Vonk na laden accu, geen spanning meer

Joris xtz750

Rookie
6 apr 2017
1
0
Denk je vrolijk je eerste ritje van het jaar te maken...

Na het opladen van mijn accu van mijn Yamaha XTZ750 (kreeg de accu er niet uit, had + pool losgekoppeld tijdens het laden, toen accu vol was weer gekoppeld) probeerde ik te starten. Een grote vonk ergens rond mijn accu was het resultaat. De startmotor sloeg niet aan. Na even wachten en weer contactslot omdraaien, ging wel het lampje van indicatielampje 'neutraal' in mijn dashboard branden. Maar bij proberen te starten alleen een soort 'klik' geluid, en toen ook indicatielampje uit. Hij brandde daarna heel zacht, en daarna niet meer.

Ik zag dat ik het rubber beschermkapje rond mijn + pool niet over de pool had terug geschoven. Ik kon verder geen kapotte zekering zien, maar weet ook niet goed waar te zoeken.
Zou het kunnen zijn dat de + pool een vonk naar het frame gemaakt heeft? Moet ik de oplossing nu zoeken bij de accu, de spanningsregelaar of een zekering ergens?

Dank!
 
Meet eerst de accuspanning even, ook de aansluitingen aan de accu losnemen en schoonmaken.
Misschien heeft het zodanig geknetterd dat de aansluiting ingebrand is.

En eerst de min los, daarna pas de plus, vastzetten in omgekeerde volgorde.
 
Bij het raken van de pluspool naar het frame zou je toch wel een ietwat zwart geblakerde plek bij het frame verwachten. Dat de accu kortsluiting heeft gemaakt is slecht te noemen voor de accuplaten. Je zou de accu weer op kunnen laden en het opnieuw proberen .
Het klikken is je startrelais en dat je startmotor niet draait komt door de lege accu.
deze vraagt >60 ampere.
 
Terug
Bovenaan Onderaan