Voor het starten van de motor eerst olie rondpompen met startmotor?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dark0z

MF veteraan
12 feb 2006
1.434
134
Ooit heeft iemand mij eens verteld dat wanneer je voertuig voor langere tijd stil staat het goed is om de motor eerst rond te laten draaien op de startmotor zonder dat je de motor start. Dus d.m.v. bougiedop eraf, krukassensor eraf of iets anders waarmee je het starten niet mogelijk maakt maar wel zodanig dat je startmotor kan ronddraaien. Dit zodat oliedruk wordt opgebouwd en de olie intern netjes verspreid.

Nu vroeg ik mij af of dit echt veel verschil zal geven? Ik kan mij voorstellen dat na een half jaar al het olie wel zodanig gezakt is en dat wanneer je motor start en draait met 1400 a 1600 touren de slijtage de eerste seconden/minuut wat groter is dan wanneer je met 100touren op de startmotor de motor laat ronddraaien

Weet iemand hier meer over toevallig :)? Of is bovenstaande meer iets voor tussen de oren
 
Je kan het beter wel doen dan niet, helemaal als je je er lekker bij voelt. Alle smering is beter dan geen smering.
Als je MAster Milo kijkt zie je dat ze de motor van de tank eerst electrisch vullen met olie (op druk brengen) en dan pas starten.
 
wat is "kort" ?
1 jaar vind ik kort en dan zou ik het niet doen.

een blok dat 10 jaar niet rond is geweest 5 seconden belasten voor hij start zonder dat er olie op de gevoelige plaatsen is, vind ik lang.

als het niet uitmaakt : een blok dat open is geweest, steek je toch ook niet gort-droog in mekaar ? die "korte" tijd maakt toch niets uit ?
 
Nooit je motor starten met de bougiedoppen er af, je sloopt je bobines. Dan kun je beter gewoon starten met de killswitch op standje niet lopen.

Als een motor tien jaar niet heeft gelopen zou ik eerst de olie controleren, de bougies er uit draaien, in elke cilinder een paar druppeltjes olie gieten, de klepdeksel(s) verwijderen en daar ook de boel even nat maken met olie, dan met de motor in de versnelling even het wiel rond trekken en kijken of alles op en neer gaat en rond wil.

En dan even met de killswitch op off de boel rondstarten. Als er geen vreemde geluiden te horen zijn en alles goed lijkt, bougies er in, verse benzine en gaan met die handel. Wel voorzichtig beginnen en niet meteen volgas.
 
Er zijn volgens mij maar een paar onderdelen in de motor waarvoor het verschil uitmaakt of je het doet waarbij de motor niet loopt tov gewoon loopt, en dat zijn voornamelijk de zuigers en cilinders.

Als je start (liefst met bougies eruit) zonder dat de motor loopt, wordt er immers geen druk in de verbrandingskamer opgebouwd en zetten de zuigerveren zich niet af tegen de cilinderwand zonder oliefilm
Als je hem gewoon start zit hij dus mogelijk zonder, of met weinig smering.

Als je eerst zonder bougies even ronddraait heb je de spatsmering uit het carter enigszins op gang gebracht en de oliepomp heeft de olie ook op de andere delen weer kunnen voorzien..

Voor de cilinderkop zal het misschien iets uitmaken, als de motor loopt zal het toerental hoger zijn dan niet-lopend, maar al er een oliebad in de kop aanwezig is zal het op zich wel los lopen denk ik.
Het zal voor de kop bijv weinig uitmaken of een motor een week of een jaar stil staat.
 
Is het niet zo bij hele zware motoren, scheeps oid olie eerst op druk wordt gebracht, uurtje of zo langzaam ronddraaien en dan pas starten.... :?

Simpel motorfiets is het gewoon starten en rijden, niks moeilijk.
 
Ooit heeft iemand mij eens verteld dat wanneer je voertuig voor langere tijd stil staat het goed is om de motor eerst rond te laten draaien op de startmotor zonder dat je de motor start. Dus d.m.v. bougiedop eraf, krukassensor eraf of iets anders waarmee je het starten niet mogelijk maakt maar wel zodanig dat je startmotor kan ronddraaien. Dit zodat oliedruk wordt opgebouwd en de olie intern netjes verspreid.

Nu vroeg ik mij af of dit echt veel verschil zal geven? Ik kan mij voorstellen dat na een half jaar al het olie wel zodanig gezakt is en dat wanneer je motor start en draait met 1400 a 1600 touren de slijtage de eerste seconden/minuut wat groter is dan wanneer je met 100touren op de startmotor de motor laat ronddraaien

Weet iemand hier meer over toevallig :)? Of is bovenstaande meer iets voor tussen de oren
Half jaar moet geen probleem zijn om gewoon te starten.
 
haha, had niet verwacht dat dit topic zo explosief zou groeien. Nou ja, nog niet lang terug had ik mijn kleppendeksel van de motor eraf nar een jaar stilstand en er lag zeer weinig/geen olie bovenin, en shimrings, nokkenas etc niet echt een dikke film olie. Nadat ik de startmotor even rondgedraaid had was er vrij rap veel olie. Dus, puur voor mijn gevoel, ga ik het geheel eerst met de startmotor rondslingeren :) maar misschien maakt het inderdaad niks uit of het nou met 100 touren gebeurt, of met 1400touren. Stiekem denk ik niet dat het veel uitmaak, maja, puur gevoelsmatig is het wel fijn
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan