Het grote E0 benzine / E5 benzine / E10 benzine topic !

Het filter is een doorstroomfilter. Een in en een uitgang. Vergelijkbaar met zo’n brandstoffiltertje dat je in de slang tussen tank en carb kunt zetten, alleen veeeel groter. Ik vond het ook ‘wat minder noodzakelijk’ dus het ding is verwijderd.
 
Het systeem heet in een mooi Nederlands woord een ‘evaporative canister’. Het filter blijkt inderdaad een actief koolfilter. Hier de foto van het systeem zoals het origineel hoort op mijn 2018 390 Duke. Nu ik even terugdenk aan de onderkant van de tank loost de tankringoverloop nog gewoon op de straat, dus ook gemorste benzine bij teveel vullen. Alleen de tankontluchting gaat door dit filter, maar er komt ook nog iets uit de motor via het t-stuk in de leiding dat ook via het filter ademt.
E38AE3FE-AC89-4DC0-8B6B-175BA5FB5813.png
 
Laatst bewerkt:
De moraal van dit verhaal in relatie tot ethanol in benzine is dat óók een moderne motor een tankontluchting heeft dus dat water nog steeds zal worden aangetrokken. Een koolfilter adsorbeert geen water, alleen koolwaterstoffen en andere apolaire stoffen.
 
Laatst bewerkt:
De moraal van dit verhaal in relatie tot ethanol in benzine is dat óók een moderne motor een tankontluchting heeft dus dat water nog steeds zal worden aangetrokken. Een koolfilter adsorbeert geen water, alleen koolwaterstoffen en andere apolaire stoffen.
Dat bedoel ik
 
Oplossing: NOOIT ethanol in je tank!
Ho, ho, ho.

Lees onderstaande nou nog eens, en @Kees Vetje nogmaals onderstaande vraag.
Zonder vergelijking onder de zelfde omstandigheden kan je geen conclusies trekken.

Mensen, leer verdorie nou eens dat losse testjes/losse feitjes/constateringen NIKS bewijzen en dat er niks uit te concluderen valt.

Ik kan een foto van de binnenkant van mijn stalen benzinetank maken en laten zien dat daar geen vlekje roest in te bekennen is, terwijl deze al veel langer blootgesteld wordt aan E10 dan het stukje staal in het potje. Bewijst dat iets? Nee. Het is een op zichzelf staande constatering waar geen enkele conclusie uit te trekken is behalve dat er zich geen roest in mijn tank zit.

Ik heb onder mijn poort in de tuin een kier van 4 centimeter en heb nog nooit een rat in mijn tuin gezien. Kan ik hieruit concluderen dat een rat te groot is om onder die poort door te passen? Nee.


Heb je ook een 'controle' potje met E0?

Zo niet kun je hier natuurlijk niks aan concluderen.
 
Begin jaren '90 haalde de monteur van Biggelaar tijdens een onderhoudsbeurt bijna een liter water uit mijn tank. Het zat ook in de carburateurs. Toen was er geen E10, er zat zelfs nog lood in de benzine.
 
@Sjefman Luister. In dit topic willen we alléén negatieve zaken horen over E10. Een -misschien wat kort door de bocht- schuur-onderzoek dat dit ondersteunt, is meer dan welkom en omarmen we direct, aangevuld met kreten als “Zie je wel! / Daarom dus!” etc. Wij zijn ook maar gewone mensen die zoeken naar een stukje houvast, wat bevestiging, in deze toch al zo moeilijke tijd.

Kritisch denken of tegengas geven, zeker als je er ook nog wat logica bijhaalt, wordt niet gewaardeerd!

(;) )
 
Begin jaren '90 haalde de monteur van Biggelaar tijdens een onderhoudsbeurt bijna een liter water uit mijn tank. Het zat ook in de carburateurs. Toen was er geen E10, er zat zelfs nog lood in de benzine.
Ook in de jaren 90 hadden we condens op een koude stalen tankwand... zonder ethanol sloeg dat nog sneller neer onderin de tank dan mèt. Zelf wel eens mee "Nat" gegaan toen ik een benzinekraan op reserve zette na een poosje tijdig bijtanken: Op water wilde hij niet verder....

Toendertijd werd er ook wel eens geadviseerd om een dopje spiritus in de tank te gooien eens in de zoveel tijd omdat die paar druppels water dan geabsorbeerd werden: met het inzicht van nu: Meng uw eigen ethanol bij...
 
@Sjefman Luister. In dit topic willen we alléén negatieve zaken horen over E10. Een -misschien wat kort door de bocht- schuur-onderzoek dat dit ondersteunt, is meer dan welkom en omarmen we direct, aangevuld met kreten als “Zie je wel! / Daarom dus!” etc. Wij zijn ook maar gewone mensen die zoeken naar een stukje houvast, wat bevestiging, in deze toch al zo moeilijke tijd.

Kritisch denken of tegengas geven, zeker als je er ook nog wat logica bijhaalt, wordt niet gewaardeerd!

(;) )

_O- Het kort-door-de bocht-schuur onderzoek bevestigt mijn gedachte dat Ethanol helemaal geen kwaad kan. De carburateur onderdelen zijn nog in perfecte staat!:Y En dat beetje roest zie ik in mijn eigen tank niet terug, dus dat zal wel pisbakkenstaal/exemplarisch zijn.:N

(;) )
 
Ach, Ik tank ook wel eens E10 bij drie van de vier motoren. Doorgaans is het er binnen twee weken toch weer uit. Te weinig tijd om te verouderen, vol vocht te zitten of te versuikeren. Motoren worden er niet heter of kouder van en ik kom ook niet verder of minder ver.

maar....

(vanuit dekking): Als ik verwacht dat het langer duurt dan een maand ben ik een beetje terughoudend en met de IMZ doe ik het vooralsnog niet omdat die rubber-bedding heeft voor vlotternaalden en ik niet weet wat ethanol doet met Sovjet-rubber uit 1990.... Niet zeker weten is ook een overweging ;)
 
@Nejra Eigenlijk zeg je dat de ethanol het water opgelost houdt in de benzine, ipv een laag onderin je tank te vormen... Hmm... zit wat in, zou je denken.

How dare you?!! 😂

Ethanol absorbeert water inderdaad, tot het helemaal verzadigd is dan zakt het ethanol/water mengsel naar onderen in de tank.
Bijvoorbeeld tijdens de winterstop.
 
Met 10 a 15 cent prijsverschil per liter en met de jaarkilometrages van de meeste motorrijders, waar hebben we het over.
 
Ach, Ik tank ook wel eens E10 bij drie van de vier motoren. Doorgaans is het er binnen twee weken toch weer uit.

maar....
en ik niet weet wat ethanol doet met Sovjet-rubber uit 1990.... Niet zeker weten is ook een overweging ;)
Helaas ontkom ik er soms ook niet aan om toch ethanol te MOETEN tanken.:X
Als je moet kiezen tussen lopen en die zooi (voor kort) in de tank, dan zie ik 't als overmacht.
Dan tank ik hooguit 2-3 liter, en daarna flux op zoek naar een pomp met ECHTE benzine!

Van dat Sovjet-rubber dat lijkt me een duidelijk verhaal.
Als ethanol in de gaten krijgt dat er smakelijk Oostblok-rubber te verorberen is, dan wordt VOLGAS de aanval geopend!:P
 
Met 10 a 15 cent prijsverschil per liter en met de jaarkilometrages van de meeste motorrijders, waar hebben we het over.

In mijn geval twee keer tanken extra per jaar. Maar waarom zou ik een duurder product afnemen zonder daarvoor enig verschil te merken of voordelen te hebben?
 
In mijn geval twee keer tanken extra per jaar. Maar waarom zou ik een duurder product afnemen zonder daarvoor enig verschil te merken of voordelen te hebben?
Moet ieder voor zich weten, maar ook van iemand autotechniek had gestudeerd kreeg ik het advies om geen E10 te tanken.
 
Moet ieder voor zich weten, maar ook van iemand autotechniek had gestudeerd kreeg ik het advies om geen E10 te tanken.
Het is ook onomstotelijk bewezen dat het nadelige effecten heeft bij stilstand of op de lange termijn, alleen het kan heel goed zijn dat (als je motor volgens de fabrikant geschikt is voor E10) dat je er nooit last van krijgt, als je maar regelmatig rijdt.
 
Hangt er allemaal heel erg van af hoe je met je motor omgaat, zie je het als een leasebak, E10 tanken.
Is de motor belangrijker voor je dan je vriendin, 98 tanken.
 
Het is ook onomstotelijk bewezen dat het nadelige effecten heeft bij stilstand of op de lange termijn, alleen het kan heel goed zijn dat (als je motor volgens de fabrikant geschikt is voor E10) dat je er nooit last van krijgt, als je maar regelmatig rijdt.

Precies, wat al eerder is genoemd, ik tank altijd E10, tenzij ik zeker weet dat mijn motor een maand of langer stil gaat staan, dan pak ik premium benzine. Komt alleen niet vaak voor :).
 
Terug
Bovenaan Onderaan