Volvo BLIS een actief gevaar?

Fuck Het Milieu

MF veteraan
2 jun 2003
14.239
38
Schiedam
full
foto: www.volvocars.nl

Volvo heeft de waarneming in de dodehoek vergemakelijkt door een lampje op te laten lichten als er een voertuig onder bepaalde voorwaarden zich in de dodehoek begeven.

Ik lees: Omdat automobilisten te lui zijn hun nek te draaien komt Volvo tegemoed aan de wens om de eigen auto heel te houden en dus een lampje laten branden als er wat in hun dode hoek zit.

Ja, want wat als de motorrijder net niet geregistreerd wordt of wat als het lampje de geest geeft?

Had dan gewoon een cameraatje erin gedaan met een beeldschermpje.
Kan je zelf met eigen ogen zien of er wel of niets in je hoek zit.
En gaat er iets defect in de camera dan zie je dat gelijk doordat er geen beeld is.

Ja ja de Volvo is een veilige auto nu de bestuurders nog :(
 
Laatst bewerkt:
ja en het lampje is nog rood ook.

Geeft je te denken waar de ontwerper met zijn hoofd zat.
Valt het tenminste niet zo op als ze weer eens tegen hun vrouw gezegd hebben dat ze "overwerken" :+
 
Is algemeen bekend...hoe slimmer de auto hoe dommer de bestuurder zich kan veroorloven te zijn.

Wel mooie autos die Volvo's tegenwoordig :)
:^

leuk bedacht van Volvo, maar zal wel negatieve effecten hebben |(
Vorige week test gezien door BodW, waarbij brommers soms wel/soms niet opgemerkt worden. Evenzo motoren. Met name als die met een rotgang voorbij komen. Wat uiteraard de enige goeie manier is :P

Volvo'sa mooie koekblikken? Met van die oranje/blauwe striping zeker :X :Z
 
Is algemeen bekend...hoe slimmer de auto hoe dommer de bestuurder zich kan veroorloven te zijn.

Wel mooie autos die Volvo's tegenwoordig :)

Tegenwoordig :? , is begonnen met de 850 begin jaren '90 :} :} :}


:^

leuk bedacht van Volvo, maar zal wel negatieve effecten hebben |(
Vorige week test gezien door BodW, waarbij brommers soms wel/soms niet opgemerkt worden. Evenzo motoren. Met name als die met een rotgang voorbij komen. Wat uiteraard de enige goeie manier is :P

Volvo'sa mooie koekblikken? Met van die oranje/blauwe striping zeker :X :Z

Als het maar de scooters zijn, die hebben daar niets te zoeken B| }) :+
 
Wel een echte volvo-bestuurder met een niet werkend systeem op het plaatje.
Het lampje brand dus geen idee waar maar er rijdt iemand naast me en ik ga zeker niet terug naar de rechterbaan. :+

Zonder grappen, denk ik echter dat dit een gevaarlijke ontwikkeling is. De gemiddelde automobilist is al voor minder dan 60% (ruime gok mijnerzijds) met autorijden bezig en nu kan hij helemaal met zijn ogen dicht gaan rijden (mag er ook een piepje bij dat lampje?) Trouwens als ik soms op de weg om mij heen kijk denk ik dat sommigen er al van uitgaan dat autorijden niet verder gaat dan instappen en uitstappen. Leuk verzonnen maar niet toepassen aub.
 
omfg.

blind of snufjes gaan vertrouwen |(
Jij vertrouwd zeker je olie lampje ook niet? ;)

Er blind op vertrouwen is niet slim( is er ook een controle lampje voor als het hoofdlampje het niet doet, maar stel nou dat het controlecontrolelampje het ook niet doet)Maar je hebt toch ook geen tijd om naast je te kijken met een DVD, routeplanner,beeldtelefoon ed in de auto????

Zo min mogelijk snufjes in de auto doen, dan heb je weer tijd om aan het autorijden zelf aandacht te besteden.
 
:^

leuk bedacht van Volvo, maar zal wel negatieve effecten hebben |(
Vorige week test gezien door BodW, waarbij brommers soms wel/soms niet opgemerkt worden. Evenzo motoren. Met name als die met een rotgang voorbij komen. Wat uiteraard de enige goeie manier is :P

Volvo'sa mooie koekblikken? Met van die oranje/blauwe striping zeker :X :Z
Nee, liever in het zwart, diepdonkerzwarte S60 :9~

S60_2_main_ex.jpg


Overigens dacht ik dat met name op de S60 er ook daadwerkelijk een camera in de achteruitkijkspiegel te verkrijgen was :? :?
 
Wel een echte volvo-bestuurder met een niet werkend systeem op het plaatje.
Het lampje brand dus geen idee waar maar er rijdt iemand naast me en ik ga zeker niet terug naar de rechterbaan. :+

Zonder grappen, denk ik echter dat dit een gevaarlijke ontwikkeling is. De gemiddelde automobilist is al voor minder dan 60% (ruime gok mijnerzijds) met autorijden bezig en nu kan hij helemaal met zijn ogen dicht gaan rijden (mag er ook een piepje bij dat lampje?) Trouwens als ik soms op de weg om mij heen kijk denk ik dat sommigen er al van uitgaan dat autorijden niet verder gaat dan instappen en uitstappen. Leuk verzonnen maar niet toepassen aub.
Is dus al toegepast in een aantal nieuwe vulva's ;)
 
BLIS noemt Volvo het nieuwe veiligheidssysteem. Dat staat voor Blind Spot Information System. In beide buitenspiegels zijn naar achteren gerichte camera’s gemonteerd. Deze controleren een zone van 9,5 meter lang en 3 meter breed achter en naast de auto. Wanneer een andere weggebruiker zich in de dode hoek van een met BLIS uitgeruste Volvo manoeuvreert, gaat er naast de binnenspiegel een oranje lampje branden. Het systeem herkent zowel van achteren opkomende auto’s als auto’s die worden ingehaald; mits het snelheidsverschil niet te groot is. BLIS reageert zolang andere weggebruikers minder dan 70 km/h sneller of maximaal 20 km/h langzamer zijn. Het systeem is een mooie aanvulling op de inmiddels wijd en zijd verspreide dodehoekspiegels; als je er niet op let, ontsnapt BLIS aan je aandacht, maar een geconcentreerde automobilist die goed om zich heen kijkt als hij van richting verandert, heeft er een nuttige extra aan. Helaas herkent het systeem geen voetgangers en fietsers, waardoor het in drukke stedelijke gebieden geen diensten kan bewijzen. BLIS vergt een extra investering van € 795.


Een ander veiligheidsverhogend item is Water Repellent Glass (WRG). Dit waterafstotende, gelaagde glas past Volvo toe in de buitenspiegels en de zijruiten. Op de behandelde ruiten krijgt regenwater geen vat en wordt sneller van de ruiten geblazen door de rijwind. :}
 
(Afbeelding) foto: www.volvocars.nl

Volvo heeft de waarneming in de dodehoek vergemakelijkt door een lampje op te laten lichten als er een voertuig onder bepaalde voorwaarden zich in de dodehoek begeven.

Ik lees: Omdat automobilisten te lui zijn hun nek te draaien komt Volvo tegemoed aan de wens om de eigen auto heel te houden en dus een lampje laten branden als er wat in hun dode hoek zit.

Ja, want wat als de motorrijder net niet geregistreerd wordt of wat als het lampje de geest geeft?

Had dan gewoon een cameraatje erin gedaan met een beeldschermpje.
Kan je zelf met eigen ogen zien of er wel of niets in je hoek zit.
En gaat er iets defect in de camera dan zie je dat gelijk doordat er geen beeld is.

Ja ja de Volvo is een veilige auto nu de bestuurders nog :(

Ik zat aan precies hetzelfde te denken toen ik het bij blik op de weg zag. Het nodigt in mijn ogen idd uit tot luiheid en dus niet meer netjes over de schouder kijken :(
Cijfers zijn er nog niet en aangezien het dermate nieuw is zullen we daar nog wel even op moeten wachtn...
 
zwart is altijd mooi 8-) :+

camera in de achteruitkijkspiegel? waarom? ZOdat je kunt zien wat er achter je zit, of wie er in de spiegel kijkt :?
:P
Zwart is de kleur voor motoren en auto's :}

Zodat de bestuurder in zijn spiegel kan zien hoe de bijrijdster eruitziet als zij in haar interieurspiegeltje kijkt!! lekker veilig :P
 
Jij vertrouwd zeker je olie lampje ook niet? ;)

Er blind op vertrouwen is niet slim( is er ook een controle lampje voor als het hoofdlampje het niet doet, maar stel nou dat het controlecontrolelampje het ook niet doet)Maar je hebt toch ook geen tijd om naast je te kijken met een DVD, routeplanner,beeldtelefoon ed in de auto????

Zo min mogelijk snufjes in de auto doen, dan heb je weer tijd om aan het autorijden zelf aandacht te besteden.
Niet blind eigenlijk :P

Check het altijd dubbel. *D
 
Ik zat aan precies hetzelfde te denken toen ik het bij blik op de weg zag. Het nodigt in mijn ogen idd uit tot luiheid en dus niet meer netjes over de schouder kijken :(


Nah, zeiden we dit ook toen de rechterbuitenspiegel op de auto standaard werd? Was dit ook ingegeven door luiheid van de automobilist of vanuit veiligheid?

Ik ben van mening dat Volvo met dit een stap vooruit probeert te komen en dat is positief.
 
(Afbeelding) foto: www.volvocars.nl

Volvo heeft de waarneming in de dodehoek vergemakelijkt door een lampje op te laten lichten als er een voertuig onder bepaalde voorwaarden zich in de dodehoek begeven.

Ik lees: Omdat automobilisten te lui zijn hun nek te draaien komt Volvo tegemoed aan de wens om de eigen auto heel te houden en dus een lampje laten branden als er wat in hun dode hoek zit.

Ja, want wat als de motorrijder net niet geregistreerd wordt of wat als het lampje de geest geeft?

Had dan gewoon een cameraatje erin gedaan met een beeldschermpje.
Kan je zelf met eigen ogen zien of er wel of niets in je hoek zit.
En gaat er iets defect in de camera dan zie je dat gelijk doordat er geen beeld is.

Ja ja de Volvo is een veilige auto nu de bestuurders nog :(
:^ Exakt mijn gedachten toen ik 't zag.
"Ja, 'k heb 'm aangereden. Maar ik kon er niks aan doen want m'n lampje brandde niet, dus hij zat niet naast me." |(

Eigenlijk zie ik 't liefst zo weinig mogelijk van dit soort attributen in auto's, waarbij men probeert de stupiditeit van de bestuurder te compenseren.
Als je gewoon normaal in je spiegel en over je schouders kijkt heb je geen dode hoek.

Natuurlijk is dit lampje bedoeld als aanvulling op 't normale kijken.
Ik vrees alleen dat het door een groot aantal mongolen gebruikt gaat worden als reden om maar niet meer te kijken.
 
Een ander veiligheidsverhogend item is Water Repellent Glass (WRG). Dit waterafstotende, gelaagde glas past Volvo toe in de buitenspiegels en de zijruiten. Op de behandelde ruiten krijgt regenwater geen vat en wordt sneller van de ruiten geblazen door de rijwind. :}

Daar koop ik altijd Rain-X voor van € 6,-
Werkt ook ideaal op het vizier.
 
Ik zag het pas op tv. Dat rode lampje zit op hoogte van de zijspielgel (maar dan wel binnen natuurlijk) maar valt nou niet echt op. Volgens mij valt dat lampje overdag al helemaal niet echt op!
 
Oranje lampje ter hoogte van de binenspiegel dacht ik :?
Nope, bij de buitenspiegel.
Ik denk dat het daarom nogal meevalt met de (on)veiligheid, je wordt er alleen in je ooghoeken op attent gemaakt dat er mogelijk iets gebeurt en het is dan de bedoeling dat je dat controleert....

terwijl ik aan het typen was realiseer ik me dat er idd geen hond meer z'n spiegels zal checken als dat ding niet knippert
 
Terug
Bovenaan Onderaan