Voor de techneuten: benzine in luchtfilter GSX600F '96

Bart82

MF veteraan
7 jun 2006
1.156
26
Hallo sleutelaars,

Ik ben beginnend sleutelaar, wel wat aan mijn auto geprutst (mistlampen installeren, airbags monteren, voorkant eraf om koelvin te vervangen), maar motorisch tot nu toe niet. Wil wel heel graag leren, dus wphb gedownload en samen met een maat (automonteur) de carbs er afgehaald en schoongemaakt (vlotternaalden ook), maar dit loste het probleem niet op.

Probleem:
Motor heeft 6/7 maanden stilgestaan. Bij proefrit geen probleem, bij naar huis rijden aantal keren stilgevallen. Toen ik het luchtfilterhuis eraf haalde, kwam hier een heleboel benzine uitgelopen (als in: kan best een halve liter zijn geweest). Nadat de carbs schoongemaakt waren even een klein proefrondje gedaan, waarna er wederom behoorlijk wat benzine in het filterhuis zat. Van de twee meest rechtse carbs waren de rubberen afdekkingen van de vlotternaald erg vettig (benzine), de meest linker was droog, de tweede van links had aan de rechterkant wat benzineresidu.
Als ik de motor op de zijstandaard zet loopt hij beter dan wanneer ik hem rechtop houd, dan gaat hij lager in toeren lopen.

Motor blijft nu stationair wel lopen, maar schommelt nogal (1300-2100/2200 toeren).
Het (vacuüm) benzinekraantje lekte, dus een revisie set besteld.
We gaan de motor binnenkort ook een grote beurt geven (alle oliën incl. voorvork/rem, alle filters, bougies).

Maat dacht ontsteking, maar gisteren bij de motorzaak gaven ze aan dat dit zeker niet de ontsteking zou zijn, maar eerder kleppen stellen.

Ik zal overigens de uiteindelijke oplossing ook hier posten. Ben veel topics tegengekomen in mijn zoektocht, maar bij de meesten is er geen terugkoppeling over wat het nu uiteindelijk was.

Wat denken jullie, of hebben jullie dit al eens meegemaakt en waar zat het hem toen in?

Alvast bedankt voor het meedenken!
 
de vlotternaalden werken niet goed.
als schoonmaken van de vlotternaalden niet het gewenste resultaat geeft, dan moet je ze vervangen.
vlotternivo kan ook te hoog staan.
of de ontluchting van de vlotterbakken werkt niet goed.
 
Laatst bewerkt:
Mag nix uit maken de vlotternaalden dichten als ze goed zijn het dan alsnog af.
Dus idd of vlotternaalden en of zittingen versleten of vlotternivo te hoog.
Misschien zitten de vlotternaald zittingen geschroefd in het carb huis en zit daar een rubber afdichtringetje tussen die nu niet meer afdicht?
 
Bedankt voor de reacties zover!
Wij hadden alles in de carbs al uitgesloten, maar dit blijkt nogal nauw te komen lees ik hier.

De benzinekraan staat op on, maar toen ik de tank eraf haalde lekte hij wel redelijk, dus vandaar het reviseren. Wellicht draagt dit wel bij aan.

Dus eigenlijk zou ik het volgende kunnen doen:
- De ontluchting van de vlotterbakken nakijken / vrij maken
- Het vlotterniveau controleren, hoe is dit te doen / bij te stellen?
- Vlotternaalden + zittingen vervangen

Wat mijn maat ook opviel bij een koude start is dat er links meer rook uit de uitlaat leek te komen dan rechts, wat dan wel weer overeen komt met de rechter carbs waar het probleem lijkt te zitten.
 
Vlotters kunnen btw door lomp en ondeskundig de en monteren ook verbuigen en daardoor klem komen te zitten in de vlotterkamers en daar door niet maximaal omhoog te komen of gewoon vast geklemd te zitten waardoor de vlotternaalden dus hun werk niet kunnen doen.

En nee de naalden die aan de gasschuiven zitten dichten niet de benzine toevoer af. Want dat schijnen hele volksstammen nog steeds te denken.
 
Zo, nog eens na zitten denken over jullie posts en er vielen wat puzzelstukjes in elkaar... *O*

De benzinekraan lekt in de benzineslang die naar de carbs van cilinder 3 en 4 leidt. Die carbs waren ook erg vettig. Uit de rechter uitlaat komt minder rook bij een koude start (ook aangesloten op 3e/4e cilinder). De motor heeft enkele maanden stilgestaan, dus als er al die tijd benzine gelekt heeft richting die 3e en 4e carburateur, dan zal het daar in die vlotterkamer inderdaad wel een bende zijn.... -O-

Binnenkort eens even alles uit elkaar trekken *D
 
@daddy: hebben de vlotterkamers niet open gehad, zat best wat aanslag bij de kleppen dus dachten dat dat het was. Legde gisteren pas de link met de benzinekraan. Net revisieset opgehaald, dus dat komt ook goed.

@ midlife: had zoiets inderdaad gelezen. Zodra dit gefixed is krijgt de motor een grote beurt incl olie, filters, bougies enz. Bedankt voor de tip!
 
@daddy: hebben de vlotterkamers niet open gehad, zat best wat aanslag bij de kleppen dus dachten dat dat het was. Legde gisteren pas de link met de benzinekraan. Net revisieset opgehaald, dus dat komt ook goed.

@ midlife: had zoiets inderdaad gelezen. Zodra dit gefixed is krijgt de motor een grote beurt incl olie, filters, bougies enz. Bedankt voor de tip!


ik wilde je er eigenlijk voor waarschuwen niet te gaan rijden zonder de olie gecontroleerd te hebben,
als er brandstof door de olie zit zal je weinig plezier hebben van je motor.
 
Ik wilde dat rijden er inderdaad nog bij zetten, maar bedacht ik me pas na verzenden van de reactie. Ga er zeker niet op rijden. Oud beestje, maar ben wel voorzichtig met mijn spullen. Hoop er nog lang plezier van te kunnen hebben, zowel qua rijden als sleutelen!
 
En je had er een automonteur bij? Dat zal dan wel zo'n moderne stekkermonteur van tegenwoordig zijn. -O-
In het vervolg graag juiste info verschaffen want als men hier op MF leest dat de carbs schoon zijn gemaakt dan gaan ze ervan uit dat het ook echt goed schoon gemaakt is.
 
Net alles eraf gehaald, benzine eruit, kraantje eraf....

Zit er een veel dunner veertje in de revisieset dan er uit mijn benzinekraan komt?!

7244015.jpg


Heb de rest maar vast vervangen, maar met als resultaat dat het kraantje nog steeds lekt.

Kan dit komen doordat de veer te slap is? Lijkt mij logisch, aangezien deze "aangestuurd" wordt door het vacuüm en de veer op dat moment er volgens mij voor moet zorgen dat de kraan dichtgeduwd wordt... Of beredeneer ik nu verkeerd?

Ook kan ik die twee rubberen ringen nergens kwijt? :X :?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan