Ter info:
Bij mijn 1150 rt bleef maar het gehik ( KFR) en eigenlijk niemand die het er goed uit kreeg.
Alles wel een beetje erop gehad. Op een gegeven moment ben ik het belgische BMW forum gaan volgen aangezien daar iemand wat heeft ontwikkeld.
Dat ding heet een recyclizer
Van de website van de maker las ik dit stuk:
INLEIDING ReCyclizer
De ReCyclizer is een tuninghulpmiddel voor de BMW GS. Het resultaat is naast vermogen- en koppelwinst een duidelijk soepeler en krachtiger gedrag bij tempowisselingen, een beter koppel "onderin". Het is zeer eenvoudig te monteren d.m.v. twee stekkers. Heel veel fun voor weinig geld.
Werking:
Je kunt een motor zo afstellen, dat hij zo lekker mogelijk loopt. Je kunt hem ook zo afstellen dat hij zo zuinig of schoon mogelijk loopt. Dat laatste heeft BMW gedaan, ivm de huidige hoge milieu-eisen. Deze afstellingen zitten verpakt in de Motronic regeling in de zgn "mapping". Dit is een soort tabel, waarin o.a. is opgeslagen hoeveel brandstof moet worden ingespoten bij een bepaalde gasklepstand, luchttemperatuur, toerental etc.
De lucht-brandstof verhouding waar de Motronic standaard naar toe regelt is ca 14,7:1. De motor loopt echter het lekkerst bij ca 13:1, een "rijker" mengsel (meer brandstof). Je kunt de Motronic een beetje foppen door de ingangssignalen te bewerken. Eén van de ingangsignalen is de luchttemperatuurmeting. Als we deze waarde veranderen zodat de Motronic denkt dat de lucht kouder is, denkt de Motronic dat er meer kgs lucht binnenkomen. Koudere lucht is zwaarder en bevat meer zuurstof. Daarom zal de Motronic hierbij wat meer brandstof inspuiten, en dat is wat willen om de motor "lekkerder" te laten lopen.
Er wordt dus meer brandstof ingespoten. De ervaring is dat het brandstofverbruik toch maar weinig toeneemt. Dat komt omdat bij tempowisselingen het systeem effectief is (en dat willen we juist) en dat bij langer gelijkmatig bedrijf de lambda sensors de zaak weer armer bijregelen. Een gelijkmatiger loop, veel beter "oppakken" en een veel betere gas-response nodigen wel uit tot meer aan de gaskraan schroeven en dat verhoogt het verbruik natuurlijk wel. We hebben ter vergelijk rustig rijdend een paar tanks leeggereden, met en zonder de ReCyclizer. We reden maar ca 10 km minder op een volle tank (GS: 18 ltr) met de ReCyclizer erop, dus dat verschil is gering.
Dynometingen tonen wat vermogenswinst en koppelwinst bij vol gas, maar dat is niet het belangrijkste. De echte grote winst is een veel soepeler en krachtiger karakter bij tempo-wisselingen. Maximaal vermogen en koppel kan je meten op een dynobank; extra "fun" kan je alleen meten door het zelf te ervaren!
Nou voor 35 euro kan ik me geen buil vallen dus ik heb um over laten komen. Ik snap niet hoe het werkt maar het werkt! KFR is weg en ut ding is smeuiger
Om toch maar te kijken of het niet in het hoofdje zat ding er weer tussen uit genomen. Viel weer terug naar oude gedrag.
De maker heeft het gemaakt voor de GS maar het is natuurlijk ook voor de andere blokken
Bij mijn 1150 rt bleef maar het gehik ( KFR) en eigenlijk niemand die het er goed uit kreeg.
Alles wel een beetje erop gehad. Op een gegeven moment ben ik het belgische BMW forum gaan volgen aangezien daar iemand wat heeft ontwikkeld.
Dat ding heet een recyclizer
Van de website van de maker las ik dit stuk:
INLEIDING ReCyclizer
De ReCyclizer is een tuninghulpmiddel voor de BMW GS. Het resultaat is naast vermogen- en koppelwinst een duidelijk soepeler en krachtiger gedrag bij tempowisselingen, een beter koppel "onderin". Het is zeer eenvoudig te monteren d.m.v. twee stekkers. Heel veel fun voor weinig geld.
Werking:
Je kunt een motor zo afstellen, dat hij zo lekker mogelijk loopt. Je kunt hem ook zo afstellen dat hij zo zuinig of schoon mogelijk loopt. Dat laatste heeft BMW gedaan, ivm de huidige hoge milieu-eisen. Deze afstellingen zitten verpakt in de Motronic regeling in de zgn "mapping". Dit is een soort tabel, waarin o.a. is opgeslagen hoeveel brandstof moet worden ingespoten bij een bepaalde gasklepstand, luchttemperatuur, toerental etc.
De lucht-brandstof verhouding waar de Motronic standaard naar toe regelt is ca 14,7:1. De motor loopt echter het lekkerst bij ca 13:1, een "rijker" mengsel (meer brandstof). Je kunt de Motronic een beetje foppen door de ingangssignalen te bewerken. Eén van de ingangsignalen is de luchttemperatuurmeting. Als we deze waarde veranderen zodat de Motronic denkt dat de lucht kouder is, denkt de Motronic dat er meer kgs lucht binnenkomen. Koudere lucht is zwaarder en bevat meer zuurstof. Daarom zal de Motronic hierbij wat meer brandstof inspuiten, en dat is wat willen om de motor "lekkerder" te laten lopen.
Er wordt dus meer brandstof ingespoten. De ervaring is dat het brandstofverbruik toch maar weinig toeneemt. Dat komt omdat bij tempowisselingen het systeem effectief is (en dat willen we juist) en dat bij langer gelijkmatig bedrijf de lambda sensors de zaak weer armer bijregelen. Een gelijkmatiger loop, veel beter "oppakken" en een veel betere gas-response nodigen wel uit tot meer aan de gaskraan schroeven en dat verhoogt het verbruik natuurlijk wel. We hebben ter vergelijk rustig rijdend een paar tanks leeggereden, met en zonder de ReCyclizer. We reden maar ca 10 km minder op een volle tank (GS: 18 ltr) met de ReCyclizer erop, dus dat verschil is gering.
Dynometingen tonen wat vermogenswinst en koppelwinst bij vol gas, maar dat is niet het belangrijkste. De echte grote winst is een veel soepeler en krachtiger karakter bij tempo-wisselingen. Maximaal vermogen en koppel kan je meten op een dynobank; extra "fun" kan je alleen meten door het zelf te ervaren!
Nou voor 35 euro kan ik me geen buil vallen dus ik heb um over laten komen. Ik snap niet hoe het werkt maar het werkt! KFR is weg en ut ding is smeuiger
Om toch maar te kijken of het niet in het hoofdje zat ding er weer tussen uit genomen. Viel weer terug naar oude gedrag.
De maker heeft het gemaakt voor de GS maar het is natuurlijk ook voor de andere blokken