Volle motor huren, 25kW mee??

Utrech

Rookie
12 aug 2006
4
0
Utrecht
Na het behalen van m'n A wilde ik eigenlijk toch direct wat km maken, dus afgelopen weekend maar eens een motor gehuurd bij silverline, een Honda CBF500. Lekker makkelijk dacht ik, want dat was ook de motor waarop ik gelesd had. Motor opgehaald, maar toen stond in het kentekenbewijs dat het een 25kW was. De verhuurder zei dat het echt wel een volle motor was, maar dat 25kW enkel erin stond voor de mensen met een licht rijbewijs. Ok, ik dus lekker op weg, maar in de Ardennen kwam ik er al snel achter dat deze motor toch heel anders reed dan mijn lesmotor: wanneer ik een berg opging en m'n gas helemaal open had, was ik blij als ik boven de 100 nog bovenop de berg was... Dat lijkt me toch meer een 25kW motor dan een volle motor?!
Bij het terugbrengen hierover nog wel gehad, maar Silverline blijft zeggen dat het een volle motor was, ondanks dat de Honda-dealer en het RDW zeggen dat het echt een 25kW motor geweest moest zijn, gezien het rijgedrag en de registratie.
Heeft iemand hier ook eens mee te maken, of kan me uitleggen waarom het wel/geen 25kW motor is?
 
Na het behalen van m'n A wilde ik eigenlijk toch direct wat km maken, dus afgelopen weekend maar eens een motor gehuurd bij silverline, een Honda CBF500. Lekker makkelijk dacht ik, want dat was ook de motor waarop ik gelesd had. Motor opgehaald, maar toen stond in het kentekenbewijs dat het een 25kW was. De verhuurder zei dat het echt wel een volle motor was, maar dat 25kW enkel erin stond voor de mensen met een licht rijbewijs. Ok, ik dus lekker op weg, maar in de Ardennen kwam ik er al snel achter dat deze motor toch heel anders reed dan mijn lesmotor: wanneer ik een berg opging en m'n gas helemaal open had, was ik blij als ik boven de 100 nog bovenop de berg was... Dat lijkt me toch meer een 25kW motor dan een volle motor?!
Bij het terugbrengen hierover nog wel gehad, maar Silverline blijft zeggen dat het een volle motor was, ondanks dat de Honda-dealer en het RDW zeggen dat het echt een 25kW motor geweest moest zijn, gezien het rijgedrag en de registratie.
Heeft iemand hier ook eens mee te maken, of kan me uitleggen waarom het wel/geen 25kW motor is?

Moet niet gekker worden... een motorzaak die een motor als licht verhuurt en vol vermogen is!? |( Ben benieuwd wat er gebeurt als een 25kw rijder er een ongeluk mee maakt en dat de motor vol vermogen is :(


Fijne toko als het klopt zoals je het zegt. |(


Of het wel of geen 25 kw is kan ik niet zoveel over zeggen. Maar als het op het kenteken staat is het normaal dus een lichte motor. Verschil moet je in principe wel kunnen voelen.
 
silverline......


heb er wel meer rare dingen over gehoord. ik ga ze hier niet afkraken (dat mogen anderen doen) aangezien ik er zelf nooit iets gehuurd heb (en ook nooit iets zal huren)
 
Na het behalen van m'n A wilde ik eigenlijk toch direct wat km maken, dus afgelopen weekend maar eens een motor gehuurd bij silverline, een Honda CBF500. Lekker makkelijk dacht ik, want dat was ook de motor waarop ik gelesd had. Motor opgehaald, maar toen stond in het kentekenbewijs dat het een 25kW was. De verhuurder zei dat het echt wel een volle motor was, maar dat 25kW enkel erin stond voor de mensen met een licht rijbewijs. Ok, ik dus lekker op weg, maar in de Ardennen kwam ik er al snel achter dat deze motor toch heel anders reed dan mijn lesmotor: wanneer ik een berg opging en m'n gas helemaal open had, was ik blij als ik boven de 100 nog bovenop de berg was... Dat lijkt me toch meer een 25kW motor dan een volle motor?!
Bij het terugbrengen hierover nog wel gehad, maar Silverline blijft zeggen dat het een volle motor was, ondanks dat de Honda-dealer en het RDW zeggen dat het echt een 25kW motor geweest moest zijn, gezien het rijgedrag en de registratie.
Heeft iemand hier ook eens mee te maken, of kan me uitleggen waarom het wel/geen 25kW motor is?

:?

Moet niet gekker worden. Oke dat hij zegt dat het een volvermogen is, maar uiteindelijk zegt je gevoel (en naar wat ik lees) dat het geen 25Kw is, ok. Maar dat in het kenteken bewijs staat dat het 25kW is, en dat alleen maar voor de "25kW" rijders?... (Ik zou aannemen dat het inderdaad gewoon 25kW is, met krap 100 de berg op... zegt mij al genoeg.)

Ik heb een keer een motor gehuurd bij Silverline, geen nare ervaringen gehad. Maar dit maakt niet echt een goede indruk als ik het hier zo lees. Dat is niet zo netjes, beetje de klanten belazeren... :(
 
Alles wat op internet staat moet je met een zak zout nemen.
Iets even verkeerd verstaan kan al gauw via internet een heel eigen leven gaan leiden.

Mocht eea exact zo zijn als jij hier verwoord, dan zit er iets heel erg verkeerd, ongeacht of het nu WEL of NIET een +25 KW was....
 
Het klopt helemaal wat ik er heb staan; wanneer ik beneden nog 120-130 reed, was ik bovenaan de berg echt zo'n 20 km langzamer, maar had heb dan wel in z'n 6 staan. Later nog eens hetzelfde trucje geprobeerd in z'n 5, toen zakte ie weliswaar niet tot de 100, maar dezelfde snelheid had ik zeker niet. En beide keren natuurlijk wel met m'n gas helemaal open.
Wat mij trouwens door mede-motorrijders is gezegd, is dat een 25kW juist op de hoge snelheden minder vermogen en kracht heeft, dus vandaar mijn veronderstelling dat het dus wél een 25kW motor was. Maar ook een 25kW zou dit moeten trekken proef ik bij Baksteen, of niet?
 
Het klopt helemaal wat ik er heb staan; wanneer ik beneden nog 120-130 reed, was ik bovenaan de berg echt zo'n 20 km langzamer, maar had heb dan wel in z'n 6 staan. Later nog eens hetzelfde trucje geprobeerd in z'n 5, toen zakte ie weliswaar niet tot de 100, maar dezelfde snelheid had ik zeker niet. En beide keren natuurlijk wel met m'n gas helemaal open.
Wat mij trouwens door mede-motorrijders is gezegd, is dat een 25kW juist op de hoge snelheden minder vermogen en kracht heeft, dus vandaar mijn veronderstelling dat het dus wél een 25kW motor was. Maar ook een 25kW zou dit moeten trekken proef ik bij Baksteen, of niet?

Eeueuhhmm...je hebt toch ook wel eens van de zwaartekracht gehoord...?? Ik bedoel...dat je bergafwaarts altijd harder gaat als berg op, zeg maar :? :?

 
wat ik bedoelde was dat een +25 fiets verhuren alsof het een -25 is....bepaald niet netjes is en eventueel de bestuurder in grote problemen zou kunnen brengen aangezien hij daar z'n rijbewijs niet voor zal hebben....

En een -25 fiets verhuren aan iemand die vraagt om een +25 fiets vind ik ook niet kunnen....dat bedoelde ik eigenlijk ;)
 
wat ik bedoelde was dat een +25 fiets verhuren alsof het een -25 is....bepaald niet netjes is en eventueel de bestuurder in grote problemen zou kunnen brengen aangezien hij daar z'n rijbewijs niet voor zal hebben....

En een -25 fiets verhuren aan iemand die vraagt om een +25 fiets vind ik ook niet kunnen....dat bedoelde ik eigenlijk ;)



Jezus, wat duidelijk. Stond er toch ff terug ook al.
 
wat ik bedoelde was dat een +25 fiets verhuren alsof het een -25 is....bepaald niet netjes is en eventueel de bestuurder in grote problemen zou kunnen brengen aangezien hij daar z'n rijbewijs niet voor zal hebben....

En een -25 fiets verhuren aan iemand die vraagt om een +25 fiets vind ik ook niet kunnen....dat bedoelde ik eigenlijk ;)

Nee, niet als de bestuurder niet op de hoogste was van dit feit. Dan is de verhuurder verantwoordelijk/aansprakelijk. Jij kan dit redelijkerwijs namelijk nooit weten omdat e.e.a. op kenteken anders vermeld staat.
 
Ik heb het ook een keer gehad met silverline. Net een paar weken mijn rijbewijs, daar ook een motor gehuurd. Wilde ook een motor die op mijn lesmotor leek.
Reed ik op de snelweg, ging ie niet harder dan 140 terwijl mijn lesmotor toch echt een dikke 160 reed. Reactie Silverline: Je mag toch niet zo hard op de snelweg. Alsof hun dat wat uitmaakr!!!?? :( |(
 
Ik heb het ook een keer gehad met silverline. Net een paar weken mijn rijbewijs, daar ook een motor gehuurd. Wilde ook een motor die op mijn lesmotor leek.
Reed ik op de snelweg, ging ie niet harder dan 140 terwijl mijn lesmotor toch echt een dikke 160 reed. Reactie Silverline: Je mag toch niet zo hard op de snelweg. Alsof hun dat wat uitmaakr!!!?? :( |(
Het zijn geen brommers. Topsnelheid, tsssss...
 
Die CB500 waar ik op leste toendertijd was er een uit 92 geloof ik, en die haalde een top van rond de 180.
Dit was een volvermogen fiets en die zou er echt geen moeite mee hebben om een bergje op te komen..
Denk idd dat het gewoon een 25kw fiets is geweest. Misschien hadden ze op dat moment niets anders :?
 
Ik heb het ook een keer gehad met silverline. Net een paar weken mijn rijbewijs, daar ook een motor gehuurd. Wilde ook een motor die op mijn lesmotor leek.
Reed ik op de snelweg, ging ie niet harder dan 140 terwijl mijn lesmotor toch echt een dikke 160 reed. Reactie Silverline: Je mag toch niet zo hard op de snelweg. Alsof hun dat wat uitmaakr!!!?? :( |(
Ha, precies wat ze ook bij mij zeiden... En hetzelfde gevoel ook nog eens: terwijl een afgerachte lesmotor makkelijk met inhouden 170 kan, haalt 'volle' Silverline motor in de Ardennen nog geeneens de 140!
Die CB500 waar ik op leste toendertijd was er een uit 92 geloof ik, en die haalde een top van rond de 180.
Dit was een volvermogen fiets en die zou er echt geen moeite mee hebben om een bergje op te komen..
Denk idd dat het gewoon een 25kw fiets is geweest. Misschien hadden ze op dat moment niets anders :?
En gelukkig ben ik dus niet de enige die denkt dat het een 25kW was... Nu daar bij SIlverline ze nog overtuigen dat ze geen volle motor aan me gegeven hadden. En zelfs al hadden ze die niet, dan blijf je toch niet bij hoog en laag beweren dat het wel een volle motor is, terwijl je een 25kW meegeeft...
 
Als ik alles zo lees...verbaast het me nog dat ze die supersportmotoren NIET geknepen hebben. :9

Anders zou het toch wel heel snel gaan opvallen he...als je op de nieuwste R6 niet sneller dan 200 kan... :W :Y
 
Als ik dit zo lees ("mijn"lesmotor reed dik 160, de mijne haalde 180) wordt er flink doorgereden tijdens de rijlessen. :Y
 
Nee, niet als de bestuurder niet op de hoogste was van dit feit. Dan is de verhuurder verantwoordelijk/aansprakelijk. Jij kan dit redelijkerwijs namelijk nooit weten omdat e.e.a. op kenteken anders vermeld staat.

Ik denk dat zoiets je iig nog heel wat zorgen zal gaan kosten, je verzekering zal niet klakkeloos die redenatie overnemen als je met je blauwe oogjes je schouders ophaal en zegt "ik wist t niet" als de motorzaak onder zijn verantwoordelijkheid uit probeert te komen en op hun beurt zegt..."maar dat hebben we 'm vertelt hoor".

Feit is dat jij bestuurder van een motorvoertuig bent en daarmee verantwoordelijk!!
Let wel, dit geld bv ook als je op een onverzekerde motor zou rijden, ook als bestuurder ben je daar dan hoofdelijk aansprkaleijk voor, zowel de bestuurder als de kentekenhouder kunnen dan bekeurd worden.
Dat die verantwoording ergens anders zou moeten liggen is dan aan jou om aan te tonen.

Voor een glade band krijg je ook als bestuurder zelf een bon, niet de kentekenhouder. Voor een slecht werkende rem....voor een kapotte vering...
De bestuurder moet zich ervan vergewissen dat alles in orde is...dat zal moeilijk gaan in dit soort 25kw gevallen, maar je zult een boel romslomp hebben om je onschuld aan te tonen.
 
Hard doorrijden gaat natuurlijk altijd op advies van de instructeur, onder het mom van dan weet je wat je tussen je benen hebt (qua motor dan...). Maar back to topic, één ding weet ik wel zeker, met een motor van Silverline kan je proberen wat je wilt, maar te veel boetes voor te hard rijden krijg je iig niet, haha!
 
Als ik dit zo lees ("mijn"lesmotor reed dik 160, de mijne haalde 180) wordt er flink doorgereden tijdens de rijlessen. :Y
Het lijkt mij inderdaad "normaal" dat je onder begeleiding eens de topsnelheid voelt, dan kan de instructeur nog wat uitleg geven over wat en hoe...
Ik zou het héél normaal vinden als de overheid dat "topsnelheidrijden" ook als onderdeel van het rijexamen invoeren. Het lijkt mij héél hypocriet van de wetgever om daar géén rekening mee te houden. Ik denk dat er héél wat minder ongevallen zullen gebeuren als je wéét wat de effecten zijn van keihard rijden. (het blijft voorlopig evenveel verboden, maar je bent anders voorbereid als je dan toch de wet wenst te overtreden)
 
Terug
Bovenaan Onderaan