Volle sluiting.....gt500

dit zou het schema moeten zijn , zoals ik al eerder zei, de rectifier vervangen voor een rc30 van Potze, hoop dat het verder helpt
electro schema Suzuki GT500.jpg
 
Okee, ik was naarstig op zoek naar het interne schema van de gelijkrichter en de spanningsregelaar.
mooie bijdrage.
 
Weet niet of die pulser coil nog te koop is, die zorgt voor tijdig vonken, was toen al even zoeken er zijn maar twee bouwjaren geweest
 
Ik heb wel een vonk, en inderdaad er zitten geen puntjes in dit is nl met PEI ontsteking met ook maar één bobine voor twee bougies....
Ben er voor vandaag mee gestopt.....en niks opgeschoten, enige wat ik nog kan bedenken is een massasluiting in de onstekingsspoel(len), maar dat bekijk ik van de week maar weer eens....
 
Ik heb wel een vonk, en inderdaad er zitten geen puntjes in dit is nl met PEI ontsteking met ook maar één bobine voor twee bougies....
Ben er voor vandaag mee gestopt.....en niks opgeschoten, enige wat ik nog kan bedenken is een massasluiting in de onstekingsspoel(len), maar dat bekijk ik van de week maar weer eens....
Zit er geen draad beklemd, bij mij was eea opgeblazen omdat na accumontage een draad is opengeschuurd en tijdens een proefrit viel stroom weg, zelfs een bekende electronicus kon niet precies zeggen hoe en wat. Vandaar ik alles had vernieuwd in 1x, meestal is bij die dingen de rectifier de boosdoener, ene Andy Brown uit Hansweert weet echt heel veel van die dingen, heb toen veel contact met hem gehad, ff googlen maybee? Lukt dat niet heb ik wellicht zn mail nog ergens,succes!

PS, ene Per Nordstedt uit Denemarken heeft ook veel kennis mocht het niet meer lukken
 
Moet me verontschuldigen......ik heb ook geen vonk, ik verdenk nu ook dat de CDI unit de geest heeft gegeven kan ik die testen of doormeten....
Toch even vragen, de silicium gelijkrichter die vast gemonteerd op het frame zit daarvan is toch de bout waarmee hij vast zit aan het frame dat is toch gelijk de massa?
Als ik hem aansluit volgens schema en bout die in het midden zit tegen het frame druk dan springt de zekering, dit lijkt me dan ook volle sluiting.
Wel alle spoelen door gemeten en deze voldoen allemaal aan de voorgeschreven waarden, behalve de bekabeling van de bobine, die komt dus van de CDI unit, daar meet ik niks.
Is er een alternatief voor en de CDI en de silicium gelijkrichter....
 
lees even eerst berichten goed door dit is een vervanger, de oude electra is te oud en geeft problemen, als u niet eerst alles leest heeft het weinig zin dat we proberen te helpen oplossen
IMG_20210428_214715815.jpg
 
Ik zou niet weten wat ik zou moeten meten, het is daarom ook dat ik dat vraag.....
 
enkel op moment van ontsteking dumpen de condensatoren hun spanning over de bobijn. dat valt amper te meten. enige wat je dus kan meten is de weerstand van de draden : geven ze door van begin tot einde (met een weerstand gelijk aan het tegen mekaar houden van de pennen), en de weerstand van de draad wit/blauwe draad :
* naar de massa als deze ontkoppeld is aan de bobijn, moet oneindig zijn
* als hij wel aangekoppeld is moet je dezelfde weerstand meten als wat je meet op beide bobijn pennen.
weerstand van de niet Bl/W draad van de bobijn (staat geen kleur bij hierboven) naar massa moet ook gelijk zijn aan meepennen tegeneen.
 
Allemaal bedankt , ik heb gisteravond laat nog een nieuwe gelijkrichtergeplaatst en wat blijkt sluiting is eruit, bougies vonken weer dus we gaan hem in het weekend wee4 eens opstarten ( hoop ik).
Als dan ook de accu weer oplaad dan ben ik weer zeer tevreden, nogmaals allen bedankt voor jullie adviezen, tips en ideeën.
 
Dus niet tevreden .....wat doet hij wel....alle electra werkt, hij start, hij rijd goed maar accu laad niet bij zal dus toch ( misschien) De originele gelijkrichter dienen te bestellen.
 
Xvraag:
De zekering die er tussen zit schakelt deze enkel de verlichting e.d. Want motor blijft gewoon lopen zonder zekering.....
En eigenlijk vraag ik waarom zit hij in het ene schema in de rode draad naar het contact en in het andere in de rode draad tussen accu en gelijkrichter....
 
In principe kan de motor zelfs gewoon lopen zonder accu. De zekering is dus voor de "normale" electra, zoals verlichting, richtingaanwijzers en claxon.
 
Ik kom er niet aan uit, zoals eerder aangegeven alles werkt, hij loopt prima echter accu laadt niet op....waar kan het euvel zitten.
Wat moet meten tussen de draden uit de ontsteking en massa.....
 
Hoe meet jij of de accu wordt bijgeladen? Naar mijn idee lopen deze machines niet zonder accu of met een te lage accu spanning. Je verhaal begon met het vervangen van de accu, waarom moest die vervangen worden? Die werd niet bijgeladen?
 
Ik meet de over de accupolen bij een 3a4000 toeren en dan behoort hij circa 14,5 volt aan te geven echter kom ik niet verder dan 12,6 volt.
Accu is vervangen omdat deze defect was ...
Motoren lopen echter wel gewoon zonder accu, of het goed voor het elektra is dat laat ik even in het midden?
Dus nogmaals waar zou ik kunnen zoeken en wat moet ik meten op de fasedraden uit het blok ...
 
Meet, als het schema van @René LD op jouwes van toepassing is, op de Rood/Groene en de Geel/groene draad, doe dat ook terwijl je de spanningsregelaar los hebt getrokken, je krijgt twee waardes dus, in het eerste geval een gereguleerde waarde en als je de spanningsregelaar los hebt getrokken een ongereguleerde waarde. Met lopende motor

Als je met de spanningsregelaar aangesloten slechts een paar volt meet en zonder een veel te hoge spanning is die spanningsregelaar stuk

Jouw motor loopt zonder accu omdat de onsteking een eigen wikkeling heeft, kan dus geen kwaad.

Niet naar massa meten.

Je kan de boel naar de knoppen helpen door je licht aan te zetten terwijl er geen verlichting is aangesloten, licht ontzettend uit laten staan

Ik weet zeker dat @v.d.v. dit ook een interessante casus vindt...
 
stekker regelaar los, weerstand meten van Y/G, R/G en G/W naar massa, moet oneindig zijn.
nog steeds met stekker los met draaiende motor wisselspanning meten tussen Y/G - R/G en tussen Y/G - G/W
regelaar aansluiten en weer wisselspanning meten op dezelfde plaatsen, moet hetzelfde resultaat geven. meten met lichten op en lichten uit (je hebt toch niets verandert aan de schakeling van de lichten ?)
met lichten uit gelijkspanning meten aan uitgang regelaar, en zelfde met lichten aan.

met lichten uit zorgt het kleine spoel (Y/G - R/G) voor het laden. met lichten aan wordt het grote spoel (Y/G - G/W) ook ingeschakeld.

alle waardes hier posten.
 
Ik ga ermee aan de slag en zal mijn bevindingen zeker hier posten, maar moet wel even tijd maken..... aar als opa heb je ook wel eens de kleinkids op bezoek 5 stuks😁😁😁😁😁, en die sleutelen graag, met de hamer😮.
Dus zal wel volgende week ergens worden, want ze komen van vrijdagavond tot zondag 🤔🤔😘😘en de twee oudste doen graag achterop de motor mee rijden🏍🏍🏍, in elk geval alvast bedankt.
 
Nou daar straks even wat metingen verricht met het volgende resultaat:
Motor uit en stekker los:
YG weer stand oneindig
RG weerstand oneindig
GW weerstand oneindig
Lijkt me allemaal juist.

Motor lopend, stekker los:
YG-RG 16,6v wisselsp.
YG-GW 16,6 v wissels
Lijkt me juist
RG-GW 1,2 v wisselsp!!!
Verdacht.....

Motor lopend en stekker vast:
YG-RG 0,3 v wisselsp.
YG-GW 0,4 v wisselsp.
Lijkt me juist.
RG-GW 0,03 v wisselsp!!!
Verdacht...

Bij een tweede meting alles hetzelfde behalve bij
Motor lopend, stekker los: toen had ik dezelfde waarden als bij: Motor lopend en stekker vast.
zeer verdacht.......
Conclusie.......??
 
Laatst bewerkt:
Verder nog een vraag hoe meet ik de volgende gelijkrichters door....
En wat zou ik moeten meten en vooral wat zeker niet....
 

Bijlagen

  • 583E60C8-E706-4D26-B444-2F02FF6BAD31.jpeg
    583E60C8-E706-4D26-B444-2F02FF6BAD31.jpeg
    214,4 KB · Weergaven: 11
  • 5E8C88B8-55E3-4314-B220-C481382E9AA7.jpeg
    5E8C88B8-55E3-4314-B220-C481382E9AA7.jpeg
    255,7 KB · Weergaven: 13
Terug
Bovenaan Onderaan