte ketting een stukje gaat rijden gebeurt daar niks mee, als je alleen even het grove vuil er af schrobt met een borstel en wat water. Kettingen moet je niet te grondig schoon willen maken omdat je, als de o-ringen beschadigd zijn je het vet uit de bussen trekt en deze droog/vast gaan lopen.

Kettingspray geeft zooi, dus grote kans dat alles er weer onder zit nadat je m net mooi schoongemaakt hebt.

Neem aan dat je motor niet zo goor is dat je door de bagger hoeft te roeren om bij je aftapplug en filters te komen.
 
Hoi,

Ik ben eigenlijk benieuwd naar de juiste volgorde van de onderstaande werkzaamheden.

Ik wil mijn motor klaarmaken voor de nieuwe seizoen en wil
olie wisselen
luchtfilter vervangen
oliefilter vervangen
Ketting schoonmaken met motul ketting cleaner
Ketting invetten met motul Kettingspray
En wassen.

Logischerwijs lijkt mij handig om eerst kort mee te rijden, daarna olie wisselen en oliefilter. Daarna luchtfilter.

Vervolgens ketting schoonmaken en daarna motor wassen en als laatste ketting invetten, waarbij hopelijk motor nier vies wordt door de Kettingspray..

Alleen na wassen zal de ketting nog nat zijn, tenzij ik paar uur wacht, moet de ketting helemaal droog zijn voordat ik hem invet?

Of kan ik het voor het wassen doen?

Is dit de juiste en beste volgerde of hebben jullie andere werkwijze?

Voor het begin van het seizoen ben je al 2 maand te laat. En cleanen is alleen nodig als je graag een blinkende ketting wilt. Waarschijnlijk rij je toch niet genoeg om hem te verslijten als je dit jaar nog niet hebt gereden.

Qua volgorde: Wassen, ketting invetten, rijden
 
Als je het mij vraagt overdenk je het haha.

Punt twee kan je schrappen, je hoeft je ketting niet schoon te maken. Alleen smeren.

Wassen doe je met een emmer een een sopje, eventueel wat wd40 op een doekje voor vette chassis delen, daarna afspoelen met de tuinslang en drogen met een paar theedoeken of handdoeken.

Dan gewoon ketting smeren en je werkzaamheden doen en daarna rijden.

Tijdens het verzinnen van de juiste volgorde had je de motor al klaar kunnen hebben :+
Ben van plan om het aankomende weekend te doen, dus nog tijd zat om van alles en nog wat te verzinnen
 
huh....
HUH
Ik dacht dat er problemen waren met BLM, maar dit laat mijn wereld instorten!!!!
Ketting smeer je na elke ( behoorlijke) rit, en houd je de motor op de kop met oliewisselen, die stroomt toch aan de onderkant er uit?
 
Gewoon doen, in welke volgorde dan ook..

Kettingspray spuit je op de ketting, niks geen bende tenzij je als een blinde op 3 meter afstand gaat proberen te mikken met een straaltje vet.

Olie aftappen, ff doekje langs de aftap/vul plug en oliefilter, warm rijden en los die zooi.

Dan moet je wachten, of je gaat ff relaxen of je gaat idd het luchtfilter doen.

Ketting inspuiten en niet meer naar kijken, emmertje sop en ff afnemen (2 emmer systeem), naspoelen en drogen.

Zoals ik zei, het is geen exacte wetenschap en je kan ergens ook te veel gedachten in stoppen.
Geen hogedrukspuit en water loopt wel weer van de ketting af.

Na een paar 100 km doe je de ketting weer ff invetten.

Ik dacht dat ik te veel na dacht, gelukkig ben ik niet de enige })
 
huh....
HUH
Ik dacht dat er problemen waren met BLM, maar dit laat mijn wereld instorten!!!!
Ketting smeer je na elke ( behoorlijke) rit, en houd je de motor op de kop met oliewisselen, die stroomt toch aan de onderkant er uit?
Ik bezorg jou toch afleiding ipv BLM perikelen bekijken...

Ik wilde mijn motor net als een fiets op de kop zetten en olie eruit slurpen 😊, goed dat je aangeeft dat het aan de onderkant eruit stroomt....

Komt allemaal wel goed, wilde gewoon ervaringen van anderen weten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan