Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Je verhaal klopt ergens niet,als dat zo zou zijn zou op ten duur zoveel water de ethanol gaan scheiden van de benzine en de motor veel slechterEthanol trekt water aan. Het is hygroscopisch. Daarnaast zit er water in de ethanol die aan de benzine wordt toegevoegd, aangezien het fermentatieproces waarbij de ethanol geproduceerd wordt in een waterig milieu plaatsvindt. De alcohol wordt gedurende de dsp niet watervrij gemaakt. Dat zou wel kunnen, maar maakt het proces veel te duur. Er wordt met de ethanol dus ook een klein beetje water aan de benzine toegevoegd.
Naast de effecten van de ethanol (mn. op rubber en kunststofdelen, hier inmiddels genoeg behandeld) heeft water uiteraard een corrosieve werking op metalen, die je zult gaan merken na langdurig contact van metalen aan het water.
Als het voertuig waar je de E10 ingooit tegen die benzine kan is er niets aan de hand.
Als het daar niet voor gemaakt is maar er tòch goed op rijdt is kan het geen kwaad af en toe E10 te tanken.
Echter bij LANGDURIG gebruik van ethanolhoudende benzine waardoor het zaakje CONTINU in contact is met water zal op termijn schade ontstaan. Met name in geval van langdurige stilstand of winterstalling, waarbij microscopisch kleine waterdruppeltjes kunnen samenvloeien en uitzakken, die bij bewegende benzine (door schudden tijdens gebruik van het voertuig) nog in dispersie zullen blijven. Versterkt door het aantrekken van extra water en verdamping van de benzine neemt het percentage water in de tijd toe. Zodra het verzadigingspunt is bereikt volgt fasescheiding waarbij de micro-waterdruppeltjes samenvloeien tot wat grotere waterdruppels die te zwaar zijn om in dispersie te blijven en uitzakken in tank of carb. Dit kan uiteraard maar een klein beetje zijn. Maximaal een of enkele milliliters per tank, maar ook enkele milliliters water kunnen, ook weer OP TERMIJN tot schade leiden.
Het is dus hartstikke logisch dat een motor die niet E10-geschikt is, maar wèl goed rijdt op benzine met het RON getal van de E10 benzine na kortdurige blootstelling aan E10 niet kapot is . Het zou me verbazen als dat wel zo zou zijn. Ik hoop wel dat het nu voor eens en altijd duidelijk is dat LANGDURIGE blootstelling aan ethanol en water WEL schade tot gevolg kan hebben in een voertuig dat niet vanaf de tekentafel geschikt is voor ethanol en water in het brandstofsysteem. Dit ondanks dat het er in het begin mogelijk prima op zal rijden.
Oxideren of corroderen zijn zeker als je het mild doet langdurige, maar (in de meeste gevallen) onomkeerbare processen. Het gaat langzaam maar gestaag door. Als ik een nieuwe spijker buiten leg is ie morgen ook niet direct verroest, maar ik geef je wel de garantie dat die dat langzaam gaat doen en dat het steeds erger wordt . . . . tot het geen spijker meer is . . . .
E10 (en E5): bezint eer ge begint.
Gooi het in de tank als je dat wilt, maar ga niet lopen zeuren als straks de boel kapot is terwijl je al weet dat het er eigenlijk niet tegen kan.
Het feit dat het na een jaar E10 tanken en erop rijden nog goed gaat zegt nog niets, want na een jaar buiten liggen zal mijn spijker ook nog wel een spijker zijn.
Beetje complot denken, maar hè. Heb de documenten niet gezien van de overheid over E10, maar met aardgas zijn ze er heel transparant over, duurder want ontmoedigen. Stilstaan is sowieso slecht voor voertuigen, carbs logischerwijs meer dan injectie.Toch zijn er heel wat sites die aangeven dat E10 serieuze problemen kan gaan geven, zeker na 20.000 km rijden of bij langere periodes van stilstand.
Jij klinkt een beetje als die roker die dan zegt ik ken mensen die al 60 jaar roken en nooit ziek zijn.
Ik geloof nog steeds dat E10 door Europa is ingevoerd om het wagenpark sneller te verjongen.
In landen zoals Roemenie, Bulgarije etc wordt namelijk gewoon nog de E5 verkocht en wordt E10 niet geleverd.......
Aangeven... net zoals velen in dit topic. Maar waar staan de bewijzen dat 't werkelijk slecht is?
Nogmaals, dat 't bij stilstand niet best is, geloof ik direct.
Tuurlijk joh. Volgens mij ben ik hier een van de weinigen die níet bang is om over te stappen op iets nieuws.
Ja, dan zou mijn ZRX er dus niet tegen kunnen. Maar zitten daar nou echt andere rubbersamenstellingen in dan in modernere fietsen?Dat het slecht is voor oudere voertuigen zie je bijvoorbeeld in de lijsten met auto's en motoren die er niet voor geschikt zijn toch?
Zoals ik zei: ook mijn fiets staat niet stil. Daarom maak ik me er ook niet erg druk over.En het punt bij motoren is juist dat ze veel stilstaan en weinig rijden, het gemiddelde aantal kilometers per jaar zat de laatste keer dat ik keer op 3 of 4000 km per jaar in Nederland. Ik gooi E10 in m'n Bandit 1200 omdat die bijna elke dag rijdt, m'n andere oudere/duurdere motoren die veel minder rijden gaat het absoluut niet in.
The same here....
Mijn motor staat niet stil. De benzine zit er haast nooit langer dan een week in
Mijn vorige motor, ongeveer 40.000km op E10 (tot azn het ongeval), daarvoor ongeveer 20.000km op Euro95. Op E10 reed ze zuiniger.Toch zijn er heel wat sites die aangeven dat E10 serieuze problemen kan gaan geven, zeker na 20.000 km rijden of bij langere periodes van stilstand.
Jij klinkt een beetje als die roker die dan zegt ik ken mensen die al 60 jaar roken en nooit ziek zijn.
Ik geloof nog steeds dat E10 door Europa is ingevoerd om het wagenpark sneller te verjongen.
In landen zoals Roemenie, Bulgarije etc wordt namelijk gewoon nog de E5 verkocht en wordt E10 niet geleverd.......
W00T! Ik zou bijna ook zo'n GSXF kopen.Gepiekt op 600km exact, op 21,85 liter!
Vind dat nogal een krom vergelijk. Je zou 't mij niet horen zeggen in ieder geval (niet in de laatste plaats omdat mijn, zware shag rokende, vader op zijn 59e is overleden aan longkanker ).Ik hoor het overigens graag zeggen "mijn grootvader rookte als een ketter en stierf pas op 92". Wel, de kans is groot dat hij over de 100 was gegaan zonder te roken ...
Google is je beste vriend......Aangeven... net zoals velen in dit topic. Maar waar staan de bewijzen dat 't werkelijk slecht is?
Nogmaals, dat 't bij stilstand niet best is, geloof ik direct.
Dat is ook gewoon zo, als je tank ventileert, dan is er over de tijd voldoende vocht in de lucht aanwezig dat de brandstof het punt zal bereiken dat het water+ethanol zich af gaan scheiden van de benzine. Google maar, zijn genoeg onderzoeken naar gedaan.Je verhaal klopt ergens niet,als dat zo zou zijn zou op ten duur zoveel water de ethanol gaan scheiden van de benzine en de motor veel slechter
gaan draaien of gewoon niet meer starten,ook zou dat zichtbaar moeten zijn in de benzine wat ook niet zo is.
Het kan ook gaan om metalen delen die niet tegen de water-houdende ethanol kan, dus het hoeft bij jouw kawa niet te gaan om de rubbers.Ja, dan zou mijn ZRX er dus niet tegen kunnen. Maar zitten daar nou echt andere rubbersamenstellingen in dan in modernere fietsen?
Wat het kost interesseert me eigenlijk helemaal niet. Zolang het maar gewoon beschikbaar blijft, al dan niet om zelf te ontdoen van ethanol en water.Beetje complot denken, maar hè. Heb de documenten niet gezien van de overheid over E10, maar met aardgas zijn ze er heel transparant over, duurder want ontmoedigen. Stilstaan is sowieso slecht voor voertuigen, carbs logischerwijs meer dan injectie.
Sowieso een goede reden om de autofabrikanten te stimuleren de benzine motor geschikt te maken voor >E10 brandstoffen en de oude auto's meer te benadelen, aangezien ook de 98 brandstof duurder is en zal blijven.
Tussen de oren of niet, onder het mom van milieu krijgen ze het toch wel voor elkaar.
Toch zijn er heel wat sites die aangeven dat E10 serieuze problemen kan gaan geven, zeker na 20.000 km rijden of bij langere periodes van stilstand.
HAHAHAHAHAHAHA..!!!! Google... hahahahahaha, op Google word net zoveel onzin verteld als op dit forum.Google is je beste vriend......
Als de fabrikanten opgeven dat het kan is het uiteraard geen probleem en zijn de gebruikte materialen E10-bestendig. Volgens fabrieksopgave zou dit ook voor mijn KTM het geval zijn Alleen de tank is van staal, maar daar hoor je ze niet over. KTM ziet een tank waarschijnlijk toch als vervangingsonderdeelDe fabrikanten geven aan dat de meeste motoren zonder problemen met E10 kunnen rijden. Mijn GSA rijdt al 135.000km 4,5 jaar lang op E5 en ik heb er nooit problemen mee gehad. Mijn Versys heb ik nog niet lang genoeg daar iets over te kunnen zeggen. Maar mijn Transalp uit 1997 heb ik van 2006 t/m 2019 in de meeste gevallen volgetankt met E10 en met 85.000km op de teller had dat ding ook geen motorische problemen.
Ik heb dan ook geen reden te twijfelen aan de opgave van de fabrikant dat al deze motoren zonder probleem op E10 kunnen rijden.
Bij mij in de stad kan dat heel goed, de bus is ook elektrisch.Als ik jullie was ging ik een elektrische fiets kopen, want ik hoorde van een kennis dat dat heel gezond is, vooral in de stad dicht achter een uitlaat van een bus.
HAHAHAHAHAHAHA..!!!! Google... hahahahahaha, op Google word net zoveel onzin verteld als op dit forum.
Ik heb gehoord van een vriend en daar weer een vriend van en die zijn kennis heeft gehoord dat een vriend van zijn broer zijn kennis... hahahaha.
Als ik jullie was ging ik een elektrische fiets kopen, want ik hoorde van een kennis dat dat heel gezond is, vooral in de stad dicht achter een uitlaat van een bus.
Hier heb ik een fietssnelweg F35 naast het spoor, mag met mijn e-bike continu planken.....Bij mij in de stad kan dat heel goed, de bus is ook elektrisch.
Dat dus.Kies je bronnen op Google, sites van de ANWB of E10check van o.a. Rai en Bovag lijken mij niet echt onzinnig.
En.....Dus..????Dat dus.
Dat je gewoon even na moet denken bij het gebruik van Google, het is een zoekmachine, geen kennisbibliotheekEn.....Dus..????
Zegt onze toetsenbord-professor met een afgeschermd profielIk denk dat de meeste forumleden rlt4 kijkers zijn... die zijn niet zo snel gezien de hoogte van hun IQ.
We gaan niet beledigen he.....Ik denk dat de meeste forumleden rlt4 kijkers zijn...