Volledig verbod op brandstof voertuigen, OOK MOTOREN

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
Zijn er mensen op deze aardkl**t die dit werkelijk geloven???
Als dit echt kon, dan stond er in ieder huis wel zo een machine, en niet sinds een paar jaar, maar al sedert begin jaren 1900, en zouden er al zoveel gadgets bestaan dat het tijdperk waar we nu in leven wel de middeleeuwen lijkt ...

... zucht ...
Uiteraard is het onzin...Ik bedoel, waar is de kat?? Ik denk dat het fake is

1642447633401.png
 
Zijn er mensen op deze aardkl**t die dit werkelijk geloven???
Als dit echt kon, dan stond er in ieder huis wel zo een machine, en niet sinds een paar jaar, maar al sedert begin jaren 1900, en zouden er al zoveel gadgets bestaan dat het tijdperk waar we nu in leven wel de middeleeuwen lijkt ...
Geen flauw idee en het is wel grappig gepresenteerd.
Doet me een beetje denken aan windmolens en zonnepanelen.
Eerst heel veel energie ergens instoppen om het te fabriceren, om het daarna weer terug te krijgen.
Het enige waar ik in geloof is een hele grote kerncentrale op dat onlangs op de Maasvlakte gesloten kolenhok laten vallen.
 
Die fabrikant doet dat echt alleen omdat de markt het wil. Als de markt roze velgen en een mickey mouse bel zou vragen dan zouden ze dat ook gewoon maken.
Niet hoor, het is zowel een onderlinge strijd tussen de constructeurs, als idd geven wat de klant wil.

Hetzelfde met al die krullen, lijntjes, boogjes, haakjes, enz in de dagrijlichten en achterlichten, om nog maar te zwijgen van de lichtsterkte van de dimlichten ... enerzijds een grote kladpot, anderzijds resulterend in verblindende autolichten, vooral die van Volvo
 
Die is niet te maken met huidige techniek of het wordt zo duur dat je 150-200K€ voor zo'n slome doos moet gaan betalen.
Dus nee, verwacht niet dat iemand bereid in 150-200K€ te betalen voor een golfkarretje met 50pk.
Natuurlijk zal er vast een gek te vinden zijn maar een markt voor zijn is iets anders dan één gek kunnen vinden.
Maar waarom zou een EV met 50pk en een hoge range zoveel moeten kosten?
Wat ik, en heel veel anderen, graag zouden zien komen, zijn EV's, maatje gemiddelde gezinsauto, met pakweg 100pk ipv 300 of meer, met enkel de nodige opties erin, en een range van pakweg 500 a 600 pk*. De grote meerderheid wil gewoon een comfortabele betrouwbare auto die dient om van A naar B te rijden. Die verlangen niet naar een "kijkmetwatcooreenchicquebakikrijd" model.

Moet gewoon kunnen, en dat zou echt niet meer kosten dan een huidige ICE van dezelfde klasse. Ergens rond 25.000€, perfect haalbaar. Maar het geeft géén "prestige", wat de constructeurs niet leuk vinden, én, last but not least, de politiek staat daar ook niet achter. Ik weet dat weinig mensen dat geloven, maar ik weet het uit goede bron, het is voornamelijk een politiek spel.

Zo zou bijvoorbeeld een EV op maatje Ford Fiesta, met niet meer dan het nodige, en "amper 60pk", en een range van pakweg 300km handig zijn voor de "kleine man", die sowieso geen nood heeft aan een "dikke bak", en zelden ver rijdt, en dat zou voor pakweg 18.000€ probleemloos kunnen. Maar opnieuw, politiek ...


* dat er argumenten zijn van ranges van 1000km of meer is dan weer teveel vergeleken met ice's, bijkomend dat we zulke grote range eigenlijk niet eens echt nodig hebben.
 
Omdat een EV niet echt zuiniger wordt als je een kleinere motor erin gaat zetten.
Dat dit bij de idioot inefficiënte ICE motoren zo is, maakt dat mensen denken dat dit bij EV's ook zo is.

Een Renault Zoe heeft ongeveer het zelfde verbruik per km als een Tesla Model S Plaid met +1000pk.
Om die Plaid 1000km te kunnen laten rijden, zal je ca 2x de accu's erin moeten zetten.
Die prijs verhoging staat in geen verhouding tot de prijsdaling van een kleinere motor.

E-motoren hebben ook haast geen verschil in efficiëntie afhankelijk van het toerental.
Daarom is het ook zinniger om een grote motor te gebruiken die bij hogere toerentallen niet meer het volle vermogen kunnen halen.
Daarom haal ik met 525pk toch maar 225km/u.

Met een 50pk motor zal een versnellingsbak moeten toevoegen om zowel van zijn plek te kunnen kopen en toch ook nog 120km/u te kunnen halen. Die versnellingsbak alleen al geeft meer extra kosten dan dat een grotere e-motor extra kost. Een versnellingsbak heeft daarbij alleen al rendementsverlies van 10-15% en dus heb je daardoor weer nog meer accu's nodig.


Dus je gevoel van politiek spel is gebaseerd op een onwetendheid van hoe deze techniek werkt.
Een Dacia Spring heeft maar 45pk, het wordt dus wel verkocht.
 
Man, wat ben ik blij dat ik in het 'benzine'-tijdperk ben op gegroeid. Nooit over na hoeven denken over mijn 'footprint'. Zo lang onze afgedankte auto's en andere voertuigen naar Afrika gaan, gaat er ook niet veel veranderen. Wij denken toch niet dat Nederland en België als piepkleine landjes het verschil gaan maken. Er zijn legio landen in Europa, die zich helemaal niet druk maken over globale opwarming. Vooralsnog is het hier gewoon een enorme melkkoe. Ik blijf dan ook gewoon met mijn Pandaatje en mijn Ducati Monster rijden en voel me niet schuldig.
 
Dus je gevoel van politiek spel is gebaseerd op een onwetendheid van hoe deze techniek werkt.
Mijn kennis van ice's is vrij hoog.
van ev's minder, dat geef ik toe.
Maar ik weet wel dat een 50pk elektromotor gevoelig goedkoper is dan een 100pk elektromotor. En dat een zoë wel degelijk minder verbruikt dan een tesla. De C-zero's bij ons op het werk zitten doorgaans rond de 13kWh per 100km, daar waar een tesla ak snel over de 20 gaat, al zeker als je ermee doorgast.
Een kleinere en minder luxueuze auto verbruikt sowieso minder door het lagere gewicht, en de kleinere batterij. Daardoor worden die ook veel goedkoper. En dat is wat het gros van de memsheid wil. Maar de politiek niet.

Door mijn beroep kom ik veel in aanraking met gesprekken die ik niet hoor te horen. En ja, heel de energietransisie MET bijhorende prijs stijgingen is PUUR POLITIEK geregeld.

De huidige klimaat- en energie "problemen" zijn een grote troef voor de politiekers, de covid problematiek is dat zelfs nog veel meer.
Want covid IS geen probleem, men heeft er een probleem van GEMAAKT.
 
Nee dan zal er een verbetering in de accu moeten komen.
Maar 1000 km is sowieso onzin, mijn ICE auto haalt 550-600 km ruim voldoende, kom alleen te kort in de vakantie.
 
Omdat een EV niet echt zuiniger wordt als je een kleinere motor erin gaat zetten.
Dat dit bij de idioot inefficiënte ICE motoren zo is, maakt dat mensen denken dat dit bij EV's ook zo is.

Een Renault Zoe heeft ongeveer het zelfde verbruik per km als een Tesla Model S Plaid met +1000pk.
Om die Plaid 1000km te kunnen laten rijden, zal je ca 2x de accu's erin moeten zetten.
Die prijs verhoging staat in geen verhouding tot de prijsdaling van een kleinere motor.

E-motoren hebben ook haast geen verschil in efficiëntie afhankelijk van het toerental.
Daarom is het ook zinniger om een grote motor te gebruiken die bij hogere toerentallen niet meer het volle vermogen kunnen halen.
Daarom haal ik met 525pk toch maar 225km/u.

Met een 50pk motor zal een versnellingsbak moeten toevoegen om zowel van zijn plek te kunnen kopen en toch ook nog 120km/u te kunnen halen. Die versnellingsbak alleen al geeft meer extra kosten dan dat een grotere e-motor extra kost. Een versnellingsbak heeft daarbij alleen al rendementsverlies van 10-15% en dus heb je daardoor weer nog meer accu's nodig.


Dus je gevoel van politiek spel is gebaseerd op een onwetendheid van hoe deze techniek werkt.
Was een van de voordelen van een electrisch voertuig niet dat je direct het volledige koppel ter beschikking hebt, en de electronica is tegenwoordig zo goed, dat je met een knop de acceleratie en verbruik geheel zou kunnen aanpassen..
Maar het probleem is het verdien model..
Een auto van 80K levert een fabrikant VEEL meer op dan een auto van 15K, ze verkopen liever EEN passat dan DRIE Ups..
En een auto uitkleden met alleen het hoognodige aan accessoires ipv uitgebreide navi, road assistent, apple play, en weet ik al niet meer kost de fabrikant een programmaatje eenmalig, en de klant duizende euro's
Wacht maar tot de chinezen en andere goedkope landen met een EV komen
 
Omdat een EV niet echt zuiniger wordt als je een kleinere motor erin gaat zetten.
Dat dit bij de idioot inefficiënte ICE motoren zo is, maakt dat mensen denken dat dit bij EV's ook zo is.

Een Renault Zoe heeft ongeveer het zelfde verbruik per km als een Tesla Model S Plaid met +1000pk.
Om die Plaid 1000km te kunnen laten rijden, zal je ca 2x de accu's erin moeten zetten.
Die prijs verhoging staat in geen verhouding tot de prijsdaling van een kleinere motor.

E-motoren hebben ook haast geen verschil in efficiëntie afhankelijk van het toerental.
Daarom is het ook zinniger om een grote motor te gebruiken die bij hogere toerentallen niet meer het volle vermogen kunnen halen.
Daarom haal ik met 525pk toch maar 225km/u.

Met een 50pk motor zal een versnellingsbak moeten toevoegen om zowel van zijn plek te kunnen kopen en toch ook nog 120km/u te kunnen halen. Die versnellingsbak alleen al geeft meer extra kosten dan dat een grotere e-motor extra kost. Een versnellingsbak heeft daarbij alleen al rendementsverlies van 10-15% en dus heb je daardoor weer nog meer accu's nodig.


Dus je gevoel van politiek spel is gebaseerd op een onwetendheid van hoe deze techniek werkt.

De 2cv's die elektrisch worden gemaakt zijn 60pk dacht ik. Die rijden ook (makkelijk) zonder te schakelen,
De versnellingsbak zit er wel in omdat de ombouw daardoor makkelijk is, maar is niet nodig.
Of ze 120 halen dat zou ik niet weten. De actieradius is natuurlijk ook lang geen 1000 km.
Maar dat kaliber auto zou voor mij voldoende zijn voor woon-werk. En de prijs is een stuk lager dan die van een Tesla.
Nog steeds te duur voor mij, maar dit terzijde.

Van de energiebehoefte van een elektromotor heb ik niet zoveel verstand.
Maar een zwaardere auto kost meer energie om te versnellen dan een lichtere lijkt mij.
 
Ik weet dat er ook nadelen of onmogelijkheden aan zitten.
Het was slechts een voorbeeld omdat ik daarvan weet dat 60 pk zonder versnellingsbak goed genoeg is voor mij.
 
Het probleem is alleen dat tegenwoordig een 2CV niet aan de veiligheidseisen voldoet die de markt nog de wet stelt aan een auto.
En ja je kunt alles ombouwen naar een EV de eerste ICE was ook een omgebouwde koets.
De vraag is alleen of dat het meest zinvolle is.

Een Dacia Spring voldoet maar net aan de huidige eisen.
Alleen in de media wordt het gelijk afgebrand als of je het maar beter niet kunt kopen.
Kan je nagaan wat men van een 2CV zou zeggen.
Eind jaren 80 waren Renault 5-jes en Peugeot 205-jes ook voor die tijd geen super-veilige auto’s, deed niemand moeilijk over en ze werden erg goed verkocht, vooral de 205.
En in verhouding kostten die toen hetzelfde als zo’n Dacia tegenwoordig nu kost.
 
* dat er argumenten zijn van ranges van 1000km of meer is dan weer teveel vergeleken met ice's, bijkomend dat we zulke grote range eigenlijk niet eens echt nodig hebben.
Dat klopt in 90% van de gevallen hebben we die ranges ook niet nodig, het probleem is echter dat een gezinsauto wordt aangeschaft om voor 100% in de mobiliteitsbehoefte te voorzien, niet voor 90%. Ofwel de ranges gaan omhoog ofwel de laadtijden naar beneden, en voor zover ik de techniek een beetje volg wordt er aan beiden gewerkt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan