Voor die liefhebbers

Dus jou hobby is je geen € 25,- per jaar waard voor een APK keuring? Raar verhaal.

Ik hoef voor mijzelf ook geen APK keuring, maar als ik zie hoe weinig technische kennis de gemiddelde motorrijder heeft lijkt het me geen gek idee.
Zie helaas te vaak motoren in een huilenswaardige technische staat, terwijl de eigenaar zich nergens van bewust is. Echter is APK niet zaligmakend, aangezien het maar een moment opname is, en veel zaken helemaal geen afkeur zijn. Ik zie het dan ook meer als een kans van bewustwording ook voor de motorzaken.

Bij auto's word ook wel gerommeld, maar ik denk toch minder dan bij motoren, omdat het steeds moeilijker word, maar ook door NAP en vergelijkbare databases.
Word dat 100% waterdicht... .nee tuurlijk niet, maar een stuk beter dan het nu is.

Klopt, want dan kan ik elk jaar terug gaan aanpassen voor die max 2500 km per jaar. Geen zin in. Dan huur ik wel wat voor een weekje vakantie ofzo.
 
Er wordt heel veel gerommeld en terug gedraaid. Dat is nog nooit anders geweest, maar dit wordt natuurlijk zoveel mogelijk onder de pet gehouden.
Ook met auto's uit het buitenland die veel kilometers maken in een jaar kon nog genoeg terug gedraaid worden, je kan zo in een jaar 50.000 tot 60.000 kilometers reduceren. Auto van 3 jaar oud heeft dan ineens geen 150K op de teller maar net aan boven of net onder de ton, ineens stuk interessanter voor een particulier.
Mijn vader reed indertijd 60-80k km/jr voor zijn werk. Vrijwel altijd schadevrij.
Vroeger waren de auto's nog niet zo best. Dus met 150-200k dan was de motor wel aardig aan zijn eind.
Dus mijn vader reed iedere 2-3jr in weer een nieuwe auto.

O, o, o wat wilden de handelaren graag de auto van mijn vader hebben.
Ik heb het nooit gevolgd, maar ik neem aan dat bij deze auto's ook wel flink zal zijn gerommeld met de km-tellers!

TE KOOP: Bijna 3 jr oud, schadevrij, slechts 2 ton, eeeeeeeeeeeeh NEE, 25.000 gelopen ==> KASSA!!
 
Klopt, want dan kan ik elk jaar terug gaan aanpassen voor die max 2500 km per jaar. Geen zin in. Dan huur ik wel wat voor een weekje vakantie ofzo.

Terug aanpassen? Wat zou je aan moeten passen?

De inhoud van die APK keuring is een andere discussie natuurlijk, als het inderdaad betekend dat er afgekeurd gaat worden op kleine aanpassingen word niemand er gelukkig van. Maar als hij echt een keuring is die kijk of een motor technisch veilig is dan lijkt er me weinig mis mee..
 
Mijn vader reed indertijd 60-80k km/jr voor zijn werk. Vrijwel altijd schadevrij.
Vroeger waren de auto's nog niet zo best. Dus met 150-200k dan was de motor wel aardig aan zijn eind.
Dus mijn vader reed iedere 2-3jr in weer een nieuwe auto.

O, o, o wat wilden de handelaren graag de auto van mijn vader hebben.
Ik heb het nooit gevolgd, maar ik neem aan dat bij deze auto's ook wel flink zal zijn gerommeld met de km-tellers!

TE KOOP: Bijna 3 jr oud, schadevrij, slechts 2 ton, eeeeeeeeeeeeh NEE, 25.000 gelopen ==> KASSA!!
Tellers liepen vroeger tot 99.999km.....
 
Hoe het met USA gaat weet ik niet,maar hun uitleg van Engelse schademotoren klopt totaal niet.
Elke schade waar de verzekering bij betrokken is wordt geregistreerd en ingedeeld in een bepaalde categorie,en die is op te vragen.
Bij motoren met "niet structurele schade" worden soms de kentekenpapieren al ingetrokken.
Die kan je alleen terug krijgen na een keuring in Engeland,ook bij export.
Bij motoren met "structurele schade" worden de kentekenpapieren definitief ingetrokken,die krijg je op geen enkele manier nog terug.
Geen van deze motoren kan je dus nog registreren in het buitenland,en zijn dus alleen bruikbaar voor onderdelen!
Als het alleen cosmetische schade is blijven de papieren er gewoon bij.
En dan kunnen ze dus wel gewoon verkocht en hersteld worden,ook in het buitenland.
 
Dus jou hobby is je geen € 25,- per jaar waard voor een APK keuring? Raar verhaal.

Ik hoef voor mijzelf ook geen APK keuring, maar als ik zie hoe weinig technische kennis de gemiddelde motorrijder heeft lijkt het me geen gek idee.
Zie helaas te vaak motoren in een huilenswaardige technische staat, terwijl de eigenaar zich nergens van bewust is. Echter is APK niet zaligmakend, aangezien het maar een moment opname is, en veel zaken helemaal geen afkeur zijn. Ik zie het dan ook meer als een kans van bewustwording ook voor de motorzaken.

Bij auto's word ook wel gerommeld, maar ik denk toch minder dan bij motoren, omdat het steeds moeilijker word, maar ook door NAP en vergelijkbare databases.
Word dat 100% waterdicht... .nee tuurlijk niet, maar een stuk beter dan het nu is.
Alles goed en wel , maar dacht je nou echt dat je met €25 klaar bent voor een APK keuring ?
Als je als motorrijder de veiligheid van je motor technisch niet kunt inschatten zou je eigenlijk helemaal niet moeten motorrijden.
Maar ik zal wel van de oude stempel zijn. '(
 
Alles goed en wel , maar dacht je nou echt dat je met €25 klaar bent voor een APK keuring ?
Als je als motorrijder de veiligheid van je motor technisch niet kunt inschatten zou je eigenlijk helemaal niet moeten motorrijden.
Maar ik zal wel van de oude stempel zijn. '(

Ben voor de auto ook 25 a 30 euro kwijt. Dus waarom voor de motor niet?

Maar dit topic is eigenijk geen APK wel/niet discussie topic, dus ik laat het hier even bij.
 
Hoe het met USA gaat weet ik niet,maar hun uitleg van Engelse schademotoren klopt totaal niet.
Elke schade waar de verzekering bij betrokken is wordt geregistreerd en ingedeeld in een bepaalde categorie,en die is op te vragen.
Bij motoren met "niet structurele schade" worden soms de kentekenpapieren al ingetrokken.
Die kan je alleen terug krijgen na een keuring in Engeland,ook bij export.
Bij motoren met "structurele schade" worden de kentekenpapieren definitief ingetrokken,die krijg je op geen enkele manier nog terug.
Geen van deze motoren kan je dus nog registreren in het buitenland,en zijn dus alleen bruikbaar voor onderdelen!
Als het alleen cosmetische schade is blijven de papieren er gewoon bij.
En dan kunnen ze dus wel gewoon verkocht en hersteld worden,ook in het buitenland.

en hoe consequent zijn ze daar mee?
In nederland heb je ook de WOK melding, maar of die daadwerkelijk gedaan wordt dat is de keuze aan de agent ter plaatse denk ik. (dit weet ik niet zeker)
Ik heb wel zowel een auto als een motor finaal plat gereden maar de kentekens bleven er gewoon bij. Waarom zijn die niet ingetrokken dan? Beide keren is er politie bij geweest. En ook de verzekering dus.
In kan me voorstellen dat er in Engeland ook wel tussendoor geglipt kan worden. Bijvoorbeeld een eenzijdig ongeluk met een WA verzekerde motor. Daar komt de verzekering niet eens bij kijken. Wie moet de kentekenpapieren dan in gaan trekken? De overblijfselen gaan dan bij inruil gewoon de handel in, incl. kenteken. (want dan is het meer waard)
 
en hoe consequent zijn ze daar mee?
In nederland heb je ook de WOK melding, maar of die daadwerkelijk gedaan wordt dat is de keuze aan de agent ter plaatse denk ik. (dit weet ik niet zeker)
Ik heb wel zowel een auto als een motor finaal plat gereden maar de kentekens bleven er gewoon bij. Waarom zijn die niet ingetrokken dan? Beide keren is er politie bij geweest. En ook de verzekering dus.
In kan me voorstellen dat er in Engeland ook wel tussendoor geglipt kan worden. Bijvoorbeeld een eenzijdig ongeluk met een WA verzekerde motor. Daar komt de verzekering niet eens bij kijken. Wie moet de kentekenpapieren dan in gaan trekken? De overblijfselen gaan dan bij inruil gewoon de handel in, incl. kenteken. (want dan is het meer waard)
Bij een éénzijdig ongeluk zal dat inderdaad zo zijn,daar is niet veel aan te doen.
Maar dikwijls wordt er overdreven : "ik wil geen schademotor".
Gaat iedereen zijn motor waar een licht ongeval/schuiver mee gemaakt is op het schroot gooien?
Ik heb er zelf geen probleem mee om een motor te hebben die lichte schade had,al herstel ik het dan wel liefst zelf.
Met km standen is het ook zo,iedereen wil een goedkope perfecte motor met max. 25.000 km.
Dan zorgt de handel daar gewoon voor.....
Ik heb zelf kort geleden een motor verkocht van 2 jaar oud met 17.000km,dan kreeg ik al reacties als "wel veel km". :?
 
Toen ik zat te kijken, ging er bij mij ook een lampje branden. Mijn VMax van 1985 kocht ik in 1995. (uit USA)
Er stond toen 10.000 Mijl op de teller. Na een week liep het blok in puin |(
Volgens de zaak waar ik hem kocht, lag het aan mijn rijstijl :?
Ander blok er in en dat heeft het bijna 90.000 Mijl goed gedaan.
Volgens ons ben ik toen belazerd maar geloofde de stand van 10.000 mijl toen gewoon -O-
 
Laatst bewerkt:
Ik ben er helaas ook een paar keer zelf ingestonken door een schadefiets te kopen. Ik was toen nog niet zo ervaren en dan kijk je met een ander blik en meer met "die wil ik hebben"
Nu ook twijfel bij deze omdat het boekje er niet bij zat, de lage kilometerstand 18.000 voor een 2014 BMW maar gezien de uiterlijke kenmerken en een aankoop verhaal toch maar aangeschaft
 
In de US scheelt het volgens mij veel per staat, volg een aantal kanalen op youtube die auto's opknappen en bij veilingen als Copart koop je auto's vanaf een deukje tot totaal uitgefikte geraamtes (dus alleen het chassisnummer) en dan hangt het van de staat af hoe deze geregistreerd zijn en of ze gekeurd moeten worden.

Maar het is ook best gemakkelijk om bij motoren de km stand terug te draaien. De meeste mensen zorgen er goed voor, staat vaak binnen dus aan het uiterlijk zie je het bijna niet. Mijn Road King staat nu op 92.000km maar als ik er 40.000 van zou maken zou je het ook geloven.....
 
Mijn (voor mij nieuwe) BMW staat op 126kkm en is 15 jaar oud. Afgelopen week werd me gevraagd of ik lang had moeten wachten op de aflevering nu de BMW fabriek dicht is....
Goed onderhoud en een beetje poetsen doet veel goed!
 
Toen ik zat te kijken, ging er bij mij ook een lampje branden. Mijn VMax van 1985 kocht ik in 1995. (uit USA)
Er stond toen 10.000 Mijl op de teller. Na een week liep het blok in puin |(
Volgens de zaak waar ik hem kocht, lag het aan mijn rijstijl :?
Ander blok er in en dat heeft het bijna 90.000 Mph goed gedaan.
Volgens ons ben ik toen belazerd maar geloofde de stand van 1000 mijl toen gewoon -O-
Da's zeker niet verkeerd, want toch 144841 kilometer per uur! Kijk je wel een beetje uit!? ;)
 
Maar de 2ehands kopers houden het zelf in stand he?!
Zodra er 2 identieke motoren te koop staan duikt half Nederland op de motor met de minste kilometers.
En als een motor boven de 50.000km heeft gedraaid loopt iedereen er met een boog omheen (alsof ze 1,5 meter afstand moeten houden :P ) en het blok al volledig versleten is...

Ander puntje, Nederlanders kopen het liefst geen nieuwe motor waardoor er wel 2e hands geïmporteerd MOET worden om nog aan de vraag te voldoen.
Dus eigenlijk hebben de 2e hands kopers het aan zichzelf te danken, dus nu niet meer janken en KOOP NIEUW!
 
Moet je wel de poen voor hebben om even een nieuwe motor te kopen van 10.000 euro of meer ,Beetje kort door de bocht dit verhaal ??
 
Maar de 2ehands kopers houden het zelf in stand he?!
Zodra er 2 identieke motoren te koop staan duikt half Nederland op de motor met de minste kilometers.
En als een motor boven de 50.000km heeft gedraaid loopt iedereen er met een boog omheen (alsof ze 1,5 meter afstand moeten houden :P ) en het blok al volledig versleten is...

Ander puntje, Nederlanders kopen het liefst geen nieuwe motor waardoor er wel 2e hands geïmporteerd MOET worden om nog aan de vraag te voldoen.
Dus eigenlijk hebben de 2e hands kopers het aan zichzelf te danken, dus nu niet meer janken en KOOP NIEUW!
Nou, ik heb één keer in mijn leven een nieuwe BMW R1200GSA gekocht, full focking spec mind you; 25 ruggen alstublieftdankuwel. Laat dat nou nét de enige motor zijn die ik binnen een jaar aan de dealer terugverkocht heb omdat de tweede versnellingsbak ook al kuren begon te vertonen en ik weinig vertrouwen meer in het ding had.
 
Terug
Bovenaan Onderaan