Volledig electrisch aangedreven motor

DeArmeStudent

MF veteraan
1 mei 2008
1.332
1
Amsterdam
Beste forumleden,

Hoewel ik het geld er nog niet voor heb, ben ik met de huidige benzineprijzen erg geintereseerd naar de mogelijkheden om een zuinige motor te bouwen die totaal op electriciteit rijdt, en opgeladen kan worden via het stopcontact (lekker praktisch en goedkoop)

Graag zou ik hierover met de motor-forum leden hierover discuseren, maar zijn andere forumleden hier ook in geintereseerd?

Voordelen van zo een electrische motor zijn:
1. Weinig brandstof en onderhoudskosten
2. met verlengsnoer en ingebouwde oplader overal goedkoop 'tanken'
3. relatief weinig co2-uitstoot voor het milieu.

Problemen die we tegenkomen bij het maken van een dergelijke motor is:
1. de electrische motor moet sterk genoeg zijn om maximaal 80 tot 100 km per uur te halen. (i.v.m zuinigheid is een snelheid boven de 100 km/u niet vereist)
2. accu/batterij pack moet zo licht mogelijk en zo veel mogelijk vermogen leveren (contradictie?)
3. motor moet zo licht en zo wrijvingsvrij mogelijk zijn (onderdelen en luchtweerstand)
4. onderdelen moeten zo goedkoop mogelijk zijn en totale kosten moeten niet hoger zijn dan een zuinige 125 of 250 cc motor (snel terugverdienen van investering)
5. opladen duurt meestal lang maar mag niet al te lang duren (maximaal een uur?)
6. actie-radius moet minimaal 40 km zijn, liefst veel meer!
7. motor moet minimaal 250.000 km meegaan (accu-batterij en dergelijken)

Is dit haalbaar? en zo ja, hoe? ideeen en suggesties hieronder graag.
Is het de investering waard? vooral vergeleken met kleine zuinige motoren?

Hier wat links voor geintereseerden:
Zelf een electrische motor bouwen:
- How to Build a 72Volt Electric Motorcycle
Nieuwe type accu/batterij:
- http://enerdel.com/content/view/55/70/
Van de batterij uit een pruis is bekend dat hij langer meegaat dan 250.000 km
- http://consumerguideauto.howstuffworks.com/hybrid-batteries-none-the-worse-for-wear-cga.htm
- Toyota Prius Battery Specs - EAA-PHEV
- http://www.spinnovation.com/images/Persbericht_22_januari_2008.pdf
 
Laatst bewerkt:
Beste forumleden,

Hoewel ik het geld er nog niet voor heb, ben ik met de huidige benzineprijzen erg geintereseerd naar de mogelijkheden om een zuinige motor te bouwen die totaal op electriciteit rijdt, en opgeladen kan worden via het stopcontact (lekker praktisch en goedkoop)

Graag zou ik hierover met de motor-forum leden hierover discuseren, maar zijn andere forumleden hier ook in geintereseerd?

Voordelen van zo een electrische motor zijn:
1. Weinig brandstof en onderhoudskosten
2. met verlengsnoer en ingebouwde oplader overal goedkoop 'tanken'
3. relatief weinig co2-uitstoot voor het milieu.

Problemen die we tegenkomen bij het maken van een dergelijke motor is:
1. de electrische motor moet sterk genoeg zijn om maximaal 80 tot 100 km per uur te halen. (i.v.m zuinigheid is een snelheid boven de 100 km/u niet vereist)
2. accu/batterij pack moet zo licht mogelijk en zo veel mogelijk vermogen leveren (contradictie?)
3. motor moet zo licht en zo wrijvingsvrij mogelijk zijn (onderdelen en luchtweerstand)
4. onderdelen moeten zo goedkoop mogelijk zijn en totale kosten moeten niet hoger zijn dan een zuinige 125 of 250 cc motor (snel terugverdienen van investering)
5. opladen duurt meestal lang maar mag niet al te lang duren (maximaal een uur?)
6. actie-radius moet minimaal 40 km zijn, liefst veel meer!
7. motor moet minimaal 250.000 km meegaan (accu-batterij en dergelijken)

Is dit haalbaar? en zo ja, hoe? ideeen en suggesties hieronder graag.
Is het de investering waard? vooral vergeleken met kleine zuinige motoren?

Hier wat links voor geintereseerden:
Zelf een electrische motor bouwen:
- How to Build a 72Volt Electric Motorcycle
Nieuwe type accu/batterij:
- http://enerdel.com/content/view/55/70/
Van de batterij uit een pruis is bekend dat hij langer meegaat dan 250.000 km
- http://consumerguideauto.howstuffworks.com/hybrid-batteries-none-the-worse-for-wear-cga.htm
- Toyota Prius Battery Specs - EAA-PHEV
- http://www.spinnovation.com/images/Persbericht_22_januari_2008.pdf

:')

Onder welke steen kom jij vandaan? benzine kost nu slechts 1.23 per liter, dat is echt een groot verschil vergeleken met een paar maanden geleden toen het 1.69 was ;)

een elektrische motor is echt duur als je het zelf wil construeren, aan accu's alleen al ben je ontzettend veel kwijt, en ik denk ook niet dat het helemaal in een uur op te laden is.

voordeel van een elektrische motor is veel koppel, nadeel is weer dat de snelheid laag ligt. Ik weet niet hoe jij er over denkt, maar ik ga het liefst niet met 80-100km/h over de snelweg :X

40km actieradius moet wel haalbaar zijn denk ik.

is een 250cc motorscooter niks voor je? of een honda dax
 
Geen reden om lacherig te doen over deze ideeën en je bevlogenheid.
Maar je zou ook een CBF250 kunnen aanschaffen?

verbruik: 1:26 - 1:30
actieradius: 400+ km
levensduur: 100.000+ km
technologie: verbrandingsmotor ;)
 
Laatst bewerkt:
is een 250cc motorscooter niks voor je? of een honda dax
Bah...scooters...(mompelt iets over vies woord)

ff om aanraders van andere soorten motor de wind uit de zeilen te nemen:

Ik heb al een motor, en ben daar zeer tevreden mee: een honda cbr600f uit 1998, maximum ervaren snelheid 240km/u, actieradius 250 km op 14 liter met een gemiddelde snelheid van 140 km/u, en 250 kilometer op 11 liter met een gemiddelde snelheid van 80 km/u. 0-100 in 3 seconden ofzo...

Maar daarvoor heb ik dit topic dus niet bedoeld...maar meer bedoelt als studie-topic om in de toekosmt een veel zuiniger en milieuvriendelijk vervoersmiddel te produceren. Hoewel ik suggesties voor hele zuinige benzine-motoren zeker ook welkom zijn (wel of geen hybride, dieselmotoren enz).

ff offtopic als reactie hieronder:
oftopic: Gaat een cbr 600f echt 240 km/u ?? heftig.. :p
dat is wat ik er tot nu toe mee gereden heb...maar dat is nog niet de topsnelheid...die zal ongeveer tussen de 250 km/u en 265 km/u liggen:
 
Laatst bewerkt:
Er bestaan toch al elektrische motorfietsen? Weet zo snel geen linkje te vinden...

Maar in grote steden zou zoiets wel handig zijn... De mogelijkheden van een lichte motorfiets (overal tussendoor, overal parkeren) en daarbij geen uitstoot (dus geen smog boven deze steden enzo). In steden als Tokyo ofzo moet zoiets best te vermarkten zijn... Nederlanders zijn daar denk ik niet echt in geïnteresseerd, zijn veel te conservatief. :X
 
er rijden in amsterdam wel al heel wat electrische snor-scooters rond, ik zie er elke week wel een paar.
 
Je hebt al de Vectrix motorscooter. Onderhoud? 1 uur per jaar, even los van de bandjes.
Kijk eens bij 'Motorscooter' subtopic. Er is al een MF'er met zo'n elektrische scoot.
 
Goed idee, als hier nu eens goed in geinvesteerd wordt dan hebben we over een jaar of 20 misschien wel een elektrische motor die een beetje een fatsoenlijke vervanging is voor een benzinemotor.
Maar aan de andere kant denk ik dat de energie winning op een heel andere manier moet gaan gebeuren want anders verplaatsen we het probleem alleen maar.
Dus meer groene energie en ons meer onafhankelijk maken van olie.
 
Is dit haalbaar? en zo ja, hoe? ideeen en suggesties hieronder graag.
Is het de investering waard? vooral vergeleken met kleine zuinige motoren?

Ja dit is haalbaar, maar ik vermoed niet rendabel voor één projectje. Wat jij wil zouden namelijk ook wel een aantal fabrikanten willen bouwen.. Die lopen nu aan tegen een lage actieradius OF een lage snelheid.

Met rendabel bedoel ik dat het wss goedkoper voor jou is om een 125cc motortje te kopen en te rijden, dan je eigen elektrische motorfiets te maken en te berijden.

De techniek die dit project een stuk rendabeler zou kunnen maken, zoals remmen die hun energie opslaan in de accu, is nog lang niet gereed voor de 'amateur' markt.

Bovendien denk ik dat je een hoop gedoe krijgt om dit type RDW-gekeurd te krijgen.

Als je het toch wil: Maak een kosten-baten analyse, zoek een (aantal) investeerder(s) en maar duimen dat hier patent op aan te vragen is.
 
ik zou ander wel een electrische motor willen met deze prestaties


met iets minder snel en wat meer bereik ben ik ook nog tevreden.

opladen hoeft trouwens ook niet lang te duren 5 minuten

Z'n uitvinden zal dat op een bepaald moment ook wel gedacht hebben O-)

 
Laatst bewerkt:
electrische motor, diesel motoren, wat gaat er dan gebeuren met het ''bosch geluidje'''bijvoorbeeld,

ik weet niet hoe het met de meeste hier is maar als er bijv een 1000rr met een dikke bosch pijp voorbijknalt, heb ik toch wel even een ''stijvenpiemelmomentje'' hoor :P
 
Dit is ook wel lollig: http://www.quantya.com/

Of zoiets: http://www.electricmotorsport.com/store/ems_electric_motorcycle_gpr-s.php

En deze (concept) bike ziet er ook niet verkeerd uit:


Electric_Motorcycle_Superbike001.jpg
 
Een electrische motor......... :X
Hoe zit dat met een van de emotionele kanten van het motorrijden, het geluid, dan???
Ga je er een speakerinstallatie op bouwen waar je een mp3 geluidsbestand van een motor mee kunt afspelen ofzo :?
 
Mij lijkt het wel mooi, een elektrische motor met normale snelheden en een automaat. Mmmm, het wordt lastig uitleggen, maar ik ga het toch proberen. De kick van motorrijden zit hem wat mij betreft in de beweging. De snelheid vooruit en het evenwicht in de bochten. Geluid en schakelen leidt eigenlijk alleen maar af van het gevoel van beweging. Stel dat je een elektrische motor hebt, die doodstil is, maar super accelereert. Automaat, dus je hoeft je alleen maar te concentreren op de toenemende snelheid... Het lijkt me dat je dan een gevoel moet benaderen alsof je door de ijle lucht klieft; helemaal vrij van wat dan ook... Ik zou zo'n elektrische motor zeker willen proberen, ik ben wel in voor dit soort nieuwe dingen.

:]
 
Mij lijkt het wel mooi, een elektrische motor met normale snelheden en een automaat. Mmmm, het wordt lastig uitleggen, maar ik ga het toch proberen. De kick van motorrijden zit hem wat mij betreft in de beweging. De snelheid vooruit en het evenwicht in de bochten. Geluid en schakelen leidt eigenlijk alleen maar af van het gevoel van beweging. Stel dat je een elektrische motor hebt, die doodstil is, maar super accelereert. Automaat, dus je hoeft je alleen maar te concentreren op de toenemende snelheid... Het lijkt me dat je dan een gevoel moet benaderen alsof je door de ijle lucht klieft; helemaal vrij van wat dan ook... Ik zou zo'n elektrische motor zeker willen proberen, ik ben wel in voor dit soort nieuwe dingen.

:]

Dat lijkt me zeker leuk om eens te proberen....

maar stiekem zal ik het geluid ook wel missen, dat was toch het eerste wat je ooit eens hoorde en toen iets zag en dacht..... dat wil ik ook.

Grtzzz Simon. 8-)
 
Netjes gemaakt, of het wat is :?

De home made beelden zijn altijd een beetje moeilijk in te schatten...


edit, dit ziet er ook goed uit !

 
Laatst bewerkt:
Ja, leuk, elektrische motor, maar dan kom je bij dezelfde problemen als met elektrische auto's. Dus kleine actiradius of lage snelheid. Om van het gewicht nog maar niet te spreken. Tel daarbij dat de gebruikte elektriciteit ook opgewekt moet worden, hoe ga je dat doen? Stopcontact betekent nu nog vooral fossiele brandstoffen, dus vervuiling. Een verbrandingsmotor zet fossiele brandstof om in warmte (verlies) en beweging. Een elektriciteitscentrale zet fossiele brandstof om in warmte, vervolgens in elektriciteit (is al 2 keer verlies) die vervoerd moet worden (weer verlies), dan ga je je accu opladen (nog meer verlies) en dan pas ga je de rest omzetten in beweging. Maar dat wil de millieumaffia niet zien, elketriciteit is toch een schone vorm van energie? |(
 
Als je het voor het milieu doet, is een al bestaande (zuinige) motor kopen een. Het kost erg veel energie om al het aluminium te delven, te transporteren en te maken, de olie voor het plastic te winnen, te raffineren en tot plastic te smelten. Om nog maar te zwijgen over al het materiaal voor in een accu.

Voor een bestaande motor is dit allemaal al gedaan, voor een nieuwe (electrisch of niet).

Een nieuwe zuinige motor maken kan milieutechnisch niet uit, als je naar het totaalplaatje kijkt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan