voor de uitlaat techneuten!. arrow demper

jelle visser

MF veteraan
21 jun 2004
1.165
3
noord holland
Een vraagje: Vriend van mij heeft voor woon/werk verkeer een nieuwe aprilia sportcity 300 scooter gekocht.
Nu vond hij het geluid standaard wel erg flauw en vond ergens een arrow open demper die van een gsxr 600 af kwam.
Nu is de scooter slechts 300 cc en die (niet) goedgekeurde demper kwam van een 600cc viercilinder dus dat zou genoeg moeten dempen.
Hij alles pas gemaakt met een adaptorplaat zodat ie op de ori bocht kon.
Maar dat ding maakt me een partij kabaal!. Niet normaal.
Er zijn choppers met open uitlaten die daar een hard piemeltje van krijgen!.
Begrijp niet hoe zo'n 300cc 1 cilinder scootertje zo'n bak herrie kan maken?.
Scooter is idd een 1 cilinder.

Iemand ideeen?. Zou een db killer veel schelen?.

Gr Jelle
 
Ik heb ook niets met scooters maar ik heb zo'n ding ook niet dagelijks nodig zoals degene voor wie ik hier de vraag stelde.
Hij rijdt echt dag in dag uit door de file en ook in de winter (20.000km p/j) met takke weer en dan kan ik me voorstellen dat dat comfortabeler is dan een supersport ofzo.

Die theorie van de uitlaat lijkt mij idd ook logisch!. De demper aansluiting tov de scooter pijp is veel groter.
De uitlaatpijp van de scooter is 31mm en de aansluiting op de demper is iets van 55mm.
Ik geef toe dat ik zelf de ballen verstand heb van dit soort dingen dus we klooien ook maar wat aan.
Mijn enige theorie was: mwah, als die een 600cc kan dempen dan zal het op een 300cc ook wel gaan ondanks dat het een 1 cilinder is.....NOT!!.

Was gisteren een beetje kort door de bocht met mijn reactie.......
 
iig nu een Db killertje maken met een binnenmaat kleiner dan 31mm. Vanaf dat punt gaat hij meer dempen. Daarboven blijft het open regenpijp.

Ik heb met mijn *awesome* paint skills even een tekeningetje gemaakt, waarom het niet werkt op deze manier. Het gearceerde gedeelte is je demperwol, door de overgang van een kleine buis naar die dikke mis je de werking van een heel groot dempend gedeelte. Alles om de rode lijnen heen laat maar zeggen. De kromme lijntjes stellen uiteraard de druk & geluidsgolven weer.

full


*Ik weet het dit is zwaar overdreven weergegeven maar het principe is hiermee duidelijk.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of er gietwielen in zitten of wielen met spaken.
Wat ik vroeger wel ens deed is een stukje stevig kunstof met een paar wasklemmen aan de voorvork maken zodat het plaatje tegen de spaken ratelt.
Als dit niet mogelijk is kan je ook nog zelf het geluid van een echte motor nabootsen.
_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-


lig gevouwen hier
 
Wat je kunt proberen is de DB killer aan de voorkant ( die dus het eerste de pijp in gaat) dicht te maken, zodat de gassen alleen maar langs de pijp ( db killer dus ) kunnen, de refelctie van de gassen worden dan de perforatie in gedwongen....
En gewoon een stuk verwarmingspijp kopen, helemaal in de pijp douwen, en dan terugtrekken tot je de juiste demping hebt, dat is dan ongeveer de maat die je nodig hebt...
 
Ik denk dat men niet eens zo zeer een hekel heeft aan de scooter, maar aan het ongelofelijk monotone geluid dat eruit komt, zeker als je er een brulpijp op zet. Scooters hebben geen versnellingen dus je zegent de omstanders van 0 tot 60 (?)km/h met een hard (voor sommigen hinderlijk) geluid, dat de hele tijd het zelfde blijft.

Wat uitlaat betreft: Een motorblok dat geoptimaliseerd is voor maximaal koppel en vermogen bij 1 toerental, maakt ook meer herrie op dat toerental.
 
Ik denk dat men niet eens zo zeer een hekel heeft aan de scooter, maar aan het ongelofelijk monotone geluid dat eruit komt, zeker als je er een brulpijp op zet. Scooters hebben geen versnellingen dus je zegent de omstanders van 0 tot 60 (?)km/h met een hard (voor sommigen hinderlijk) geluid, dat de hele tijd het zelfde blijft.

Wat uitlaat betreft: Een motorblok dat geoptimaliseerd is voor maximaal koppel en vermogen bij 1 toerental, maakt ook meer herrie op dat toerental.
Als deze 300cc scooter slechts 60km/h haalt, dan zit er zeker een verkeerde demper onder :+

Mijn scooter-geluids-irritatie ligt trouwens niet aan het monotone geluid - maar aan het feit dat de meeste bestuurders denken sneller te gaan door continu gas dicht - gas open - gas dicht - gas open te doen. Zelfs voor het stoplicht... Als ik zoiets mee maak, ga ik er met mijn volledig open demper naast staan en mee doen. Zodra ze zichzelf niet meer horen, stoppen ze meteen.
 
Als ik zo naar de tekening kijk zou dat idd logisch zijn doordat de diameter ineens veel groter is.
Maar we gaan eerst een db killer proberen want dat is makkelijker.....
Wat altijd nog kan is dat dunne voorpijpje al een stuk voor de demper naar diezelfde maat brengen zodat hij dan ook gelijk in de demper gaat werken.
Scootertje gaat niet harder dan 135......
En hij moest pasgeleden een uur achter elkaar 120 rijden (redelijk op top dus) en toen hij thuis kwam zat zijn hele achterwiel onder de oliespetters.
Was een keerring van die aandrijving eruit geploft.....lekkere kwaliteit.....
Gelukkig garantie maar hij gaat het wel opnieuw een eind snelweg rijden om te kijken of het toeval was.
 
We zijn bezig geweest met het advies. We hebben een db killer voor aan de inlaat zijde van de demper gemaakt.
Dus op de uitlaatflens waar het dunne pijpje stopte dat pijpje verlengt en aan het uiteinde dichtgelast.
Daarna het buisje rondom vol met gaatjes geboord zodat de uitlaatgassen/geluidsgolven geforceerd naar de buitenkant worden geduwd.
Nog niet getest, word vervolgt!.

2012-05-03-099.jpg

2012-05-03-098.jpg
 
Je kunt hem beter aan de uitgaande zijde maken. De drukgolven zullen nu op je plaatje terugkaatsen richting je kleppen. Deze afstand is al niet al te groot en extra veel koolafzetting daar is al gauw een probleem. Als je hem aan de uitgaande zijde maakt krijg je koolafzetting in de demper (geen punt) en de drukgolven nemen ook af op de terugweg.

grt,
 
Ik kan begrijpen dat je een wat stoerder geluid wilt, maar een scooter met blerpijp word al snel hinderlijk.

Er crossed in de Jordaan ook een MP3 rond met open demper, ik zou het liefst dat hele apparaat incluus berijder in de gracht flikkeren!
 
Het is ook een blerpijp en we trachten het iets subtieler te maken.
Maar daar is ook niet iedereen het mee eens dus goed doe je het nooit ;)

Tja, die koolafzetting.....die voorpijp is toch nog vrij lang. Eerst maar eens kijken wat ie doet.
 
We zijn bezig geweest met het advies. We hebben een db killer voor aan de inlaat zijde van de demper gemaakt.
Dus op de uitlaatflens waar het dunne pijpje stopte dat pijpje verlengt en aan het uiteinde dichtgelast.
Daarna het buisje rondom vol met gaatjes geboord zodat de uitlaatgassen/geluidsgolven geforceerd naar de buitenkant worden geduwd.
Nog niet getest, word vervolgt!.

Niet de meest logische weg.
Gewoon een dB killer erin daar waar die hoort, (achterin de demper dus) er zijn diverse killers verkrijgbaar, (lang, kort met meer of minder gaatjes) dus ruimte zat om te experimenteren.
 
Uitlaat is af!.

Met alleen het pijpje voorin was het niet okee. Denk omdat de uitlaatgassen ook tegen dat eindschotje blies van het db killer. Dat schotje er vanaf gezaagt.
Daarna een buisje die tot een punt liep er in gelast en met de punt tegen de uitlaatgassen in zodat de gassen wel naar buiten toe door de gaatjes moesten zonder te botsen.
Resultaat: nog te hard :( .
Toen aan de andere (normale) kant ook een db killer gemaakt en toen was hij weer te stil.....een paar gaatjes net naast het kleine uitgaande buisje geboord tot het geluid goed was.
Nu is ie gewoon netjes en maakt minder lawaai dan zo'n akra demper.

Winst behaald: een mooi geluid(je) en 12 kg lichter dan de originele demper!.
 
Uitlaat is af!.

Met alleen het pijpje voorin was het niet okee. Denk omdat de uitlaatgassen ook tegen dat eindschotje blies van het db killer. Dat schotje er vanaf gezaagt.
Daarna een buisje die tot een punt liep er in gelast en met de punt tegen de uitlaatgassen in zodat de gassen wel naar buiten toe door de gaatjes moesten zonder te botsen.
Resultaat: nog te hard :( .
Toen aan de andere (normale) kant ook een db killer gemaakt en toen was hij weer te stil.....een paar gaatjes net naast het kleine uitgaande buisje geboord tot het geluid goed was.
Nu is ie gewoon netjes en maakt minder lawaai dan zo'n akra demper.

Winst behaald: een mooi geluid(je) en 12 kg lichter dan de originele demper!.
en loopt ie nog goed? wordt ie niet te warm?
 
Heb hem er in ieder geval niet over gehoord dat ie warm wordt.
Qua prestaties merk je weinig tot niets zegt hij maar hij is er zeker niet trager op geworden!.
Ik heb er net even op gereden en hij ploft ook lekker na als je het gas dicht draait.
Geluid is zeker niet overdreven maar wel duidelijk lekkerder dan ori.

Gr Jelle
 
Terug
Bovenaan Onderaan