Volledig verbod op brandstof voertuigen, OOK MOTOREN

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
Allemaal onderkend en er wordt allemaal aan gewerkt, voor 2035 is dat vast op orde.
Hoe dan? Dat vereist grote investeringen die marktpartijen niet gaan doen. De overheid zal in actie moeten komen en zelf het initiatief nemen. Maar dan moet eerst het beleid van marktwerking worden terug gedraaid. Marktwerking is geschikt voor commodity diensten en producten, niet om innovatie te stimuleren.
 
Hoe dan? Dat vereist grote investeringen die marktpartijen niet gaan doen. De overheid zal in actie moeten komen en zelf het initiatief nemen. Maar dan moet eerst het beleid van marktwerking worden terug gedraaid. Marktwerking is geschikt voor commodity diensten en producten, niet om innovatie te stimuleren.
Marktwerking in ziekenhuizen was zelfs zo succesvol dat ziekenhuizen sloten en mensen eerder doodgingen.
 
Gisteren weer heerlijk met een dikke Twin (voortgestuwd door 90% fossiele brandstof en 10% hernieuwbaar) rondje gereden, heerlijk die dikke klappen bij gas dicht :9~ Nu met een mogelijk (maar niet waarschijnlijk) verbod in het vooruitzicht geniet ik 2 keer zo veel*O**O*
Als het aan de milieufascisten ligt moet ik dus over een aantal jaar gelukkig worden als mijn elektrobrommer bij 'gas dicht' aangeeft hoeveel de batterij weer wordt bijgeladen_O- Fuck em, na mij de zondvloed.
IMG-20210421-WA0036.jpg

:+

Edit, ik tank 98 maar vond het plaatje wel grappig

Heb overigens niks tegen electrisch. Alleen dankzij de anti diesel hetze mocht ik enkel nog een benzinehybrid leasen, die een stuk minder zuinig is en vaker bij de dealert staat. Dat vond ik wel een beetje kolder.

Qua motoren wordt het wel steeds leuker trouwens, alleen duurt het nog wel even voor bijvoorbeeld een Energica of LiveWire betaalbaar is voor de meesten.
 
Hoe dan? Dat vereist grote investeringen die marktpartijen niet gaan doen. De overheid zal in actie moeten komen en zelf het initiatief nemen. Maar dan moet eerst het beleid van marktwerking worden terug gedraaid. Marktwerking is geschikt voor commodity diensten en producten, niet om innovatie te stimuleren.
Natuurlijk. Omdat Marktwerking zo goed was hebben allerlei partijen onze publieke infrastructuur zo'n beetje kado gekregen. Na 30 jaar achterover leunen en cashen moet er ook eens iets geinvesteerd worden.
Wat denk je dat die marktpartijen gaan doen? Die gaan jammeren en lobbyen. Wat denk je dat hun aandeelhouders gaan doen als ze zonder tegensputteren miljarden gaan investeren? Alleen daarom moeten ze al jammeren. En ondertussen gaat het ze ook lukken om geld van de staat te krijgen. Zeker bij de huidige regering.
Het is overigens geen innovatie, het is gewoon een aanpassing aan het huidige net, het moet plaatselijk zwaarder uitgevoerd worden.
Het is allemaal politiek.
 
Natuurlijk. Omdat Marktwerking zo goed was hebben allerlei partijen onze publieke infrastructuur zo'n beetje kado gekregen. Na 30 jaar achterover leunen en cashen moet er ook eens iets geinvesteerd worden.
Wat denk je dat die marktpartijen gaan doen? Die gaan jammeren en lobbyen. Wat denk je dat hun aandeelhouders gaan doen als ze zonder tegensputteren miljarden gaan investeren? Alleen daarom moeten ze al jammeren. En ondertussen gaat het ze ook lukken om geld van de staat te krijgen. Zeker bij de huidige regering.

Ja, dat is precies het probleem. En zolang daar geen verandering in komt, gebeurt er niets op verbetering van infrastructuur.

Het is overigens geen innovatie, het is gewoon een aanpassing aan het huidige net, het moet plaatselijk zwaarder uitgevoerd worden.
Het is allemaal politiek.

Dat is niet voldoende, met steeds meer decentrale opwekking moet het net anders worden ingericht en ook veel meer op vraag en aanbod kunnen sturen, ofwel een smart grid. En dat is wel degelijk een stuk innovatie waar wel technische oplossingen voor zijn beproefd in kleinschalige testopstellingen maar die nog nooit grootschalig zijn uitgegroeid.
 
Ja, dat is precies het probleem. En zolang daar geen verandering in komt, gebeurt er niets op verbetering van infrastructuur.



Dat is niet voldoende, met steeds meer decentrale opwekking moet het net anders worden ingericht en ook veel meer op vraag en aanbod kunnen sturen, ofwel een smart grid. En dat is wel degelijk een stuk innovatie waar wel technische oplossingen voor zijn beproefd in kleinschalige testopstellingen maar die nog nooit grootschalig zijn uitgegroeid.
Exact.

En los daarvan zal electriciteitsvoorziening, en dan met name leveringszekerheid, veel minder evident worden dan die nu nog is, en voor zekerheid en tijdigheid van levering zal extra betaald moeten worden. Wat voor sociaal-economische - en uiteindelijk dus maatschappelijke - gevolgen dat precies heeft is met de huidige kennis en stand van zaken ietwat speculeren. Maar alleen al de investeringen die nodig zijn om de voorgenomen electrificering te realiseren heeft de potentie de inkomens-, vermogens- en kansongelijkheid in de samenleving nog verder vergroten. Nou ben ik niet echt een socialist, maar ik vind dat geen goede zaak, en een sterk onderbelicht onderwerp in de hele klimaat- en energie-discussie.
 
Exact.

En los daarvan zal electriciteitsvoorziening, en dan met name leveringszekerheid, veel minder evident worden dan die nu nog is, en voor zekerheid en tijdigheid van levering zal extra betaald moeten worden. Wat voor sociaal-economische - en uiteindelijk dus maatschappelijke - gevolgen dat precies heeft is met de huidige kennis en stand van zaken ietwat speculeren. Maar alleen al de investeringen die nodig zijn om de voorgenomen electrificering te realiseren heeft de potentie de inkomens-, vermogens- en kansongelijkheid in de samenleving nog verder vergroten. Nou ben ik niet echt een socialist, maar ik vind dat geen goede zaak, en een sterk onderbelicht onderwerp in de hele klimaat- en energie-discussie.
In de jaren 60-70 kon dat toch ook?
In mijn oudershuis is hooguit 10 jaar op kolen gestookt en toen kwam er een gasaansluiting en centrale verwarming.
En mijn ouders hadden "geen cent" te makken.
En de rest van de straat en het dorp ook niet.
Het was alleen zo dat de lonen vrij hard stegen zodat alles makkelijker was.
(Totdat de goudprijs afgekoppeld werd, toen was het over met de snelle loonstijgingen)

In het héle land dus. Dat heeft de overheid geregeld denk ik, en het is betaald van de gasopbrengst in Slochteren.
Toen was er ook nog geen export zoals er nu is, dus die energietransitie kan allemaal makkelijk betaald worden uit de belastingopbrengsten.

Als ze maar willen. En Nederland zelf op prioriteit nr1 stellen.
 
In de jaren 60-70 kon dat toch ook?
In mijn oudershuis is hooguit 10 jaar op kolen gestookt en toen kwam er een gasaansluiting en centrale verwarming.
En mijn ouders hadden "geen cent" te makken.
En de rest van de straat en het dorp ook niet.
Het was alleen zo dat de lonen vrij hard stegen zodat alles makkelijker was.
(Totdat de goudprijs afgekoppeld werd, toen was het over met de snelle loonstijgingen)

In het héle land dus. Dat heeft de overheid geregeld denk ik, en het is betaald van de gasopbrengst in Slochteren.
Toen was er ook nog geen export zoals er nu is, dus die energietransitie kan allemaal makkelijk betaald worden uit de belastingopbrengsten.

Als ze maar willen. En Nederland zelf op prioriteit nr1 stellen.
Het vervelende is alleen dat de voornaamste inkomstenbron van de BV Nederland - namelijk gaswinning - komt te vervallen, omdat we ermee gaan stoppen. Het is die gaswinning die de welvaartsstijging in NL heeft gefinancierd in de voorbije 60 a 70 jaar, en daar is vooralsnog geen winstgevend alternatief voor gevonden. Niet alles is maakbaar, en geld kan op, beide worden weleens vergeten… want we zijn rijk en kennen geen armoede (althans, die is er wel, maar daar kijken “we“ liever niet naar, want dat geeft een ongemakkelijk gevoel).

Sowieso brengt grootschalige electrificatie hele andere uitdagingen met zich mee dan het transport of opslag van gas. Vraagsturing zal noodzakelijk zijn, oftewel een ieder zal gedrag(consumptie) moeten aanpassen, en inkomen bepaald vrijheid wat dat betreft. Het is nu natuurlijk ook zo dat rijke mensen meer kunnen dan arme mensen, maar dat verschil zal dus verder - of opnieuw - uitvergroot gaan worden.
 
Laatst bewerkt:
Het vervelende is alleen dat de voornaamste inkomstenbron van de BV Nederland - namelijk gaswinning - komt te vervallen, omdat we ermee gaan stoppen. Het is die gaswinning die de welvaartsstijging in NL heeft gefinancierd in de voorbije 60 a 70 jaar, en daar is vooralsnog geen winstgevend alternatief voor gevonden. Niet alles is maakbaar, en geld kan op, beide worden weleens vergeten…
Zeker wel...slavenhandel, zijn we meester in...alleen nog iemand de juiste richting aangeven , ipv naar hier -> van hier...
 
binnenkort zal XTL gaan doorbreken. Dat is 100% "groen" en zelfs groener dan elektriciteit uit kolen en gas.
Kan zijn dat het al gevraagd geweest is, maar dan ben ik het vergeten, of heb ik erover heen gekeken ... dus ... mijn vraag: wat is XTL?

Btw: zie hier waarom de meesten in B niet meteen staan te springen om elektrisch te gaan rijden:
De prijzen voor elektriciteit zijn hier onmenselijk hard gestegen.
Ergens anders las ik zelfs, dat een gezin met 1 kind op jaarbasis in 2019 ongeveer 850€ betaalde, maar voor 2021 op ongeveer 1.560€ zal moeten rekenen.

Gas prijzen zouden zelfs al verdrievoudigd zijn :X

Wat ben ik blij geen gas te hebben voor de verwarming. Ik stook nog op mazout. Ook al lang niet meer goedkoop, maar nog veruit de goedkoopste. Net mijn tank gevuld (ging 2.565L in en koste 1.590€, zit nu 3.200L in). Dankzij mijn nieuwe ramen en isolatie (dak moet nog wel gedaan worden), zou ik daar naar schatting vier jaar mee moeten kunnen doen.

Beter zou ik mij nog snel een nieuwe HR brander laten plaatsen, die ook het sanitair warm water opwarmt, opdat dat niet elektrisch meer zou moeten gaan. Maar momenteel het budget niet.

Energie is echt een probleem aan het worden. Het wordt een luxeproduct ...

Ik zit dus nu weer meer in de richting te denken van, "mag mijn auto en/of motor bijna nergens meer komen, gaan ze de deur uit, en moet ik maar zonder."
De toekomst zal het uitwijzen ...
 
Af en toe kom je zo'n dwaas tegen met een vuurrode kop bij gebrek aan koeling. Wat mankeert er aan een normale fiets?
Aerodynamica.
Ik heb al eens met zo een "sigaar" gereden. Zolang je het op geschikte wegen, en in een geschikte omgeving gebruikt, is het een geweldig "machien"!
Mee gereden toen ik nog wielrenner was, een zelfde parkour afgelegd, een parkour speciaal uitgestippeld dat geschikt was voor een sigarbike, met de koersfiets haalde ik een gemiddelde snelheid van 37,8km/u (alleen, zónder "trekkers"), met de sigarbike (eveneens alleen, en zónder trekkers), zat ik gewoon aan gemiddeld 48,2km/u.

Ze zijn echter niet geschikt voor bergop, nog minder voor snelle bochtige afdalingen, sowieso ook al een ramp in platte bochtige routes, en over Belgischachtige wegen gaan we het al helemaal niet hebben |(
 
Vanaf 2035 weliswaar, maar daar zijn we sneller dan we denken. 13,5 jaar zijn zo voorbij.

Mijn auto is een Diesel, Euro6, die mag dus nog tot eind 2027 Brussel binnen, dat is nog maar 5,5jaar.

Maar erger is, in tegenstelling wat vroeger gedacht werd, dat motorfietsen NIET buiten schot blijven. Ook deze mogen vanaf 2035 Brussel NIET meer binnen.

Ik zie in die "korte" tijdsperiode elektrisch rijden nog lang niet voor iedereen betaalbaar worden.

Ik kan nu beschouwd worden als pessimistisch denken, maar voor mijzelf zie ik alvast het einde naderen wat zowel auto- als motorrijden betreft.

Ik had gehoopt rond mijn 50ste (dat is nog een kleine 5 jaar), een mega motor toer te maken, van thuis tot op de Filipijnen. Maar als ik dat zo moet plannen dat ik in zowat geen enkele stad nog "vrij" binnen mag, denk ik dat het bij een droom gaat blijven. Moest het er toch van komen, denk ik nu eerder om het als "afscheidsrit" te rijden.
Echter geloof ik erin, dat als je het goed plant, je zulk een toer zelfs met een elektrische motor kan rijden. Maar ik geloof er niet in dat een elektrische toermotor met goede eigenschappen betaalbaar zal zijn/worden ... dus ...

Bron (er zullen er nog wel meer zijn, maar nu effe geen zin om ernaar te zoeken):

Nu kunnen we wel denken, ja, dat zijn doelstellingen, maar onhaalbaar ... ik denk echter dat ze het er echt gaan doordrijven ...
Hahahahaha wat een paniek. Misschien ben ik al dood tegen die tijd. Ik plan tegenwoordig per 5 jaar.
 
Wat moet je in Brussel doen,daar heb je toch niets te zoeken
En hoe dikwijls moet dat nog herhaald worden, het blijft absoluut niet enkel bij Brussel.

ALLE steden gaan die richting uit, gevolgd door de kleinere steden en zelfs dorpskernen. Het is slechts een kwestie van (weinig) tijd ...

En ja, ik zit er regelmatig vanwege mijn werk he
 
Een kameraad van mij heeft sinds kort een EV. Een MG, geen idee welk model. Hij krijgt die als firmawagen. Ben benieuwd wat zijn bevindingen binnen een bepaalde tijd gaan zijn.

Ik vind het alvast een goede zaak dat men vooral bij firmawagens meer en meer overstapt op EV's.
 
En hoe dikwijls moet dat nog herhaald worden, het blijft absoluut niet enkel bij Brussel.

ALLE steden gaan die richting uit, gevolgd door de kleinere steden en zelfs dorpskernen. Het is slechts een kwestie van (weinig) tijd ...

En ja, ik zit er regelmatig vanwege mijn werk he
Alle steden:? dus binnenkort kunnen we Moskou, Boedapest, Lima, Mombassa, Hanoi etc etc alleen nog maar in met een EV8-)_O-
of bedoel je alle steden in Noordwest Europa met een rood-groene fascist als burgermeester zoals Amsterdam?
Als je hier naar 2e Maasvlakte rijd staat er ook een waarschuwing dat die alleen toegankelijk is voor Euro6 vrachtwagens.....met een Nederlands kenteken, jammer nou dat 80% van de vrachtwagens daar zowiezo geen NL kenteken hebben, het zal zo'n vaart niet lopen.
 
Serieus?
Je geeft aan naar de Filipijnen te willen rijden en dan is een van je zorgen dat je niet meer een stad in zal kunnen rijden omdat die wellicht alleen nog toegankelijk zouden zijn voor EV's en dat meen je echt? Sorry maar komt nogal naief over.
 
Serieus?
Je geeft aan naar de Filipijnen te willen rijden en dan is een van je zorgen dat je niet meer een stad in zal kunnen rijden omdat die wellicht alleen nog toegankelijk zouden zijn voor EV's en dat meen je echt? Sorry maar komt nogal naief over.
Het moment waarop ik ruw gepland heb om die trip te rijden, pakweg 2026 (ten vroegste), gaat daar idd veel problemen bij geven. India en China zijn wat dat betreft nú al een probleem. Mijn motor zal dan 22 a 23 jaar zijn, en zelfs in veel Europese regios al een probleem vormen.

Ik noem het niet naïef. Ja, ik denk wat té veel na, maar op zo een trip wil je niet onderweg met een "rijd-maar-terug-naar-huis" situatie komen te zitten, en die kans is echt groot.

2 woorden? Jij? Gaatie goed met je Dkp?

😉
🤣
O ja hoor. Ik wilde effe reageren, maar had geen tijd. 'T vrouwke was net klaar met koken, dus eerst lekker eten :9

Het gaat zelfs zo goed met mij dat ik die trip zelfs zou aandurven met een elektrische motorfiets. Al vrees ik wel dan nog meer tijd te moeten inlassen, en dat er meer en nauwkeuriger planning bij komt kijken. Maar dat zou dan ook weer een uitdaging zijn, en dat is ook leuk.

Maarrrrrr ... dan zou ik een goede sponser moeten vinden voor de juiste EV motorfiets in de juiste configuratie en de nodige extra toebehoren.

Maar op zich zie ik dat kunnen, zulk een trip met een EV motorfiets.
 
Ik had gehoopt rond mijn 50ste (dat is nog een kleine 5 jaar), een mega motor toer te maken, van thuis tot op de Filipijnen. Maar als ik dat zo moet plannen dat ik in zowat geen enkele stad nog "vrij" binnen mag, denk ik dat het bij een droom gaat blijven. Moest het er toch van komen, denk ik nu eerder om het als "afscheidsrit" te rijden.
Echter geloof ik erin, dat als je het goed plant, je zulk een toer zelfs met een elektrische motor kan rijden. Maar ik geloof er niet in dat een elektrische toermotor met goede eigenschappen betaalbaar zal zijn/worden ... dus ...

Dat wordt nu al gedaan. OK, het zijn nu nog de pioniers, maar Trui Hanoulle reed 5 jaar geleden al met een niet eens zo dure Zero van België naar Turkije en terug. Dwars door Afrika met een Zero is ook al gedaan. En in de VS heeft een Energicarijder, nadat hij het al eens met een Zero had gedaan, de coast-to-coast route gereden met een Energica.
Binnen de Energica groep in NL zijn er ook al genoeg die verre vakantiereizen ondernemen. In het najaar gaat een clubje naar de MotoE en de fabriek in Italië.

Ik zag onlangs Itchy Boots bijna stranden in Afrika omdat er alleen diesel op de geplande stop beschikbaar is. Het voordeel van elektrisch is dat je deze overal waar een stopcontact is, kunt opladen. En over 5 jaar kost een Zero DSR Black Forest ook geen tien mille meer; die gaan nu 2e hands vanaf rond de 13 mille de deur uit.
 
Het moment waarop ik ruw gepland heb om die trip te rijden, pakweg 2026 (ten vroegste), gaat daar idd veel problemen bij geven. India en China zijn wat dat betreft nú al een probleem. Mijn motor zal dan 22 a 23 jaar zijn, en zelfs in veel Europese regios al een probleem vormen.

Ik noem het niet naïef. Ja, ik denk wat té veel na, maar op zo een trip wil je niet onderweg met een "rijd-maar-terug-naar-huis" situatie komen te zitten, en die kans is echt groot.

Waar staat die info tav India? Ik ben een aantal jaar geleden met een 500cc Enfieldje door Indiase Himalaya gereden....milieu issues waren niet echt aan de orde. Vind het bijzonder dat het nu een probleem zou zijn, dan moet al die ouwe meuk (van tuktuks in Delhi tot stinkende vrachtwages overal) die daar rond rijd snel vervangen worden
 
Waar staat die info tav India? Ik ben een aantal jaar geleden met een 500cc Enfieldje door Indiase Himalaya gereden....milieu issues waren niet echt aan de orde. Vind het bijzonder dat het nu een probleem zou zijn, dan moet al die ouwe meuk (van tuktuks in Delhi tot stinkende vrachtwages overal) die daar rond rijd snel vervangen worden
Dat snap ik van DKP weer wel; (lees maar mee in het elektrische motoren topic) in India worden strenge regels ingevoerd om de brommertjes/scooters te vervangen voor elektrische exemplaren. Een reden ook waarom je veel meer lichte elektrische motoren op de markt ziet komen, dan het zware materiaal waar we in Europa op rondrijden. Het gaat daar met 10duizenden tegelijk, dus is die markt veel aantrekkelijker.

Royal Enfield gaat ook elektrisch btw.
 
Terug
Bovenaan Onderaan