volt en ampère claxon

In auto-accessoires-zaken liggen vaak aardige claxons die nog wel passend zijn in tweewielers (niet zichtbaar monteren want dat sloopt de jeugd weg). Denk erom dat er ALTIJD een claxon-relais bij moet want een Ampère of 8 trekken die dingetjes al gauw.

Ik monteerde ooit zo'n net nog verbergbaar ding in een Honda Scoopy brommertje (dat heeft een accu en een startmotortje); heel klein drukknopje erbij uit de electronica-winkel, zelf een gaatje geboord en "tegen min geschakeld" dus maar 1 draad naar het drukkertje en de andere pool naar een sluitringetje om de kraag van het drukknopje gesoldeerd dus domweg aan chassis, toch verwaarloosbaar klein stroompje maar door dat relais.

Ik gebruikte het ding zelden maar wel met VERPLETTEREND effect, als bijvoorbeeld op een verplicht rijwielpad fietsers 4-naast-elkaar of erger zich doof probeerden te houden.

:)

Ik heb staan te watertanden bij koe/ paard claxons en zo maar daar had ik echt geen ruimte voor; ergens in huis moet ik nog een Amerikaanse stads-bel hebben liggen die ik uit een uitverkoop haalde maar die ook niet paste; fantastisch "beng" geluid, tussen tram en ijscoman in.

Een grote WOEF of MIAUW lijkt mij erg goed als je 's-nachts door een wijk of dorp tuft waar veel honden wonen ...
 
Terug
Bovenaan Onderaan