Voor de BMW boxer rijders ( 1150 en 1200)

webtech

MF veteraan
26 feb 2003
1.160
85
rhoon
Ter info:

Bij mijn 1150 rt bleef maar het gehik ( KFR) en eigenlijk niemand die het er goed uit kreeg.
Alles wel een beetje erop gehad. Op een gegeven moment ben ik het belgische BMW forum gaan volgen aangezien daar iemand wat heeft ontwikkeld.
Dat ding heet een recyclizer

Van de website van de maker las ik dit stuk:

INLEIDING ReCyclizer

De ReCyclizer is een tuninghulpmiddel voor de BMW GS. Het resultaat is naast vermogen- en koppelwinst een duidelijk soepeler en krachtiger gedrag bij tempowisselingen, een beter koppel "onderin". Het is zeer eenvoudig te monteren d.m.v. twee stekkers. Heel veel fun voor weinig geld.

Werking:
Je kunt een motor zo afstellen, dat hij zo lekker mogelijk loopt. Je kunt hem ook zo afstellen dat hij zo zuinig of schoon mogelijk loopt. Dat laatste heeft BMW gedaan, ivm de huidige hoge milieu-eisen. Deze afstellingen zitten verpakt in de Motronic regeling in de zgn "mapping". Dit is een soort tabel, waarin o.a. is opgeslagen hoeveel brandstof moet worden ingespoten bij een bepaalde gasklepstand, luchttemperatuur, toerental etc.

De lucht-brandstof verhouding waar de Motronic standaard naar toe regelt is ca 14,7:1. De motor loopt echter het lekkerst bij ca 13:1, een "rijker" mengsel (meer brandstof). Je kunt de Motronic een beetje foppen door de ingangssignalen te bewerken. Eén van de ingangsignalen is de luchttemperatuurmeting. Als we deze waarde veranderen zodat de Motronic denkt dat de lucht kouder is, denkt de Motronic dat er meer kgs lucht binnenkomen. Koudere lucht is zwaarder en bevat meer zuurstof. Daarom zal de Motronic hierbij wat meer brandstof inspuiten, en dat is wat willen om de motor "lekkerder" te laten lopen.

Er wordt dus meer brandstof ingespoten. De ervaring is dat het brandstofverbruik toch maar weinig toeneemt. Dat komt omdat bij tempowisselingen het systeem effectief is (en dat willen we juist) en dat bij langer gelijkmatig bedrijf de lambda sensors de zaak weer armer bijregelen. Een gelijkmatiger loop, veel beter "oppakken" en een veel betere gas-response nodigen wel uit tot meer aan de gaskraan schroeven en dat verhoogt het verbruik natuurlijk wel. We hebben ter vergelijk rustig rijdend een paar tanks leeggereden, met en zonder de ReCyclizer. We reden maar ca 10 km minder op een volle tank (GS: 18 ltr) met de ReCyclizer erop, dus dat verschil is gering.

Dynometingen tonen wat vermogenswinst en koppelwinst bij vol gas, maar dat is niet het belangrijkste. De echte grote winst is een veel soepeler en krachtiger karakter bij tempo-wisselingen. Maximaal vermogen en koppel kan je meten op een dynobank; extra "fun" kan je alleen meten door het zelf te ervaren!


Nou voor 35 euro kan ik me geen buil vallen dus ik heb um over laten komen. Ik snap niet hoe het werkt maar het werkt! *O* *O* *O* KFR is weg en ut ding is smeuiger
Om toch maar te kijken of het niet in het hoofdje zat ding er weer tussen uit genomen. Viel weer terug naar oude gedrag.
De maker heeft het gemaakt voor de GS maar het is natuurlijk ook voor de andere blokken
 
@TS De ReCyclizer is gemaakt door iemand van het Nederlandse BMW GS Forum. Er is is daar een hele lange draadje over hoe het idee is ontstaan.

Er is ook een versie voor de 1100
 
Laatst bewerkt:
is al eens in de MO sondereditie geweest, gewoon een weerstandje van 15 cent _O-
dan vind ik 35 euro een hoop geld.
KFR kan je trouwens gewoon wegstellen. gewoon netjes zero=zero en balanceren.
 
Is iets meer dan een enkel weerstandje. Je moet er nl. ook voor zorgen dat deze onder wisselende omstandigheden niet voor problemen gaat zorgen (te rijke inspuiting bij koud weer bijvoorbeeld). Het is een wat 'slimmere' weerstand, die bovendien met passende connectoren eenvoudig plug-and-play is gemaakt. En daar heb ik best € 35 voor over, ook al is het maar een paar euri materiaal. Er zit nl. ook initiatief, arbeid en denkwerk in en dat mag IMO best beloond worden.
 
Ben helemaal met je eens. Diverse zaken ( bmw ) hebben bij mij de KFR proberen weg te halen. De mooiste verhalen nou dan kan een weerstand misschien 15 cent kosten maar ik heb die 35 euro dr grif voor over
Ut is echt een andere bike
 
Hier nog ff een plaatje ervan (voor de 1200):
powerboost20.jpg
 
Ja ook op RT en ook op de R (heb ik nagevraagd voor m'n meissie). Als je het draadje leest op het GS forum dan is het ontwikkeld naar aanleiding van een ding dat elders werd geproduceerd en plm€ 200.- kosstte. Dus, gelet op de productie kossten enz. is dit een heel schappelijke prijs. Ik heb m nog niet op mijn GS geschroefd maar ga 't zeker ook doen.

Je bestelt m trouwens hier hier
 
Laatst bewerkt:
Er zit volgens mij best wat werk in, en voor die 35 euro incl. verzendkosten ga ik het niet zelf uitzoeken en solderen. Zeker als ik dan ook nog het aanbod van niet-goed-geld-terug krijg.
 
Ik ken ze ook van het GS forum. Netjes afgewerkt en plug en play maar het is niks meer dan een weerstand die de luchtsensor in de airbox laat denken dat het tig graden kouder is.

Ik vind 35 euro nog best geld voor een waarstand met twee stekkers maar als je niet aan de stekkers kunt komen dan snap ik het nog wel.
 
Ja ook op RT en ook op de R (heb ik nagevraagd voor m'n meissie). Als je het draadje leest op het GS forum dan is het ontwikkeld naar aanleiding van een ding dat elders werd geproduceerd en plm€ 200.- kosstte. Dus, gelet op de productie kossten enz. is dit een heel schappelijke prijs. Ik heb m nog niet op mijn GS geschroefd maar ga 't zeker ook doen.

Je bestelt m trouwens hier hier

Bedankt voor de info!
 
Ik heb 'm ook net (gisteren) geïnstalleerd op mijn 1150GSA en wat een verschil! Niet alleen met betrekking tot KFR, maar de complete feel van de motor. Veel soepeler en minder trillingen. Ik ga er binnenkort ook eentje bestellen voor de 1150RT van mijn vrouwtje! :D
 
Als je van de KFR afwilt , en je motor moet soepeler lopen .
minder verbruiken , en beter op het gas reageren kun je er ook halo bougies indraaien .
Voor € 13.00 per stuk ben je klaar .
mijn r 1100 rs liep zo beroerd dat ie regelmatig afsloeg in stationar draaien voor het stoplicht .

IK vind het een super oplossing
 
Als je van de KFR afwilt , en je motor moet soepeler lopen .
minder verbruiken , en beter op het gas reageren kun je er ook halo bougies indraaien .
Voor € 13.00 per stuk ben je klaar .
mijn r 1100 rs liep zo beroerd dat ie regelmatig afsloeg in stationar draaien voor het stoplicht .

IK vind het een super oplossing

Dan moet je hem toch echt een keer laten synchronen. :')
 
Ik heb 'm ook net (gisteren) geïnstalleerd op mijn 1150GSA en wat een verschil! Niet alleen met betrekking tot KFR, maar de complete feel van de motor. Veel soepeler en minder trillingen. Ik ga er binnenkort ook eentje bestellen voor de 1150RT van mijn vrouwtje! :D
Leuk dat ik je nu in een BMW topic tegenkom :+

Ik heb kortgeleden ook de overstap gemaakt naar de R serie van BMW.
In mijn geval de R1200R. Geweldige machine!
Ik ben dus Fazer af.

Ik ben redelijk tevreden over de motorloop van mijn R, maar ik denk dat ik er toch een ga bestellen en proberen.

@TS: Bedankt voor deze tip! :}
 
ik wil alleen maar zeggen dat het bij mij heelgoed gewerkt heeft , en nu nog steeds na plusminus 14000 km .
en dat ik er natuurlijk heel blij mee ben . :Y
ik heb de vorige eigenaar er later nog op laten rijden, zomaar voor de lol .
de man wou heel graag weten wat ik er ( allemaal ) aangedaan had . !!!!!!!!!
:$ en sorry natuurlijk voor mijn post , is geen 1150 of 1200 O-)

*O*
 
Wat bedoel je nu precies :?
Had de oplossing uit dit topic voor jou geen effect dan ?

nee ik heb dit niet eens geprobeerd, deze bougies heb ik al een paar maanden .
ik draag alleen nog een oplossing voor KFR aan bij bmw.
als het werkt net als bij mij .
 
Ik heb een paar BRISK iridium plugs in mijn 1150RT (uit de UK) gezet en dat scheelt al iets, maar het KFR is er nog steeds. Dit artikel is erg interessant en ik ben geneigd zo'n ReCyclizer aan te schaffen, maar vraag me af of dit echt gaat helpen. Waarom? Vlak nadat ik mijn 1150RT had gekocht, begon ik het KFR te merken en na wat gegoogle, kwam ik er achter dat de codeplug ook meespeelt. De mijne is roze (30-87-87A), en volgens de tabellen is deze van toepassing voor de 1100GS kat, maar volgens mij heb ik geen kat. Ik heb de codeplug eruit gehaald, omdat ik heb gelezen dat dan de setting op default wordt gezet (rijke afstelling). Dit leek te helpen, maar ik begin nu te geloven dat dit meer tussen mijn oren zit. Ik heb ook al eens gewoon de plug van de luchttemperatuursensor (bij het luchtfilter) eraf gehaald en ook dit maakte niets uit. Kortom, volgens mij staat mijn motronic vanaf het begin al op default, eventueel omdat een andere sensor niet (meer) werkt. En aangezien er nogal wat sensoren/factoren meespelen (http://www.bmwgsclub.nl/motronic.html) kan het van alles zijn. In dat geval zou de ReCyclizer toch ook niets uitmaken?
 
Terug
Bovenaan Onderaan