Voor of na de winter: Beurtje/bandje/etc?

marco_polo

Die hard MF'er
18 jun 2003
370
0
lisse
Mijn rs-je moet een nieuw achterbandje, een beurtje en wat andere kleine dingen.
Op zich niets schokkends, maar ik vraag me af of het beter is om dit voor of na de winter te doen?

Er gaat ook een nieuwe ketting/tandwielen set op.

Hij rijdt op zich prima dus ik kan nog wel effe vooruit, maar ik begin me een beetje te ergeren aan de achterband.

Advies?
 
Ik verwacht niet dat ik veel zal rijden in de winter. Daar is het de machine niet voor en daar ben ik de rijder ook eigenlijk niet voor.

Hoe zit het met olie verversen en zo ?
 
Ik verwacht niet dat ik veel zal rijden in de winter. Daar is het de machine niet voor en daar ben ik de rijder ook eigenlijk niet voor.

Hoe zit het met olie verversen en zo ?

Dan doe je het toch in de winter? Als je toch niet rijdt, is dat wel handig. Haal je wielen eruit, kan je de nieuwe banden erom laten leggen en meteen de velgen mooi schoon maken, en de rest ook. :)
 
hoe haal je de wielen eruit?

ik heb voor geen paddock stand dus hoe kan je het dan doen???

1. Een paddock stand kopen of lenen. Zijn er al vanaf €40,-.

2. In de schuur (indien aanwezig) met van die brede spanbanden en ratels aan het plafond hangen (dakbalk o.i.d.), wel een beetje voorzichtig natuurlijk.

3. Krik. Ook voorzichtig doen.
 
Op vrijdag 19 september 2003 15:39 schreef JohnZX-9R het volgende:3. Krik. Ook voorzichtig doen.

Ik heb ooit zo'n oude schaarkrik van een auto op de sloop gehaald, aan beide kanten een stalen 'U' laten lassen en dan was het een redelijk stabiel geheel.

In een verhuizing kwijtgeraakt p*tvrdrie. Maar op een motor met alleen een jiffy kun je in sommige gevallen ook een krik (zo'n hydraulisch ding) onder de achterbrug zetten en dan een klein beetje opkrikken. 't Moet voorzicht en het zal wel wat afhankelijk zijn van ruimte rond de swingarm/schuinstand-van-de-motor-voor-het-opkrikken, maar het kán een eenvoudige oplossing zijn.

johns
(een paddock stand kopen lijkt me idd het slimst)
 
:9

blind typen wil niet zeggen dat je niet naar het beeldscherm kijkt hoor.


L :+ L



Als jullie olie verversen, laten jullie de motor dan eerst warm lopen :?

Ooit gehoord dat als je dat doet dat de olie dunner is (logisch) en dat al het vuil ook weg loopt (klinkt ook logisch)

Maar ik heb ook gehoord dat als je dat doet je een motor heb zonder olie die nog warm is en dat er dus het een en ander kan krom trekken, en dat kan niet de bedoeling zijn |(
 
Ik heb me altijd laten vertellen dat je de olie voor de winter moet laten verversen, gebruikte olie bevat namelijk schadelijke zuuren en dat is weer slecht voor je blok.

mee eens, voor de rest ff spuiten met wd40, siliconenspray en
contactspray op de juiste onderdelen.

maar je banden kun je beter na de winter laten doen. als je moto
in de winter lang stil staat worden ze namelijk 'vierkant'. of
je moet haar uiteraard een keer in de zoveel tijd een stukje
verrijden.
 
Maar ik heb ook gehoord dat als je dat doet je een motor heb zonder olie die nog warm is en dat er dus het een en ander kan krom trekken, en dat kan niet de bedoeling zijn |(

Er trekt niks krom, fabeltjes. Zonder olie koelt ie wat sneller af (immers minder warme totaalmassa) maar altijd nog gelijkmatig verdeeld over alle onderdelen en ook dermate langzaam dat niets kromtrekt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan