Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Ik snap wat je bedoelt over ethanol, mijn motor liep altijd al lekkerder op "super" deze E10 95 vindt ze ondanks de extra ethanol minder lekker. Het kan ook zijn dat ik voorheen toch 98 geleverd kreeg als ik e5 95 tankte, dat was bij veel tankstations toen zo voor het gemak. In zijn zes bij 100 vol gas geven is niet het beste voor een dikke twin maar bij "super" pikte die dat gewoon. Nu prrrrGeloof ik best van die kool dat er die niet is.
Maar...
pingelen is vroegtijdig detoneren.
En blijkbaar gebeurt dat bij ethanol veel minder dan bij benzine. Dus hoe meer ethanol, des te klopvaster de brandstof.
"Ook de race-industrie maakt veel gebruik van E85 als brandstof, omdat ethanol veel klopvaster is dan normale benzine. Daardoor kan de brandstof een hogere compressie aan, zonder dat de brandstof uit zichzelf ontbrandt zoals bij een dieselmotor."
van: E85 (brandstof) - Wikipedia
Waarmee ik wil aangeven dat ik het vreemd vind als het pingelen aan de ethanol zou liggen.
Knap dat je dat na 1 tank al kunt zien, je hebt dan ook precies dezelfde ritten gereden met dezelfde verkeersdrukte?Van de week nog even Esso E5 (Supreme+) getankt, en inderdaad is het benzineverbruik daarmee bij mijn Yamaha XSR900 gelijk aan het verbruik met E10.
Ik rijd voornamelijk toerritjes, vaak dezelfde routes, bijna geen verkeer. Het verbruik is bijna altijd tussen de 20 en 22 km/l, ongeacht de benzine die ik tank. Meestal is dat het goedkoopste pingelwater van de TinQ. Ik heb wel vaker E5 getankt, altijd met hetzelfde resultaat. En ook al zou er een miniem verschil zijn, dan valt het weg tegen de verschillen in gebruik en weersomstandigheden. Mijn record laag verbruik is overigens behaald met E10.Knap dat je dat na 1 tank al kunt zien, je hebt dan ook precies dezelfde ritten gereden met dezelfde verkeersdrukte?
Ik merkte met mijn auto die alleen maar woon-werk rijdt zonder files of rare druktes dat de computer van 6.3ltr op 100 km terug ging naar 5.6 ltr op 100 km.
Alleen na 1 tank al bewijs hebben is wel erg sterk.
Dan liegt de computer en kilometerteller van mijn auto. Franse meuk, blij dat hij verkocht is.Ik rijd voornamelijk toerritjes, vaak dezelfde routes, bijna geen verkeer. Het verbruik is bijna altijd tussen de 20 en 22 km/l, ongeacht de benzine die ik tank. Meestal is dat het goedkoopste pingelwater van de TinQ. Ik heb wel vaker E5 getankt, altijd met hetzelfde resultaat. En ook al zou er een miniem verschil zijn, dan valt het weg tegen de verschillen in gebruik en weersomstandigheden. Mijn record laag verbruik is overigens behaald met E10.
Tja...Dan liegt de computer en kilometerteller van mijn auto..
Motor kan ik niet vergelijken
Dat heb ik ookIk rijd voornamelijk toerritjes, vaak dezelfde routes, bijna geen verkeer. Het verbruik is bijna altijd tussen de 20 en 22 km/l, ongeacht de benzine die ik tank. Meestal is dat het goedkoopste pingelwater van de TinQ. Ik heb wel vaker E5 getankt, altijd met hetzelfde resultaat. En ook al zou er een miniem verschil zijn, dan valt het weg tegen de verschillen in gebruik en weersomstandigheden. Mijn record laag verbruik is overigens behaald met E10.
Dan liegt de computer en kilometerteller van mijn auto. Franse meuk, blij dat hij verkocht is.
Gelukkig liegen duitsers niet...
mompelmompeldieselgatemompel
De populariteit van E5 (voorheen euro 98)
Ik hoop dat de brandstofldveranciers deze stijging zien als pluspunt en hierdoor besluiten E5 te houden. Het nog mooier zijn als de pompen die nog E0 verkopen ook juist meer verkopen dan de andere E5 merken en hierdoor besluiten hun premium ook juist op E0 te houden. Mijn auto zit in de 3% ouder dan 25. 1 motor ook. 1 motor ouder dan 20 en 1 gloednieuw jonkie uit 2018. Overal gaat 98 in trouwens. Idem in de bromfietsen, dus ik hoop dat het nog lang verkrijgbaar zal blijven. Wat het kost kost het. Goed voor de staat.Motorrijders extra hard getroffen door invoering E10 in Euro 95 benzine - Nieuwsmotor.nl
Uit cijfers van het CBS blijkt dat Nederlanders aan de pomp steeds vaker kiezen voor de veel duurdere E5 benzine in plaats van goedkope E10 benzine. Na de toevoeging van 10% bio-ethanol in de goekope Euro95 (E10) benzine steeg de verkoop van de “98” premiumbenzines (E5) dan ook van 6 miljoen...www.nieuwsmotor.nl
Interessante invalshoek: vanwege de leeftijdsverdeling van motoren tov autos worden motoren erger getroffen dan autos.
Mag toch wel hopen dat er dan wel iets van een filtering oid plaats vindt ivm roest e/o andere verontreiniging?Niet helemaal waar, tankwagens voor motorbrandstoffen worden niet gereinigd.
Zo een tankwagen heeft verschillende compartimenten, ligt beetje aan de grote van de tankwagen hoeveel dat er zijn, en deze worden als ze leeg zijn gewoon weer geladen zonder reiniging.
En dat kan een ander product zijn dan wat er in heeft gezeten.
Dus diesel over euro of andersom.
Uiteraard wel bij een lege tankwagen / compartiment.
Wat er bij een geloste tankwagen aan vloeibaar product achterblijft is te verwaarlozen en heeft geen invloed op de kwaliteit van de nieuw te laden brandstof.
En trapt ze erin?Motoren worden alleen maar mooier met de jaren. Ik ook, zeg ik altijd tegen mijn vrouw...
Mag toch wel hopen dat er dan wel iets van een filtering oid plaats vindt ivm roest e/o andere verontreiniging?
Vorige week ook in versliktOver sprinten gesproken,ik was vandaag ff in België,reed er een Tesla voor me die ff vol op het gas ging,
voor dat ik dacht om ook maar ff er achteraan te gaan verdween hij al in de verte, man wat gaat zo,n ding er hard van tussen
En dat nog klimaat neutraal ook (durven ze te beweren)Vorige week ook in verslikt