Voor de eerste keer richting de Eifel

Eddos

Die hard MF'er
14 sep 2009
289
10
Groningen
Hallo,

Mijn broertje en ik zijn van plan om een lang weekend (30/9 t/m 3/10) richting de Eifel te gaan. Dit is voor ons beiden nieuw; ik heb sinds vorig jaar mijn rijbewijs en sinds een maand nu mijn eigen motor (TDM 850 3VD ' 91) en mijn broertje heeft sinds vorige week woensdag zijn rijbewijs en rijd een Bandit. Over het algemeen zijn we rustige rijders, met af en toe een dolle bui (maar niet te dol..).

Het plan is om gewoon rustig te gaan rijden, zo min mogelijk snelwegen (je vakantie begint immers bij je vertrek), een hotel te reserveren voor drie dagen en van daar uit een aantal routes te rijden.

Nu zie ik door de bomen het bos niet meer, dus ik ben op zoek naar tips die het e.e.a wat makkelijker maken.

We vertrekken sochtends vanuit de omgeving van Groningen, en ik heb nu gewoon een globale route uitgestippeld naar Blankenheim (beetje in het midden naar mijn idee) met een eerste tussenstop bij mijn schoonouders in de omgeving van Zwolle. Ik denk dat we er dan een 1,5 uur op hebben zitten, dus: tijd voor koffie.

Daarna wil ik eigenlijk om de 2 uur een kwartiertje rust inplannen, ook om een beetje fris te blijven. Als het mogelijk is icm een beetje mooie omgeving. (tankstations zijn ook niet alles).

Maar wat zijn nu stukken die je eigenlijk 'moet' zien onderweg, en wat is een verstandige keuze kwa bestemming? We gaan puur voor het rijden, echt toeristische trekpleisters (afgezien van de Ring mss) vinden we niet zo boeiend. Daarnaast drinken we savonds graag een pilsje, maar een kratje wordt hem niet. Het hoeft dus geen heel ' feesthotel' te zijn.

Als herberg/hotel optie heb ik o.a het Hexenhaus gevonden, en Am Vulkanberg. Onze voorkeur gaat
daarbij dus uit naar nederlandstalige (of engelssprekende) eigenaren. Het hoeft niet luxe, zolang het maar schoon is en goed eten heeft.

Alle tips e.d zijn welkom, ik heb de gewoonte om de reserve tandenborstel op het lijstje te hebben staan, maar de sleutels voor de kofferset niet bijv, dus kom maar op :)
 
Waarom zou je niet gewoon even over de snelweg erheen gassen, in een paar uur ben je er.

Het gebied tussen Groningen en Enschede is zowel in Duitsland als Nederland niet Bijzonder boeiend. Je laat tijd liggen in de saaie stukken die je anders in mooiere gebieden zou kunnen gebruiken.

Teutoburgerwald is een aardige opstap, maar dat ligt meer west - oost.
Sauerland is wel interessant om van boven naar beneden doorheen te reizen.

wat rusten betreft, het is ook wat je gewend bent. Ik kan persoonlijk de hele dag bochten rijden en totaal geen last ergens van hebben. maar na een uur/100km saai rechtdoor op de snelweg krijg ik wel een zere kont. Pauze moet je gewoon houden als je er aan toe bent en vooral niet krampachtig die 2 uur willen volmaken.

een stop van 5 minuten per 100km snelweg helpt bijvoorbeeld meer dan 2uur met 15 minuten pauze.

tot slot: lange dagen maken als je net een weekje je rijbewijs hebt is ook niet erg handig. Zeker als je net je rijbewijs hebt is het heel erg intensief en kost het gewoon veel energie. Helaas heb ik een maat van me de bocht uit zien rijden toen ik hem voor een te lange dag meesleepte. Hij had ook net een maandje z'n rijbewijs. Gelukkig goed afgelopen, al had z'n motor dan wel wat schade. Eigenlijk was het gewoon puur concentratie verlies.
langer dan 3 uur per dag is misschien al wel te veel.
 
Laatst bewerkt:
Het bericht hierboven bevat een zeer nuttige opmerking. Gebrek aan concentratie is, op een indirecte manier, de oorzaak van zéér veel motorongevallen. In het bijzonder bij ambitieuze beginners. Motorrijden moet eerst een tweede natuur worden voor je vele uren per dag 100% geconcentreerd in het zadel kunt zitten. Je fysieke conditie speelt ook een belangrijke rol. Fitte mensen kunnen zich langer concentreren en hun spieren zullen minder snel pijn beginnen doen. Mijn een pijnlijk zitvlak, spieren, polsen,... is het veel moeilijker om je te concentreren. Ik geef altijd het volgende advies: is je motor 'Sport' zorg dan dat je zelf ook 'sport' bent. En als het dan toch slecht gaat: een sterk lichaam kan veel meer hebben. Mijn 0.50c

Trouwens, veel plezier in de Eifel. Onlangs nog maar geweest met een maatje van me. Nurburgring gedaan, veel mooie wegen, over Ruhrsee gezwommen, twas de max! :] :]
 
Ik zou inderdaad ook kiezen voor de Autobahn en dan pas lekker in de Eifel gaan motorrijden. Het is overigens niet nodig om vooraf iets vast te leggen. Er zijn hotels en gastenverblijven voldoende en de prijzen zijn doorgaans heel schappelijk.
Ik ben het eens met de reactie hierboven. In berggebieden rijden vraagt meer concentratie en rijvaardigheid. Doe het vooral rustig aan en neem op tijd je pauzes. Rijd in het begin vooral met een gematigde bochtensnelheid, want je komt nogal eens bochten tegen die ineens 'knijpen'. Dat is mooi en uitdagend als je gevorderd bent, maar kan je in de problemen brengen als je nog weinig ervaring hebt.
Ga lekker rijden in de Eifel en probeer ondertussen je vaardigheden op een hoger peil te brengen. Uiteindelijk zul je merken dat je nergens mooier motor kunt rijden dan in de bergen.
 
Zou idd ook snelweg pakken, begin middag erheen ben je rond 5uur op de bestemming. Hotel Am Vulkanberg ben ik laatst ook geweest. Prima ontbijt, bedden ook prima en overnachten is niet te duur. Eigenaar en zijn vrouw zijn een beetje apart maar je bent er toch om te rijden ;)
 
Het bericht hierboven bevat een zeer nuttige opmerking. Gebrek aan concentratie is, op een indirecte manier, de oorzaak van zéér veel motorongevallen. In het bijzonder bij ambitieuze beginners. Motorrijden moet eerst een tweede natuur worden voor je vele uren per dag 100% geconcentreerd in het zadel kunt zitten. Je fysieke conditie speelt ook een belangrijke rol. Fitte mensen kunnen zich langer concentreren en hun spieren zullen minder snel pijn beginnen doen. Mijn een pijnlijk zitvlak, spieren, polsen,... is het veel moeilijker om je te concentreren. Ik geef altijd het volgende advies: is je motor 'Sport' zorg dan dat je zelf ook 'sport' bent. En als het dan toch slecht gaat: een sterk lichaam kan veel meer hebben. Mijn 0.50c

Trouwens, veel plezier in de Eifel. Onlangs nog maar geweest met een maatje van me. Nurburgring gedaan, veel mooie wegen, over Ruhrsee gezwommen, twas de max! :] :]

Zo :o ,ik mag dan niet teveel meer rijden,mijn conditie is ruk :') (gelijk maar mijn gezicht niet meer op de circuits laten zien :N ,ga gelijk mijn inschrijvingen verkopen :Y )

Maar ga dit weekend toch weer eens naar den eifelt :P ,effe testen hoe dat nu zit met mijn concentratie *D
 
Hallo,

Mijn broertje en ik zijn van plan om een lang weekend (30/9 t/m 3/10) richting de Eifel te gaan. Dit is voor ons beiden nieuw; ik heb sinds vorig jaar mijn rijbewijs en sinds een maand nu mijn eigen motor (TDM 850 3VD ' 91) en mijn broertje heeft sinds vorige week woensdag zijn rijbewijs en rijd een Bandit. Over het algemeen zijn we rustige rijders, met af en toe een dolle bui (maar niet te dol..).

Het plan is om gewoon rustig te gaan rijden, zo min mogelijk snelwegen (je vakantie begint immers bij je vertrek), een hotel te reserveren voor drie dagen en van daar uit een aantal routes te rijden.

Nu zie ik door de bomen het bos niet meer, dus ik ben op zoek naar tips die het e.e.a wat makkelijker maken.

We vertrekken sochtends vanuit de omgeving van Groningen, en ik heb nu gewoon een globale route uitgestippeld naar Blankenheim (beetje in het midden naar mijn idee) met een eerste tussenstop bij mijn schoonouders in de omgeving van Zwolle. Ik denk dat we er dan een 1,5 uur op hebben zitten, dus: tijd voor koffie.

Daarna wil ik eigenlijk om de 2 uur een kwartiertje rust inplannen, ook om een beetje fris te blijven. Als het mogelijk is icm een beetje mooie omgeving. (tankstations zijn ook niet alles).

Maar wat zijn nu stukken die je eigenlijk 'moet' zien onderweg, en wat is een verstandige keuze kwa bestemming? We gaan puur voor het rijden, echt toeristische trekpleisters (afgezien van de Ring mss) vinden we niet zo boeiend. Daarnaast drinken we savonds graag een pilsje, maar een kratje wordt hem niet. Het hoeft dus geen heel ' feesthotel' te zijn.

Als herberg/hotel optie heb ik o.a het Hexenhaus gevonden, en Am Vulkanberg. Onze voorkeur gaat
daarbij dus uit naar nederlandstalige (of engelssprekende) eigenaren. Het hoeft niet luxe, zolang het maar schoon is en goed eten heeft.

Alle tips e.d zijn welkom, ik heb de gewoonte om de reserve tandenborstel op het lijstje te hebben staan, maar de sleutels voor de kofferset niet bijv, dus kom maar op :)

Niks reserveren :N ,rond die tijd kun je overal terrecht :Y ,duik bij aken de eifel in : monschau,blankenheim,schleiden,adenau(de ring) dan richting cochum,dan vulkaan eifel in (zie maar ;) )
 
Zoals al aangegeven, ga inderdaad via de autobaan en niet binnendoor. Vanuit Groningen ben je gewoonweg te lang onderweg als je binnendoor gaat. Van mij thuis uit (zuid limburg) is het al 225 km!
in 2009 zijn we hier geweest: http://winterberg-sonne.de
Leuk net en schoon hotel met prima ontbijt buffet en super diner.
Edit: zie net dat het in 2010 van eigenaar gewisseld is, dus weet niet hoe het nu is

Afgelopen Mei zijn we hier geweest: Hotel boeken in Winterberg | Hotel Winterberg
Prima verzorg hotel met schone, nette kamers en goed eten. Het bovenste hotel ligt op loopafstand van centrum Winterbeg. 15 minuten lopen.
Het andere is ongeveer 45 minuten waarvan het eerste half uur door een pikdonker bos, ook leuk maar was niet echt een aanrader.
 
Laatst bewerkt:
Wij vertrekken half augustus ook naar de Eifel vanuit Groningen. We nemen inderdaad de snelweg tot aan Maastricht. De Autobahn 31 is een heel saai stuk. Daarna gaan we binnendoor naar de Eifel.
 
TS, gewoon lekker rustig daarheen gaan, leuke slingerweggetjes uitzoeken. Relaxt rijden, vooral jezelf niet overschatten. 's ochtends een paar uurtjes, lekker op een terrasje aan de Moezel wat eten. 's Middags nog een paar uurtjes. 's Avonds lekker aan de worst en het bier (dat laatste niet teveel, want de volgende dag weer scherp en alert). Laat je vooral niet verleiden om sportief te gaan rijden op vreemd terrein. Daar kun je beter nog even mee wachten totdat jullie allebei meer ervaring hebben.

Zoals al aangegeven, ga inderdaad via de autobaan en niet binnendoor. Vanuit Groningen ben je gewoonweg te lang onderweg als je binnendoor gaat. Van mij thuis uit (zuid limburg) is het al 225 km!
in 2009 zijn we hier geweest: http://winterberg-sonne.de
Leuk net en schoon hotel met prima ontbijt buffet en super diner.
Edit: zie net dat het in 2010 van eigenaar gewisseld is, dus weet niet hoe het nu is

Afgelopen Mei zijn we hier geweest: Hotel boeken in Winterberg | Hotel Winterberg
Prima verzorg hotel met schone, nette kamers en goed eten. Het bovenste hotel ligt op loopafstand van centrum Winterbeg. 15 minuten lopen.
Het andere is ongeveer 45 minuten waarvan het eerste half uur door een pikdonker bos, ook leuk maar was niet echt een aanrader.

:? :?

De Eifel loopt volgens mij zo'n beetje door tot aan de Nederlandse grens, hoor! In ieder geval max 30 km vanaf Aachen. En Winterberg ligt in het Sauerland, heeft niets met de Eifel te maken.
 
Zo :o ,ik mag dan niet teveel meer rijden,mijn conditie is ruk :') (gelijk maar mijn gezicht niet meer op de circuits laten zien :N ,ga gelijk mijn inschrijvingen verkopen :Y )

Maar ga dit weekend toch weer eens naar den eifelt :P ,effe testen hoe dat nu zit met mijn concentratie *D

Als ik je zo bezig zie op je profielfoto valt het met die conditie nog wel mee. :)

Ik blijf wel bij mijn standpunt. Mijn broer heeft een motorongeval gehad, zonder erg gelukkig, door gebrek aan concentratie vanwege stramme spieren, onvoldoende ervaring, enz... Het was zijn eerste motorreis. Ik wilde de topicstarter dit besparen.

En met goede conditie bedoel ik niet een afgetraind racepotlood maar een actieve, volwassen mens zonder dikke pens die een paar kilometers kan lopen als het moet. Toch niet te veel gevraagd als je een ss hebt met >150peekaas, toch?
 
Een paar km lopen wil wel, 5 km hardlopen ook nog wel. Met die conditie zit het wel goed, het is alleen wel zo dat we beiden erg moeten wennen aan de zithouding.
We zijn gisteren een paar uur op stap geweest met de motoren (een andere zoeken voor mijn broertje) en dat voelden we allebei wel.
Vandaag hebben we een stukje snelweg gepakt, ik denk een minuut of 10,15, maar ik kan me niet voorstellen dat we dat dan ook gaan doen. Ik snap wel dat gezegd wordt dat het mooie toeren pas begint in Duitsland, maar zoals ik al eerder zei, de vakantie begint al bij vertrek.
Daarnaast kan ik me voorstellen dat als je wat vaker die kant op gaat je gewoon 'op de pof' gaat, maar voor ons eerste keer willen we toch wel graag wat reserveren. Ook omdat we dan beter in kunnen schatten(iig voor mijn gevoel) hoelang je onder weg bent.

Bedankt tot zover iig voor alle tips en links, ik zal ze eens bekijken.
Keep them coming :)
 
ik zou toch voor de optie 1e stuk snelweg gaan. je bent er sneller en dan kun je juist daar in de eiffel lekker rustig gaan sturen. Maar begrijp jouw standpunt ook wel hoor, dat je vakantie begint bij jou voor de deur en dat je gelijk binnendoor wilt. ;) ( tomtom urban rider heeft optie: kronkelwegen.... dussssss ;) )
Hou zelf ook niet zo van "snelweg-raggen" , maar vind het wel altijd de beste optie om snel in een bepaald gebied te komen, om dan daar vervolgens lekker te gaan sturen :9
En maak zoals hier al eerder geschreven is , niet te lange dagen als onervaren rijders.
concentratieverlies sluipt er langzaam in, en het laatste wat je wilt ishierdoor een fikse schuiver maken.... ;)
Hotelkeuze's genoeg daar in de Eiffel. Hexenhaus is prima, heb verder hele goede ervaring met Hotel Maas in Lutzerath. (lekker centraal, dus je kunt alle kanten uit) ;)
en Hotel zur Post in Klotten ( naast Cochem) is ook prima bevallen. ;)
Keus genoeg! ;)
Have fun in de Eiffel en geniet ervan ! *D
 
Laatst bewerkt:
Ik zit het topic met smart door te lezen, omdat ik zelf volgend jaar voor het eerst naar de Eifel wil. Dus probeer alle tips die hier staan zelf op te nemen :)

De reden waarom ik een reactie geef is, dat ik weinig problemen heb met de houding van een SS.
Ik ben niet super atletisch maar sport met regelmaat. Zelf dan kan een SS nog lastig voor mensen zijn denk ik. Enige voordeel wat ik heb, heb jaren ervaring met het rijden op een mountainbike en rijd nog dagelijk in dergelijke houding naar het werk.
Zo was de eerste beste rit die ik deed naar de TT en ik kom uit Middelburg. Uiteraard wel pauze pakken als je het nodig heb.

En dat is dan ook meteen de tip die ik iedereen wil meegeven en wat elke andere rijder zegt/gaat zeggen.
Rij je eigen tempo. En pauzeer wanneer je wilt/het nodig voelt.
Je kan beter spijt hebben dat je nu teveel tijd heb gebruikt voor bepaalde stukken, dan dat je je gaat overhaasten.

Alvast heel veel plezier aan de TS'ers.
 
Als ik je zo bezig zie op je profielfoto valt het met die conditie nog wel mee. :)

Ik blijf wel bij mijn standpunt. Mijn broer heeft een motorongeval gehad, zonder erg gelukkig, door gebrek aan concentratie vanwege stramme spieren, onvoldoende ervaring, enz... Het was zijn eerste motorreis. Ik wilde de topicstarter dit besparen.

En met goede conditie bedoel ik niet een afgetraind racepotlood maar een actieve, volwassen mens zonder dikke pens die een paar kilometers kan lopen als het moet. Toch niet te veel gevraagd als je een ss hebt met >150peekaas, toch?

Was ook maar een geintje ;) (alhoewel,dikke pens,begint al aardig te komen :$ )
Gisteren,via venlo richting koblenz gereden,bij ahrweiler eraf en naar adenau.
Daar gegeten en richting daun om een hotel te vinden(was ondertussen al aan het regenen) en overnacht.
Vanuit daar richting bitburg en bij vianden luxemburg in,naar diekirch en een mooie route binnendoor genomen bij ettelbruck naar esch sur sure :] .
Had wat last van een slapende rechterpols,maar kan me(door ervaring idd ;) )er overheen zetten,flink doorgeknalt :P .
Bij esch sur sure binnendoor en 15 km onder bastogne belgie ingereden toen richting luik
Komen we net voor spa in een file terrecht :') ,dus filerijden(zo'n 29 km B| ),en dat valt niet mee op een supersport,toen kwamen de krampen echt :/ .
Via luik,maastricht,eindhoven weer naar tilburg :Y

Voor de rest ,alles goed met je broer? :)
 
Laatst bewerkt:
Een paar km lopen wil wel, 5 km hardlopen ook nog wel. Met die conditie zit het wel goed, het is alleen wel zo dat we beiden erg moeten wennen aan de zithouding.
We zijn gisteren een paar uur op stap geweest met de motoren (een andere zoeken voor mijn broertje) en dat voelden we allebei wel.
Vandaag hebben we een stukje snelweg gepakt, ik denk een minuut of 10,15, maar ik kan me niet voorstellen dat we dat dan ook gaan doen. Ik snap wel dat gezegd wordt dat het mooie toeren pas begint in Duitsland, maar zoals ik al eerder zei, de vakantie begint al bij vertrek.
Daarnaast kan ik me voorstellen dat als je wat vaker die kant op gaat je gewoon 'op de pof' gaat, maar voor ons eerste keer willen we toch wel graag wat reserveren. Ook omdat we dan beter in kunnen schatten(iig voor mijn gevoel) hoelang je onder weg bent.

Bedankt tot zover iig voor alle tips en links, ik zal ze eens bekijken.
Keep them coming :)

Tip 1 : kijk zo ver als je durft,vooruit(2 of als het mogelijk is zelf 3 bochten).
2 als geen zicht hebt,als je omhoog gaat en niet ziet waar de weg heen gaat lichtjes van het gas af.
3 Haal alleen voertuigen in als je voldoende zicht hebt,kijk ook niet naar je voorganger,maar er langsaf, naar de weg waar je naar toe gaat,bv bochten inkijken.
4 bij afdalen in een relatief lage versnelling,wat hoger in toeren,dan heb je ook nog voldoende motorrem(heb vandaag zelf hele stukken gereden op het gas,met af en toe lichtjes bijremmen) 5 Bij parkeren in de 1e versnelling zetten,handig op een helling :)
En de laatste de belangrijkste : als je flink wil doorgassen,focus je op waar je mee bezig bent,laat je door niks afleiden,voor je het weet mis je een bocht.kijken is alles :Y .
Merk je dat je foutjes gaat maken door vermoeidheid neem gas terug en ga door met rustig toeren :] ,je zou niet de 1e zijn die zich vergallopeerd,denk wel alles mag,niets moet :)
 
Laatst bewerkt:
Nog wat tips ;) ,blijf ten alle tijden op je eigen weghelft :Y zeker in een bocht die onoverzichtelijk is.
Hou een marge aan,als je te hard gaat loopt je fiets,bij het uitkomen van een bocht,te ver naar buiten,met alle gevolgen van dien :X
 
@downsider; bedankt voor alle tips. Het klinkt allemaal wel logisch, vooruit kijken is er wel redelijk ingeramd met rijlessen, dus dat komt wel goed. de andere weetjes zijn ook goed om te onthouden.

Het zal ook wel een beetje van het weer af hangen wat de te volgen route gaat worden.
Als het niet zo hard waait zullen we wat meer snelweg pakken.
Ik denk dat een afwisseling het beste is; eerst een stuk snelweg, dan even binnendoor, even wat eten/drinken, weer stuk snelweg, binnendoor, wat eten/drinken etc.
Als we er dan in totaal een uur of 6 over doen is het wel prima.
We zijn afgelopen vrijdag ook ongeveer 4 uur aan het rijden geweest, en dat ging ook redelijk.

Mijn TDM heeft trouwens een ixil uitlaat er onder liggen, zonder db-killer en ce-keur.
Verstandig om deze nog om te ruilen voor die tijd, of kan ik beiden ergens laten regelen?
 
vele m,ensen rijden daar met open dempers. maar persoonlijk voor een weekendje eiffel leg ik altijd een orginele demper eronder. als ze willen kunnen ze behoorlijk lullig zijn in duitsland. ben net weer terug sinds vanmiddag, dit x samen met me vrouwtje geweest en de motor een thuis gelaten.
 
Op het TDM-forum wordt me ook aangeraden om de originele demper terug te zetten.
Dat wil niet, want die zit niet bij de motor.. Dus dat wordt dan uitkijken naar een passende demper met CE-keur en db-killer.
 
is er al verteld dat je wel de snelweg moet pakken :?

O-)

oja.. geniet van de schnitzels!
eten.gif
 
Op het TDM-forum wordt me ook aangeraden om de originele demper terug te zetten.
Dat wil niet, want die zit niet bij de motor.. Dus dat wordt dan uitkijken naar een passende demper met CE-keur en db-killer.

Ik kom al ruim 25 jaar een keer of 10 per jaar in de zuid eifel Dasburg / Bitburg op mijn HD met open pijpen 115 db,nog nooit last gehad als je maar normaal doet.
 
Was ook maar een geintje ;) (alhoewel,dikke pens,begint al aardig te komen :$ )
Gisteren,via venlo richting koblenz gereden,bij ahrweiler eraf en naar adenau.
Daar gegeten en richting daun om een hotel te vinden(was ondertussen al aan het regenen) en overnacht.
Vanuit daar richting bitburg en bij vianden luxemburg in,naar diekirch en een mooie route binnendoor genomen bij ettelbruck naar esch sur sure :] .
Had wat last van een slapende rechterpols,maar kan me(door ervaring idd ;) )er overheen zetten,flink doorgeknalt :P .
Bij esch sur sure binnendoor en 15 km onder bastogne belgie ingereden toen richting luik
Komen we net voor spa in een file terrecht :') ,dus filerijden(zo'n 29 km B| ),en dat valt niet mee op een supersport,toen kwamen de krampen echt :/ .
Via luik,maastricht,eindhoven weer naar tilburg :Y

Voor de rest ,alles goed met je broer? :)

Broertje had niets. Gewoon een schuiver. Klote want zijn motor was wat bijgeschuurd. Heb nog niet zo lang geleden ook in die buurt gereden. In Vianden heb je een keigoede camping uitgebaat door Nederlanders. Jij kunt wel een aardig stukje vlammen op één dag. Mijn record is 1200km in anderhalve dag op mijn CBF500. Ik geef toe, het was onverantwoord. 't Is niet omdat ik goede raad uitdeel dat ik het zelf ook altijd opvolg. }) Mijn conditie is wel keigoed laatste tijd. Ben klaar voor supersport!
 
Nog wat tips ;) ,blijf ten alle tijden op je eigen weghelft :Y zeker in een bocht die onoverzichtelijk is.
Hou een marge aan,als je te hard gaat loopt je fiets,bij het uitkomen van een bocht,te ver naar buiten,met alle gevolgen van dien :X

:^

Verwacht het onverwachte. In elke onoverzichtelijke bocht kan er net een touringcar of vrachtwagen tegemoet komen. En dan moet je dus in de bocht nog van je lijn af, als je hem niet eerder kon zien.

Probeer bij haarspeldbochten al voor de bocht door de bomen te kijken of er iets aankomt na de bocht.

Rijd nooit sneller dan je beschermengel!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan