Volsyntheet olie: "Goede en slechte" ervaringen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Haga-San

MF veteraan
7 apr 2002
8.518
53
42
Tilburg
Na het lezen van tig topics over het welles nietes met volsyntheet olie wilde ik een topic met een lijst met daarin concrete ervaringen van mensen met diverse volsyntheet oliën in diverse motoren.

Uit mijn eigen omgeving heb ik al eea. verzameld, dat is een aardig begin-lijstje.

BelRay EXS
Aprilia RSV1000R bj 2004 - Bel-Ray EXS 10W50 - geen probleem
Aprilia Tuono bj 2003 - Bel-Ray EXS 10W50 - geen probleem
Suzuki GSXR750 2003 Belray 10W50 EXS volsynth - GEEN PROBLEEM
Suzuki GSXR1000 2004 Belray 10W50 EXS volsynth - GEEN PROBLEEM
Suzuki GSX-R 750 K7 - Bel-Ray EXS 0W40 - geen probleem
Suzuki GSX-R 600 SRAD - Bel-Ray EXS 0W40 - geen probleem
Yamaha YZF600R Th.cat 1999 Belray 5W60 EXS volsynth - GEEN PROBLEEM
Yamaha Fazer1000 2002 Belray 5W60 EXS volsynth - GEEN PROBLEEM
Yamaha XT 500 Bel Ray EXS 10W50 - GEEN PROBLEEM
Yamaha Fazer FZS600 bj 2000 - Bel-Ray EXS 0W40 - geen probleem
Yamaha Fazer FZ6 bj 2004 - Bel-Ray EXS 0W40 - geen probleem

Castrol
Honda CBR900RR bj?? Castrol R4 Superbike - SLIPPENDE KOPPELING
Honda CBR400RR uit 1990, Castrol R4 Superbike 5W-40 - GEEN PROBLEEM
Suzuki GSXR 1000 K7 Castrol R4 SBK - GEEN PROBLEEM
Yamaha XJ600S bj? Castol Superbike - GEEN PROBLEEM
Yamaha YZF-R1 bj? Castrol R4 Superbike - SLIPPENDE KOPPELING
Yamaha Fazer 600 2000 Castrol R4 Superbike 5W-40 SLIPPENDE KOPPELING
Yamaha XT 500 Castrol RS 10w60 - GEEN PROBLEEM
Yamaha XT 500 Castrol TWS - GEEN PROBLEEM
Yamaha XT 500 Castol Superbike - GEEN PROBLEEM

Kroon Oil
Honda CBR900RR 1992 - Kroonoil EXPULSA RR 10W-40 volsyntheet - GEEN PROBLEEM

Motorex Power Synth
Suzuki GSXR750 2003 Motorex 10W50 volsynth - GEEN PROBLEEM

Motul 300V
Honda CBR 600RR Motul V300 5W40 Factory geen probleem
Suzuki GSXR1000 2001 Motul 300V 10W40 volsynth - GEEN PROBLEEM
Suzuki GSXR1000 2004 Motul 300V 10W40 volsynth - GEEN PROBLEEM
Yamaha BT1100 Bulldog Motul 300V 10W40 volsynth - GEEN PROBLEEM
Yamaha R1 2004 Motul 300V 10w40 vollsynth - Geen Probleem
Yamaha R1 2007 Motul 300V 10w40 vollsynth - Geen Probleem



Putoline Syntec 4+
Suzuki GSXR1000 2001 Putoline 10W40 volsynth - GEEN PROBLEEM
Kawasaki ZX6R-636 2003 Putoline 10W40 volsynth - GEEN PROBLEEM

Shell
Suzuki SV650S 2002 - Shell Advance 10W40 Volsynth SLIPPENDE KOPPELING
Yamaha VMX-1200 V-Max '07 - Shell Advance 10W40 Volsynth - GEEN PROBLEEM


Valvoline Durasynth
Honda CBR954RR - Valvoline 10w40 Vol synthetisch . - GEEN PROBLEEM
Honda CBR600RR 2004 - Valvoline 10w40 Vol synthetisch . - GEEN PROBLEEM
Honda CBR1000RR 2004 - Valvoline 10w40 Vol synthetisch . - GEEN PROBLEEM
Honda CBR600F '98 (PC31) - Valvoline Synpower 4T 10W40 Geen probleem

Aanvullingen zijn dus meer dan welkom! *O*
 
Laatst bewerkt:

TinyTomba

MF'er
2 apr 2007
81
0
Waarom onnodig dure volsyntheet gebruiken en dan blij zijn dat je geen problemen hebt??
Dat is toch de wereld op zijn kop.
Hier ervaringen van mensen uit mijn kring met goedkope olie:

Suzuki GS500 1991 80.000 km Valvoline All-Climate 10w40 mineraal: GEEN PROBLEEM
Honda CB750-KZ 1979 185.000 km Valvoline All-Climate 10w40 mineraal: GEEN PROBLEEM
Honda CX 500 1978 155.000 km ALDI 15w40 : GEEN PROBLEEM
Yamaha XS 650 1978 110.000 km Hema 15w50 : GEEN PROBLEEM

Voor de volledigheid nog even vermelden dat ik met geen probleem bedoel dat de motoren geen olie-gerelateerde problemen hadden. Dus bijv. versleten wiellagers ligt niet aan de olie, etc. etc.
Ik heb nog nooit gezien of gehoord dat er overmatige slijtage was door "slechte goedkope olie".
Wel door te laag oliepeil, of veel te laat verversen.
Allemaal opgeklopte commerciele onzin en bangmakerij dus.
 

cbrdave

MF veteraan
8 dec 2002
1.756
1
49
zwijndrecht
Ik rij met valvoline volsyntheet in een 2004 blade. Scheeld maar 3 euri met een halfsyntheet en mijn koppleling slipt echt niet! Vrouw hier cbr600rr 2004 rijd ook met volsyntheet (gekocht met beurd en dealer had castrol volsyntheet gebruikt en hij zei gebruik ik altijd). Verder geen aanpassingen aan de bikes gedaan qua koppelingsveren of dergelijke.
 

gix-addict

MF veteraan
26 dec 2003
20.452
36
34
GSX-R1000K7 Castrol 5W40 R4 superbike vol syntheet.
Geen enkel probleem, geen olieverbruik
 

Jaspah

MF veteraan
8 nov 2006
2.917
0
Valvoline 10w40 Vol synthetisch Honda CBR 954rr. - GEEN PROBLEEM

Ging eigenlijk alleen maar beter lopen :) hij liep duidelijk makkelijker, schakelde soepeler etc.
Geweldig spul hoor.
 
Laatst bewerkt:

biglift

MF veteraan
20 jul 2004
3.292
0
49
eindhoven
Yamaha XJ 600 Castol Superbike - GEEN PROBLEEM
is dat een diversion of een oudere xj 600 zoals ik heb ( een 51J )

in mijn oude xj600 uit 86 ( 51j) zit bellray 10W40 geen koppellingsproblemen.
oliegebruik onbekend ik heb nog te weing km's op de klok kunnen zetten want ik heb vandaag voor het eerst er officieel op mogen rijden. mn rijbewijs was rond het middaguur namelijk binnen *O*
 
Laatst bewerkt:

Haga-San

MF veteraan
7 apr 2002
8.518
53
42
Tilburg
Waarom onnodig dure volsyntheet gebruiken en dan blij zijn dat je geen problemen hebt??
Dat is toch de wereld op zijn kop.
Hier ervaringen van mensen uit mijn kring met goedkope olie:

Suzuki GS500 1991 80.000 km Valvoline All-Climate 10w40 mineraal: GEEN PROBLEEM
Honda CB750-KZ 1979 185.000 km Valvoline All-Climate 10w40 mineraal: GEEN PROBLEEM
Honda CX 500 1978 155.000 km ALDI 15w40 : GEEN PROBLEEM
Yamaha XS 650 1978 110.000 km Hema 15w50 : GEEN PROBLEEM

Voor de volledigheid nog even vermelden dat ik met geen probleem bedoel dat de motoren geen olie-gerelateerde problemen hadden. Dus bijv. versleten wiellagers ligt niet aan de olie, etc. etc.
Ik heb nog nooit gezien of gehoord dat er overmatige slijtage was door "slechte goedkope olie".
Wel door te laag oliepeil, of veel te laat verversen.
Allemaal opgeklopte commerciele onzin en bangmakerij dus.
Ik bedoel het topic meer als: Je hoort een hoop over dat volsyntheet problemen zou geven, maar is het ook werkelijk zo?
Ik heb het namelijk nog nooit gehad.

Voor zover ik heb na kunnen gaan heeft er behalve met Shell en Castrol niemand problemen met volsynth, maar dat wil ik dus zo even checken :).

De motoren die jij noemt zijn ook wel iets anders als een moderne supersport, hoog getuned en hoogtoerig, is toch net wat kritischer.
Het feit dat bijna alle nieuwe auto's op volsyntheet lopen zegt ook wat over de levensduur daarvan (onderhoudsintervallen).

Volsyntheet IS gewoon beter... qua smering...
Maar je wil niet toevallig net de verkeerde kopen ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.