Het grote E0 benzine / E5 benzine / E10 benzine topic !

In mijn geval twee keer tanken extra per jaar. Maar waarom zou ik een duurder product afnemen zonder daarvoor enig verschil te merken of voordelen te hebben?
Grappig dat jij dit hier als conclusie neerplempt terwijl je enkele posts geleden nog zeurt over dat controlepotje ;)
Heb jij de verschillen getest ? Dus ook de brandstof getest ? "geen verschil merken" is natuurlijk geen graadmeter. Zelfde geldt voor geen voordelen hebben
 
Precies, wat al eerder is genoemd, ik tank altijd E10, tenzij ik zeker weet dat mijn motor een maand of langer stil gaat staan, dan pak ik premium benzine. Komt alleen niet vaak voor :).
Maar alsje gaat kijken naar E10 dan zie je dat Ethanol een lage energie waarde heeft waardoor je met een liter Superplus verder zal rijden dan met een liter E10.
Hier zijn diverse onderzoeken naar geweest en dat is ook de reden dat bij het uitrollen van de E10 in Nederland de prijzen aan de pomp lager waren dan de E5.
Tevens heeft ethanol een hogere verbrandingstemperatuur dan benzine.

Er zijn een aantal onderzoeken geweest dat het verschil per jaar tussen superplus en E10 minimaal is. Dan blijf ik lekker gewoon Superplus tanken als dat verschil verwaarloosbaar is met de totale kosten. Merk zelfs dat mijn personenwagen op E10 meer gebruikt dan op superplus.
 
Maar alsje gaat kijken naar E10 dan zie je dat Ethanol een lage energie waarde heeft waardoor je met een liter Superplus verder zal rijden dan met een liter E10.
Hier zijn diverse onderzoeken naar geweest en dat is ook de reden dat bij het uitrollen van de E10 in Nederland de prijzen aan de pomp lager waren dan de E5.
Tevens heeft ethanol een hogere verbrandingstemperatuur dan benzine.

Er zijn een aantal onderzoeken geweest dat het verschil per jaar tussen superplus en E10 minimaal is. Dan blijf ik lekker gewoon Superplus tanken als dat verschil verwaarloosbaar is met de totale kosten. Merk zelfs dat mijn personenwagen op E10 meer gebruikt dan op superplus.

Met de Duc (M600) was het verschil duidelijk, 1:18 op 95 E10 en 1:20 op 98 E05, met de Pan European merkte ik geen verschil.
Ducati schrijft overigens ook 98 voor, dat zou het verschil ook kunnen verklaren.
 
Grappig dat jij dit hier als conclusie neerplempt terwijl je enkele posts geleden nog zeurt over dat controlepotje ;)
Heb jij de verschillen getest ? Dus ook de brandstof getest ? "geen verschil merken" is natuurlijk geen graadmeter. Zelfde geldt voor geen voordelen hebben

Ik concludeer niks, ik deel alleen mijn ervaring. Ik heb niks tegen e10, ook niks tegen e5 of e0. Ik kan er alleen slecht tegen als er zonder enige vorm van onderbouwing conclusies getrokken worden op uit hun band getrokken feitjes.

Maar alsje gaat kijken naar E10 dan zie je dat Ethanol een lage energie waarde heeft waardoor je met een liter Superplus verder zal rijden dan met een liter E10.
Hier zijn diverse onderzoeken naar geweest en dat is ook de reden dat bij het uitrollen van de E10 in Nederland de prijzen aan de pomp lager waren dan de E5.
Tevens heeft ethanol een hogere verbrandingstemperatuur dan benzine.

Er zijn een aantal onderzoeken geweest dat het verschil per jaar tussen superplus en E10 minimaal is. Dan blijf ik lekker gewoon Superplus tanken als dat verschil verwaarloosbaar is met de totale kosten. Merk zelfs dat mijn personenwagen op E10 meer gebruikt dan op superplus.

Dat E10 een lager calorisch gehalte heeft is een feit inderdaad. Wat je hier aanhaalt is waarschijnlijk één van de weinige onderbouwde stukken in de afgelopen 79 pagina's.

Nu is het in mijn geval niet te testen. Ik rijd te gevarieerd in stijl (rustig toeren, wat sportiever doorrijden, veel binnendoor, veel snelweg, enzovoorts) om accuraat mijn brandstofverbruik bij te houden. Dat ligt soms op 1:16, soms ook op 1:19. Het verschil in calorische waarde tussen brandstoffen is te klein om in deze marge nog enigszins te merken.

Als ik dus het verschil niet merk omdat ik te gevarieerd rijd, én ik heb geen last van alle horrorverhalen als smeltende tanks, verstoppende carburateurs, stotterende motoren en allerlei andere kwalen, waar haal ik dan mijn voordeel uit?

Juist, alleen gemoedsrust omdat ik iets niet vertrouw.... Nu vertrouw ik E10 op langere termijn bij stilstand niet dus zorg ik dat ik bij langere periodes stilstand uit voorzorg toch maar premium benzine tank.


Ik zal er niemand op aanvallen dat hij E0 tankt. Alleen het kortzichtige zoals hier soms..
 
Het hangt er vanaf wat je klassiek vindt. Ik had in 1982 een afgeragde jonggebruikte CB750F2 van 3 jaar oud met roest in de tank.
 
Ik heb 3 tanks gecoat met 3 verschillende producten en geen problemen, 1 tank is denk ik zeker wel al 20 jaar geleden.
 
Iemand hier die weet hoe je vocht in brandstof kunt meten?

Ik denk er aan om wat proeven voor mezelf te doen maar daarvoor wil ik dus betrouwbaar vochtgehalte in de brandstof kunnen meten.
 
Ik heb 3 tanks gecoat met 3 verschillende producten en geen problemen, 1 tank is denk ik zeker wel al 20 jaar geleden.

Ik bedoel niet te zeggen dat het altijd fout gaat, het gaat waarschijnlijk vaker goed dan fout.
Maar áls het fout gaat dan kun je niet met zekerheid zeggen dat het aan e10 heeft gelegen. Maar het is wel een makkelijke uitleg.
 
Er lijkt toch iets aan de hand met de benzine, de laatste jaren. Vlak voordat ik, bijna 2 jaar geleden, mijn Speed Four van de hand deed, kreeg deze problemen met de injectie. Hij liep niet meer stationair en de choke deed het niet. Dit was met de hand te corrigeren, maar wel behoorlijk lastig. Ik heb toen zowel Firezone benzine met hoog octaangetal getankt EN Wynn's injectorreiniger toegevoegd. Weet dus niet wat hielp, maar het hielp wel meteen.

Nu heeft mijn Speed Triple vergelijkbare problemen, maar veel minder geprononceerd en hooguit een paar minuten na het starten. Ff aankijken of het erger wordt.
 
Laatst bewerkt:
U allen: wen dr maar aan. Er spelen belangen en een hoop bla bla... Onze motortjes zijn in een overgangsfase, het einde nabij, zoals de walkman, V2000, de tandenborstel, choke, ooit ook evolueerde... we gaan dr aan. Straks misschien, waterstof? Perslucht, of.... Dus: geniet en spuit die tank vol met wat voldoet aan: C8H18, nu t nog kan
 

Bijlagen

  • brandstofslide.pdf
    180,6 KB · Weergaven: 6
  • Leuk
Waarderingen: JPi
Denk t niet.... De toon is al lang ingezet. In ‘89 stond ik al sproeiertjes van een K6 autootje te vervangen omdat RDW stelselmatig te hoge uitstoot bij de toenmalige APK van dat model constateerde. Het verarmen van onze brandstof is al ergens in 87 ingezet. Straks zit er nog een beetje benzine in het brandbare goedje aan de pomp, en kun E75? halen bij een apotheek of Gall&Gall🤫. Van mijn Firestorm dan niets anders over als n storm in het bekende glas... jaartje of 5🤔? Net weer verkiezingen geweest?
 
In Nederland, Benelux? Of de EU -> als het dan allemaal nog bestaat zoals in de huidige vorm? Ja! Ambities zijn groot: Overheid stimuleert milieuvriendelijker rijden Enneh: de wereld? In Afrika kan je normaliter over anderhalve maand je oude Peugeot al niet meer kwijt. Daar heeft men eindelijk ook zijn tanden laten zien en geen afvalputje meer. 2030, is al over 9 jaar, dan is mijn VTR... 30 jaar... 😬
 
Terug
Bovenaan Onderaan