Volledig elektronische ontsteking op cb'tje

Gais

MF veteraan
11 jun 2001
4.762
1
Hilversum
Tja, mijn cb350f pufte nog op puntjes rond maar erg goed deed die dat niet meer. Daarnaast waren mijn bobines en bougiekabels ed. ook niet helemaal fris meer dus was het tijd om maar eens richting elektronische ontsteking te gaan.
De makkelijke manier was om bij Rene van Maanen een setje te halen, die erop te monteren en klaar zou ik zijn. Maarja, dan zit je nog steeds met de mechanische vervroeger en daar wilde ik stiekem ook vanaf. Dus duiken we de schuur in en vissen we een elektronische ontsteking van een XJ650 op, boek erbij en toen bleken de vervroegingswaardes vrij aardig overeen te komen. 2 graden meer vervroeging helemaal bovenin, wel de moeite van het proberen waard.

En toen werd het lastig, eerst maar eens kijken of ik de rotor op de krukas van het cb'tje kon krijgen. Na wat overleg met pa, tien keer gekeken en gemeten te hebben waren we eruit en heeft pappie onderstaande bus gedraaid. Nu dit probleem op was gelost zou het makkelijk worden, dacht ik....
full
 
Laatst bewerkt:
Vervolgens moest de grondplaat erop, doen we wel even dacht ik :N
Na veel geklooi een stuk aluminium omgetoverd in onderstaande, totaal niet tevreden over maar voor nu voldoet het wel eventjes. Probleem is dat de gaten in het carter precies onder de pick-up coils zitten, en ik zo weinig ruimte heb dat de grondplaat met pick-ups vlak tegen het alu moeten komen anders kom ik met de rotor in problemen.
full
 
Laatst bewerkt:
Omdat ik had gehoord dat de originele bobines niet zo van elektronische ontstekingen hielden en de bougiekabels zowieso al keihard en verdroogd waren besloten een setje Bol-dor bobines aan te schaffen. Gelijk nieuwe kabels erop (met rode kabels krijg je een betere vonk :P) met nieuwe bougiedoppen en bougies.
full
 
Laatst bewerkt:
En dan de 'blackbox' Hier gebeurt het allemaal, helaas willen ze weleens stuk gaan maar ik heb nog een voorraadje :P Aansluiten hiervan is appeltje eitje, links komen drie draadjes van je pick-up coils. Rechts komt er spanning, massa en de uitgangen naar je bobine's. Moet er nog een mooi plekje voor vinden maar dit is de testopstelling.
full
 
En nog een finale shotje van de ontsteking gemonteerd op het blok, is nog lang niet klaar maar ik wilde weten of mijn motortje met deze opstelling wilde lopen.
full
 
En toen kwam de vraag, doetie het of doetie het niet :? Ja, hij doet het....

Maar afstelling klopt nog niet veel van, dacht dat ik het wel goed had gedaan maar dat valt toch even vies tegen. Hij is binnen no-time heel erg warm en onderin pakt die totaal niet goed op, staat nog veel te vroeg lijkt mij. Moet er wel bij zeggen dat boven de ~3500rpm het motortje veel feller lijkt, geluid is ook iets anders geworden. Wat regelmatiger en wat meer Honda.
Maar ik ga eerst onderzoeken op welk moment dat de rotor voorbij vliegt ik een vonkje krijg zodat ik iig een richtpunt heb om af te stellen.
 
Laatst bewerkt:
Heb je een stroboscooplamp? Daarmee kun je je ontstekingstijdstip checken. :)

Ik heb een elektrische ontsteking van een z550f uit 1983 op een z650B1 uit 1977 gebouwd.
Ik moest de grondplaat aanpassen, en uiteraard de blackbox aansluiten. Toen met de stroboscooplamp goed gezet. Liep 10x beter dan met de oude elektrische ontsteking zonder blackbox. :)
 
Heb je een stroboscooplamp?
Die is stuk B|
Maar ik heb ook geen merktekens meer om het nog wat lastiger te maken :P Als ik heb uitgevogeld op welke stand van de rotor de bougie ontsteekt kan ik mbv een gradenschijf de boel op tijd zetten, nu is het een kwestie van proberen.
 
je kan toch het BDP vinden door er een bougie uit te draaien en te voelen? Dan hou je daarna gewoon de oude grondplaat er naast en heb je bij benadering het goeie punt?
 
Ik heb nog een volledig elektronische ontsteking liggen voor een Honda CB.

Dus ook elektronische vervroeging, ze zijn er dus wel.

Die ik heb liggen is van Boyer Brandsen is vrijwel niet gebruikt, en eventueel te koop als iemand er interesse in heb.

Ik heb hem niet meer nodig.

Ramon
 
Ik heb nog een volledig elektronische ontsteking liggen voor een Honda CB.

Dus ook elektronische vervroeging, ze zijn er dus wel.

Die ik heb liggen is van Boyer Brandsen is vrijwel niet gebruikt, en eventueel te koop als iemand er interesse in heb.

Ik heb hem niet meer nodig.

Ramon

Je hebt mail!

Gr. Rob
 
Idd het ontstekingtijdstip van de oude plaat overnemen. Daarna ergens een stroboscooplamp lenen en kijken wanneer die nou echt vonkt.
 
je kan toch het BDP vinden door er een bougie uit te draaien en te voelen? Dan hou je daarna gewoon de oude grondplaat er naast en heb je bij benadering het goeie punt?
Zo heb ik het gedaan maar dat pakte niet uit zoals ik had gehoopt :P Maar vandaag is er weer een dag en kan ik gaan kijken waar ik een fout heb gemaakt.
Maar wat ik eigenlijk het liefst wil weten is op welke stand van de rotor tegenover de pick-up coil ik een vonk krijg. Als ik dat weet ben ik zo klaar, hoop ik.

Dus ook elektronische vervroeging, ze zijn er dus wel.

Die ik heb liggen is van Boyer Brandsen is vrijwel niet gebruikt, en eventueel te koop als iemand er interesse in heb.
Nieuw veels te duur (nouja, ik vind het gewoon veel geld) en 2dehands kom ik ze nooit tegen. Tot nu en dan is iemand anders me voor |( :P
 
Laatst bewerkt:
Tja jullie hoefen niet meer te mailen want ik heb al 5 mailtjes van mensen gehad die wel interesse hebben.

En de eerste die me mailde heb ik hem aan verkocht, ik wist niet dat er zoveel vraag zou zijn.

Ramon
 
|( Even grof het bdp opgezocht en vergelen met de xj en ik zit er zo'n 10 graden naast :X
 
Je kunt een stop maken om het BDP op te zoeken.... Moet je een oude bougie pakken, daar een gat doorheenboren, en dan daar een bout doorheen schroeven. Dan kun je je zuiger er voorzichtig tegenaanzetten, en zo voelen wanneer die er net langsdraait. :)

Edit: Oja, wel het porseleine deel eraf halen en vanaf daar een gat erdoor, niet dwars er door heen. _O- :+
 
Laatst bewerkt:
Net een stroboscoop gekocht, ga nu een merkteken voor het bovenste dode punt maken en dan kan ik ongeveer zien op welk moment ik mijn vonkje krijg. Maar ben een klein beetje in de war, ik had mijn ontsteking iets later gezet en toen wilde de motor helemaal niet meer lopen. Zoals die stond ontsteekt die te vroeg, loopt erg snel warm maar loopt wel en nieteens zo slecht. Da´s dan wel onbelast.
Meten is weten, hij staat gewoon veel te laat ipv te vroeg |( En ik maar denken dat ik alles weet :P
 
Laatst bewerkt:
Ik ben eruit, ik weet nu waar ik de fout in ben gegaan. Namenlijk, de ontsteking van de XJ zit aan de andere kant van de motor. En als je aan de andere kant zit draait de krukas tegen de klok in maar ik ben zo stom geweest om te denken dat die met de klok mee draait. Maar doordat ik overtuigd was dat de motor zo warm werd door te vroege ontsteking ging ik de mist in |( :X Hopelijk kan er iemand van mijn fouten leren zodat ik ze iig niet voor niks heb gemaakt :P

Nu we daaruit zijn loopt ze eindelijk zoals het hoort, nu nog testrijden en finetunen.

En het bewijs: http://www.youtube.com/watch?v=SxqKKgzksIs Blijft stationair lopen (~1000rpm, daarom dat lawaai) en pakt super op. Beter dan met puntjes.
 
Laatst bewerkt:
Oeioei, wat gaat ze hard :9~
Wat een wereld van verschil, zonder morren oppakken (nouja, met warme motor onderin niet helemaal maar da's een ander verhaal) en in een streep naar het rood.
Eerst wilde ze weleens heel ligt inhouden bij volgas optrekken, da's nu weg. Nog mooier, met puntjes begon het vermogen al vrij vroeg terug te lopen. Nu blaft ze in een keer naar de 10.000rpm (en dat is voor het eerst dat mijn toerenteller zoveel aangeeft ;)) voordat de koek op is. Alleen rondje binnendoor gedaan maar de 140 tikte ze vrij snel aan en ik had nog een versnelling over :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan