Volledig verbod op brandstof voertuigen, OOK MOTOREN

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
Dit heeft niks met onderbuikgevoel te maken, maar dit is vele malen gemeld door autobladen en dergelijke…
En over welke merken en modellen melden die autobladen en dergelijke dat dan ?,

Ik vermoed dat al die verhalen over één model van één merk gaan en dat het voornamelijk speelt in het buitenland.
Heeft dus heel weinig van doen met de realiteit van andere merken in dit land maar het verhaal doet het altijd goed op verjaardagen.
 
Laatst bewerkt:
De meeste vergelijken nog steeds de EV accu met een accuboor van de Gamma die na een aantal jaren kapot gaat.
En dat vergelijk is gewoon niet terecht en klopt ook niet.
Jazeker, ik denk dan idd ook aan de accu's van mijn accuboormachines. (abm)
Ik heb al veel abm's 'versleten'. Nee, dus, die waren echt nog niet helemaal versleten.
Maar wel was de prijs voor een nieuwe accu vaak zodanig dat je maar beter ALLES kon vernieuwen.
Ik heb er zelfs 1 gehad, waar ik heel content mee was. Maar toen ook weer 't hetzelfde liedje: Accu rot, machine in de kliko. :X
Alle ABM's die ik heb gehad waren niet alleen van de Action, maar ook van merk-machines, die 't veel te snel hebben opgegeven.

Een gewone auto-accu heeft na een jaar of 5 meestal ook wel z'n beste tijd gehad.
 
Jazeker, ik denk dan idd ook aan de accu's van mijn accuboormachines. (abm)
Ik heb al veel abm's 'versleten'. Nee, dus, die waren echt nog niet helemaal versleten.
Maar wel was de prijs voor een nieuwe accu vaak zodanig dat je maar beter ALLES kon vernieuwen.
Ik heb er zelfs 1 gehad, waar ik heel content mee was. Maar toen ook weer 't hetzelfde liedje: Accu rot, machine in de kliko. :X
Alle ABM's die ik heb gehad waren niet alleen van de Action, maar ook van merk-machines, die 't veel te snel hebben opgegeven.

Een gewone auto-accu heeft na een jaar of 5 meestal ook wel z'n beste tijd gehad.
Klopt en dat zijn dan ook accu's waar geen software in zit om het te bewaken.
Gewone auto accu een heel ander principe.

Maar een accu voor een boor worden meestal mishandeld, volladen (100% is al niet ok) en erger helemaal leeg trekken. (erg slecht)
Liefst nog even een schroef natrekken met de accuboor aan (deed ik ook wel :$ )
Op 100% wegleggen en pas veel later weer gebruiken. Schroef zit vast, volgas op de accu boor en eventueel meehelpen met draaien.
Tja, daar gaat je accu. Bij elke mishandeling gaat er iets capaciteit uit.

Ik kan mijn motor wel 100% laden maar dan is de accu toch echt maar 80% gevuld. Hij stopt op 0% maar dan zit er nog steeds een 5-7% onder lading in. (in nood kan ik die aanspreken, flinke waarschuwingen op het display)
Accu wordt te warm, vermogen van de motor zakt flink in enz enz. (Soms irritant, maar je accu blijft heel)
Wanneer je je accu in de ideale "band voor het chemisch proces" houdt is de slijtage eigenlijk nihil.
En daar zorgt de software voor, je hoeft er zelf niet op te letten gelukkig.

Vandaar dat de accu boor vaker sneller stuk is, maar die kan ook lang mee, zie @DKP wanneer je bovenstaande software regels zelf toepast op je accuboor zul je zien dat je accu ook lang meegaat. bv wegleggen met een 60-80% lading is uitstekend. enz.
Maar dan moet je daar zelf rekening mee houden.
 
Hier zie je de melding bij 0% accu:
IMG_3979 2.jpeg



Je kan nog een 10-15 km rijden (liever niet) maar ter bescherming van de accu kom je in "kruip" mode.
Dan heb je dus totaal geen vermogen en sukkel je met een 40-50 km/h max naar een laadpaal of veilige plek.
Ze kun je de accu niet beschadigen. Stroom wordt laag gehouden.

Dit was een bewuste actie, ik had hem leeg gereden en was ongeveer nog 1 km van huis. (paar extra rondjes gereden)
Hier stopt de motor en op "mode" klikken en je kan weer door in limp.
 
Hoeveel van jullie hebben actief gezocht naar een tweedehands EV?
Van de 'gewone' merken (Renault Kangoo, Zoë, Nissan Leaf bv) is de accu echt een drama na 6 jaar / 100.000km
Ik geloof best dat er sinds dan een stijgende lijn in zit, maar toch iets om rekening mee te houden.
 
Laatst bewerkt:
Ik vermoed dat al die verhalen over één model van één merk gaan en dat het voornamelijk speelt in het buitenland.
Zoals je net nog tegen mij zei…jouw vermoeden doet er niet toe.
Dit is door meerdere autobladen gemeld over alle elektrische auto’s.

Hierbij een stukje van autoblog:
Is snel laden schadelijk voor de batterij van een elektrische auto?
Ja. Dat betekent niet dat je het nooit moet doen overigens, maar in de basis geldt de regel dat het voor batterijen het beste is om ze zo geleidelijk mogelijk op te laden. Hoe langzamer, hoe beter. Snel laden is dus een extra belasting voor je accupakket. Nu is het niet zo dat je met één keer snel laden meteen je batterijen om zeep kunt helpen, zeker niet, maar wees je ervan bewust dat de levensduur van je accu sneller af kan nemen als je vaker aan een snelle laadpaal staat. Met name oudere EV’s kunnen daar last van hebben. Moderne elektrische auto’s hebben vaak actieve koeling om de schade aan de batterijen te minimaliseren tijdens stressvolle belasting zoals snel laden.

Ik rij zelf nog niks elektrisch, maar ben geïnteresseerd in de werkwijze van elektrische motoren (en auto’s).
Ik krijg alleen erg de indruk dat jij alleen maar overal tegenin wil gaan en alles beter denkt te weten.
Gelukkig zijn er anderen die gewoon een uitleg geven waar ik wat aan heb.
 
Joh, ten eerste, je verwart mij met iemand anders.

Verder staat in dat citaat van jou precies wat ik je probeer uit te leggen maar niet aankomt, ik noemde geen merk omdat ik dat van jou wilde horen.
Bedenk dat het eigenlijk gewoon oude informatie is.
 
Beide kampen leveren gekleurde reacties, de ene plukt de positieve gevallen er uit, de andere alle rampverhalen.
De waarheid ligt dan ergens er tussen, het moeilijke is om uit te vinden richting welke kant het op neigt.
 
Hoeveel van jullie hebben actief gezocht naar een tweedehands EV?
Van de 'gewone' merken (Renault Kangoo, Zoë, Nissan Leaf bv) is de accu echt een drama na 6 jaar / 100.000km
Ik geloof best dat er sinds dan een stijgende lijn in zit, maar toch iets om rekening mee te houden.

Dit klopt wel, de eerste Zoë / Leafs hebben zeker problemen gehad met de accu's.
Dat is uiteraard een gevolg van de eerste zijn, die accu's hadden geen koeling en konden tot 100% geladen worden.
Het degradatie verhaal bij verkeerd laden en gebruik komt dan om de hoek kijken en dat is ook daar gebeurd.
Dat is wel iets om rekening mee te houden. Ook daar leren ze en een nieuwe Leaf heeft al die problemen uiteraard niet meer. (al een poos hoor)

En ja ik kan uiteraard een ev wegzetten met 10% lading of zelf met 0% lading en dan hem 3 a 4 weken niet gebruiken. Dat zal ook schadelijk zijn uiteraard, de melding is niet voor niets gelijk laden.
Slechte handelingen van een eigenaar zijn nooit uit te sluiten uiteraard.

Het wordt uiteraard steeds beter en een controle van de accu bij een aankoop is zeker een goede tip om te doen.
Computer eraan en de huidige status is direct afleesbaar :t

De tweedehands Energica's zijn tot nu toe perfect :t
Maar dat zal ook door de eigenaren komen er zijn er nog niet zoveel en iedereen die ik ken is naast goed werkende software ook bewust bezig met de accu. (Daarnaast is de software in de Energica echt heef erg accu beschermend, meer dan de Zero, volgens sommigen iets te)
Dat is uit te schakelen maar dan is de garantie weg. Dit moet door Energica zelf gebeuren. Voor zover ik weet rijd er eentje rond in Nederland die dit heeft, maar die wordt op het circuit gebruik. (Dan wil je uiteraard maximale prestaties)
Bij de winterstop heeft de Energica ook een programma wat je kunt activeren, stekker erin en de accu wordt de hele winter netjes op 80% gehouden, geen omkijken naar.

Kortom hier komt zeker een tweedehands EV in de toekomst als auto en dan laad ik de accu wel controleren.
 
Beide kampen leveren gekleurde reacties, de ene plukt de positieve gevallen er uit, de andere alle rampverhalen.
De waarheid ligt dan ergens er tussen, het moeilijke is om uit te vinden richting welke kant het op neigt.
Ik probeer altijd wel het juiste verhaal te vertellen.

Maar gekleurd wordt het zeker, ook de diverse testen en reviews zijn vaak gekleurd, zeker iets om rekening mee te houden.

In de folder van mijn Energica haal ik ook 400 km, tja B| niet met mijn rijstijl iig :$ en zeker niet op de snelweg.
En adverteren met 21,5 kwh accu, ja dat klopt ook, maar door de software kan ik er maar krap 17 gebruiken en dat is meestal 16 bij kou en erg warm, dat staat dan in de kleine lettertjes ivm de bescherming van de accu.
Zo werkt het uiteraard, door heen kijken en echte ervaringen zoeken. :t
 
Is snel laden schadelijk voor de batterij van een elektrische auto?
Snel laden is dus een extra belasting voor je accupakket. Nu is het niet zo dat je met één keer snel laden meteen je batterijen om zeep kunt helpen,
Dacht je nu echt dat een lease-rijder dit werkelijk ene bal interesseert?
Alle keren vol knallen die hap en snel weer op weg.

Mettertijd als die electro-bak wordt afgestoten naar de particuliere markt, dan zien ze daar maar verder!
 
Zo heeft bijv. BMW zijn recent op de markt gebrachte i4 wel voorzien van accu koeling maar als je de airco gebruikt, dan werkt de accu koeling niet meer want ze hebben het zo gemaakt dat je of zelf gekoeld wordt of de accu wordt gekoeld. 8)7
Dat is dus niet lekker als je in de zomer even snel onderweg wilt bijladen en in je auto even wilt uitrusten.
Iets wat bijv. autoblog volledig heeft gemist in zijn test van deze auto.
Maar ja, die worden betaald voor hun reviews dus mag het niet te kritisch zijn. 😉
Helemaal logisch want bij BMW gaan ze er van uit dat de BMW-eigenaar tijdens het snelladen met z’n Lacoste pullovertje op de schouders op het terras aan de dijk of in de jacuzzi van’t massagesalon aan z’n coupe Krug Grande Cuvée zit te lurken.
 
Hoeveel van jullie hebben actief gezocht naar een tweedehands EV?
Van de 'gewone' merken (Renault Kangoo, Zoë, Nissan Leaf bv) is de accu echt een drama na 6 jaar / 100.000km
Ik geloof best dat er sinds dan een stijgende lijn in zit, maar toch iets om rekening mee te houden.
Ik heb beide elektrische voertuigen gebruikt gekocht, dat is alleen maar gunstiger.
Was bezig met een elektrische auto voor de dame maar dat moet voorlopig even wachten, ze worden in hoog tempo duurder en we zijn nu gewoon te laat.

Misschien proberen wat misverstanden weg te nemen. Bij elektrische auto’s denk ik aan modellen waarbij het platform is ontworpen voor elektrische aandrijving. Geen ombouw dingen.

Een kennis wilde ook elektrisch rijden en die liet zich adviseren door de plaatselijke dealer, die had alleen een gebruikte Focus Electric staan en naïef als ie was kocht ie die ook nog.|(|(|( De grootste mislukking ooit, hoe Ford daar zijn merk embleem op durft zetten is me een raadsel. Dat ding kan maximaal 60 km rijden als je rustig aan doet.
Mijn oude elektrische motor komt al 4 x zo ver, en nog steeds.
Het is een aanfluiting voor de hele autoindustrie en zo krijgt elektrisch rijden een rare naam, door een oude conventionele autofabrikant.

Gelukkig zijn er ook mensen die wél verder kijken en merken die de zaak wél serieus nemen.
 
Een vriendin/oud klasgenote werkt bij een bedrijf dat laadpalen maakt.
Zij werkt o.a. ook aan de code die in die laadpalen zit die gebruikt word om met EV's te "praten".

Wel eens met haar over de technieken etc gepraat.... wat opmerkelijk was was dat er 1 bepaald merk/model EV zorgde voor veel kopzorgen...

Bij verbinden gaat er dus een gegevensstroom heen en weer, laadpaal geeft aan wat ie kan leveren etc., EV geeft aan hoe/wie/wat bij wijze van spreken.
Dat ene merk "eiste" dat de paal vrijwel altijd 110% leverde.... wat in het begin ook voor veel storingen/defecten zorgde (zowel aan laadpaal als aan EV kant) Dus niks laadcurve, gewoon zoals je Accu-boormachine lader, pompen en door blijven gaan!

Als je je benzinetank van je motor voltankt, dan doe je de laatste, zeg 10%, ook "langzamer" (met een minder ver ingeknepen tank-pistool) en niet op maximale leversnelheid tot op de laatste druppel.....

(Hebben ze toen uiteindelijk deels tijdelijk opgelost door eerst te gaan kijken welke EV verbonden is en op basis daarvan eventueel aangepaste gegevens doorgeven)
 
Terug
Bovenaan Onderaan