volledig open uitlaat ok of niet

Lennovich

Die hard MF'er
15 dec 2002
478
4
Stekene, belgium
Hallo,

als ik op mijn motor een volledige open uitlaat maak (vt600) , is dit nadelig voor de het blok...?
Uiteraard carbu afgesteld en k&n filter. Dan bedoel ik dus een zelfgemaakte uitlaat waar niks meer inzit. Had eens ergens gelezen dat dit slecht is voor je kleppen etc omdat deze kunnen verbranden. Je hebt namelijk niks van tegendruk meer.
Kan iemand dit bevestigen?

Mvg,

Len
 
Ik heb voor mijn Norton een paar open scholuitlaten met helemaal niets er in. Maar dat wil je niet horen en de eerste policeman gaat me een vette prent geven.
 
Ik heb jaren met open uitlaten gereden, mechanisch en met de sterke arm der wet nooit problemen gehad.
 
Maar dan heb je nog geen oude engelse twin met open scholuitlaten gehoord. Dat werkt als een megafoon. Wel een mooi geluid, maar gruwelijk hard.
 
Dat houd je toch niet langer dan 10minuten vol met zo'n teringherrie?Bovendien ben je snel de sjaak als je langs de kant gezet wordt.
Ik vind het alleen een soort van acceptabel wanneer het een Ducati betreft *D
 
Een reden om geen open uitlaat te rijden zou kunnen zijn dat je liever geen asociale bokkelul bent O-) :+


Maar even serieus: Waarom? Harder geluid betekent niet automatisch een mooier geluid (vaak zelfs juist niet, zonder enige demping wordt het geluid schel en blikkerig), je wordt er zelf doof van, je verpest onnodig de rust van anderen, je maakt echt net meer indruk op de dames en technisch biedt het ook geen voordelen.

Ook zelf gemaakte dempers zijn best ok stil(ler) te krijgen, mits je een beetje ruimte hebt (ik baal van de herrie van mijn Enfield, maar heb geen fatsoenlijke ruimte voor een grotere, hoge demper.
 
Laatst bewerkt:
Volledig open uitlaat? :N niet o.k. :N

Misschien als je midden in de U S of A woont waar je buren 500km verderop wonen en er om de anderhalf uur een voertuig voorbij hobbelt, maar hier in dit dichtbevolkte kikkerlandje :N
 
Ik vind het ook niet meer kunnen in Nederland. met een open uitlaat ben je in dit overbevolkte land erg asociaal bezig. En het leidt alleen maar weerstand en dat je straks met je motor op nog meer plaatsen geweerd wordt.
 
Vliegtuigmotoren met zuigers hebben geen uitlaat omdat een uitlaat het vermogen vermindert. Je moet de motor met een open uitlaat wel anders afstellen. Hij heeft meer brandstof nodig bijvoorbeeld.
 
Vliegtuigmotoren met zuigers hebben geen uitlaat omdat een uitlaat het vermogen vermindert. Je moet de motor met een open uitlaat wel anders afstellen. Hij heeft meer brandstof nodig bijvoorbeeld.

Die hebben wel een uitlaat, alleen maar heel kort, en geen demper!
 
Een moderne motor heeft over het algemeen een grotere overlap van de kleptiming. Omdat die meer uitlaat tegendruk (katalysator en geluidsdemping) door strenge geluids en emissie normen.
Dit kun je niet (eenvoudig) wijzigen. Als je dan een open uitlaat en inlaat monteert gaat de spoeling van het mengsel te snel waardoor een deel van het benzine luchtmensel door de uitlaat weer verdwijnt. Dit resulteert in een veel hoger verbruik en heel weinig vermogenstoename.Wel meer herrie waardoor het lijkt of hij sneller gaat.
 
Viegtuigmotoren hebben geen dempers omdat het vliegtuig zwaarder en duurder zou worden en ze vliegen hoog dus waarom dempers als de buren heel ver weg zitten.
Verder is de kleptiming aangepast op het open in en uitlaatsysteem.
 
Met lengte van de pijp, de pijpdiameter en een eventuele demper regel je de spoeling/ tegendruk.
Een viertakt kan prima demperloos door het leven als de rest erop aangepast is...maar waarom zou je?
Naast dat je omstanders onnodig tegen je ( en daarmee de rest van ons..) tegen de haren strijkt, lever je vooral onderin trekkracht in.
Racers hebben vaak een open uitlaat..maar deze presteren dan ook nauwelijks in de onderste toerenregionen...heel anders dan een straatfiets.
 
Laatst bewerkt:
Misschien iemand die een technisch antwoord heeft op de vraag ?
In theorie zou je de motor anders af moeten stellen en verlies je vermogen.
In de praktijk heb ik nog nooit meegemaakt (of gehoord) dat een motor kapotgelopen is alleen maar omdat er een andere uitlaat gemonteerd was.
Ook het vermogensverlies was niet merkbaar.

Of jij er problemen mee hebt dat iemand anders vindt dat hij last van jou heeft moet je zelf uitmaken.
 
Hallo,

als ik op mijn motor een volledige open uitlaat maak (vt600) , is dit nadelig voor de het blok...?
Uiteraard carbu afgesteld en k&n filter. Dan bedoel ik dus een zelfgemaakte uitlaat waar niks meer inzit. Had eens ergens gelezen dat dit slecht is voor je kleppen etc omdat deze kunnen verbranden. Je hebt namelijk niks van tegendruk meer.
Kan iemand dit bevestigen?

Mvg,

Len

Het is wel slecht voor de reputatie van je mede motorrijders en helemaal vervelend voor de bewoners in jouw buurt .

ik zou graag aan je vragen om het niet te doen :}
 
Mijn ervaring is dat je met aanpassing aan het in- en uitlaattraject over het hele toerenbereik winst kan boeken op koppel en vermogen. Dan heb ik het over een gerenomeerd merk uitlaat inclusief andere bochten en afgesteld op de bank. Voor wat betreft de vraag van de TS dat bleef heel. Alles bij elkaar zit daar een kostenplaatje aan waar je volgens mij een complete VT600 voor koopt en ik denk niet dat TS op zoek is naar vermogenswinst.

Aan de TS de vraag of je dat wel mooi vindt een schel geluid zoals hiervoor ook werd genoemd. Voor het mooie donkere geluid lijkt mij een tussenoplossing beter geschikt, dus wel iets van demping maar wat minder dan standaard. Ik denk ook dat de meeste mensen zich niet irriteren aan een beetje geluid maar aan extreem veel herrie, maar dat is een aanname en heel erg subjectief. Een motor mag van mij best als een motor klinken maar asociaal hard en vooral dat schelle geluid irriteert mij ook. Al is iedereen zijn gehoor anders, de een kan beter hoge tonen verdragen en de ander lage tonen.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het ook niet meer kunnen in Nederland. met een open uitlaat ben je in dit overbevolkte land erg asociaal bezig. En het leidt alleen maar weerstand en dat je straks met je motor op nog meer plaatsen geweerd wordt.
Door lui als ts zijn er al een paar dijken dicht hier in de buurt -O-
 
Op mijn fatboy zaten uitlaten, daar kon je een bezemsteel tot bijna de cilinderkop schuiven. Daar heb ik heel snel dempers op gezet. Niet alleen was het asociaal, het was ook ronduit vermoeiend om mee te rijden.

Zoals boven al genoemd lijkt het schelle met wat demping meer te draaien naar een wat vollere plof.

Of het ook beter is voor de motor kan ik niets zinnigs over zeggen. Zelf had ik het idee dat de motor met wat demping niet inleverde.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan