Voor de eerste keer vallen..

BeakerFlo

MF'er
27 apr 2004
146
2
Langedijk
Gevallen met de motor, het moest een keer gebeuren Dat is op zich wel schrikken... Ik ben 2x eerder omgevallen, maar 1x was dat in de berm met een vaartje van nog geen 3 km per uur |( en een keer reed ik op een opstaande tegel bij iemands ongelijk gelegde pad, maar ja, daar had ik net de koppeling losgelaten, dus zonde van m'n toch al niet zo knappe kappen.

Nu reed ik weg en toen ik 30 a 40km/u reed kneep ik m'n rem voor m'n gevoel niet stevig in, maar toch gleed m'n voorwiel weg en voor ik het wist lag ik op de gladde klinkers... B| M'n motor schoof nog zo'n... 8 tot 10 meter verder met een vonkenregen hoorde ik later. Ik heb al een paar keer gehad dat ik m'n rem iets te hard in drukte en dan voel je je voorwiel rare dingen doen, maar het is nooit fout gegaan. Nu reed ik rustig en deed niet raar, maar keek wel naar beneden en ik denk dat het daar fout ging. Gladdigheid kan je overkomen, maar als je naar beneden kijkt... dan ga je ook die kant op ook.

M'n arme motor lag stil ver van me vandaan met enkel z'n lichten nog als teken van leven in de donkere nacht, op weg er naar toe pikte ik nog even een voetsteun van de grond. Ik zette m'n motor weer op z'n wielen en probeerde hem maar niet te starten en onderhand stond bijna de hele straat buiten Het scheen dat het nogal een klap gaf. Eigenlijk goed vanaf gekomen, beschadigde kappen, geen auto's of mensen geraakt en enkel een beurse heup en een redelijke schaafwond op m'n knie. Moet je eens voorstellen als ik m'n motorbroek niet aan had gehad, dan was m'n knie er een stuk slechter van af geweest. *D Ik heb het al vaker op het motor-forum.nl gelezen, maar nu realiseer ik me pas hoe hard je kan vallen als je maar 30 of 40 rijdt. Op de weg naar huis bleek m'n motor te stikken als ik onder de 4000 toeren kwam... Krijgt te weinig benzine, dat gevoel heb ik wel leren herkennen in de 2 maanden dat ik zonder brandstofmotor reed. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

Ik stapte weer op de motor zonder angst, nou ja, na een paar bochtjes verdween hij redelijk en toen ik thuis kwam was hij weg. 8-) Erger is dat iemand die aan het lessen is mij zag vallen en nu gelijk gaat stoppen want die was enorm geschrokken. Motorrijden is zo mooi, laat het nou niet voorbij gaan door een ongelukje. :]

Ik had al slechte kappen en was al van plan te sparen voor een aantal 2dehands, gelukkig had ik nog even geen geld. Gezien de gladheid die ons te wachten staat zal ik het nog maar even uitstellen tot de lente. O-)
 
Mooi weer rijder? :X
Dus dat betekent vaak in de file staan?

Gisteren was het echt een drama in Amsterdam, gedeelte Ring A10 afgesloten. Iedereen ging voor en achter het Centraal station langs. Ik had er niet graag tussen gestaan. Dus geef mij maar een motor, weer of geen weer, zelfs als je kans hebt te vallen.

Ik rijd ook nog regelmatig op de A2, al die linksrijders en weer file... Nee, geef mij maar de vrijheid van een motor. Geen gezeik met parkeergarages, files enzo.
 
Ik zou ook maar eens je remmen nakijken !!!!!!!!!

Mij lijkt het of dat je wiel/remmen/blokken in 1 keer vast slaan.

Zolang je niet op ijs rijdt, kan je altijd nog zoveel remkracht uitoefenen zodat je gewoon een stoppie kan maken.

Het kan ook zijn dat je remtechniek sucks en dat je totaal geen idee heb wat je aan het doen bent.

Als het daar allemaal niet aan ligt, dan heb je waarschijnlijk een voorband van gegalvaniceerd staal.

Btw. Veel succes met het opknappen van je motor en het herstel van je wonden.
 
Da's altijd vervelend, zo'n schuivertje. Het meest vervelende is nog wel dat motorplastic veel geld kost, maar jij reed toch al met beschadigde kappen, dus het zal meevallen.

Achja, het schijnt erbij te horen.
 
Herkenbaar, maar zolang je zonder problemen op kan staan....

Maar toch zonde '( , veel sterkte *D
 
Zon eerste schuivertje valt nog mee...sommige doen het met meer snelheid en dat is minder relaxed... B|

Succes met opknappen!
 
Tsja, balen voor je! Maar zo te horen heeft je motor het er stukje beter afgebracht dan die van mij. Afgelopen zaterdag ben ik ook gevallen. Zelf had ik niks, slechts beetje zere enkel maar dat was snel over. Motor heeft het er minder goed afgebracht. Hopelijk issie nog geschikt om er een streetfightertje van te maken. Ik had gelukkig een goed pak aan en heb niets geraakt tijdens de schuiver (ik schat metertje of 20). Heb m'n hart hier op MF ook al ff gelucht in de Oost-sectie. Maar nu ik dat van jouw lees d8 ik dat ik et alsnog wel ff kon vertellen. Gedeelde smart is halve smart toch? En je motor rijdt tenminste nog!
Wel balen dat er nog zoveel vallen op het eind van het seizoen, maar altijd nog beter als vallen aan het begin van het seizoen.
Veel sterkte!
Greetz
Martian
 
Klote voor je man, maar beter dat je weer meteen ben gaan rijden enzow.

Ik zou ook maar eens je remmen nakijken !!!!!!!!!

Mij lijkt het of dat je wiel/remmen/blokken in 1 keer vast slaan.

Zolang je niet op ijs rijdt, kan je altijd nog zoveel remkracht uitoefenen zodat je gewoon een stoppie kan maken.

Het kan ook zijn dat je remtechniek sucks en dat je totaal geen idee heb wat je aan het doen bent.

Als het daar allemaal niet aan ligt, dan heb je waarschijnlijk een voorband van gegalvaniceerd staal.

Btw. Veel succes met het opknappen van je motor en het herstel van je wonden.

Nou, k heb echt alle remtechnieken geprobeerd inmiddels, maar ik krijg m'n transalp ECHT NIET zover dat achterkant omhoog komt. Voorband gaat áltijd glijden.
Langzaam opbouwende remkracht, gewicht helemaal naar voren brengen, sneller indrukken, alles! Maar gaat gewoon slippen!
Licht misschien aan type motor, maar dat lijkt me sterk... :?
 
Natuurlijk had ik een opmerking verwacht dat ik niet kan remmen (dus rijden) die heb ik wel eens vaker voorbij zien komen. Ik ben geen held, tenminste niet 1 die telt, maar ik doe m'n best te blijven staan rijden (jep, gejatte tekst) en ik zal ongetwijfeld iets fout gedaan hebben, anders val je niet op een rechte weg. Die tips over m'n remblokken zal ik ter harte nemen, want het zou inderdaad link zijn als het daar aan ligt. M'n voorband is goed, dus ik zal het wel verprutst hebben, ik heb al gekke capriolen uitgehaald en niet gevallen, nu doe ik een keer normaal en dan val ik *D
Remblokjes ga ik laten nakijken en zometeen even een testritje maken of alles het weer (goed) doet. Zonde van die kappen. ;(

Tsja, balen voor je! Maar zo te horen heeft je motor het er stukje beter afgebracht dan die van mij. Afgelopen zaterdag ben ik ook gevallen. Zelf had ik niks, slechts beetje zere enkel maar dat was snel over. Motor heeft het er minder goed afgebracht. .... Gedeelde smart is halve smart toch? En je motor rijdt tenminste nog! Wel balen dat er nog zoveel vallen op het eind van het seizoen, maar altijd nog beter als vallen aan het begin van het seizoen.
Veel sterkte!
Greetz
Martian
Thx :] en inderdaad die van mij rijdt gelukkig nog. Het is voor mij niet het einde van het seizoen, want ik wil nog wel km's maken. Mooi dat jij niets had, maar inderdaad, pak rulez... Handschoenen ook trouwens.
 
Laatst bewerkt:
Natuurlijk had ik een opmerking verwacht dat ik niet kan remmen (dus rijden) die heb ik wel eens vaker voorbij zien komen.

Van mij heb je niet gehoord dat je niet kan remmen!!! O-)
Dat is een flauwe opmerking. Het kan n.l. een technische oorzaak hebben. Als jij normaal remt, maar de rem blokkeert, waardoor je op je plaat gaat, dan klopt er iets niet. Als je er zelf geen verstand van hebt, gewoon even laten nakijken bij een goeie zaak. Zelf probeer ik altijd met m'n voorrem te remmen, maar gebruik daarbij ook m'n achterrem (± 2/3 om 1/3). Dat gaat uitstekend. Misschien een tip?! Wie remt er nog meer zo? Op Guzzis zat (vroeger?) een systeem dat je automatisch met beide remmen afremt, als je het rempedaal bedient. Is dat nog zo?
 
Volgens mij zit dat systeem op de meeste motoren. Er is een merk (Honda?) die het DBCMS noemen of iets dergelijks... Dual Braking .... Moment even m'n extern brein Google aanspreken.

Het is inderdaad Honda met z'n Dual Combined Braking System. Afhankelijk hoeveel druk je zet e.d. remt dat systeem x kracht voor je bij op je achterrem. Zelf heb ik ooit van m'n rij instructeur geleerd, aanzetten met voorrem (lichtjes) achterrem erbij pakken en dan voorrem opbouwen. En dat in 1 vloeiende beweging en als je er tijd voor hebt. Dat doe ik meestal, voelt de motor ook lekker rustig, maar als ik een noodstop moet maken dan vergeet ik die achterrem compleet. Ben ik alleen maar bezig met remmen en voor me kijken.
 
Zelf heb ik ooit van m'n rij instructeur geleerd, aanzetten met voorrem (lichtjes) achterrem erbij pakken en dan voorrem opbouwen. En dat in 1 vloeiende beweging en als je er tijd voor hebt. Dat doe ik meestal, voelt de motor ook lekker rustig, maar als ik een noodstop moet maken dan vergeet ik die achterrem compleet. Ben ik alleen maar bezig met remmen en voor me kijken.

Ja dan doe je het goed. Probeer ook bij een noodstop die achterrem erbij te pakken, dan is het nog beter. Het allerbeste is een noodstop voorkomen door te "anticiperen". :+ Maar door de drukte in de steden (verkeersjungle) is het wel eens moeilijk om ieders gedachte te lezen. Ik probeer mij onder alle omstandigheden aan te passen aan de situatie en daar ook mijn snelheid op af te stemmen.
Niet vergeten ff je remmen te laten nakijken.
 
Natuurlijk had ik een opmerking verwacht dat ik niet kan remmen (dus rijden) die heb ik wel eens vaker voorbij zien komen. Ik ben geen held, tenminste niet 1 die telt, maar ik doe m'n best te blijven staan rijden (jep, gejatte tekst) en ik zal ongetwijfeld iets fout gedaan hebben, anders val je niet op een rechte weg. Die tips over m'n remblokken zal ik ter harte nemen, want het zou inderdaad link zijn als het daar aan ligt. M'n voorband is goed, dus ik zal het wel verprutst hebben, ik heb al gekke capriolen uitgehaald en niet gevallen, nu doe ik een keer normaal en dan val ik *D
Remblokjes ga ik laten nakijken en zometeen even een testritje maken of alles het weer (goed) doet. Zonde van die kappen. ;(


Mijn commentaar was niet zozeer bedoelt om je af te kraken, maar meer om je leven te redden.
In je verhaal vertelde je al dat je voorwiel wel vaker weggleed, zelfs bij minder hard remmen.
Op die manier wordt motorrijden wel erg gevaarlijk !!!
Maar het kan ook zijn dat je voorband gewoon te weinig grip heeft (heel gevaarlijk)
 
Terug
Bovenaan Onderaan