Ik heb het laatst voor mezelf eens getest met de auto.
Laatste keer mogelijk e5 getankt en dat was zoals gebruikelijk volgens de boordcomputer 7.3l/100km.
E10 getankt en hij kwam niet verder dan 7.9l/100km. Vervolgens 98 getankt en hij zakte weer naar 7.3.
Vanaf nu gaat er dus alleen maar 98 in want dat is per km. Gewoon goedkoper
Grappig.
Toen E5 op de markt kwam was het hek van de dam en reed iedereen onzuiniger dan met ROn98 en was het rukspul.
Nu E10 de norm wordt is dat de boosdoener en rijd je met E5 net zo zuinig als met RON 98?
(of is de door jou getankte E5 soms RON98? meestal bedoelen de mensen hier met RON98 volgens mij de nog ethanolvrije versie)
Zou het soms heel misschien kunnen dat andere variabelen in jouw metingen ook veranderd waren? Zoals, paar graadjes warmer/kouder, reed je toen met verlichting of juist niet? Tegenwind of juist niet? Te laat vertrokken dus iets hardere accelaratie of cruisesnelheid? Bagage of passagier mee? Drukker op de weg dus meer remmen optrekken?
Nu hoef je niet op al mn voorbeelden in te gaan en te zeggen of ze voor jou wel of niet golden op dat moment, zijn maar voorbeelden...
Ik vraag alleen of je ervoor openstaat te erkennen dat zon meting eigenlijk niet zuiver uitgevoerd kan worden, aangezien externe variabelen misschien meer invloed hebben op het verbruik van die dag (dus niet over een jaar gezien etc...dan wordt het een gemiddelde) dan alleen de andere benzine...
Dit geldt ook niet alleen voor jou hoor, meer mensen die een vergelijkbare conclusie trekken zouden wat mij betreft even kritisch moeten nadenken of hun 'bewijs' wel zo empirisch is als ze zelf graag willen geloven.
(Er zijn namelijk ook mensen die geen verschil meten qua zuinigheid tussen verschillende benzines)