Voor het eerst een proefrit maken...

Op de foto van de motor op mp zie ik nog geen aanleiding dat de motor optisch zou hebben geleden van buiten staan. Nog geen corrosie of doffe vlekken.

Lijkt dus best een prima aanbieding.

Toch zou ook ik adviseren om niet in je eentje te gaan kijken. Een ander persoon meenemen levert gewoon een extra paar ogen en oren op.
Ik ga idd met 2 vrienden heen die al langer rijden. Daarnaast heb ik de verkoper nog even gevraagd om (indien mogelijk) de motor niet warm te laten draaien.
 
Waarom zou dat niet kunnen kloppen? Heb hier een een CBR900RR staan van 98 met 25000 km op de teller.
Ja ik neem mij woorden terug ik rij gewoon best veel ben ik achter gekomen in ieder geval boven gemiddeld.
 
Dat kan best. Ik kocht mijn motor die toen 7 jaar oud was met een km stand van 6500km, en dat klopte gewoon. Niet iedereen rijdt woon-werk of gaat ieder weekend op tourrit.
Nee klopt daar ben ik nu ook achter gekomen. Maar dan nog als ik rondkijk op mp en ik zie dat van de z1000 boven bouwjaar 2014 dat er bijna geen 1 op staat die meer dan 30.000 heeft gereden dan kan ik mij dat bijna niet voorstellen of de rijders die veel kilometers maken verkopen hun fiets gewoon niet ofzo.
 
Kijk hier eens. Staat een mooi topic voor je bij:

Bedankt! Aan jouw tip heb ik in het bijzonder veel gehad.....

Iedereen bedankt voor jullie tips waardoor ik deze fiets heb laten staan!

Bij aankomst de motor bekeken en vielen er wat bijzonderheden op zoals:
-Schade op de rechter stuurhendel zonder roestvorming en een soort opgepoetste uitlaat.
-Een schade op de tank die niet vermeld was.
-Diverse roest en andere corrosie plekken
-Aan de onderkant was het blok vochtig met olie
-De remolie was donker bruin.
-De keerring van de voorvork was niet 100%
-1 vd spiegels was met een aparte bout en sluitring vast gezet.

Daarna gestart (koude motor) en beide vrienden zeiden tegelijk dat het raar klonk.
In het gesprek met de verkoper viel het op dat het verhaal nogal moeizaam was en erg nonchalant.

Evengoed een stukje gereden want tja je hebt net je rijbewijs en dan wil je iedere meter maken die kan. Maar daar viel okk het een en ander op:
-De remmen waren zompig en de voorkant begon iets te trillen.
-De motor hield eerst in en daarna wel vol vermogen.
-Het leek of de hendel van de koppeling heel strak stond en het aangrijpingspunt was op het allerlaatste stukje....

Al met al heb ik besloten om de motor te laten staan omdat ik bang ben dat ik veel onderhoudskosten ga krijgen. Misschien dat niet alles wat mij opgevallen is, maar het gaf me geen goed gevoel. Wel een ervaring rijker!

Nogmaals iedereen bedankt voor jullie input en op naar de volgende....
 
Bedankt! Aan jouw tip heb ik in het bijzonder veel gehad.....

Iedereen bedankt voor jullie tips waardoor ik deze fiets heb laten staan!

Bij aankomst de motor bekeken en vielen er wat bijzonderheden op zoals:
-Schade op de rechter stuurhendel zonder roestvorming en een soort opgepoetste uitlaat.
-Een schade op de tank die niet vermeld was.
-Diverse roest en andere corrosie plekken
-Aan de onderkant was het blok vochtig met olie
-De remolie was donker bruin.
-De keerring van de voorvork was niet 100%
-1 vd spiegels was met een aparte bout en sluitring vast gezet.

Daarna gestart (koude motor) en beide vrienden zeiden tegelijk dat het raar klonk.
In het gesprek met de verkoper viel het op dat het verhaal nogal moeizaam was en erg nonchalant.

Evengoed een stukje gereden want tja je hebt net je rijbewijs en dan wil je iedere meter maken die kan. Maar daar viel okk het een en ander op:
-De remmen waren zompig en de voorkant begon iets te trillen.
-De motor hield eerst in en daarna wel vol vermogen.
-Het leek of de hendel van de koppeling heel strak stond en het aangrijpingspunt was op het allerlaatste stukje....

Al met al heb ik besloten om de motor te laten staan omdat ik bang ben dat ik veel onderhoudskosten ga krijgen. Misschien dat niet alles wat mij opgevallen is, maar het gaf me geen goed gevoel. Wel een ervaring rijker!

Nogmaals iedereen bedankt voor jullie input en op naar de volgende....

Dat lijkt mij een verstandige beslissing te zijn geweest.
 
Wellicht nog een tip voor de volgende.

De koppeling kan je ook sen soort van testen.
Door in de eerste 3 versnellingen proberen weg te rijden.
De 1ste is simpel.
De 2e moet ook nog vrij 'normaal' kunnen
De 3e moet je wat meer met de koppeling spelen.
Etc etc etc

Nut hiervan?
Als je platen versleten zijn, dan ga je dat hierbij opvallen.
Je maten zullen ook wel weten hoe dat aanvoelt
 
goedzo!, en als ik jouw verhaal lees dan komt een vracht achterstallig onderhoud eraan.

En op naar de volgende?
 
Terug
Bovenaan Onderaan