Volledig verbod op brandstof voertuigen, OOK MOTOREN

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
Humorist! Het electriciteitsnet is juist een van de grootste problemen. Dat Geldt voor Nederland en nog meer voor België.
Daar is het nog een stapje verder veroudert dan Nederland. Geloof me, daar gaan we nog de grootste dobber aan hebben.

Tekort aan mensen / kennis / materiaal en vergunningen..... veel succes.

Sorry als ik een beetje hard overkom, maar ben werkzaam in dat wereldje en wordt dagelijks geconfronteerd deze problematiek.
Maar het aanpassen van het net gaat sneller dan de noodzaak zich voordoet. Geloof me. Ene ... ik zit ook in de elektriciteitswereld, of meer bepaald mijn zoon, die loopt nu stage bij Fluvius, met zijn stiefpa, en die vertellen het zelf ook, er is geen probleem met ons elektriciteitsnet. Het "probleem" is gewoon politiek, om de burger alles te laten slikken.
 
Humorist! Het electriciteitsnet is juist een van de grootste problemen. Dat Geldt voor Nederland en nog meer voor België.
Daar is het nog een stapje verder veroudert dan Nederland. Geloof me, daar gaan we nog de grootste dobber aan hebben.

Tekort aan mensen / kennis / materiaal en vergunningen..... veel succes.

Sorry als ik een beetje hard overkom, maar ben werkzaam in dat wereldje en wordt dagelijks geconfronteerd deze problematiek.

Zijn er in belgie nog plekken waar de draden in de lucht hangen?
Dat lijkt mij veel makkelijker om er een paar dikke aders bij te leggen. :P
 
Praktische problemen? Ik zie weinig praktische problemen. Althans, voor de gebruiker. Actieradius is niet echt een probleem, laden ook niet. Het elektriciteitsnet ook niet. Velen zijn daar juist bang voor, maar onterecht volgens mij.
Waar ik wel een probleem in zie, maar dan eerder naar productie toe, is, de grondstoffen die nodig zijn voor alle batterijen in voertuigen en woningen.
Wat wel een praktisch probleem is, is de kostprijs van dit alles. Buiten de torenhoge aanschafprijs is elektrisch rijden in B fors duurder dan benzine/diesel als je "snel" wil laden aan een openbaar laadpunt. Enige manier om "goedkoop" te rijden is eigen zonnepanelen. Goed als je er plaats voor hebt. Wij hebben genoeg plaats om genoeg panelen te zetten voor huishoudelijk gebruik, maar als er nog een EV zou bijkomen, vrees ik dat het krap wordt. Dan zou ik 2,5 keer moeten leggen wat ik nu zou moeten leggen.

Praktische problemen voor de normale automobilist, waar te laden op de plaats van bestemming, de afwezigheid van snelladers op secundaire routes, beperkte actieradius dat is nog wel op te lossen maar dan ben je gedwongen om op de autosnelwegen te blijven. De beschikbaarheid van snelladers in zuidelijke vakantielanden

Ook het aantal laadpalen in de wijk zullen gaan toenemen naarmate er meer EV's worden verkocht.

Ik verwacht dat een groot deel van deze zaken over 13 jaar wel zijn gefinetuned, ook de actieradius van nieuwe EV's zullen behoorlijk meer worden, ik verwacht veel van de Solid State Accus waar Toyota op het moment mee bezig is.

Ik heb eens 3 weken een vervang auto gehad, Toyota Corolla hybrid. Fijn ding om mee te rijden! En ondanks geen PHEV, ben ik er 1 keer in geslaagd om ruim 8km enkel elektrisch te rijden! Zalig gewoon! 🤗

Ik heb de RAV 4 Hybrid 4 jaar gereden, een fijne auto met een relatief laag verbruik maar desondanks, omdat ik veel stadskilometers rijd, toch nog 1 op 13. De PHEV is een wereld van verschil, de winst zit hem vooral in dat stadsverkeer wat volledig elektrisch gaat, maar zelfs mijn ritje naar Utrecht, toch nog iets van 250 km heen en terug, doet de PHEV in de auto-HV mode 1 op 20. ik heb de auto sinds 10 januari, en ik moet nog voor de eerste keer tanken, en ik ben inmiddels al 1200 km verder. De PHEV is voor mijn mobiliteitsbehoefte voor nu de beste oplossing, ik denk alleen wel dat dit mijn laatste benzinemotor is, ik ben dan ook zeer benieuwd waar Toyota in de loop van dit jaar mee komt met hun bx4x serie.

En qua rijden, in een woord geweldig, een bak met power, de auto sprint in iets van 6 seconden naar de 100 (als je er lol aan hebt bij de huidige brandstofprijzen) en is onwaarschijnlijk comfortabel met alle rijhulpsystemen. Daarbij auto rijden is een noodzakelijk kwaad wil ik rijden om het rijden zit ik toch liever op de motor
 
Humorist! Het electriciteitsnet is juist een van de grootste problemen. Dat Geldt voor Nederland en nog meer voor België.
Daar is het nog een stapje verder veroudert dan Nederland. Geloof me, daar gaan we nog de grootste dobber aan hebben.

Tekort aan mensen / kennis / materiaal en vergunningen..... veel succes.

Sorry als ik een beetje hard overkom, maar ben werkzaam in dat wereldje en wordt dagelijks geconfronteerd deze problematiek.
En denk je werkelijk dat dat geen oplosbaar probleem is?
 
Het "probleem" is gewoon politiek, om de burger alles te laten slikken.
Het probleem in Nederland zit juist bij de netbeheerders. Dat moest in de jaren '90 zo nodig geprivatiseerd worden. De markt zou het veel beter en efficienter doen. Jarenlang hebben die netbeheerders lekker kunnen cashen zonder veel te investeren. Het net lag er namelijk al, betaald met publiek geld. Nu moet het net aangepast worden en willen de netbeheerders weer dat het met belastingeld betaald wordt. Via alle mogelijke kanalen bespelen ze de opinie dat het onhaalbaar is en onbetaalbaar. Tenzij natuurlijk de staat bijspringt. Of door een andere grid, maar nu willen ze ook bufferstations door de staat laten betalen. Het is dus wel politiek, maar niet "de politiek" Ik hoop dat Brussel en Den Haag hun poot stijf houden.
 
Praktische problemen? Ik zie weinig praktische problemen. Althans, voor de gebruiker. Actieradius is niet echt een probleem, laden ook niet. Het elektriciteitsnet ook niet. Velen zijn daar juist bang voor, maar onterecht volgens mij.
Waar ik wel een probleem in zie, maar dan eerder naar productie toe, is, de grondstoffen die nodig zijn voor alle batterijen in voertuigen en woningen.
Wat wel een praktisch probleem is, is de kostprijs van dit alles. Buiten de torenhoge aanschafprijs is elektrisch rijden in B fors duurder dan benzine/diesel als je "snel" wil laden aan een openbaar laadpunt. Enige manier om "goedkoop" te rijden is eigen zonnepanelen. Goed als je er plaats voor hebt. Wij hebben genoeg plaats om genoeg panelen te zetten voor huishoudelijk gebruik, maar als er nog een EV zou bijkomen, vrees ik dat het krap wordt. Dan zou ik 2,5 keer moeten leggen wat ik nu zou moeten leggen.


Ik heb eens 3 weken een vervang auto gehad, Toyota Corolla hybrid. Fijn ding om mee te rijden! En ondanks geen PHEV, ben ik er 1 keer in geslaagd om ruim 8km enkel elektrisch te rijden! Zalig gewoon! 🤗
Het is net ons Belgisch net die er verre van klaar voor is..
 
En denk je werkelijk dat dat geen oplosbaar probleem is?
Het is wel degelijk op te lossen, de techniek is er.

Het grote probleem is dat we onvoldoende deskundige mensen hebben / materiaal is een probleem (elk land moet uitbreiden) hierdoor worden grondstoffen steeds duurder / we hebben onvoldoende handjes om het uit te voeren / vergunning zijn nog een heel groot struikelblok (lees: duurt veel te lang) / ruimte (in binnensteden is onvoldoende ruimte in huidige opzet om trafo bij te plaatsen)

Al deze zaken zorgen voor een enorme vertraging op de plannen. Je hoort hier nooit iets over in alle discussie / uitlatingen van politici.
Je kunt hier heel veel geld tegen aangooien, maar daar ga je het niet mee oplossen. Zou graag zien dat (uit-)besproken wordt.

Niet dat dit mijn werk makkelijker maakt (HS-Lead engineer) maar het geeft in ieder geval dat er aandacht voor is. En dat mis ik nu.

Het verhaal dat de netbeheerders jaren lang geïncasseerd hebben is leuk, maar een direct gevolg van de privatisering waar we allemaal voor gekozen hebben (via verkiezingen). Dat heeft direct de staatskas gespekt, maar dat effect is allang weg en nu zitten we met hoofdpijn.
Dat had (in mijn ogen) nooit mogen gebeuren: het is een nuts voorziening, dus landelijk belang en kan je niet privatiseren.
Nu komt de rekening direct bij ons (iedereen die aangesloten is) te liggen en dat zullen we de komende jaren gaan merken......
 

Nog effe, en de auto en motor gaan hier beide aan de kant. Dit trek ik niet meer. Ik kan dat niet meer betalen.

Ook in huis, volgende winter slechts 1 ruimte verwarmen, en enkel daar leven, anders kan ik ook de verwarmingskosten niet meer betalen.
 
zolang (r)overheid en netbeheerders ruziën over de rekening, (voor zover je over de duur ervan kan spreken, ahum....) zal het er
vrees ik toch wel op uitdraaien dat ze gezamenlijk de rekening bij de belastingbetaler leggen...

electriciteit en gas zijn ook fors duurder geworden, en o.a. DAT heeft me afgelopen najaar mn motor gekost.
v.w.b. brandstofprijs heb ik er (voor nu) nop mee te maken omdat mn overgebleven tweewieler elektrisch is, maar vraag me af hoe lang ze dit volhouden in Den Haag...
de vonk voor het vuur der gele hesjes in frankrijk was eveneens van overheidsplannen voor een extra prijsverhoging op brandstof.
wanneer krijgen we dat hier in NL??

tijd dat die kliek in den haag es inbind met al die taxen, die *****nog an toe harder stijgen dan de prijs van een vat olie... :(
 
electriciteit en gas zijn ook fors duurder geworden, enz ...
Idd. Alles wordt verschrikkelijk veel duurder.
Enige besparing die ik kan maken, is auto en motor weg. Zo houd ik nog geld over voor belangrijke zaken als eten.

Al gaat het stapsgewijs gebeuren. Eerst de motor uiteraard.
Ik sta nu, buiten Brussels Airport, ook regelmatig in de Antwerpse haven, daarbij krijg je 0,25€/km, heen en terug. Voor komende maandag was ik gepland in Tessenderlo, die shift heb ik geweigetd, omdat we daar géén km vergoeding voor krijgen. Ze aanvaardde het, en hebben mij terug in Antwerpen gepland.

Maar eens ik niet meer onder de 2€/L kan tanken, zal de motor aan de kant gaan, mail naar de personeelsdienst met de melding dat ik geen eigen vervoer meer heb, en enkel nog de luchthaven kan doen, en niet meer vroeger dan 06:00u kan beginnen, en een trein abonnement nemen, dat wordt immers 100% terug betaald. Met het verkopen van de motor wacht ik dan nog, want die heeft toch geen waarde meer (is een GSX F :+ , is 18 jaar oud, en al 132.000km). In de hoop dat de prijzen in korte tijd weer voldoende gaan dalen ... hoop doet leven ...

De auto gaat nog wat blijven, maar gebruik beperken tot hoogstnodige (mijn vrouwtje heeft die nogal nodig). We zijn intussen druk bezig ivm zonnepanelen. Eens die er liggen, en de brandstofprijzen blijven zo hoog, deze auto weg, en een tweedehandse Renault Fluance. Niet echt wat ik wil, maar de actieradius is ruim voldoende voor ons dagelijks gebruik.

Zo, dat is de kl*te situatie in een notedop ... hopend dat het toch wat anders uitdraait ... pffffffff
 
Niet zo somber!

Ja, je hebt gelijk: De benzine wordt wel erg duur.
Ik heb 5 voertuigen die CO2 kunnen maken, maar ik kan er maar in/op 1 tegelijk rijden.:]
Dus 't valt eigenlijk allemaal nog wel mee!😊
 
Ja het is te gek met de brandstofprijzen. Wij hadden gepland in mei naar Sardinië te gaan met de camper. Motor mee op de aanhanger. Maar met de huidige dieselprijzen (de camper loopt 1 op 8) moet ik er nog eens hard over nadenken.....
 
Ja het is te gek met de brandstofprijzen. Wij hadden gepland in mei naar Sardinië te gaan met de camper. Motor mee op de aanhanger. Maar met de huidige dieselprijzen (de camper loopt 1 op 8) moet ik er nog eens hard over nadenken.....
Ik was vorige zomer nog met de FZ750 op het eiland.
Overtochten Savona-Bastia-Bonifacio-Sardinië-Golfo Aranci-Livorno
Reken toch maar snel heen-en terug op 3000km. (=375 liter Diesel à €2.00)

Maar hier op Egmond met wekenlang regen wil je ook niet zitten.
 
Waanzin inderdaad, diesel ook al door de 2 eur :X

Hier stond die kort geleden 1,850€/L.
Nu, in slechts één week tijd staat die weer bóven de 2€/L.
De benzine (E10), staat nog steeds rond de 1,75€/L (maar voor hoelang nog ...)

Volgende week beginnen ze aan ons dak, eind september of begin oktober zouden de zonnepanelen erop moeten liggen.

Vandaag een offerte laten maken voor een elektrische auto.
Als je betalend moet laden, is het amper goedkoper dan brandstof, maar dat was nog gerekend aan de "oude" dieselprijs.
Bij publieke laadpalen wordt het zelfs duurder, om nog maar te zwijgen van fastchargers :X
Maar wij hebben het geluk dat de auto regelmatig overdag thuis staat, dus kunnen we meestal "gratis" laden via de zonnepanelen.

Ik heb mijn "eisen" voor de eigenschappen waaraan een EV auto moet voldoen, een beetje verlaagd. Zo mag de gekozen auto "slechts" 500kg trekken. Maar, hij mág dan tenminste toch iets trekken. Mijn aanhager weegt 160kg, dus mag nog 340kg laden.

Vóór woensdag moeten we een beslissing nemen om van de huidige actie's te kunnen genieten. Wordt het niets, kijken we in januari (autosalon in B), opnieuw.
(Als we deze week een bestelling plaatsen, hebben we de auto wel pas in maart 2023 ... maar ja, kan niet anders ...)

Ben benieuwd ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
O ja, we zijn uiteindelijk toch nog niet voor die EV gegaan. Maandelijkse aflossing lag te hoog naar onze zin.

Intussen is ons dak klaar, nu is het nog wachten op de zonnepanelen ...

En intussen is de dieselprijs plots met 18€-cent per liter gedaald ... ge kunt er geen staat op gaan. Dat je nu elektrisch rijdt of op brandstof, het kan nu voordelig zijn, laar morgen weer dik genaaid zijn ...
 
tja , als je maar geld hebt dan kun je dat allemaal wel doen , maar de meeste mensen kunnen niets
Installatie van zonnepanelen valt nog mee hoor.

Met de huidige elektriciteitsprijzen binnen minder dan 5 jaar terugverdiend.

De aankoopprijs van een EV is een ander verhaal.
Wij hadden prijs laten maken op het moment dat er goede acties waren. Zonder goede acties is het hallucinant hoe hoog die prijs ligt :X
 
Ik durf zelfs te stellen dat zonder de belastingvoordelen en het grote aantal leaseauto's er in Nederland waarschijnlijk heel wat minder EV's hadden rondgereden.
Dat is gewoon waar. Tegen de nieuwe kw prijzen zeker niet goedkoop thuis laden. Is voor sommigen 4x zo duur geworden.
 
O ja, we zijn uiteindelijk toch nog niet voor die EV gegaan. Maandelijkse aflossing lag te hoog naar onze zin.

Intussen is ons dak klaar, nu is het nog wachten op de zonnepanelen ...

En intussen is de dieselprijs plots met 18€-cent per liter gedaald ... ge kunt er geen staat op gaan. Dat je nu elektrisch rijdt of op brandstof, het kan nu voordelig zijn, laar morgen weer dik genaaid zijn ...
Rij toch gewoon eens door met wat je hebt. Uiteindelijk zal je even hard genaaid worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan