Voor de doorrijders -> mistlicht

DinX

MF veteraan
26 mei 2003
1.320
0
38
Zolder (Belgie)
2 weken geleden heb ik een idee egekregen door dit topic Mistachterlicht en extra remlicht

Na vanacht door dikke mist te hebben gereden vond ik het eens tijd om ook wat te gaan knutselen aan m'n fiets.
's middags naar hein gericke geweest, een led-achterlicht gehaald en een schakelaar. Daarna even langst de electronica-zaak voor een relais en dan maar naar huis gereden.

Al het materiaal uitgehaald.
Even met m'n acculader getest hoe ik dat achterlicht moest aansluiten zodat het constant op remmen staat (wie verzint het dat een zwarte kabel de + is :? ).

Vervolgens wat draadjes gesoldeerd aan m'n relais, 2 gaatjes geboord onder m'n nummerplaat (wat uiteindelijk niet mooi in het midden bleek uit te komen :X maar soit), het achterlicht vastgeschroeft en kabel getrokken.

Daarna een hoop zitten kl*ten om de boel goed aan m'n relai te krijgen, bleek dat ik 1 pinnetje verkeerd had gesoldeerd B| Daar zit je dan een uur lusterklemmetjes (suikertjes) los en vast te schroeven, kabeltjes om te wisselen ... bleek 1 van de kabeltjes op een ander pinnetje te horen van het relai B|

Als laatste dan nog een schakelaar ertussen gezet, die ik voor aan m'n tank vastgeplakt heb aan een andere dikke kabel die daar liep.

Door het relais kan het mistlicht enkel branden wanneer de gewone lichten ook branden. Geen kans op een lege batterij dus. En met de schakelaar kan ik het daan aan en uit doen wanneer ik wil. Die schakelaar zit binnen handbereik.
En zo ziet het er uiteindelijk uit:


Mistlicht staat uit en de lichten aan :)


Mistlicht aangeschakeld :) Het is zo gericht dat de persoon die maar 2 meter achter mij rijdt het ding recht in z'n ogen heeft schijnen ... kan nog leuk worden met klevers }) .
Rij je verder dan 2 meter achter me dan schijnt het over je heen, maar zie je wel nog heel fel de leds branden.


De schakelaar bij m'n tank, onder het stuur, om het boeltje aan en uit te doen :)

Uiteindelijke kosten:

- Achterlicht van hein gericke: 18€
- Schakelaar: 3€
- Relais: 2€
- Beetje plakband en stroomkabel die je over hebt
- Een bloedblaar op je duim door uit te schuiven met de schroevendraaier
- Schilfertjes ijzer in je vingers van het dremelen en boren

Totale kosten: 23€ + een namiddagje dat je weer omgekregen hebt :)
 

DinX

MF veteraan
26 mei 2003
1.320
0
38
Zolder (Belgie)
Je kan hem ook als 2e remlicht gebruiken.
Dat kan, maar dan moet ik me even verder gaan verdiepen in schakelingetjes enzo :)
Want ik wil hem dus als mistlicht gebruiken, en dat doe ik door gewoon stroop te zetten op zowel de normaal licht kabel als remlichtkabel.

Dan zou ik moeten controleren of het mistlicht aan staat voordat hij als remlicht mag dienen, anders komt er misschien teveel stroom op ?

Nu doe ik het zo

http://users.skynet.be/DinX/schakeling.jpg

De verticale kabel rechts is de stroomkabel van m'n achterlicht (originele)

Of kan je om te zorgen dat hij ook werkt als remlicht gewoon een verbinding maken tussen de stroomkabel van m'n originele remlicht met de stroomkabel van het nieuwe remlicht ? Als de mistlichtfunctie uitstaat kan dat geen kwaad, maar wat als die wel aan staat ? Ik heb al jaren geen fysica meer gehad, dus geen idee wat dat gaat geven qua stroom :p
 
Laatst bewerkt:

Ooze

Die hard MF'er
Ziet er goed uit.

Ik zou als ik jou was, er ook een mist-remlicht van maken. Hoef je alleen maar een diode (500mA of zo, voor jou LED lamp) tussen het remlicht-touwtje en het mistlicht touwtje te doen. That's all.

Ik ben een beschrijving aan het maken voor een rem-mistlicht om op mijn site te zetten. Mag ik jouw foto's gebruiken daarvoor?
 

DinX

MF veteraan
26 mei 2003
1.320
0
38
Zolder (Belgie)
Ziet er goed uit.

Ik zou als ik jou was, er ook een mist-remlicht van maken. Hoef je alleen maar een diode (500mA of zo, voor jou LED lamp) tussen het remlicht-touwtje en het mistlicht touwtje te doen. That's all.

Ik ben een beschrijving aan het maken voor een rem-mistlicht om op mijn site te zetten. Mag ik jouw foto's gebruiken daarvoor?

Dus zoals ik geëdit heb, maar dan gewoon een diode tussen die verbinding die ik zou gebruiken ?

Heb even een schema gemaakt.
http://users.skynet.be/DinX/schakeling2.jpg

Dus op deze manier kan het geen kwaad als het mistlicht aanstaat en ik rem ?
Oranje = remlichtkabel.

En je mag de foto's gebruiken, liefst wel vermelding van mij erbij in het klein ofzo :P

Edit: zo te zien is het op deze manier hetzelfde als bij de persoon in dat andere topic, moet werken dus :)
 
Laatst bewerkt:

Rynno

Die hard MF'er
11 jul 2004
259
0
Den Bosch
Ziet er leuk uit, als je er mee klaar bent dan
kun je misschien een cursus tekenen gaan volgen *D

(Geintje)
 

DinX

MF veteraan
26 mei 2003
1.320
0
38
Zolder (Belgie)
Ziet er leuk uit, als je er mee klaar bent dan
kun je misschien een cursus tekenen gaan volgen *D

(Geintje)
Tekenen met een muis is een ramp voor mij, op paier gaat het nog :P
En electrische schema's maken kan ik niet meer, is al 6-7 jaar geleden dat ik dat gehad heb op school en nooit meer gebruikt sindsdien :)

Edit: speciaal voor jou even op papier getekend en de (hopelijk) juiste symbooltjes :)



Het zwarte is dus zoals ik het nu heb, met enkel mistlicht.
Het rode is zoals het zou moeten worden dinsdag (zijn de winkels weer open) opdat hij bij het remmen altijd zou gaan, schakelaar aan of niet.
 
Laatst bewerkt:

Ooze

Die hard MF'er
Ehhh, nee. Ik heb ff een schemaatje gemaakt voor je:


En dan in plaats van de mistlicht schakelaar kun je natuurlijk ook het relais zetten, met een schakelaar naar je stuur.
Oh, wacht even, ik zie nu wat je wilt met je schakeling:
1- het relais kan pas aan als je je achterlicht aanhebt,
2- als je die andere schakelaar aandoet, gaat er daadwerkelijk stroom lopen.

Als je dat relais gebruikt om te voorkomen dat je accu leegloopt, kun je je LED lamp beter gewoon voeden met de achterlicht-leiding: je LEDlampen nemen bijna geen stroom, dus dat kan makkelijk - scheelt je een relais een een boel draden.

 
Laatst bewerkt:

DinX

MF veteraan
26 mei 2003
1.320
0
38
Zolder (Belgie)
Ehhh, nee. Ik heb ff een schemaatje gemaakt voor je:
(Afbeelding)

En dan in plaats van de mistlicht schakelaar kun je natuurlijk ook het relais zetten, met een schakelaar naar je stuur.
Oh, wacht even, ik zie nu wat je wilt met je schakeling:
1- het relais kan pas aan als je je achterlicht aanhebt,
2- als je die andere schakelaar aandoet, gaat er daadwerkelijk stroom lopen.

Als je dat relais gebruikt om te voorkomen dat je accu leegloopt, kun je je LED lamp beter gewoon voeden met de achterlicht-leiding: je LEDlampen nemen bijna geen stroom, dus dat kan makkelijk - scheelt je een relais een een boel draden.
M'n handvatverwarming hangt er ook nog aan. Heb ik niet op het schema gezet. Die hing vroeger gewoon aan m'n achterlicht (trok hij wel), maar nu toch maar aan een relais gehangen.
Eerst dacht ik het ook zonder relais te doen, omdat het toch niet boeit dat die leds blijven branden moest ik het vergeten. Die dingen verbruiken toch bijna niks. Maar nu ik er gelijk maar m'n stuurverwarming heb bijgehangen is het wel een veel nettere oplossing dan die verwarming aan m'n achterlicht te hangen :)

Met welk programma heb je dat trouwens gemaakt ?
 
Laatst bewerkt:

DinX

MF veteraan
26 mei 2003
1.320
0
38
Zolder (Belgie)
Ok, dan begrijp ik het.

Schema is gemaakt in Microschoft Word... screenshotje gemaakt, en klaar.
Humpf, kheb zelfs visio waarin dat kan, domme vraag :X :)

Maar zelfs zonder de verwarming had ik het met relais gedaan hoor, al was het maar omdat het lullig staat als je motor daar staat met z'n mistlicht op :P
 

DinX

MF veteraan
26 mei 2003
1.320
0
38
Zolder (Belgie)
Zo, zojuist de diode ertussen gezet en het werkt perfect :)

Staat m'n mistschakelaar uit dan werkt het 2de licht nog altijd als remlicht :)
 

willem1940

MF veteraan
7 apr 2003
11.392
4
Sittard
Die diode-schakeling is klassiek en GOED, uitgaande van normale lampen.

Maar pas op als het om LEDs gaat, dat je wel aan de juiste kant van de begrenzing koppelt (die misschien op een printje zit) want volle mep op de LEDs ineens gaat niet lang goed.
En kijk ook dan nog uit voor electronica die aan/voor die begrenzing hangt want niet al dat spul blijft goed als er spanning op/van "onverwachte zijde" komt.
 

willem1940

MF veteraan
7 apr 2003
11.392
4
Sittard
Er staat bij die diode "5 A" in de schema's maar als je er toevallig 1 hebt die voor 20 A of erger geschikt is, is dat echt geen enkel bezwaar hoor.

En, voor totaal on-ervarenen: werkt het niet dan zit zo goed als zeker je diode verkeerd-om; hij werkt als een ventiel maar dan voor stroom.

Oppassen: een diode ontwikkelt (normaal niet gek veel) warmte maar moet dus niet worden "opgesloten" in kous, slang of zo maar lekker geventileerd zitten.

Er blijft meestal 0,7 en maximaal 1 Volt in voorwaartse richting "hangen" in die diode (sommige hoogspanningstypen voor erger dan 1000 Volt max wel eens het dubbele maar die stop je hier natuurlijk niet in) dus reken grofweg 1 Volt maal werkelijk lopende Ampères voor de warmte-ontwikkeling.

Een diode moet liefst koeler blijven dan 60 GrC (bijna-pijnlijk bij aanraken) en dat punt bereik je bij onvoldoende ventilatie best al gauw in zo'n klein dingetje.

Wordt de stroom (de hitte) te groot dan zal de diode gewoonlijk ongeveer als een zekering, maar dan meestal flink stinkend, zich opblazen.

Diodes solderen doe ik altijd voor de zekerheid met een puntbektangetje ertussen op het niet te kort afgeknipte draadje, de zogenaamde "koude greep"; het handigst als je samen werkt met een maat die de bedoeling begrijpt, voor meer handen.

En ik trek diodes ook niet strak tegen de print aan maar graag enige millimeters verhoogd voor betere luchtdoorstroming.

Ook LEDs ontwikkelen warmte, naar verhouding meer dan gewone diodes; vergelijkbaar solderen en LUCHTIG plaatsen, dus.
 
Laatst bewerkt: