(Voor)vering te slap/los?

cbx550

Die hard MF'er
2 jun 2004
500
0
Ik heb met mn cbx550 van t weekend heerlijk 500 km gereden. helemaal top!
Alleen viel me wel wat op:

Soms heb ik in een langere bocht met wat hogere (60kmh?) snelheid (bijv. klaverblad) dat m'n voorwiel wat stuiterig wordt.
Ook merk ik t een enkele keer met constante snelheid op 50km wegen (50 a 60 km/h) ook bij rechtuit.
Op provinciale wegen en de snelweg merk ik er nooit wat van.

bandenspanning voor is 2.4 bar en m'n luchtdruk (ondersteuning) op voorvork 1.2 bar. Verder denk ik al langer dat m'n voorvering wat versleten zijn....

Wat is dit precies? te slappe vering? bandenspanning? balhoofd? wielbalans?

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar vindt alleen maar geavanceerde verhalen over voor en naspanning etc.etc.

iemand ideeen? wat kan ik eens proberen?
 
Nee, nog geen andere vering of dikkere olie in poten.
Wellicht is dat de oplossing, maar wil eerst beetje weten of dat t is.

Heb nu net 350 euri aan achterband en koppeling uitgegeven en aangezien t toch een brikkie blijft en t elk moment afgelopen kan zijn, wil ik niet zomaar ff van alles tegelijk vervangen, dan zit ik zo over de 1000 euries :(
 
Nee, nog geen andere vering of dikkere olie in poten.
Wellicht is dat de oplossing, maar wil eerst beetje weten of dat t is.

Heb nu net 350 euri aan achterband en koppeling uitgegeven en aangezien t toch een brikkie blijft en t elk moment afgelopen kan zijn, wil ik niet zomaar ff van alles tegelijk vervangen, dan zit ik zo over de 1000 euries :(

vorkolie kost je 10-15 euro de liter. Moet ongeveer in het totaal een liter in...
 
vorkolie hoeft toch niet elke 1500km ververst te worden?
Ik bedoelde hierboven dat er geen andere (dikkere) dan de standaard voorgeschreven vorkolie inzit.
De keerringen zijn 1500km geleden vervangen met verse vorkolie.
 
Mijn CBX-je doet exact hetzelfde. Voorwiel stuitert bij het uitkomen van een bocht. Ik heb er nog geen aandacht aan besteed, dus ik volg dit topic met aandacht. :) Ik merk wel dat sinds ik het anti-duik mechanise op de zwaarste stand heb ingesteld het stuiteren iets vermindert is. Ik dacht zelf aan olie vervangen en progressieve veren, alleen om de kosten te drukken ga ik eerst proberen de olie te vervangen. Ik denk dat nu ik dit verhaal lees ik bij voorbaat iets dikkere olie erin gooi, ik houd jullie op de hoogte.
 
Maar nog ff:
Is het dus wel de voorvering? Dat begrijp ik zo'n beetje uit de reacties hier?

Ik zal ook maar s beginnen met aan antiduiksysteem te rommelen, dan met dikkere vorkolie en dan evt nog met nieuwe (wp)vering...
 
Ik heb met mn cbx550 van t weekend heerlijk 500 km gereden. helemaal top!
Alleen viel me wel wat op:

Soms heb ik in een langere bocht met wat hogere (60kmh?) snelheid (bijv. klaverblad) dat m'n voorwiel wat stuiterig wordt.
Ook merk ik t een enkele keer met constante snelheid op 50km wegen (50 a 60 km/h) ook bij rechtuit.
Op provinciale wegen en de snelweg merk ik er nooit wat van.

bandenspanning voor is 2.4 bar en m'n luchtdruk (ondersteuning) op voorvork 1.2 bar. Verder denk ik al langer dat m'n voorvering wat versleten zijn....

Wat is dit precies? te slappe vering? bandenspanning? balhoofd? wielbalans?

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar vindt alleen maar geavanceerde verhalen over voor en naspanning etc.etc.

iemand ideeen? wat kan ik eens proberen?

Denk ook dat je druk te hoog staat als ik die USD van mij te strak afstel krijg ik hetzelfde gedrag
 
hoever zakt de veering in als deze op de grond staat?
Hoever zakt deze in als je erop gaat zitten?

lijkt idd eerder te zwaar (of te dikke olie ;'t is winter !)
Statische sag 20-30 mm en als je erop gaat zitten +/- 1/3 van de slag

Succes
 
tja, is al weer jaartje geleden :-) maar probleem is op zich nog steeds t zelfde (ben er alleen aan gewend nu)

Volgens t boekje mag de druk tot max. 1.2 bar, en bij 1.2 is het stuiterige het minste. ??
 
Het stuiteren kan worden veroorzaakt doordat de vork te ver inveert (dan komt ie tegen de stops) maar ook doordat de demping te hoog is. Dat is belangrijk om te weten, want dan weet je waar het probleem ligt. Ik gok trouwens op het eerste, die veren zullen mogelijk wat minder strak zijn als toen ze nieuw waren....

Ik zou een tie-rip om een vorkpoot vastmaken, die "meegenomen" wordt als ie inveert. Aan het eind van de rit zie je dan vanzelf hoe ver die vork inveert. Zit ie tot aan de stops (in je handboek/gebruiksaanwijzing staat de max. veerafstand) dan is het zaak nieuwe, stijvere, veren te monteren. Kost je naar schatting rond de 100 Eurie voor een setje, olie zit er dan bij.

Het stuiteren wordt overigens NIET door het frame veroorzaakt. Wel is dat frame natuurlijk niet zo strak als een modern frame. Betekent ook dat, als je die vering helemaal perfect zou maken, je meteen de beperkingen van het frame en de achtervering gaat voelen....
 
De tip met de tie-rip zal ik zeker uitproberen.
Wel zou het me verbazen als ie tijdens het rijden tegen een 'stop' aan zou komen. Het effect is duidelijk merkbaar rond 50km/uur op een mooie vlakke asfaltweg, waarbij de vering naar mijn idee niet meer als enkele milimeters in/uit veert.
 
bij stuiteren is de druk te groot, kan dan zijn dat de veren te strak zijn of dat er te dikke cq teveel olie in zit
bij een dweilgedrag (deinen of zwabberen) is het omgekeerd wat bijvoorbeeld bij een Intruder standaard is
 
IK zou dan eens naar de hoeveelheid olie kijken, want er werd al gezegd, dat er een litertje in moet, en dat haal ik echt niet bij vergelijkbare honda vorken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan