Het grote E0 benzine / E5 benzine / E10 benzine topic !

Ik heb het laatst voor mezelf eens getest met de auto.
Laatste keer mogelijk e5 getankt en dat was zoals gebruikelijk volgens de boordcomputer 7.3l/100km.
E10 getankt en hij kwam niet verder dan 7.9l/100km. Vervolgens 98 getankt en hij zakte weer naar 7.3.
Vanaf nu gaat er dus alleen maar 98 in want dat is per km. Gewoon goedkoper

Grappig.
Toen E5 op de markt kwam was het hek van de dam en reed iedereen onzuiniger dan met ROn98 en was het rukspul.
Nu E10 de norm wordt is dat de boosdoener en rijd je met E5 net zo zuinig als met RON 98?
(of is de door jou getankte E5 soms RON98? meestal bedoelen de mensen hier met RON98 volgens mij de nog ethanolvrije versie)

Zou het soms heel misschien kunnen dat andere variabelen in jouw metingen ook veranderd waren? Zoals, paar graadjes warmer/kouder, reed je toen met verlichting of juist niet? Tegenwind of juist niet? Te laat vertrokken dus iets hardere accelaratie of cruisesnelheid? Bagage of passagier mee? Drukker op de weg dus meer remmen optrekken?

Nu hoef je niet op al mn voorbeelden in te gaan en te zeggen of ze voor jou wel of niet golden op dat moment, zijn maar voorbeelden...

Ik vraag alleen of je ervoor openstaat te erkennen dat zon meting eigenlijk niet zuiver uitgevoerd kan worden, aangezien externe variabelen misschien meer invloed hebben op het verbruik van die dag (dus niet over een jaar gezien etc...dan wordt het een gemiddelde) dan alleen de andere benzine...

Dit geldt ook niet alleen voor jou hoor, meer mensen die een vergelijkbare conclusie trekken zouden wat mij betreft even kritisch moeten nadenken of hun 'bewijs' wel zo empirisch is als ze zelf graag willen geloven.
(Er zijn namelijk ook mensen die geen verschil meten qua zuinigheid tussen verschillende benzines)
 
Uiteraard is het niet bepaald een wetenschappelijk onderbouwde test, maar ik heb deze auto pas 2 jaar dus enkel op e5/95 en 98 gereden. Verschil in verbruik tussen 95 en 98 was er niet.
Qua gebruik is er weinig verschil. Elke dag dezelfde stukken van en naar werk, geen bijzondere files anders dan normaal (werkte thuis met de boeren protesten :+).
Ook het weer is vrij gelijk gebleven tijdens het gebruik, zolang het niet erg regent pak ik de motor ipv de auto waar het om gaat.
Dus het kan altijd aan andere factoren liggen, maar omdat ik het bij wilde houden merkte ik dat er na 2 dagen en 2 weken gebruik weinig verschil in verbruik was onderling. Vrij constant 7.8/7.9 ipv de gebruikelijke 7.3/7.4.
Nu is het een directe injectie motor en die zijn sowieso niet erg happig op ethanol, maar ik vindt het verschil in verbruik dusdanig opvallend dat ik het bij ethanol vrije benzine hou. Al is het alleen maar gevoelsmatig.
 
Met de auto (Nissan primera 2.0) scheelt dat met snelwegritten een slordige 10%. Dit is bepaald over 3000km. Dat omgerekend naar benzineprijs loopt de auto met 98 dus goedkoper. Motor ongeveer idemdito met E5 versus 98. Op E10 loopt de xj gewoon beroerd. Kortom.. 98 is mijn keus.
 
Tussen 98 en 95(E10) zit (€1,74-€1,58) €0,16 verschil per liter.
Mijn tankinhoud is 19 liter, dus €3,05 verschil per tankbeurt.
Een flacon ethanol killer kost 9 euro nog wat en is goed voor 40 liter, dus een half flacon per tankbeurt indien E10 getankt wordt (Euro95).
Da's €4,50 extra per tankbeurt.
Eenvoudig rekensommetjes; Vpower/Ultimate/98 (Ethanol vrije) is goedkoper...
 
Ik heb op de eerste tank E10 juist MEER km gereden met de auto. Rijdt normaliter rond de 500 km per tank. Nu zit er ongetwijfeld wat variatie in ivm temperatuur enz maar de eerste tank E10 reed ik bijna 600 km op!!!!

Ik zeg al, andere variabelen spelen zeker een rol maar iedereen zegt dat ze minder zuinig rijden, ik dus juist zuiniger of op zijn minst gelijk (als je van de grootste afwijking door variabelen uitgaat).

De motor heb ik nog niet gekeken
 
Ik heb op de eerste tank E10 juist MEER km gereden met de auto. Rijdt normaliter rond de 500 km per tank. Nu zit er ongetwijfeld wat variatie in ivm temperatuur enz maar de eerste tank E10 reed ik bijna 600 km op!!!!

Ik zeg al, andere variabelen spelen zeker een rol maar iedereen zegt dat ze minder zuinig rijden, ik dus juist zuiniger of op zijn minst gelijk (als je van de grootste afwijking door variabelen uitgaat).

De motor heb ik nog niet gekeken
Met mijn huidige motor heb ik het nog niet vergeleken (alleen nog maar E10 mee gereden, nu al voor ongeveer 47.000km), maar met mijn vorige wel (was eenzelfde als mijn huidige, maar 3 jaar ouder).
Die reed ook zuiniger op E10. Met die motor heb ik de overgang van Euro95 naar E10 meegemaakt. Het vergelijk ging dus bij beiden over 10.000den km's. Met die motor heb ik ongeveer 50.000km gereden, waarvan ongeveer 30.000km Euro95, de rest op E10. Ik reed gemiddeld ruim 20km* verder per tank (21,5 liter) op E10. Met mijn huidige motor rijdt ik probleemloos 550km op 1 tank E10 (dus ook 21,5 liter). Als het in de winter kouder wordt, tegen het vriezen, of onder het vriespunt, zal dat wel afnemen natuurlijk.
1 keer gepiekt op 600km, en toen 21,85 liter getankt.

Het vergelijk met de Euro98 heb ik echter nooit gemaakt. Véél te duur in België. En er zit ook dáár tot 5% ethanol in.

* 20km is geen levensgroot verschil, en inderdaad zijn er allerlei factoren, maar op lange termijn blijft het toch vergelijkbaar. Ook ken ik mijn motortype zeer goed, heb met de 6 samen ongeveer 250.000km gereden, en weet wel de omstandigheden aan te voelen en te weten waar en wanneer het verbruik hoger of lager door komt te liggen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Met mijn huidige motor heb ik het nog niet vergeleken (alleen nog maar E10 mee gereden, nu al voor ongeveer 47.000km), maar met mijn vorige wel (was eenzelfde als mijn huidige, maar 3 jaar ouder).
Die reed ook zuiniger op E10. Met die motor heb ik de overgang van Euro95 naar E10 meegemaakt. Het vergelijk ging dus bij beiden over 10.000den km's. Met die motor heb ik ongeveer 50.000km gereden, waarvan ongeveer 30.000km Euro95, de rest op E10. Ik reed gemiddeld ruim 20km verder per tank (21,5 liter) op E10. Met mijn huidige motor rijdt ik probleemloos 550km op 1 tank E10 (dus ook 21,5 liter). Als het in de winter kouder wordt, tegen het vriezen, of onder het vriespunt, zal dat wel afnemen natuurlijk.
1 keer gepiekt op 600km, en toen 21,85 liter getankt.

Het vergelijk met de Euro98 heb ik echter nooit gemaakt. Véél te duur in België. En er zit ook dáár tot 5% ethanol in.
Veel te duur in België?wees dan maar blij dat je niet in NL tankt,hier is het nog veel duurder,overigens hebben ze bij de
introductie in België gelijk de prijs ff 10 cent verhoogd vergeleken met de E5 gewone benzine,het verschil tussen de E10 en 98
is nu een stuk kleiner dan tussen E5 95 en 98,verder is ook in België de Esso 98 Ethanol vrij.
 
Veel te duur in België?wees dan maar blij dat je niet in NL tankt,hier is het nog veel duurder,overigens hebben ze bij de
introductie in België gelijk de prijs ff 10 cent verhoogd vergeleken met de E5 gewone benzine.
Degene die mij hier al wat kennen, lezen mijn bericht met de nodige ironie, als ik het over de brandstofprijs heb ;)

Procentueel gezien betalen wij onze brandstof wel duurder hoor, gerekend tegenover onze lonen ;)

Btw: ik tank in mijn omgeving E10 aan 1,292€/L, en zoals je zegt, ze hebben die idd, in tegenstelling tot alle andere landen waar die bij invoering net goedkoper werd, 10€cent duurder gemaakt, dus zou de Euro95 nu 1,192€/L gekost hebben.
Voor de Euro98 betaal ik in mijn omgeving dan weer 1,525€/L. Dat is een verschil van 0,233€/L.
Aan 35.000km per jaar komt dat neer op ongeveer 314€ meer. Ik vind dat geen klein verschil.

Dus: aangezien ik geen enkel probleem ondervind met rijden op E10, niet in meer verbruik, niet in verlies van pk's, en volgens verschillende sites mijn motor gewoon E10 mag rijden, doe ik dat ook gewoon. Ik zou toch gek moeten zijn om duurdere brandstof te tanken als daar geen reden voor is?

Als je motor er ÉCHT niet tegen kan begrijp ik dat je ethanolvrij wil tanken.

Edit: moest in mijn geval E10 tnken toch ook een probleem zijn, dan is gewoon ethanolvrij tanken (moest dat tenminste kunnen jn België) natuurlijk geen punt, want 314€/jaar is 26,17€/maand, dat is de kost niet om miserie te mijden.
 
Hoe het er nu staat, kan natuurlijk niet kloppen he...
Sinds men carbs in voertuigen gebruikt, raken deze al regelmatig vervuild en zullen ze moeten worden schoongemaakt.

Als je hier het techniekdeel doorleest, is elke eerste reactie bij iemand waarvan de motor niet meer lekker loopt 'maak je carb eens schoon en vertel of het geholpen heeft'

En hoe hebben bv. al die mensen bewijs dat hun vervuilde carb door E5 benzine kwam? Precies wat ik hierboven al zei: elk verkeerd pufje of geurtje krijgt nu de benzine de schuld van.

Ik heb nog nooit een carb schoon hoeven maken met de ethanolvrije benzine. Brommer jaren laten staan in een vochtige garage, paar keer trappen en gewoon lopen. Motor staat met e5 half jaartje stil, alles vol met gum en een flink karwei, om dat schoon te krijgen.
 
Hoe het er nu staat, kan natuurlijk niet kloppen he...
Sinds men carbs in voertuigen gebruikt, raken deze al regelmatig vervuild en zullen ze moeten worden schoongemaakt.

Als je hier het techniekdeel doorleest, is elke eerste reactie bij iemand waarvan de motor niet meer lekker loopt 'maak je carb eens schoon en vertel of het geholpen heeft'

En hoe hebben bv. al die mensen bewijs dat hun vervuilde carb door E5 benzine kwam? Precies wat ik hierboven al zei: elk verkeerd pufje of geurtje krijgt nu de benzine de schuld van.
Het is niet alleen vervuiling maar ook gasschuiven die oplossen en CV carburateurs waar het rubber van de membranen oplost,
en benzine leidingen die uitdrogen en scheuren,wat potentieel brandgevaar oplevert ,dat is in diverse topics op het MF terug te vinden. , en omdat Ethanol vocht aan zich bind gaat je tank er ook van roesten,dat heb ik zelf ook ondervonden toen ik nog E10 tankte.
 
Laatst bewerkt:
Tussen 98 en 95(E10) zit (€1,74-€1,58) €0,16 verschil per liter.
Mijn tankinhoud is 19 liter, dus €3,05 verschil per tankbeurt.
Een flacon ethanol killer kost 9 euro nog wat en is goed voor 40 liter, dus een half flacon per tankbeurt indien E10 getankt wordt (Euro95).
Da's €4,50 extra per tankbeurt.
Eenvoudig rekensommetjes; Vpower/Ultimate/98 (Ethanol vrije) is goedkoper...
Er zijn genoeg ethanol killers van rond de EUR10,- (zie OP) waarmee je 250 ltr behandeld. Dus nog geen 75ct per tankbeurt..
 
Het is wel de vraag of die de schadelijke effecten daadwerkelijk opheffen. Ook daar komen we pas na jaren achter.
 
Ethanol killer :?
Weleens de bijsluiter gelezen :X
Je kunt er kanker van krijgen, zeker je maat die achter je rijdt :+
 
We vallen wel in herhaling in dit topic. Terugbladeren werkt :t
Ethanol uit benzine extraheren werkt prima. Ik heb recent een testje gedaan net zoals anderen ook al gedaan hebben.
 
Degene die mij hier al wat kennen, lezen mijn bericht met de nodige ironie, als ik het over de brandstofprijs heb ;)

Procentueel gezien betalen wij onze brandstof wel duurder hoor, gerekend tegenover onze lonen ;)

Btw: ik tank in mijn omgeving E10 aan 1,292€/L, en zoals je zegt, ze hebben die idd, in tegenstelling tot alle andere landen waar die bij invoering net goedkoper werd, 10€cent duurder gemaakt, dus zou de Euro95 nu 1,192€/L gekost hebben.
Voor de Euro98 betaal ik in mijn omgeving dan weer 1,525€/L. Dat is een verschil van 0,233€/L.
Aan 35.000km per jaar komt dat neer op ongeveer 314€ meer. Ik vind dat geen klein verschil.

Dus: aangezien ik geen enkel probleem ondervind met rijden op E10, niet in meer verbruik, niet in verlies van pk's, en volgens verschillende sites mijn motor gewoon E10 mag rijden, doe ik dat ook gewoon. Ik zou toch gek moeten zijn om duurdere brandstof te tanken als daar geen reden voor is?

Als je motor er ÉCHT niet tegen kan begrijp ik dat je ethanolvrij wil tanken.

Edit: moest in mijn geval E10 tnken toch ook een probleem zijn, dan is gewoon ethanolvrij tanken (moest dat tenminste kunnen jn België) natuurlijk geen punt, want 314€/jaar is 26,17€/maand, dat is de kost niet om miserie te mijden.

Dat is €6,- per week, €0.86 per dag.
Je kunt het zo duur maken als je wilt, als je maar blijft vermenigvuldigen.
1 flinke kostenpost door de ethanol en weg verschil van jouw €0.233/ltr.
En ik zeg altijd maar: beter duur dan niet te koop. :+
 
Ik zal deze hier maar eens dumpen. Yes, t filmpje is 'murikaans waar ze anders rekenen met octaangehaltes. Maar volgens mij rekenen ze wat ethanol betreft grotendeels hetzelfde als in Europa.
 
Octaangetal, niet gehalte..


Ik geloof niet in die ethanol killers. Sws lijkt het mij veel makkelijker om gewoon 98 te tanken zolang dat nog verkrijgbaar is. Als er niks anders dan E10 meer te krijgen is word het voor vele wel zoeken naar een andere oplossing..
 
Terug
Bovenaan Onderaan