voor- en nadelen stalen remleidingen

fietske750

Die hard MF'er
14 aug 2003
778
2
Veghel
Ik wil graag weten wat de voordelen van stalen remleidingen zijn t.o.v. gewone remslangen (buiten het feit dat deze uitzetten bij het remmen)en of er ook nadelen aan zitten.

Groeten

Fietske :] :]
 
Voordeel: meer gevoel. Dat is met name bij regen etc. wel handig.....

De druk wordt bij rubberen leidingen eerst "gebruikt" voor het uitzetten van de leidingen. Niet alleen moet je daardoor het hendel verder inknijpen, maar de druk gaat al heel snel van 0 naar vol, waardoor je de remdruk een stuk minder kunt doseren.

Dat je fiets er harder door gaat remmen is volgens mij onzin. Dat gevoel wordt volgens mij veroorzaakt doordat de remvloeistof ook meteen moet worden vervangen. Na een jaartje of wat is die remvloeistof aardig aan vervanging toe. De grotere remkracht wordt dan toegeschreven aan de nieuwe leidingen.

Nog een voordeel is dat ze veel langer meegaan.

Nadeel? Bij montage moet je er goed voor zorgen dat de leidingen niet langs het plastic "schaven". Maar dat is niet echt een nadeel.
 
nadeel stalen remleiding: niet flexibel...... kunnen dus eigelijk alleen gebruikt worden op motoren zonder vering :P of in lange verbindingen langs het frame (hoewel daar vaak messing o.i.d wordt gebruikt)

Teflon leidingen met gevlochten stalen mantel daarintegen zijn perfect....... :}
 
1 van de grootste nadelen heb ik nog niet gehoord.
Als je in een schrikreactie remt blokkeer je zonder problemen je voorwiel vanwege de snelle drukopbouw.
Het voelt wel wat lekkerder ja, maar ik mis niets met rubberleidingen hoor.

Voor je remvermogen zal het niets uitmaken, de oliedruk komt er toch wel (zolang je dus je hendel niet tot aan het handvat aan kunt trekken...).
 
mijn, en ieder ander(?), monster ook standaard staalomvlochten })
Mijn RSV ook, die Italianen weten wel wat remmen zijn :}

Als je schrikt ga je ook met volledig kunstof leidingen op je bek...
Dus dat rubber veiliger is is niet helemaal waar :+
:^

Bovendien zou je dan iedere verbetering aan de rem als gevaarlijk kunnen beschrijven omdat ze allemaal ervoor zorgen dat de rem beter werkt.
 
Voor diegenen die denken dat een verbetering aan de remmen automatisch onveiliger is:
als je tóch besluit een staalomvlochten remleiding te monteren, dan haal je het beste aan één kant de remschijf weg. Zo....is het meteen een stúk veiliger......

Hetzelfde geldt uiteraard voor ABS, nieuwe remschijven, het verversen van je remvloeistof, nieuwe pads etc. etc.
 
Ik zal eens rond gaan kijken voor stalen remleidingen.

Ik knijp mijn remhendel nu tot aan het handvat, vind dat toch niet echt prettig.
Misschien dat ik dan nog wat harder kan remmen.

Fietske :]
 
oooooh wist ik niet, wel lekker dat ze er al meteen opzitten, ik snap niet dat dat niet vaker standaard gemonteerd wordt.

En je handel tegen je handvat aan komt eerder door je remvloeistof dan door je remleidingen hoor. ;)
:^
Radiale gemonteerde remklauwen, bling bling wave schijven, en dikke radiale rempompen... Omdat het hartstikke hard schijnt te remmen 8-)

En op de slangetjes wordt puur bezuinigd, terwijl dat het grootste effect heeft :Y
 
Ik zou de leiding achter niet vervangen.
Want bij een noodstop blokkeert dan je achterwiel direct,
met alle gevolgen.

Je kunt toch gewoon je rempedaal inpakken in een dikke dot watten, dan hou jij met staalomvlochten remleidingen in elk geval het oude vertrouwde gevoel:

full


:+
 
Terug
Bovenaan Onderaan