Volle sluiting.....gt500

RG-GW 1,2 v wisselsp!!!
Verdacht.....
RG-GW is een nutteloze meting want die dient nergens voor ;)
Motor lopend en stekker vast:
YG-RG 0,3 v wisselsp.
YG-GW 0,4 v wisselsp.
Lijkt me juist.
RG-GW 0,03 v wisselsp!!!
Verdacht...
ofwel zijn je spoelen overleden, onder belasting valt de spanning dan volledig weg
ofwel doet je spanningsregelaar raar

hang eens een H4 lamp aan YG-RG en YG-GW bij draaiende motor (dus zonder de spanningsregelaar). als de lamp dan brandt zouden de spoelen ok moeten zijn.
 
Maar dan moet hij wel de spanningsregelaar lostrekken
 
Gelijkrichter meten moet je ook niet aan beginnen, die moet je testen.
Meten kan wel maar daar moet je iets, iets inzicht in hebben, 1,2 volt in doorlaat, oogohmig in sper,
 
Het beste is om de spanningregelaar van massa los te trekken en dan een keer proberen of je licht brandt. Zorg dat die spanningsregelaar goed geisoleeerd is want die kan ook via de behuizingn massa maken. Als er een stekkertje tussen de gelijkrichter en de SR zit kan je dioe ook lostrekken
 
Meet, als het schema van @René LD op jouwes van toepassing is, op de Rood/Groene en de Geel/groene draad, doe dat ook terwijl je de spanningsregelaar los hebt getrokken, je krijgt twee waardes dus, in het eerste geval een gereguleerde waarde en als je de spanningsregelaar los hebt getrokken een ongereguleerde waarde. Met lopende motor

Als je met de spanningsregelaar aangesloten slechts een paar volt meet en zonder een veel te hoge spanning is die spanningsregelaar stuk
En het is allemaal al een keer verteld :(
 
Bij een tweede meting alles hetzelfde behalve bij
Motor lopend, stekker los: toen had ik dezelfde waarden als bij: Motor lopend en stekker vast.
zeer verdacht.......
Conclusie.......??
Dan is je gelijkrichter weer uitgefikt.
 
Die gast leest niet.
Had zelfde probleem, doormeten geeft alleen wisselende waarden. Heeft weinig zin .
Monteer of bestel via rex (heb al voorgekauwd en foto gestuurd ff lezen!!) Een rectifier/regulator, dan kun je die uitsluiten, de oude electro is niet erg best en 40+ jaar oud
 
Nou eindelijk de rc38 binnen gekregen en de sluiting is eruit, echter de laadspanninglijkt me wel wat aan de lage kant.....net 13 volt met licht uit en met licht aan 12,8.... en dit moet volgens mij rond de 14,5 V zijn.
Maar voorheen kwam er niets uit de gelijkrichter, dus wel iets gewonnen.
Wat kan ik verder nog nalopen om de laadsspanning te verhogen?
 
Bij hoeveel tpm meet u? Ik kan me herinneren dat de gt500 rond 3500-4000tpm gemeten moet, staat ergens in het wp boek
 
Ik meet inderdaad tussen de 3000 en 4500 toeren maar laad spanning blijft in mijn ogen te laag...
 
Accu wel goed geladen?spanning alleen meten met een accu in goede staat en met een minimale
accuspannig van 12,6 V,blijft de spanning dan nog te laag dan de dynamo meten wat deze aan voltage levert.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat probleem dus bij dynamo ligt, heb daar vorige keer gemeten en had zeer verschillende waarden.
Nou daar straks even wat metingen verricht met het volgende resultaat:
Motor uit en stekker los:
YG weer stand oneindig
RG weerstand oneindig
GW weerstand oneindig
Lijkt me allemaal juist.

Motor lopend, stekker los:
YG-RG 16,6v wisselsp.
YG-GW 16,6 v wissels
Lijkt me juist
RG-GW 1,2 v wisselsp!!!
Verdacht.....

Motor lopend en stekker vast:
YG-RG 0,3 v wisselsp.
YG-GW 0,4 v wisselsp.
Lijkt me juist.
RG-GW 0,03 v wisselsp!!!
Verdacht...

Bij een tweede meting alles hetzelfde behalve bij
Motor lopend, stekker los: toen had ik dezelfde waarden als bij: Motor lopend en stekker vast.
zeer verdacht.......
 
Laadwaarde moet zeker boven de 13V liggen,als je de regelaar al vernieuwd heb blijft er
niet veel anders over dan de dynamo,die 1,2V is dan ook veel te laag.
 
anderszijds : je hebt de batterij eigenlijk nergens voor nodig. zolang de spanning 12.8V bedraagt wordt er genoeg spanning/stroom opgewekt voor alle verbruikers en de batterij op spanning te houden. gewoon rijden zou ik zeggen.
 
Oké dat word dan indien er met het licht aangereden is......aan de druppelaar of lader....
 
Zeker heb het al jaren op 2 motoren zonder problemen.
Het enige aandachtspunt is, als je een motor met startmotor hebt je deze niet meer kunt gebruiken.
 
Accu vervangen, nooit meer een nieuwe accu nodig.
Ik gebruik ze al zeker 10 jaar op mijn 2 RG500's zonder problemen.
 
Screenshot_20210526-214700_Chrome.jpg
 
In principe kan de motor zelfs gewoon lopen zonder accu. De zekering is dus voor de "normale" electra, zoals verlichting, richtingaanwijzers en claxon.
Het laadgedeelte en het CDI gedeelte is gescheiden .
Om de storing op te lossen moet je weten of de dynamo wisselspanning geeft aan het laad (accu) gedeelte.
 

Bijlagen

  • A5FE2B72-A331-47BE-B580-BF0411003A46.png
    A5FE2B72-A331-47BE-B580-BF0411003A46.png
    70,8 KB · Weergaven: 14
  • D332F718-168E-4DED-9DB5-BCFF402D34C4.jpeg
    D332F718-168E-4DED-9DB5-BCFF402D34C4.jpeg
    55,4 KB · Weergaven: 13
Terug
Bovenaan Onderaan