voor en achterwiel in een lijn of niet?

jotex

Die hard MF'er
In memoriam
16 nov 2008
419
1
Bij de opbouw van een Japanse fiets (Yamaha sr)uit '78 kom ik het volgende tegen:
Voor en achterwiel staan niet in een lijn. De lijnen zijn wel evenwijdig maar ongeveer 1cm naast elkaar.
Bij een XT uit '76 die overigens perfect stuurt en goed met losse handen te rijden is doet zich het zelfde voor.
Ook een Honda uit de tachtiger jaren is behept met dezelfde afwijking, stuurt ook goed.
Uit de framebouw van fietsen is het gebruikelijk dat ze in een lijn staan, kan iemand mij vertellen hoe dat bij motoren zit?
full
 
vergelijking links rechts uiteraard
 
Het zijn orie wielen, orie frame en verder wil ik gewoon antwoorden geen vragen hoor!
Loop eens naar je eigen fiets en kijk hoe het met de uitlijning zit.
 
Wat Spaak loopt is dat ie uit lijn kennelijk toch goed spoort en mijn vraag is of anderen hier ervaring mee hebben.
 
Japanse frames waren vroeger altijd krom. En als het eens recht was, zorgde de eigenaar er wel voor dat het krom werd.
 
Het zijn orie wielen, orie frame en verder wil ik gewoon antwoorden geen vragen hoor!
Loop eens naar je eigen fiets en kijk hoe het met de uitlijning zit.


:? je vraagt om hulp toch, ik hoop dat je het beter bedoelde dan eruit kwam...
 
Is gewoon normaal zover ik weet. Tot een cm zit op sommige moderne frames nog steeds.
 
Na een wat nauwkeurigere meetopstelling kom ik tot 5mm afwijking. Dat is in mijn ogen veel maar uit reactie,s ook elders vrij gebruikelijk. Dank voor de reactie's.
 
Terug
Bovenaan Onderaan