Vonkverbreders

RSVisch

MF veteraan
18 aug 2004
4.250
9
een kartonnen doos
Vraag ... heeft er iemand hier ervaring met vonk verbreders.
dit zijn kastjes die voor de bougie zet.

Dus je trekt je bougie dop van de bougie en draait hier de bougie dop van de kabel , hierop plaats je een kastje (vonkverbreder) en hieraan zit ook weer een stukje kabel en daar draai je dus weer de bougiedop op en deze druk je weer op de bougie!

Is dit slecht voor de motor of goed of enz .

weet iemand dit???
of heeft iemand hier ervaring mee??
 
Ik heb vroeger ook vonkverbreders op mijn RS250 gehad en hier merkte je zeker het verschil , hij pakte sneller op en liep ietsje soepeler , maar dat was gevoel.

daarom deze vraag (de post van hierboven) want misschien wil ik ze op mijn RSV zetten!?
 
Het is idd een vonkversterker , gewoon zie je 1vonk per keer uit je bougie komen en nu wel 3 of 4 !!!

zal dit trouwens niet je levensduur verkorten van je bougies??

en hij zit idd voor elke bougie
altans bij mijn oude rs
 
levensduur zal afnemen,maar het is inderdaad merkbaar (tevens een snellere / betere verbranding
één en ander zal wel met elkaar moeten worden afgestemd(juiste tijdstip onsteking)
 
nou dat tijdstip onsteking lijkt me gewoon hetzelfde , altans.
alleen een bredere vonk zorgt voor een iets sneller/betere verbranding op hetzelfde tijdstip of zie ik dit verkeerd??? wat de vonk was er toch al . alleen is hij nu voller (de vonk dan he , snap ie)
 
klopt ik bedoel wil je max eruit halen moet je alles weer ff nalopen
Gewoon om er zeker van te zijn :) :)
nou dat tijdstip onsteking lijkt me gewoon hetzelfde , altans.
alleen een bredere vonk zorgt voor een iets sneller/betere verbranding op hetzelfde tijdstip of zie ik dit verkeerd??? wat de vonk was er toch al . alleen is hij nu voller (de vonk dan he , snap ie)
 
maar jij denkt dat dit dus geen kwaad kan???
maar is een mille geen twinspark ofzoiets dus 2 bougies per cilinder???
rs heb je maar 1 bougie per cilinder.
Volgens mij niet,ook geen twin.Maar laat een ander ook ff zijn/haar bevindingen hier posten,zult zeker verschillende meningen horen/lezen.............

Maar jij bepaalt ik/of een ander niet(bdw ik ga ervoor heb nog zoiets liggen)
 
Vonkverbreders is dus echt troep he! Hij geeft inderdaad meerdere vonken, maar dat gebeurt standaard ook al (je ziet er maar 1, maar het zijn er veeel meer!) Het ontstekingstjdstip word onnauwkeuriger met een vonkverbreder. Ik heb zelfs auto's gezien met die dingen erop die niet meer wilden lopen. Kastje openslopen, helemaal vol met roest. En er zitten alleen een paar metalen plaatjes in. Daar ga je toch geen godsbedrag voor neertellen? En als je nu logisch nadenkt, er word geen extra energie toegevoegd, hoe kan die vonk dan sterker worden? Idd, niet, er gaat alleen maar vermogen verloren in dat ding.
 
Ik kan me indenken dat er een resonantiekring in zo'n ding zit die 'aangeslagen' word door de bobine. Energietoevoer/afvoer zou moeten gebeuren via een stel sparkgaps.

In dat geval zou het best kunnen dat de enkele bobinepuls opgerekt word tot een puls of 3-4. Iets minder energie per vonk (in Joules, niet in kV contactspanning), maar wel een paar vonken over een wat langere periode.

Of die 'iets minder energie per vonk' kwaad kan weet ik niet. Op het moment dat de vlamboog zich gevormd heeft daalt de spanning over de vlamboog tot ergens rond de 60V, en word de weerstand negatief. Vanaf dat moment zal er meer energie omgezet worden in warmte in de secundaire bobinespoel dan in extra energie in de vonk zelf

Theoretisch zou het kunnen werken. In de praktijk zal lijkt mij dat het verschil hetzelfde is als het verschil gewone bougie<->twinspark gevalletje.

Maar je hebt ze liggen, dus waarom probeer je het niet gewoon?
 
Theoretisch zou het kunnen werken. In de praktijk zal lijkt mij dat het verschil hetzelfde is als het verschil gewone bougie<->twinspark gevalletje.

Twinspark wil eigenlijk zeggen dat er twee bougies gemonteerd zijn, en niet een bougie met twee electroden, dit is dus duidelijk een heel ander verhaal.
Ook een bougie met twee electroden werkt niet zoals je waarschijnlijk denkt, de electrode die het dichts bij de centrale electrode ligt vonkt alleen maar tot het moment dat deze ver genoeg versleten is, en dan neemt de andere zijde het over.
Er wordt dus telkens maar 1 vonk gecreeerd, en geen 2 zoals weleens foutief gedacht wordt.
 
Heb een vonkverbreder op mijn auto gehad.
Zou moeten werken.
Niet goed geld terug garantie.
Ik m'n auto op de rollenbank gehad en vermogen en koppel gemeten.
Maakt weining tot niets uit.
1 run was zelfs slechter dan origineel.
 
Ik kan me indenken dat er een resonantiekring in zo'n ding zit die 'aangeslagen' word door de bobine. Energietoevoer/afvoer zou moeten gebeuren via een stel sparkgaps.

In dat geval zou het best kunnen dat de enkele bobinepuls opgerekt word tot een puls of 3-4. Iets minder energie per vonk (in Joules, niet in kV contactspanning), maar wel een paar vonken over een wat langere periode.

Of die 'iets minder energie per vonk' kwaad kan weet ik niet. Op het moment dat de vlamboog zich gevormd heeft daalt de spanning over de vlamboog tot ergens rond de 60V, en word de weerstand negatief. Vanaf dat moment zal er meer energie omgezet worden in warmte in de secundaire bobinespoel dan in extra energie in de vonk zelf

Theoretisch zou het kunnen werken. In de praktijk zal lijkt mij dat het verschil hetzelfde is als het verschil gewone bougie<->twinspark gevalletje.

Maar je hebt ze liggen, dus waarom probeer je het niet gewoon?

het nadeel van dat systeem is, dat het tijdstip van vonken wordt vertraagd. je kunt wel degelijk iets opgooien, maar het komt gewoon later aan.
uiteraard kun je daar wel iets tegen doen, maar toch
 
het nadeel van dat systeem is, dat het tijdstip van vonken wordt vertraagd. je kunt wel degelijk iets opgooien, maar het komt gewoon later aan.
uiteraard kun je daar wel iets tegen doen, maar toch
Het is waar gooi je het op lijkt mij,het systeem welke ik voor de auto gebruikte was samen met bobine en tevens power bij de accu weg haalde,die lade een condensator op en vervolgens richtnig de bougie's.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan