voor alle cuppers

EM 73

Die hard MF'er
27 jan 2004
987
0
Hoogeveen
Lees door!!!


Verslag rijdersbespreking 9 december

In een powerpoint presentatie worden de belangrijkste punten uit de enquête behandeld. Er wordt uitleg gegeven over het wegracebeleid na 2004 en de betekenis daarvan voor rijders, organisatoren en KNMV.
Als laatste wordt de conceptkalender uitgedeeld met de opmerking dat deze nog lang niet compleet is en dat er nog vele wijzigingen zullen volgen. Verwacht wordt dat de kalender eind januari definitief zal zijn.

Enquête
De volgende punten kwamen uit de enquête
•      Het prijzengeld verdubbelen vindt men niet relevant om wel te starten in het ONK
•       60% van de rijders heeft deelgenomen aan buitenlandse evenementen
•       Het ideaal aantal ONK-wedstrijden ligt rond de 8 tot 10 westrijden
•       85% vindt dat stratencircuits in de toekomst in het ONK horen (niet alle stratencircuits, wel Hengelo en Oss)
•       Buitenlandse circuits waar men graag wil rijden zijn Oschersleben en de Nurnburgring
•       De helft gaat accoord met het afgeven van een éénmalige machtiging zodat het inschrijfgeld 3 weken voor het evenement door de organisator kan worden geïnd.
•      Als klassen die voor het ONK moeten rijden wordt gezegd:

125cc      83%
250cc      73%
Supersport      93%
Superstock      71%
Supermono      41%
Zijspannen       46%
Classics      29%
Juniorstock      24%

2005
In 2005 zal er in het ONK het één en ander gaan veranderen. Marketing en TV, sponsoring en uitstraling worden hierin heel belangrijk.
Er zullen eisen gesteld gaan worden aan:
•      KNMV
•      Officials
•      Rijders
•      Sponsors
•      Importeurs
•      Organisatoren

In 2005 zal er onderscheid gemaakt worden in de status van de circuits, er zullen internationale, nationale en ONK-organisatoren zijn.
Het geluid in Assen zal in 2005 met 1 dba verlaagd worden, de KNMV probeert door middel van metingen en formules deze beperkingen optimaal te benutten.
Tijdens de zogenaamde ONK-wedstrijden zal een vast programma worden gereden, bestaande uit de klassen 125cc, 250cc, supersport en superstock. Aan dit programma zullen andere klassen worden toegevoegd.
Door de internationale ontwikkelingen zal de in 2004 geheette Juniorstock in 2005 veranderen in de Superstock 600 en zal rijden voor een Open Nederlands Kampioenschap. Het geluidsniveau van deze klasse blijft als in 2004, dit mede omdat zij ook tijdens cupwedstrijden hun ONK-wedstrijden zullen blijven rijden.
De klasse Supersport zullen tijdens elke ONK 2 wedstrijden rijden. Op zaterdag zal deze klasse 2 maal trainen waarvan 1 langere training. Zij zullen hiervoor meer inschrijfgeld dienen te betalen.

Het inschrijfgeld voor de ONK- en NK-klassen wordt in 2005 verhoogd naar maximaal € 150,-- exclusief circuittoeslag, met uitzondering van de supersport en de juniorklasse (opleidingsklasse). De Supersport betaalt € 250,-- exclusief circuittoeslag voor 2 manches en de Juniorklasse hetzelfde als de cupklassen.
De cupklassen betalen € 115,-- exclusief transponderhuur voor wedstrijden binnen Nederland. (P.S.: inmiddels is bekend geworden dat het inschrijfgeld verhoogd dient te worden naar € 120,--, dit in verband met de stijging van circuithuur).

Vaste ONK-deelnemers dienen voorafgaande aan het seizoen machtigingen af te geven voor het hele seizoen, zodat het inschrijfgeld 3 weken voor het evenement door organsiator kan worden afgeschreven
Bij de ONK wedstrijden zullen regelmatig cup-klassen rijden volgens hun eigen reglement (inclusief geluid). (P.S.: inmiddels is met het CRT afgesproken dat klassen rijdend voor een Cup niet zullen worden toegevoegd aan het NK/ONK-programma.

Beleid 2005
Zoals reeds vermeld zal er een vast ONK-programma zijn in 2005.
De overige klassen, Zijspannen, Supermono en de Juniorklasse blijven de ONK-status houden en de Classics behoudt de NK-status.

Martin de Graaff geeft uitleg over de plannen inzake Marketing, TV, sponsoring en uitstraling. 2005 moet gezien worden als overgangsjaar. We willen met zijn allen meer aandacht, die moeten we verdienen. Dat betekent dat er samen keuzes gemaakt moeten worden, eisen gesteld zullen moeten worden en maatregelen getroffen mmoeten worden. Alleen door samenwerking bestaat de kans om de upgrading van de wegrace te laten slagen.

Het CRT heeft een aantal maanden geleden een voorstelplan neergelegd bij de KNMV. In het plan was geen aandacht voor alle klassen en werden een aantal circuits uitgesloten. De KNMV haar eigen plan geschreven rekening houdend met een aantal punten uit het plan van het CRT, de uitkomst van de enquête en het standpunt van de Wegrace Commissie.
In dit plan is onder andere aandacht voor marketing en tv, sponsoring en uitstraling. Strenge eisen zullen gesteld moeten worden aan de KNMV, organisatoren, rijders en teams, importeurs en officials om dit samen de uiteindelijke doelstelling tebereiken.
Doel is om het ONK op hoger niveau te tillen en te professionaliseren.

Evert van de Beek bespreekt vervolgens een aantal besluiten die onderdeel uitmaken van het plan. Dit zijn onder andere: Vast ONK programma, vaste indeling rennerskwartier, Aan de hand van het geluidsniveau op de geluidspaal worden individuele sporters bij een te hoge geluidsproductie van de baan gehaald, Juniorstock wordt ONK Stocksport 600, inschrijfgelden, inschrijfprocedure.
Voorafgaande aan deze bespreking heeft een bespreking plaats gevonden met de licentiehouders in de 125 en 250 cc klassen. Uit deze groep is gesuggereert om de trainingen samen te laten verrijden waardoor de rijders meer trainingstijd krijgen.
Dit zal nog verder worden onderzocht.
Organisatoren die hun nek uitsteken om een goede wedstrijd neer te zetten dienen enige zekerheid te krijgen van deelname. Middels het afgeven van een machtiging voorafgaande aan het seizoen dienen de rijders zekerheid te geven dat zij deelnemen.

Verzekeringen
Dit jaar gaat AON (de grootste risico makelaar en moedermaatschapij van KNMV verzekeringen) een risico inventarisatie onderzoek doen.
Vanuit de zaal wordt geopperd dat Motorsport niet als risicovol wordt beschouwd. De KNMV registreert momenteel alle ongevallen. Aan de hand van deze gegevens kunnen dergelijke conclusies worden onderbouwd.
De licentiekosten zijn wederom flink gestegen, met name voor de cuplicentie.
Géra Nieuwenhuis geeft een overzicht van de opbouw van de kosten.
De Cuplicentie kostte in 2004 € 91,--. Dit bedrag is opgebouwd uit € 71,-- verzekeringen en € 20,-- administratiekosten KNMV. Inclusief 20% premieverhoging zou dit in 2005 komen op een bedrag van € 85,20 + € 20,-- is € 105,20.

Licentiehouders uit het ONK Wegrace betalen voor een heel jaar € 250,--, incl. verzekering voor wedstrijden in het buitenland. De nationalen in andere takken van motorsport betalen € 180,-- voor een nationale licentie voor een heel jaar. Ook deze licentiebedragen bestaan grotendeels uit verzekeringsgelden. Echter zijn daarbij de administratiekosten € 50,-- in plaats van € 20,-- omdat de KNMV voor die groepen veel meer administratieve werkzaamheden verricht zoals deelnemerslijsten maken, uitslagen bijhouden, enz. enz.
Wanneer je het verzekeringsbedrag voor een nationale motocrossrijder neemt, dus € 130,-- en je telt daarbij de € 20,-- administratiekosten bij op, dan kom je op het bedrag van de nieuwe cuplicentie van € 150,--

Voor de cupwedstrijden in Oschersleben en de Nürburgring hebben de deelnemers de laatste jaren extra verzekeringspremie betaald. De premie die hiervoor door de deelnemers is betaald is € 25,-- voor 2 dagen, deze premie zou voor 2005, incl. de prijsstijging van 20% ruim € 31,-- moeten worden.

In 2004 is er van diverse kanten de vraag gekomen of het mogelijk was om aan een Euro B wedstrijd op Oschersleben deel te mogen nemen. Omdat de Cuplicentie een nationale licentie, dus alleen geldig is voor wedstrijden onder auspiciën van de KNMV, kon dit niet gerealiseerd worden. In overleg met de verzekeringsmaatschappij is vanaf 2005 ook aan Cuplicentiehouders een mogelijkheid geboden deel te nemen aan Euro B-wedstrijden in het buitenland.

Cuplicentiehouders die in 2004 wilde nemen aan een ONK-wedstrijd moesten per wedstrijd € 15,-- extra inschrijfgeld betalen. Euro licentiehouders hoeven dat het extra inschrijfgeld in 2005 niet meer te betalen.


Voor 2005 gelden de volgende normeringen:
Cuprijders met een Euro-licentie betalen € 250,-- voor hun jaarlicentie. Met de licentie kunnen zij deelnemen in ONK-klassen zonder daarvoor extra licentiegelden te betalen, zij hoeven geen extra verzekeringsgelden te betalen voor eventuele Cup-wedstrijden op Oschersleben, de Nurburgring, Francorchamps enz.
Verder kunnen zij met deze licentie deelnemen aan Euro B wedstrijden in het buitenland welke georganiseerd worden onder auspiciën van een bij de UEM en/of FIM aangesloten bond in Europa.

Ook de organisatoren betalen flink deel van de verzekering. Ter illustratie: een ONK organisator betaalt € 5000,-- verzekeringspremie voor 1 wedstrijd.

Technisch reglement 2005
De veranderingen in het technisch reglement worden door de heer Kees van Hoek doorgenomen, zie bijlage.

Kalender
De kalender voor 2005 is duidelijk een concept, eind januari zal deze definitief zijn.
Deze is ook bijgevoegd.

Vragen

Gert Pieper. Ieder is toch via eigen polis goed verzekerd tegen ziektenkosten ?
Antwoord Géra Nieuwenhuis: Ja, dat is dan ook de reden dat in de basisverzekering geen ziektekosten zijn opgenomen.
Martin Koning adviseert rijders om een aantal gegevens voordat men gaat rijden uit te zoeken en te noteren. Na een dodelijk ongeval in Duitsland dit jaar werden de overige leden van het team door de politie opgepakt en opgesloten. Doordat men diverse telefoonnummers zoals die van de Nederlandse Ambassade enz. bij zich had kon de schade beperkt worden en kreeg men hulp van buitenaf.

Jan van Zeggelaar. Hij is van mening dat er geen enkele verzekering zoveel gesteden is naar de gebeurtenissen in New York op 9-11-2002.
Meegedeeld wordt dat de laatste drie jaar de premie met 25%, 18 % en 20 % zijn gestegen. Het verzekering van een WA-dekking is zo moeilijk geworden dat bijvoorbeeld de polis van de MON werd opgezegd. Zo heeft de MA uit Australie een eigen pot gevormd, zij nemen dus zelf het risico op zich. De eisen van Dorna en Flammini voor Assen zijn een WA-dekking van $ 6 miljoen. Het is AON (de grootste onafhankelijke makelaar in verzekeringen) met moeite gelukt een dergelijke WA-verzekering onder te nemen.

Dhr. Hoogeboom. Er bestaat een loondervingsuitkering voor zelfstandigen, is die er ook voor werknemers.
Antwoord Géra Nieuwenhuis: Neen een dergelijke verzekering is tot op heden niet mogelijk. Reeds en aantal jaren tracht de KNMV een dergelijke verzekering af te sluiten, doch tot op heden niet dit niet mogelijk gebleken.

Arno Jansen: Arno Jansen vraagt hoeveel schrapresultaten er in 2005 zullen zijn wanneer de Supersport 2 manches per wedstrijddag rijdt.
Antwoord Henk Smit: Gedacht wordt aan maximaal twee wedstrijden, evenals in 2004. Of hiermee 2 resultaten of 4 resultaten bedoeld wordt is op dit moment nog niet definitief besloten.

Ronald Bongers: Op dit moment hoeven eventuele begeleidende personen geen entree geld bij de Cup te betalen. Hoe zal dit gaan wanneer een cupklasse toegevoegd wordt aan een ONK-wedstrijd?
Antwoord Evert v.d. Beek. ONK werkt met vaste passen en vaste aantallen kaarten. Over prijzen voor extra kaarten is nog niet gesproken. Waarschijnlijk zal men extra kaarten tegen gereduceerde prijzen kunnen kopen.

Sponselee: Gevraagd wordt hoe het bij samenvoeging zal gaan met de verhuur van pitboxen.
Antwoord Evert v.d. Beek: Meegedeeld wordt dat de ONK-rijders eerste keus hebben. De heer Lentink deelt mee dat is afgesproken dat het aantal beschikbare pitboxen procentueel zal worden vastgesteld.

De heer Velthuijzen: Meegedeeld wordt dat er niet gecontroleerd wordt op monteurslicenties. Met name in Assen niet. Men vraagt zich af wat de waarde van deze licentie is.
Antwoord Géra Nieuwenhuis: Controle op monteurslicentie moet inderdaad wel gedaan worden. De organisatoren zullen hierop aangesproken worden. De monteurslicentie is een verzekeringspas. Hierin is een PO- en WA-verzekering opgenomen.
Gevraagd wordt of er geen monteurslicenties verstrekt kunnen worden voor team. Géra Nieuwenhuis deelt mee dat deze verzekering persoonsgebonden is.

Martin Koning: Afgelopen jaar waren andere klassen de dupe wanneer er een ongeval plaatsvond en men in tijdnood kwamm.
Antwoord Géra Nieuwenhuis: Er wordt ingekort in de klassen waar het ongeval is gebeurd. Kees van Hoek vult aan dat dit reglementair is vastgelegd.
 
Volgens mij veranderd er niet zoveel voor de cup.... De voorstellen die (ook op die avond) gedaan zijn, klinken heftig, maar in de praktijk is er nog geen één dag gecombineerd met de ONK.

Het hele verhaal heeft de meeste impact op de juniorstock.
 
moet je als Juniorstocker nou blij zijn of niet? :X

als de Juniorstock tijdens het ONK rijdt, rijden zij dan het hele weekend? of alleen de zaterdag of zondag?

en gaat het nou Stocksport 600 of Superstock 600 heten???? lees overal weer wat anders...
 
jij bent in ieder geval positief

Hoezo positief? Ik vindt de bedragen allemaal belachelijk.(b.v 50 euro meer .....)We zullen zien wat ze volgend jaar voor ons gaat doen. Als het zo door gaat dan is het voor mij volgend jaar de laatste cup-jaar.
 
Door Noriyuki op 27-12-2004 18:29

moet je als Juniorstocker nou blij zijn of niet?

als de Juniorstock tijdens het ONK rijdt, rijden zij dan het hele weekend? of alleen de zaterdag of zondag?

en gaat het nou Stocksport 600 of Superstock 600 heten???? lees overal weer wat anders...


Volgens mij de superstock 600 verder, weet ik niet..
 
Terug
Bovenaan Onderaan