Vonkverbreders

RSVisch

MF veteraan
18 aug 2004
4.250
9
een kartonnen doos
Vraag ... heeft er iemand hier ervaring met vonk verbreders.
dit zijn kastjes die voor de bougie zet.

Dus je trekt je bougie dop van de bougie en draait hier de bougie dop van de kabel , hierop plaats je een kastje (vonkverbreder) en hieraan zit ook weer een stukje kabel en daar draai je dus weer de bougiedop op en deze druk je weer op de bougie!

Is dit slecht voor de motor of goed of enz .

weet iemand dit???
of heeft iemand hier ervaring mee??
 
over meer gewicht kan je niet spreken 1 zo'n vonkverbreder weegt ongveer 200 gram dus het gewicht is het niet.

en dat de mille 2bougies per cilinder heeft wist ik ondertussen al.

Laat er van de week een ander tandwiel op gooien (16tand ipv een 17tands), dan zet ik hem op de testbank , en daarna zal ik eens kijken of ik die dingen erop kan zetten en dan weer ff een run kan maken.

even ter info je moet ze ook horizontaal monteren, want anders zouden ze niet werken , kan dat komen door plaatjes die bewegen in het kastje ofzoiets???
 
een ding mee doen en das in de container gooien, al dat soort rommel werkt voor geen meter !

Ook leuk is het om de proefopstelling op zo'n beurs eens wat beter te bekijken,
.(de proefopstelling laat twee bougies vonken, die met "vonkversterking" vonkt duidelijk beter)
vraag aan de standwerker(als er aardig wat mensen staan te kijken) of hij de bougie-kabels even omwisselt 8-) Bij dit soort oplichtingsmaterie (want dat is het) zie je dat er bij de vonkversterker een duidelijk dikkere bobine en soms ook dikkere kabels gebruikt worden.

Dit is geen bullshit, ik heb het zelf gezien in Utregh, what a crap.
 
Zei de Dieseltechnicus ?? echt een eigenmening! |( |(




:+

Ik weet ook wel het een en ander van benzine motoren :+ , ken zo'n beetje alle typen injecties en ontstekingen en heb zelf ook veel geknutseld en geprobeerd.

Maar na mijn opleiding motorvoertuigen,electro en dieseltechniek en eigen ervaringen ben ik toch wel tot de conclusie dat je zonder toevoeging van extra spanning echt geen betere of sterkere vonk krijgt.

Ook de verschillende bougies maken weing verschil, alleen de brisk's zoals boven afgebeeld geven een wat betere verbranding, maar of dat merkbaar is..............

2 bougies (en dan ook 2 bobine's) per cilinder dat werkt wel, dit systeem gebruiken ze o.a. bij de alfa twinspark.


Maar ik zalt wel mis hebben............ ;)
 
Laatst bewerkt:
Kijk nu leg je wat uit,da's leuk :) en tuurlijk ook jou mening telt,en of je het mis hebt.ja wie zal het zeggen(ik niet ) :) :) :)
Ik weet ook wel het een en ander van benzine motoren :+ , ken zo'n beetje alle typen injecties en ontstekingen en heb zelf ook veel geknutseld en geprobeerd.

Maar na mijn opleiding motorvoertuigen,electro en dieseltechniek en eigen ervaringen ben ik toch wel tot de conclusie dat je zonder toevoeging van extra spanning echt geen betere of sterkere vonk krijgt.

Ook de verschillende bougies maken weing verschil, alleen de brisk's zoals boven afgebeeld geven een wat betere verbranding, maar of dat merkbaar is..............

2 bougies (en dan ook 2 bobine's) per cilinder dat werkt wel, dit systeem gebruiken ze o.a. bij de alfa twinspark.


Maar ik zalt wel mis hebben............ ;)
 
Zijn er ook niet een bepaald soort bougiekabels (met aarding) die hetzelfde effect creëren als deze vonkverbreders?
Volgensmij is het niets anders dan een condensatortje die parralel aan je bougiekabel aangesloten wordt...

Simpel.. en imho niet echt wat je zegt ideaal :)
 
Vonkverbreders werken niet. Ze verlaten het ontstekingstijdstip en zorgen voor energieverlies. Ik heb het ooit op een opgefokte auto gezien, en die liep na het monteren niet meer. Onsteking bijgesteld, was ook nodig, en draaide nog maar 6000 rpm ipv 8000 rpm. Conclusie -> vonk onderin strakker, bovenin vele malen slechter.
Zoals eerder gezegd kan een spanning of stroom niet "zomaar" opeens meer worden door er een magisch kastje tussen te schroeven. Het kan wel zo zijn dat de vonk strakker en sterker lijkt, omdat ie er langer over doet om het mengsel te ioniseren, omdat er een boel energie verloren gaat in de "verbreder". Ioniseren is het geleidend worden van het mengsel -> dat gebeurt in de verbrandingsruimte net voor het daadwerkelijke ontsteken.
Ik wil hier niemand mee aanvallen, maar das mijn mening over vonkverbreders.

grz Thijs
 
waar woont jij dan???
kan altijd toch ff overwegen een ritje te maken.
wil graag nu een orginele (heb alleen een ander tandwiel nu) run maken en dan eentje met de vonkverbreders ertussen.
dan weten we meteen of het werkt of niet.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan