Volgorde van wassen, oliewissel en ketting schoonmaken en smeren

7 mei 2020
97
18
Hoi,

Ik ben eigenlijk benieuwd naar de juiste volgorde van de onderstaande werkzaamheden.

Ik wil mijn motor klaarmaken voor de nieuwe seizoen en wil
olie wisselen
luchtfilter vervangen
oliefilter vervangen
Ketting schoonmaken met motul ketting cleaner
Ketting invetten met motul Kettingspray
En wassen.

Logischerwijs lijkt mij handig om eerst kort mee te rijden, daarna olie wisselen en oliefilter. Daarna luchtfilter.

Vervolgens ketting schoonmaken en daarna motor wassen en als laatste ketting invetten, waarbij hopelijk motor nier vies wordt door de Kettingspray..

Alleen na wassen zal de ketting nog nat zijn, tenzij ik paar uur wacht, moet de ketting helemaal droog zijn voordat ik hem invet?

Of kan ik het voor het wassen doen?

Is dit de juiste en beste volgerde of hebben jullie andere werkwijze?
 
ik zou :

oliestop verwijderen en olie aflaten
naar wasstraat rijden, zodat het blok opgewarmt wordt
oude olie over de motor uitkappen, nu heb je een goede reden om hem te wassen.
helaas is tegen dan het blok alweer koud
dus weer rijden, naar huis
nieuwe olie er in doen
ketting smeren
olieaflaatstop terug monteren
ketting kuisen en klaar !
 
Hoi,

Ik ben eigenlijk benieuwd naar de juiste volgorde van de onderstaande werkzaamheden.
Ik wil mijn motor klaarmaken voor de nieuwe seizoen en wil..................
We leven nu half juni.
De gestelde vraag is voor mij er meer 1 die je zou kunnen stellen in nov/ dec.
Je gaat de motor, nu al of is het nu pas? klaarmaken voor het nieuwe seizoen........................... :? :? :?
Maar als ik het goed begrijp is ie na alle klussen helemaal tip-top voor het nieuwe seizoen in feb/mrt 2021

De volgorde van klussen daar zou ik me niet al te veel zorg over maken. Gewoon lekker beginnen!
Oke, niet handig om eerst je ketting te smeren en daarna er overheen met flink veel zeep..................
 
We leven nu half juni.
De gestelde vraag is voor mij er meer 1 die je zou kunnen stellen in nov/ dec.
Je gaat de motor, nu al of is het nu pas? klaarmaken voor het nieuwe seizoen........................... :? :? :?
Maar als ik het goed begrijp is ie na alle klussen helemaal tip-top voor het nieuwe seizoen in feb/mrt 2021

De volgorde van klussen daar zou ik me niet al te veel zorg over maken. Gewoon lekker beginnen!
Oke, niet handig om eerst je ketting te smeren en daarna er overheen met flink veel zeep..................
Nu omdat ik motor onlangs heb gekocht.

En reden van volgorde had puur te maken met kettingsmeren en wassen.

Sommigen reageren bijdehand waarschijnlijk omdat ze niks te doen hebben

Het ging muj erom dat ik wilde weten wat er bjj komt kijken en wat handig is.

Maar inmiddels vandaag olie, oliefilter en luchtfilter ververst / vervangen.

Oude olie ga ik over de motor ban Janbros omkiepen..
 
Je vraagt om de beste of de juiste volgorde. Het beste is dat je die volgorde voor jezelf bepaald.

Ik smeer de ketting vaker dan ik de motor was. En ik probeer die activiteiten los van elkaar te doen om dit 'eerste wereld probleem' te voorkomen.

De ketting zou ik alleen droog smeren.
Na het wassen laten drogen en dan smeren als het nodig is. Anders droog rijden en smeren. Smeren is altijd fijner met een opgewarmde ketting.

Ik hoop dat dit helpt.
 
Je vraagt om de beste of de juiste volgorde. Het beste is dat je die volgorde voor jezelf bepaald.

Ik smeer de ketting vaker dan ik de motor was. En ik probeer die activiteiten los van elkaar te doen om dit 'eerste wereld probleem' te voorkomen.

De ketting zou ik alleen droog smeren.
Na het wassen laten drogen en dan smeren als het nodig is. Anders droog rijden en smeren. Smeren is altijd fijner met een opgewarmde ketting.

Ik hoop dat dit helpt.
Tanks.

Ja ga ook zelf bepalen.
Het is geen wereld probleem.
Blijkbaar wordt hier op forum vragen als probleem ervaren terwijl het ook gedachten wisselen kan zijn
 
1 fout die ik nu geleerd heb met X-ring ketting en dry lube.

Heb alleen dry lube gebruikt op mijn ketting. Maar oude vet niet weggewassen, maar er bovenop gedaan. Dat spul wordt zo dik dat het frictie geeft en slijt de X-ring. Inmiddels zijn er ongeveer 6 X-ring kapot. Vloeibare vet en vaker oude vet wegwassen / spoelen is echt nodig.....
Denk dat de ketting toch het meeste onderhoud nodig heeft.... onderschat.

Edit: schoongemaakt met WD40, grijze spul spoelde weg en opnieuw drychain lube erop gedaan. Had verder niks anders liggen...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan