Het grote E0 benzine / E5 benzine / E10 benzine topic !

Zeiken..... :? ....eerder vermakelijk en leerzaam......

Oude meuk en winterstalling premium benzine en nieuwe meuk e10, voor mij dan....simpel toch.
 
Geloof ik best van die kool dat er die niet is.
Maar...

pingelen is vroegtijdig detoneren.
En blijkbaar gebeurt dat bij ethanol veel minder dan bij benzine. Dus hoe meer ethanol, des te klopvaster de brandstof.

"Ook de race-industrie maakt veel gebruik van E85 als brandstof, omdat ethanol veel klopvaster is dan normale benzine. Daardoor kan de brandstof een hogere compressie aan, zonder dat de brandstof uit zichzelf ontbrandt zoals bij een dieselmotor."
van: E85 (brandstof) - Wikipedia

Waarmee ik wil aangeven dat ik het vreemd vind als het pingelen aan de ethanol zou liggen.
Ik snap wat je bedoelt over ethanol, mijn motor liep altijd al lekkerder op "super" deze E10 95 vindt ze ondanks de extra ethanol minder lekker. Het kan ook zijn dat ik voorheen toch 98 geleverd kreeg als ik e5 95 tankte, dat was bij veel tankstations toen zo voor het gemak. In zijn zes bij 100 vol gas geven is niet het beste voor een dikke twin maar bij "super" pikte die dat gewoon. Nu prrrr
 
Van de week nog even Esso E5 (Supreme+) getankt, en inderdaad is het benzineverbruik daarmee bij mijn Yamaha XSR900 gelijk aan het verbruik met E10.
 
Van de week nog even Esso E5 (Supreme+) getankt, en inderdaad is het benzineverbruik daarmee bij mijn Yamaha XSR900 gelijk aan het verbruik met E10.
Knap dat je dat na 1 tank al kunt zien, je hebt dan ook precies dezelfde ritten gereden met dezelfde verkeersdrukte?
Ik merkte met mijn auto die alleen maar woon-werk rijdt zonder files of rare druktes dat de computer van 6.3ltr op 100 km terug ging naar 5.6 ltr op 100 km.
Alleen na 1 tank al bewijs hebben is wel erg sterk.
 
Knap dat je dat na 1 tank al kunt zien, je hebt dan ook precies dezelfde ritten gereden met dezelfde verkeersdrukte?
Ik merkte met mijn auto die alleen maar woon-werk rijdt zonder files of rare druktes dat de computer van 6.3ltr op 100 km terug ging naar 5.6 ltr op 100 km.
Alleen na 1 tank al bewijs hebben is wel erg sterk.
Ik rijd voornamelijk toerritjes, vaak dezelfde routes, bijna geen verkeer. Het verbruik is bijna altijd tussen de 20 en 22 km/l, ongeacht de benzine die ik tank. Meestal is dat het goedkoopste pingelwater van de TinQ. Ik heb wel vaker E5 getankt, altijd met hetzelfde resultaat. En ook al zou er een miniem verschil zijn, dan valt het weg tegen de verschillen in gebruik en weersomstandigheden. Mijn record laag verbruik is overigens behaald met E10.
 
Ik rijd voornamelijk toerritjes, vaak dezelfde routes, bijna geen verkeer. Het verbruik is bijna altijd tussen de 20 en 22 km/l, ongeacht de benzine die ik tank. Meestal is dat het goedkoopste pingelwater van de TinQ. Ik heb wel vaker E5 getankt, altijd met hetzelfde resultaat. En ook al zou er een miniem verschil zijn, dan valt het weg tegen de verschillen in gebruik en weersomstandigheden. Mijn record laag verbruik is overigens behaald met E10.
Dan liegt de computer en kilometerteller van mijn auto. Franse meuk, blij dat hij verkocht is.
Motor kan ik niet vergelijken aangezien de motorzaak waar ik de motor heb gekocht (zonder benzinepomp voor de deur) mij adviseerde om absoluut geen E10 te tanken omdat ze de handen vol hebben aan motoren die ellende hebben en ze een stijging zien van het aantal motoren met slurry in de olie.
Volgens het boekje mag die Pan gewoon op E10 maar als de motorzaak geen voordeel heeft van het gebruik van E0maar het mij wel op het hart drukt dan blijf ik netjes E0 tanken.
 
Ik rijd voornamelijk toerritjes, vaak dezelfde routes, bijna geen verkeer. Het verbruik is bijna altijd tussen de 20 en 22 km/l, ongeacht de benzine die ik tank. Meestal is dat het goedkoopste pingelwater van de TinQ. Ik heb wel vaker E5 getankt, altijd met hetzelfde resultaat. En ook al zou er een miniem verschil zijn, dan valt het weg tegen de verschillen in gebruik en weersomstandigheden. Mijn record laag verbruik is overigens behaald met E10.
Dat heb ik ook :Y
rij voornamelijk naar mijn werk vaste route en tijden
dat is 1000 km/maand
geen verschil met E5/E10
 
Het verschil in energie in E5/10 is een paar procent max. Een keer flink wind tegen of haast en je hebt een groter verschil.
 
Allemachtig zeg _O- .. na een jaar is het topic nog steeds een heen en weer gewelles/nietes over (de mogelijke gevolgen van) E10, ik vind dit en als jij dat niet snapt ben je koekkoek, mijn motor verbruikt precies exact wetenschappelijk wiskundig berekend een x% meer met E10 maar hou het niet bij het is een gevoel, etc etc etc. Begrijp me niet verkeerd, daar is een forum voor en prima, het is best vermakelijk!
 
@HCx Lekker tendentieus artikel weer, maar ja, NOS. 'Nough said...

"Zo zouden de aluminium onderdelen worden aangetast, net zoals sommige slangen en afdichtingen. "Je kunt stellen dat gekozen wordt voor het 'welzijn' van de auto in plaats van voor het milieu", aldus Roozeman."
In plaats van onderzoek te doen naar de werkelijke gevolgen (wat die dan wel/niet ook zijn), komen ze met kreten zoals "zo zouden" en uiteraard geklaag over het millieu. Maar dit schrijft lekker makkelijk weg, een telefoontje naar een tankpasboer en klaar is Klara.

Ik vind het wel bijzonder dat een tankpasmaatschappij, die toch vooral zakelijke- en beroepsrijders als klant hebben, merkt dat mensen meer E5 tanken in oudere auto's. Ik denk niet dat die maatschappij veel klanten met auto's heeft die ouder zijn dan een jaar of 5, velen zelfs veel jonger. Persoonlijk ken ik niemand met een oud barrel (niet lullig bedoeld) die een tankpas van MTC heeft. En waarom ook?

De baas heeft mij toevallig wel zo'n pasje van dit bedrijf verstrekt en daarmee kun je zo ongeveer de hele tankshop leegkopen, maar premium benzines zijn dan weer bewust niet mogelijk (uitgeschakeld voor mijn pasje, in het buitenland gaat het wel via DKV).
 
  • Leuk
Waarderingen: HCx

Interessante invalshoek: vanwege de leeftijdsverdeling van motoren tov autos worden motoren erger getroffen dan autos.
 

Interessante invalshoek: vanwege de leeftijdsverdeling van motoren tov autos worden motoren erger getroffen dan autos.
Ik hoop dat de brandstofldveranciers deze stijging zien als pluspunt en hierdoor besluiten E5 te houden. Het nog mooier zijn als de pompen die nog E0 verkopen ook juist meer verkopen dan de andere E5 merken en hierdoor besluiten hun premium ook juist op E0 te houden. Mijn auto zit in de 3% ouder dan 25. 1 motor ook. 1 motor ouder dan 20 en 1 gloednieuw jonkie uit 2018. Overal gaat 98 in trouwens. Idem in de bromfietsen, dus ik hoop dat het nog lang verkrijgbaar zal blijven. Wat het kost kost het. Goed voor de staat.
 
Niet helemaal waar, tankwagens voor motorbrandstoffen worden niet gereinigd.
Zo een tankwagen heeft verschillende compartimenten, ligt beetje aan de grote van de tankwagen hoeveel dat er zijn, en deze worden als ze leeg zijn gewoon weer geladen zonder reiniging.
En dat kan een ander product zijn dan wat er in heeft gezeten.

Dus diesel over euro of andersom.
Uiteraard wel bij een lege tankwagen / compartiment.
Wat er bij een geloste tankwagen aan vloeibaar product achterblijft is te verwaarlozen en heeft geen invloed op de kwaliteit van de nieuw te laden brandstof.
Mag toch wel hopen dat er dan wel iets van een filtering oid plaats vindt ivm roest e/o andere verontreiniging?
 
Mag toch wel hopen dat er dan wel iets van een filtering oid plaats vindt ivm roest e/o andere verontreiniging?

Niet nodig, tanks zijn brandschoon, komt ook geen vervuiling in.
Enkel wagens die kunnen zuigen en pompen hebben op de pomp een filter zitten vanwege vervuiling in een eventueel leeg te zuigen tank.
 
Terug
Bovenaan Onderaan