Volsyntheet olie: "Goede en slechte" ervaringen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Haga-San

MF veteraan
7 apr 2002
8.948
331
Tilburg
Na het lezen van tig topics over het welles nietes met volsyntheet olie wilde ik een topic met een lijst met daarin concrete ervaringen van mensen met diverse volsyntheet oliën in diverse motoren.

Uit mijn eigen omgeving heb ik al eea. verzameld, dat is een aardig begin-lijstje.

BelRay EXS
Aprilia RSV1000R bj 2004 - Bel-Ray EXS 10W50 - geen probleem
Aprilia Tuono bj 2003 - Bel-Ray EXS 10W50 - geen probleem
Suzuki GSXR750 2003 Belray 10W50 EXS volsynth - GEEN PROBLEEM
Suzuki GSXR1000 2004 Belray 10W50 EXS volsynth - GEEN PROBLEEM
Suzuki GSX-R 750 K7 - Bel-Ray EXS 0W40 - geen probleem
Suzuki GSX-R 600 SRAD - Bel-Ray EXS 0W40 - geen probleem
Yamaha YZF600R Th.cat 1999 Belray 5W60 EXS volsynth - GEEN PROBLEEM
Yamaha Fazer1000 2002 Belray 5W60 EXS volsynth - GEEN PROBLEEM
Yamaha XT 500 Bel Ray EXS 10W50 - GEEN PROBLEEM
Yamaha Fazer FZS600 bj 2000 - Bel-Ray EXS 0W40 - geen probleem
Yamaha Fazer FZ6 bj 2004 - Bel-Ray EXS 0W40 - geen probleem

Castrol
Honda CBR900RR bj?? Castrol R4 Superbike - SLIPPENDE KOPPELING
Honda CBR400RR uit 1990, Castrol R4 Superbike 5W-40 - GEEN PROBLEEM
Suzuki GSXR 1000 K7 Castrol R4 SBK - GEEN PROBLEEM
Yamaha XJ600S bj? Castol Superbike - GEEN PROBLEEM
Yamaha YZF-R1 bj? Castrol R4 Superbike - SLIPPENDE KOPPELING
Yamaha Fazer 600 2000 Castrol R4 Superbike 5W-40 SLIPPENDE KOPPELING
Yamaha XT 500 Castrol RS 10w60 - GEEN PROBLEEM
Yamaha XT 500 Castrol TWS - GEEN PROBLEEM
Yamaha XT 500 Castol Superbike - GEEN PROBLEEM

Kroon Oil
Honda CBR900RR 1992 - Kroonoil EXPULSA RR 10W-40 volsyntheet - GEEN PROBLEEM

Motorex Power Synth
Suzuki GSXR750 2003 Motorex 10W50 volsynth - GEEN PROBLEEM

Motul 300V
Honda CBR 600RR Motul V300 5W40 Factory geen probleem
Suzuki GSXR1000 2001 Motul 300V 10W40 volsynth - GEEN PROBLEEM
Suzuki GSXR1000 2004 Motul 300V 10W40 volsynth - GEEN PROBLEEM
Yamaha BT1100 Bulldog Motul 300V 10W40 volsynth - GEEN PROBLEEM
Yamaha R1 2004 Motul 300V 10w40 vollsynth - Geen Probleem
Yamaha R1 2007 Motul 300V 10w40 vollsynth - Geen Probleem



Putoline Syntec 4+
Suzuki GSXR1000 2001 Putoline 10W40 volsynth - GEEN PROBLEEM
Kawasaki ZX6R-636 2003 Putoline 10W40 volsynth - GEEN PROBLEEM

Shell
Suzuki SV650S 2002 - Shell Advance 10W40 Volsynth SLIPPENDE KOPPELING
Yamaha VMX-1200 V-Max '07 - Shell Advance 10W40 Volsynth - GEEN PROBLEEM


Valvoline Durasynth
Honda CBR954RR - Valvoline 10w40 Vol synthetisch . - GEEN PROBLEEM
Honda CBR600RR 2004 - Valvoline 10w40 Vol synthetisch . - GEEN PROBLEEM
Honda CBR1000RR 2004 - Valvoline 10w40 Vol synthetisch . - GEEN PROBLEEM
Honda CBR600F '98 (PC31) - Valvoline Synpower 4T 10W40 Geen probleem

Aanvullingen zijn dus meer dan welkom! *O*
 
Laatst bewerkt:
...

In menig topic werd vaak de opmerking gepost:

"geen synthetisch er in doen ivm slippende koppeling"

Ik zie deze mensen opvallend weinig in dit topic.

Inderdaad. Ik vond ook al die verhalen niet zo zinnig dus leek het me handiger aan de hand van concrete voorbeelden eens te kijken wat de problemen nu eigenlijk echt zijn.

Het lijkt er nu op dat er met Shell en Castrol inderdaad her en der problemen waren maar verder met de gernommeerde motorolie-fabrikanten nog helemaal geen...

Overigens, is het ook niet zo dat Castrol de R4SBK olie inmiddels heeft vervangen door een nieuw type en dat deze wellicht beter is??
 
Laatst bewerkt:
ik rijd probleemloos met volsyntetische valvoline olie, niks geen slippende koppeling, alleen wel wat rook bij koude motor


Ik gebruik ook Motul Transoil 10w30 minerale olie, ook geen enkel probleem mee.












Owja, het betreft hier een jawa 350 2-takt, 1:40 gesmeert :P
 
Ik zou ook mijn goldwing 2006 willen zelf smeren , en bij ons in het benzinestation verkopen ze olie 10/40 typeSJ synthetic voor de moto van het merk POWER .
ik denk er 5000 km mee te doen
Wie denkt wat over mijn keus??
 
Ik rij al jaaaaaaaaren met MOTUL volsynthetische olieën. Nooit problemen gehad.

De laatste jaren met mijn Z750. Nooit problemen gehad. Nu 10w40 of 15w40, ben niet helemaal zeker. Het kan zijn dat ik voor mijn 650cc 1 cylinder Tengai 15w40 gebruikte ivm. sneller op temperatuur komen in de (koudere) bergen.

Mijn pa heeft tot zijn 65ste bij Kawasaki gewerkt en daar jaren met Motul gewerkt (zowel in de cross als racerij als straatgebruik) en die zweerde bij de volsynthetische olieën. Viscositeit afhankelijk van type motorblok natuurlijk ;)

Ik weet van mijn zwitserse dealer dat een aantal jaren geleden veel problemen met Motorex olie is geweest. Daar gingen zelfs blokken kapot. Maar weet niet of dit om volsynthetische olie ging.
 
De mate waarin een smeerfilm in staat is om weerstand te bieden tegen mechanische belasting.

Er bestaan 2 smeermethoden: Hydrodynamisch en hydrostatisch. Hydrostatisch onstaat doordat een externe pomp de olie op druk rond circuleert. Feitelijk gebeurt dit (ook) in je motorblok op bepaalde plekken. Omdat je onder druk de olie tussen de 2 te scheiden loopvlakken brengt zullen deze vlakken gescheiden blijven. Uiteraard kun je met een variatie in druk ook verschillende resultaten halen.

Een voorbeeld van hydrodynamische smering is wanneer een glijlager in je blok in de olie draait en dus geen olie onder druk ontvangt. Of de zijkant van je cilinderwand die door opspattende olie wordt gesmeerd. Omdat er hier geen externe druk wordt uitgeoefend zal de olie de eigenschap moeten hebben dat de smeerfilm niet snel wordt weggedrukt. Hier is een goede smeerfilmsterkte zeer belangrijk.

Juist bij hydrodynamische smering werkt een minerale olie beter; d.w.z. de viscositeit verhoogt als de smeerfilm belast wordt.

Als je de stribeckcurve bekijkt (ff googlen) dan zal je zien dat er 3 smeringregimes zijn. Een van de voorwaarden om te komen tot hydrodynamische smering (einde van de grafiek) is voldoende toerental en voldoende viscositeit in relatie tot een bepaalde mate van belasting. Als je de belasting dus veranderd (verhoogt) en het natuurlijke gedrag van de olie is dat de viscositeit ook hoger wordt, dan heb je het ideale smeermiddel. Zie hier het grote voordeel van een minerale olie.

Zoals eerder geschreven kan bovenstaande eigenschap teniet worden gedaan door hoge temperaturen (indien van toepassing) en vuilafzetting in je blok.

In menig topic werd vaak de opmerking gepost:

"geen synthetisch er in doen ivm slippende koppeling"

Ik zie deze mensen opvallend weinig in dit topic.

Mij hebben ze eens geleerd dat de smering in een normale motor altijd hydrodynamisch is. De drukken die door hydrodynamische smering opgewekt zijn veel hoger dan een oliepomp kan leveren en daarvoor een oliepomp alleen als toevoer voor de lagers werkt.
 
Laatst bewerkt:
Hee leuk van je vader ik hoop dat het goed gaat met chris.
Doe hem maar de groeten van mij ik ken hem nl nog uit mijn wegraceperiode.






Ik rij al jaaaaaaaaren met MOTUL volsynthetische olieën. Nooit problemen gehad.

De laatste jaren met mijn Z750. Nooit problemen gehad. Nu 10w40 of 15w40, ben niet helemaal zeker. Het kan zijn dat ik voor mijn 650cc 1 cylinder Tengai 15w40 gebruikte ivm. sneller op temperatuur komen in de (koudere) bergen.

Mijn pa heeft tot zijn 65ste bij Kawasaki gewerkt en daar jaren met Motul gewerkt (zowel in de cross als racerij als straatgebruik) en die zweerde bij de volsynthetische olieën. Viscositeit afhankelijk van type motorblok natuurlijk ;)

Ik weet van mijn zwitserse dealer dat een aantal jaren geleden veel problemen met Motorex olie is geweest. Daar gingen zelfs blokken kapot. Maar weet niet of dit om volsynthetische olie ging.
 
Sinds 3 weken rij ik met mijn R6 2005 met Castrol de R4 SBK. Tot vanmorgen geen last, maar
heel even slipte de koppeling... zou het te maken kunnen hebben dat de olie nog niet helemaal op bedrijfstemperatuur was :?
 
Mij hebben ze eens geleerd dat de smering in een normale motor altijd hydrodynamisch is. De drukken die door hydrodynamische smering opgewekt zijn veel hoger dan een oliepomp kan leveren en daarvoor een oliepomp alleen als toevoer voor de lagers werkt.

Feitelijk heb je gelijk. 100% hydrostatische smering vind je meer terug in de industrie (turbines b.v.)

In je motorblok is het een een beetje een mengelmoesje. De plekken waar op de olie wordt toegevoerd zijn wel specifiek zo geconstrueerd, dus 100% dynamisch is het niet.

Best een interessante vraag eigenlijk
 
Ik zou ook mijn goldwing 2006 willen zelf smeren , en bij ons in het benzinestation verkopen ze olie 10/40 typeSJ synthetic voor de moto van het merk POWER .
ik denk er 5000 km mee te doen
Wie denkt wat over mijn keus??


Als het voor de motor is dan voldoet de olie aan JASO MA. Zo ja; pleur er maar in. Zo nee; niet gebruiken! Zeker de SJ variant niet.
 
@RSV31


Als het voor de motor is dan voldoet de olie aan JASO MA. Zo ja; pleur er maar in. Zo nee; niet gebruiken! Zeker de SJ variant niet.
Weliswaar off topic, maar toch..

Ik zie dat de SJ-variant kennelijk NIET in een Goldwing mag.

Dat brengt me op het volgende mbt mijn motor :

Motor : Yamaha YX600 Radian uit 1986
Olie : SAE 20W40 of 10W30, beide type SE, volgens owner's manual

Vraag 1
20W40 mag best vervangen worden door 10W40, volgens motorzaak. Klopt dat?

Vraag 2
Is alle olie die aan SE (of SF of hoger) voldoet geschikt om te gebruiken?

Vraag 3
Is olie 10W40 API SJ/CF-4/CF geschikt voor deze motor?

Vraag 4
Ik denk dat minerale olie een goede keuze is voor deze motor, klopt dat?
 
Laatst bewerkt:
honda CBR400RR
(volgens mij was het-) halfsyntheet schakelt zwaar en wel is moeilijk, 0 verbruik

volsyntheet schakelt makkelijk en nooit meer tussen versnellingen, nog geen idee van verbruik en wat rook bij koude motor :)
 
Laatst bewerkt:
@RSV31Weliswaar off topic, maar toch..

Ik zie dat de SJ-variant kennelijk NIET in een Goldwing mag.

Dat brengt me op het volgende mbt mijn motor :

Motor : Yamaha YX600 Radian uit 1986
Olie : SAE 20W40 of 10W30, beide type SE, volgens owner's manual

Vraag 1
20W40 mag best vervangen worden door 10W40, volgens motorzaak. Klopt dat?

Vraag 2
Is alle olie die aan SE (of SF of hoger) voldoet geschikt om te gebruiken?

Vraag 3
Is olie 10W40 API SJ/CF-4/CF geschikt voor deze motor?

Vraag 4
Ik denk dat minerale olie een goede keuze is voor deze motor, klopt dat?

1. Ja
2. Ja, zolang de olie ook voldoet aan JASO MA
3. Zie antwoord bij 2.
4. Ja, gezien de leeftijd zou ik geen synthetische olie doen.

:+
 
@RSV31

Bedankt voor je antwoorden! :}

Nu maar eens uitzoeken of die olie, waarvan ik de specs noemde, ook aan JASO MA voldoet.

Ik vraag me alleen af wat de JASO MA inhoudt.
Kun je me dat uitleggen? Weet alleen dat het een specificatie is die door de Japande motorfabrikanten in het leven is geroepen.
 
@RSV31

Bedankt voor je antwoorden! :}

Nu maar eens uitzoeken of die olie, waarvan ik de specs noemde, ook aan JASO MA voldoet.

Ik vraag me alleen af wat de JASO MA inhoudt.
Kun je me dat uitleggen? Weet alleen dat het een specificatie is die door de Japande motorfabrikanten in het leven is geroepen.

Gebruik de zoekfunctie svp, ik heb hier al meerdere malen over geschreven
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan