Volkswagen wil motorfietsmerk

Boos B

MF veteraan
8 mrt 2006
22.734
5
Breda
Ik had dit nog niet teruggezien op MF, dus bij deze:
http://www.nu.nl/news/1530324/73/Volkswagen_wil_motorfietsenmerk.html

Volkswagen wil motorfietsenmerk
Uitgegeven: 17 april 2008 09:34

Ferdinand Piech, de koning van het Volkswagenconcern, is geïnteresseerd in een motorfietsmerk. Dat heeft hij laten weten in het Duitse blad Stern.


Ferdinand Piech zegt in een dubbelinterview met zijn neef Wolfgang Porsche in het Duitse tijdschrift Stern, dat hij graag een motorfietsmerk wil inlijven in zijn concern. “Ik zou best een klein goed lopend merk willen hebben.” Piech greep in 1985 mis toen Ducati in de etalage stond. Dat merk stond toen op het punt van faillissement en werd voor een habbekrats verkocht.

“Ik heb zelf een 180 pk steke Ducati met een betere pk-gewichtsverhouding dan een Bugatti Veyron,” vertelt Piech die overigens vandaag 71 wordt. Het rijke merk Porsche heeft inmiddels een aandeel van 31 procent in Volkswagen en naar verluidt wil het merk een meerderheidsaandeel in Volkswagen krijgen. De vakbonden in Duitsland zien dat als een vijandige overname.

De twee neven, die beide kleinkinderen zijn van Ferdinand Porsche, steunen elkaar als Porsche er met een meerderheid van Volkswagen vandoor gaat.

Wat vinden wij hiervan? Zou volkswagen de know-how hebben om een motorfietsmerk succesvol verder te ontwikkelen? En welk merk zou volkswagen dan graag willen hebben?
 
honda is toch de volkswagen onder de motoren :+ dus ze zullen honda wel over willen nemen :P
 
Volkswagen als motorenbouwer?
:N
BMW maakt toch ook geen auto's!
:X
 
Tsja....

De fondsen uit het VAG concern zijn nagenoeg eindeloos...dus wat dat betreft zou het kunnen.

De know-how zit natuurlijk al in grote mate bij het merk dat ze kopen, en wat ze daarna niet weten kopen ze ook gewoon.

Een aziatisch merk lijkt mij niet realistisch, die zijn vaak onderdeel van iets veel groters. Wat ik me wel voor zou kunnen stellen zijn bijvoorbeeld merken uit oost-europa, en merken als Triumph, Moto-Guzzi, etc. Niet te groot, niet te klein.

Persoonlijk heb ik het niet zo op volkswagens. Ik vind het toch een gebrek aan creativiteit als je zo'n ding kiest. Er is zoveel beters/leukers/goedkopers op de markt...merkgeil noemen ze dat.
Daarnaast let ik bij o.a. golfjes ook altijd extra op in het verkeer, want ze zijn onvoorspelbaar. Je zou kunnen zeggen dat ze qua rijgedrag dus juist weer té creatief zijn...;-)

Als VW een nieuw motormerk zou lanceren, of een oude zou doen herleven vind ik dat wel leuk, want hoe meer motormerken, des te beter!

Ik w8 nog steeds op een betaalbare ±800cc zware 4 cylinder fiets met onderhoudsvrije aandrijving, ABS en een top uitstraling...helaas is al het leuks niet meer "betaalbaar"

Net zoals " volkswagen" allang de naam VOLK's wagen niet meer verdient...die auto's zijn tenslotte allemaal gemaakt voor de leasemarkt, want ik ken maar weinig particulieren die "even" een golf variant of passat "aftikken" bij de dealer...

En de fox dan? die komt uit de rimboe, en is nog steeds prijzig.

Nou, genoeg getypt.

We w8en rustig af ;-)
 
Ik zou inderdaad ook verwachten op een merk als triumph o.d. Triumph heeft al eens in de vitrine gestaan, en het zou redelijk bij het merk volkswagen passen, ware het niet, dat triumphs NIET saai zijn... ;) :+
 
Triumph is door een naar Engeland geëmigreerde Duitser opgericht, dus dan zou het cirkeltje weer mooi rond zijn :P
 
overnemen wil niet meteen zeggen het vw logo erop plakken,
waarschijnlijk doen ze het om risicospreiding of op deze manier andere(nieuwe) techniek in te kopen.
 
TDI op 2 wielen (die thundertwin in serieproductie!).

Even wat merken die men zou kunnen doen herleven:
-Kreilder
-Zundapp
-Sachs

En dan voor het elitaire:
-BSA
-Laverda

Of misschien wel een KTM-wannabee van bijv. Husqvarna maken....
Ik geloof niet dat het doorslaande succes van de move naar straatmotoren van KTM onopgemerkt is in de wereld der marketeers...
 
MZ? Komen absoluut leuke motoren uit die fabriek maar vooralsnog lijkt het er op dat ze niet over de benodigde financiën beschikken om de boel goed op poten te zetten. Daar zou een overname door VW veel goeds kunnen doen.

Maar gezien het aankoopbeleid van VW zal het wel weer een schreeuwend duur premium merk worden.
 
was volkswagen niet van Porsche, dan wordt het weer interessant *D

Zoals ook in het bericht te lezen...


Het zal sowieso iets van een productplatform worden net als mercedes met bijvoorbeeld smart heeft gedaan.

Alhoewel ik een motor onder de merknaam Porsche ook wel een kans van slagen geef, maar die zullen waarschijnlijk te duur worden...

Verder denk ik zeker dat volkswagen de kennis in huis heeft/kan halen. Financiele middelen hebben ze ook genoeg, vraag is alleen of het genoeg oplevert.
 
Laatst bewerkt:
Nee, alsjeblieft niet...een porsche motor... dan willen al die (net iets te dik gegroeide) vet gekuifde koorballen straks ook "un motur" omdat het hip is op de grachtengordel...

naja...je houd het toch niet tegen.
 
quote:
Volkswagen wil motorfietsenmerk
Uitgegeven: 17 april 2008 09:34

Ferdinand Piech, de koning van het Volkswagenconcern, is geïnteresseerd in een motorfietsmerk. Dat heeft hij laten weten in het Duitse blad Stern.

Ferdinand Piech zegt in een dubbelinterview met zijn neef Wolfgang Porsche in het Duitse tijdschrift Stern, dat hij graag een motorfietsmerk wil inlijven in zijn concern. “Ik zou best een klein goed lopend merk willen hebben.” Piech greep in 1985 mis toen Ducati in de etalage stond. Dat merk stond toen op het punt van faillissement en werd voor een habbekrats verkocht.

“Ik heb zelf een 180 pk steke Ducati met een betere pk-gewichtsverhouding dan een Bugatti Veyron,” vertelt Piech die overigens vandaag 71 wordt. Het rijke merk Porsche heeft inmiddels een aandeel van 31 procent in Volkswagen en naar verluidt wil het merk een meerderheidsaandeel in Volkswagen krijgen. De vakbonden in Duitsland zien dat als een vijandige overname.

De twee neven, die beide kleinkinderen zijn van Ferdinand Porsche, steunen elkaar als Porsche er met een meerderheid van Volkswagen vandoor gaat.



[me] tja... dat wil loebassie ook wel.. [/me]
 
Ik meen in de jaren '80 dat er al eens een designstudie van Porsche was voor een motorfiets. Had zelfs in de Moto73 of Motor gestaan. Het concept sprak me toen wel aan. :]

Is helaas nooit wat geworden. -O-


Maar dit zou een goed uitgangspunt voor VAG zijn.
 
Ik meen in de jaren '80 dat er al eens een designstudie van Porsche was voor een motorfiets. Had zelfs in de Moto73 of Motor gestaan. Het concept sprak me toen wel aan. :]

Is helaas nooit wat geworden. -O-


Maar dit zou een goed uitgangspunt voor VAG zijn.
ff snel gegoogled:
In 1980 ontwierp Ferdinand Alexander Porsche een motorfiets op basis van de Yamaha SR 500. Het bedieningsgemak van deze "motor voor 1990" stond voorop. Koppeling en versnellingsbak werkten automatisch, er kwam een startmotor op en de rem werd alleen via de voet bediend. Porsche noemde het prototype AMK (Alternatives Motorrad Konzept).
bron
helaas nog geen foto's gevonden B|
 
Gezeur hier, volkswagen maakt gewoon leuke toegankelijke auto's (prijs is soms wat hoog bij nieuwe modellen, maargoed)..

Denk dat ze ook wel leuke motoren zouden kunnen maken..
 
Volkswagen is lekker bezig! Of niet, net hoe je het ziet ;)

Eerst een belang in vrachtwagenproducent Scania (MAN hadden ze al) en dan nu motorfietsen ...
 
Terug
Bovenaan Onderaan