Volledig verbod op brandstof voertuigen, OOK MOTOREN

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
Was te verwachten....
Het was niet alleen te verwachten, het was op voorhand al bekend bij degenen die het beleid uitstippelen. De uitkomst is zoals men het voor ogen had, daarvoor heb je geen glazen bol nodig.

Kijk anders even naar de WAB. Ook zo'n mooie uitkomst. Niet voor degenen voor wie het zogenaamd bedacht is uiteraard. O-)
 
Op weg naar huis werd ik voorbij gereden.
Een Duitser met een dikke Audi E-Tron SUV (is dat Q7 of Q8, of gewoon E-Tron?).

Anyway. Maar waarom is dat het vermelden waard?
Omdat er een dikke caravan achter hing! :t
Bewijst dus dat het gewoon kan :Y
Ja ok, regelmatiger stoppen, en aan de (peperdure) snellader, maar het punt is, het kán gewoon.

Ik reed onfeveer 90, hij kwam lamgzaam voorbij. Wellicht cc op 100km/u.
 
Op weg naar huis werd ik voorbij gereden.
Een Duitser met een dikke Audi E-Tron SUV (is dat Q7 of Q8, of gewoon E-Tron?).

Anyway. Maar waarom is dat het vermelden waard?
Omdat er een dikke caravan achter hing! :t
Bewijst dus dat het gewoon kan :Y
Ja ok, regelmatiger stoppen, en aan de (peperdure) snellader, maar het punt is, het kán gewoon.

Ik reed onfeveer 90, hij kwam lamgzaam voorbij. Wellicht cc op 100km/u.
Niks nieuws, een Tesla model 3 mag een kleine 1000kg trekken, een model x mag 2250kg trekken.
 
Niks nieuws, een Tesla model 3 mag een kleine 1000kg trekken, een model x mag 2250kg trekken.
Ja dat weet ik. Maar het ging mij vooral om het feit dat het een misverstand blijft bij veel mensen omdat die denken dat je met een EV niet op vakantie kan.

Ik heb eens een configuratie simulatie gedaan voor de Audi Q4 e-tron (die dat mij voorbij reed was zeker geen Q4, daar was die veel te groot voor), alwaar ik in de optielijst een elektrisch inklapbare trekhaak aanvinkte (wel jammer dat je niet gewoon een manueel afneembaar model kon kiezen, of gewoon een vaste, die in de optielijst koste zomaar effe 1.600€!).
Als ik het mij goed herinner mag die ook iets trekken van ergens tussen de 1.000 en 1.200 kg.
De totaalprijs kwam op +60.000€, maar gezien de uitrusting en actieradius vond ik dat niet eens overdreven.
En al zeker niet als je het vergelijkt met de Hyundai Ioniq 5.
Die kan ook met trekhaak uitgerust worden, in twee configuraties, de "goedkopere" versie mag dan max 750kg trekken, de duurdere/duurste versie maar liefst 1.600kg.
En die komt dan ook vlotjes rond de 60.000€ uit.

Blijft het wel jammer dat het momenteel allemaal nog geen dingetjes naar mijn budget zijn ...
 
Zolang de prijs niet omlaag gaat van gebruikte elektrische autos dan verandert er weinig.

Bijv een Nissan Leaf zou na 10 jaar maar 2500.- moeten zijn maar die staan voor 8500 te koop?

Wie koopt nou een 10jaar oude elektrische auto waar de garantie verlopen is en de onderdelen zo hoog zijn dat deze economisch op is?
 
Zolang de prijs niet omlaag gaat van gebruikte elektrische autos dan verandert er weinig.

Bijv een Nissan Leaf zou na 10 jaar maar 2500.- moeten zijn maar die staan voor 8500 te koop?

Wie koopt nou een 10jaar oude elektrische auto waar de garantie verlopen is en de onderdelen zo hoog zijn dat deze economisch op is?
Die oudjes hebben als zakelijke auto nog steeds die hele lage bijtelling.
 
Die oudjes hebben als zakelijke auto nog steeds die hele lage bijtelling.
Ja, maar wat betreft prive ligt het anders.
Ik begrijp het systeem van bijtelling/bedrijfsvoertuig/blablawatnogmeer in NL niet.

Maar in B zit het zo, had ik een eigen zaak, kocht ik wel een dikke Audi e-tron, dan kon het mij niet schelen of die nu 80d, of 150d € kost, het is immers toch maar de "simpele belastingbetaler" die dan mijn auto betaald. Of een lelijke Tesla, om bij de "eenheidsworst-zakenwereld" te horen waar Tesla een "teken van succes" is 🙄

Prive ligt het totaal anders. Volle pot betalen, plus alle bijkomende taksen, want prive heb je geen enkele premie of voordeel meer op EV's. Of toch wel, momenteel nog 1 voordeel, géén inschrijvingstaks. Hopelijk blijft dat nog wat zo, want als ook dat toch moet, ga je hier voor de meeste EV's gewoon 2.500 of 5.000 € inschrijving betalen, ondat de meeste EV's gewoon belachelijk veel pk's hebben. Om de inschrijvingstaks enigszins betaalbaar te houden moet je het houden bij max 136pk (100kW).
 
Ja dat weet ik. Maar het ging mij vooral om het feit dat het een misverstand blijft bij veel mensen omdat die denken dat je met een EV niet op vakantie kan.

Ik heb eens een configuratie simulatie gedaan voor de Audi Q4 e-tron (die dat mij voorbij reed was zeker geen Q4, daar was die veel te groot voor), alwaar ik in de optielijst een elektrisch inklapbare trekhaak aanvinkte (wel jammer dat je niet gewoon een manueel afneembaar model kon kiezen, of gewoon een vaste, die in de optielijst koste zomaar effe 1.600€!).
Als ik het mij goed herinner mag die ook iets trekken van ergens tussen de 1.000 en 1.200 kg.
De totaalprijs kwam op +60.000€, maar gezien de uitrusting en actieradius vond ik dat niet eens overdreven.
En al zeker niet als je het vergelijkt met de Hyundai Ioniq 5.
Die kan ook met trekhaak uitgerust worden, in twee configuraties, de "goedkopere" versie mag dan max 750kg trekken, de duurdere/duurste versie maar liefst 1.600kg.
En die komt dan ook vlotjes rond de 60.000€ uit.

Blijft het wel jammer dat het momenteel allemaal nog geen dingetjes naar mijn budget zijn ...
Wat is de reikwijdte van die E-tron als je er een caravan achter hangt eigenlijk?

Uiteraard zal het er invloed op hebben net zoals bij een verbrandingsmotorauto, maar hoeveel..
 
.. Hopelijk blijft dat nog wat zo, want als ook dat toch moet, ga je hier voor de meeste EV's gewoon 2.500 of 5.000 € inschrijving betalen, ondat de meeste EV's gewoon belachelijk veel pk's hebben. Om de inschrijvingstaks enigszins betaalbaar te houden moet je het houden bij max 136pk (100kW).
Is dat voor motoren hetzelfde?
Mijn Energica heeft 107 kW dat zou dus 5000 eur inschrijving zijn :X

Met ICE was België altijd gunstiger dan de NL ivm de BPM, maar op EV's zit in de NL geen BPM dus die zijn in de NL weer gunstiger. (kan nooit lang duren hier ;) )
 
Is dat voor motoren hetzelfde?
Mijn Energica heeft 107 kW dat zou dus 5000 eur inschrijving zijn :X

Met ICE was België altijd gunstiger dan de NL ivm de BPM, maar op EV's zit in de NL geen BPM dus die zijn in de NL weer gunstiger. (kan nooit lang duren hier ;) )
Volgens mij waren EV's nog vrijgesteld van inschrijvingstaks en belasting in Vlaanderen

1632809458523.png

1632809533439.png
 
Wat is de reikwijdte van die E-tron als je er een caravan achter hangt eigenlijk?

Uiteraard zal het er invloed op hebben net zoals bij een verbrandingsmotorauto, maar hoeveel..
De invloed is precies het zelfde als bij een verbrandings auto.

Echter doordat de efficiëntie van de EV een stuk hoger is valt het meer op.
Volgens mij kon Marcel (importeur Energica) 125 km halen op de snelweg (wel flink doortrappen) met een aanhanger achter de model X van 2000 kg (zaten Energica's in, oa de mijne :9 )

Gespot door een Italiaan die ook Tesla rijd.

modelx.png


aanvulling: en ja dan ben je blij met het supercharger netwerk van Tesla
 
De invloed is precies het zelfde als bij een verbrandings auto.

Echter doordat de efficiëntie van de EV een stuk hoger is valt het meer op.
Volgens mij kon Marcel (importeur Energica) 125 km halen op de snelweg (wel flink doortrappen) met een aanhanger achter de model X van 2000 kg (zaten Energica's in, oa de mijne :9 )

Gespot door een Italiaan die ook Tesla rijd.

Bekijk bijlage 1680807

aanvulling: en ja dan ben je blij met het supercharger netwerk van Tesla
125km!? Dat vind ik enorm teleurstellend.

Akkoord, dat is een grote trailer maar kan ik aannemen dat hij zich hield aan de wettelijke maximum snelheid? Dus 90km/u.

Ik trek de vergelijking door naar mijn Transit Custom die met zo'n formaat en beladen trailer +-650km haalt. (zonder 850km).
 
125km!? Dat vind ik enorm teleurstellend.

Akkoord, dat is een grote trailer maar kan ik aannemen dat hij zich hield aan de wettelijke maximum snelheid? Dus 90km/u.

Ik trek de vergelijking door naar mijn Transit Custom die met zo'n formaat en beladen trailer +-650km haalt. (zonder 850km)
Ik neem aan dat als je zegt "flink doortrappen" je niet 90 km/u bedoeld :p
 
Ik begrijp dat u nog nooit in Italie gereden heeft? :p
jawel. leidt u daaruit af dat hij met zijn Model X met trailer te snel aan het rijden was? Zelfs al reed ie te snel, 125km is gewoon beschamend.

Voor vracht is een EV gewoon nog niet geschikt.
 
Waarom niet? Je hebt al vrachtschepen op accu's en treinen zijn ook een vorm van een EV.
Waarom zien we die grote doorbraak dan niet bij de vrachtwagens waar TCO van uiterst belang zijn.

Wat versta je onder een EV trein of vrachtschip? Geen bovenleidingen of diesel-electric aub.
 
Terug
Bovenaan Onderaan