vonkt wel vonkt niet help HD

surfer

Rookie
20 mei 2004
1
0
den haag
wie kan mij helpen mijn HD sportster uit 98 doet sinds kort raar als deze op temperatuur is slaat hij af ik heb toen gekeken of er nog een vonk was nee dus is dit nu mijn bobine of mijn ontsteking help

Ik kan alleen de paar kleine dingen opperen waaraan ik zelfs/ vooral bij brommers het eerst zou denken, ook omdat ik "dieper" zoeken/ sleutelen liefst aan de vakman overlaat:

Check eerst de KLEUR van de bougies, daar valt vaak iets uit op te maken (te wit, te zwart, droog/nat, smeltparels ... )

Ook checken: is de accu een "klassiek" type met vloeistof en 6 dopjes? Vloeistof-niveau checken, moet een krappe centimeter BOVEN de plaatkoppen staan, indien te laag dan per elk van de 6 cellen gedistilleerd/ gedemineraliseerd water bijdruppelen tot juiste niveau (vaak 2 strepen zichtbaar op doorzichtige accuwand voor min/max toelaatbaar niveau).

- bougieKAPJES (SOMMIGE fouten meetbaar met ohm-meter, maar "goed" is onbewijsbaar)

- zeldzaam: electronische ontstekings-unit heeft een "aarde"-draadje naar een boutje in frame, dat als min-leiding dient (dit verzint zo bijna geen constructeur meer, gelukkig); op dat punt kan rare, temperatuur-gevoelige overgangs-weerstand met meestal zichtbare oxidatie optreden. Boutje los maken en met alle metaal wat er direct (tegen)aan zit sprayen met contactreiniger, nat weer vastsleutelen.

Ook nog net bestaanbaar: tank-ventilatie verstopt of bekneld, benzine-toevoer knijpt zich af, bougies vormen door oververhitting smelt-puntjes en vonk valt weg ... tamelijk gezocht maar WEL EENS gezien.

Had ook zo een probleem in mijn HD tijd.Na 7 a 10km niks meer daar,toen laten afkoelen en daar ging die weer.En maar zoeken en zoeken.

Bleek de bobine stuk te zijn.

Tja,het blijft toch een harley he :+

Controleer even of er geen kabels klem zitten, die daardoor doorgeschuurd zijn en dan kortsluiting kunnen maken. De kabels zitten links onder het zadel achter het driehoeksplaatjes.
Heb ik wel eens gehad, anders verdenk ik toch je bobine.
Succes ermee

Is een standaard bobine-uitvals-probleem dunkt me: deze doet koud nog prima mee,maar zodra het blok wat warmer wordt valt ze weg :(
Vervangen die handel!(zijn gelukkig voor H-D's niet al te duur)

Terug
Bovenaan Onderaan