Het grote E0 benzine / E5 benzine / E10 benzine topic !

Een snorfiets (geen helm) en een brommobiel een optie?
Lekker zuinig en je mag toch niet sneller.
Allen zijn brommobielen nog best wel aan de prijs...
Een brommobiel is op zich niet goedkoop nee, maar je betaalt er wel geen belasting op! Wegenbelasting en inschrijvingstaks bedoel ik dan he. Je betaalt wel de btw bij aankoop natuurlijk.

Ach, ik drijf een beetje door moet ik eerlijk zijn. Zo snel gaan mijn voertuigen* nog niet weg, ik kijk de kat nog wel wat uit de boom. Maar als het idd zo ver komt dat half België zone 30 wordt, dan wordt rijden een zeer irritante bezigheid dat ik het niet meer wil, en als ze dan ook nog eens het rekeningrijden gaan invoeren stopt het al helemaal voor mij. Ik ga mij niet blauw betalen aan allerhande taksen om voortdurend voorbijgestoken te worden door fietsers.

Ach, het moeten dan niet altijd Audi's en Volvo's zijn die bumperkleven, dan kunnen het plots ook Gazelle's en Ridley's worden :+


* edit: de bedoeling was dat mijn huidige auto blijft totdat ik kan omschakelen op een full electric car of een plug in hybrid (nee, geen gewone hybrid), (en die keuze voor full electric heeft niks te maken met de milieu religie). Maar als die zones 30 en het rekeningrijden het allemaal gaan verzieken vrees ik dat ik het liever zonder eigen vervoer doe.
Hetzelfde bij mijn motoren. Zolang ik niet kan overstappen op full electric, houd ik het bij oudere budget motoren (meer bepaald GSX 750 F modelm1998-2006 O-) ). Heb er nu twee staan, 1 rijdende, en 1 die ik nog een carburator revisie moet geven om de fakkel over te nemen van zodra de andere 99.999+1km heeft. Maar ook hier hetzelfde, als die zone 30 er massaal doorkomt, en het rekeningrijden ... dan hoeft het voor mij niet meer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het valt me op dat bij de plaatselijke pomp de V power steeds duurder wordt ten opzichte van de 95
Een paar jaar geleden was het 7 cent
Toen kwam dat co2 vrij met 8 cent verschil
Gisteren was het meer dan 10 cent verschil
Weet niet of het landelijk zo is of uit concurrentie
( als een dichtbijgelegen pomp met de 95 prijs aan het stunten is )
 
Het valt me op dat bij de plaatselijke pomp de V power steeds duurder wordt ten opzichte van de 95
Commerce. Omdat zij wéten dat er ontelbaar veel bange zieltjes zijn die geen E10 durven tanken, en dus wéten dat jij die zogenaamde superkeigoedefantastische V-power zal tanken.
In de gesprekskringen van de olieafhankelijke bedrijven denken ze nu, "Lekker doorrekenen, ze tanken dat toch, die gewone benzine, whahahaaahaaaa!!"

Nee, ik bedoel niet dat V-power per definitie slecht is, maar dat is de E10 evenmin. Ik rijd met mijn huidige motor nu al bijna 3 jaar en 85.000km op E10.
Rijdt zelfs ZUINIGER op E10 dan op '98.

Maar voor de bangerikken, geniet maar van de V-power zolang het nog kan. Er komt een tijd dat die niet meer verkocht zal mogen worden.
 
Commerce. Omdat zij wéten dat er ontelbaar veel bange zieltjes zijn die geen E10 durven tanken, en dus wéten dat jij die zogenaamde superkeigoedefantastische V-power zal tanken.
In de gesprekskringen van de olieafhankelijke bedrijven denken ze nu, "Lekker doorrekenen, ze tanken dat toch, die gewone benzine, whahahaaahaaaa!!"

Nee, ik bedoel niet dat V-power per definitie slecht is, maar dat is de E10 evenmin. Ik rijd met mijn huidige motor nu al bijna 3 jaar en 85.000km op E10.
Rijdt zelfs ZUINIGER op E10 dan op '98.

Maar voor de bangerikken, geniet maar van de V-power zolang het nog kan. Er komt een tijd dat die niet meer verkocht zal mogen worden.

Hee suffe,mijne maxsym 600i mag van de fabriek geen E10,dat is officieel.
Verder heb ik geen zin in stopverf in mijn ZXR carberateurs.
Verder ga ik altijd in Uw schoane belgique tanken,scheelt een end met wat de arme stakkers in nederland voor 98 e5 moeten dokken.
 
Het valt me op dat bij de plaatselijke pomp de V power steeds duurder wordt ten opzichte van de 95
Een paar jaar geleden was het 7 cent
Toen kwam dat co2 vrij met 8 cent verschil
Gisteren was het meer dan 10 cent verschil
Weet niet of het landelijk zo is of uit concurrentie
( als een dichtbijgelegen pomp met de 95 prijs aan het stunten is )
Valt me ook op sinds ik overgestapt ben van E10->E5.

Update:

Net als bij mijn Speed Four, begon mijn Speed Triple injectieproblemen te vertonen: slecht (laag) stationair lopen bij koude motor en daardoor afslaan.

Bij de Speed Four had dit verschijnsel zich ontwikkeld tot helemaal niet meer stationair lopen bij koude EN warme motor en geen choke functie meer bij koude motor. Moest ik met de hand oplossen, ben ik 'handig'genoeg voor maar het is irritant.. Totdat ik Wynns toevoegde en zeer hoog octaangetal van Firezone tankte (eenmalig), toen was het euvel bijna meteen weg.

Bij de Speed Triple verdween het lage stationar lopen bij koude motor na 2 keer E5 tanken.

Lach er maar om,, ik heb mijn motor elke dag nodig, voor werk, boodschappen en hobby en wil deze niet aan de praat hoeven te houden bij bv. stoplichten .
 
Commerce. Omdat zij wéten dat er ontelbaar veel bange zieltjes zijn die geen E10 durven tanken, en dus wéten dat jij die zogenaamde superkeigoedefantastische V-power zal tanken.
In de gesprekskringen van de olieafhankelijke bedrijven denken ze nu, "Lekker doorrekenen, ze tanken dat toch, die gewone benzine, whahahaaahaaaa!!"

Nee, ik bedoel niet dat V-power per definitie slecht is, maar dat is de E10 evenmin. Ik rijd met mijn huidige motor nu al bijna 3 jaar en 85.000km op E10.
Rijdt zelfs ZUINIGER op E10 dan op '98.

Maar voor de bangerikken, geniet maar van de V-power zolang het nog kan. Er komt een tijd dat die niet meer verkocht zal mogen worden.

Gelukkig zijn er mensen zoals u die er veel verstand van hebben door uitvoerige praktijk testen
Ik ben helemaal overtuigd door de wetenschappelijke benadering van uw uitgebreide onderzoek
 
Mijn Husqvarna 701 had nog geen problemen met E10, maar door omstandigheden heb ik daar nog niet veel mee gereden (2000 kilometer, 15-20.000 per jaar met de Triumph).
 
Ik rijd alleen voor de lol motor en maak heel weinig kilometers. Mijn motoren staan elk jaar minimaal een halfjaar stil. De circuitracers soms wel een heel jaar.
Naar mijn gevoel gaan ze elk jaar moeilijker wakker worden. Vroeger was het 3-4 seconden starten. De laatste tijd was ik een halve minuut bezig.
Ligt het dan toch aan de benzine?
Ik heb augustus 2020 één motor met BP Ultimate op stal gezet, één met TanQyou 102 en één met Aspen 4t.
De motor met BP Ultimate startte nu netjes binnen 3-4 seconden zoals vroeger.
De motor met TanQyou 102 startte binnen 1-2 seconden.
De motor met Aspen 4t heb ik nog niet geprobeerd. Die staat achteraan.
 
Valt me ook op sinds ik overgestapt ben van E10->E5.

Update:

Net als bij mijn Speed Four, begon mijn Speed Triple injectieproblemen te vertonen: slecht (laag) stationair lopen bij koude motor en daardoor afslaan.

Bij de Speed Four had dit verschijnsel zich ontwikkeld tot helemaal niet meer stationair lopen bij koude EN warme motor en geen choke functie meer bij koude motor. Moest ik met de hand oplossen, ben ik 'handig'genoeg voor maar het is irritant.. Totdat ik Wynns toevoegde en zeer hoog octaangetal van Firezone tankte (eenmalig), toen was het euvel bijna meteen weg.

Bij de Speed Triple verdween het lage stationar lopen bij koude motor na 2 keer E5 tanken.

Lach er maar om,, ik heb mijn motor elke dag nodig, voor werk, boodschappen en hobby en wil deze niet aan de praat hoeven te houden bij bv. stoplichten .
Zeker weten😅😂🤣


IMG_20191019_154731.jpg
 
Ik rijd een Yamaha Vmax waarvan de techniek nog uit 1985 stamt. Door komt geen E10 in, punt. Sterker nog, ik tank niet eens E5*.

*(Voor zover bekend zit er in BP Ultimate geen ethanol, maar is de sticker met E5 wettelijke verplicht.)
 
nice @downsider :t

m'n vorige motor (yamaha FZS600) kon volgens de fabrikant ´officieel´ op E10 lopen.
maar gezien de problemen met carburateur fietsen met dat spul deed ik dat bewust niet.
m'n huidige motor (GSX van 2017) KAN officieel wel op E10 rijden, en dat heeft ie ook gedaan.
omdat het qua bereik op een tank voor mijn motor niet uitmaakt of ik er E10 of E5 in knikker, tank ik in de warmere maanden E10
om goedkoper uit te zijn per km.
maar in de koude maanden steevast alleen maar E5, want dat het blok het prima kan hebben zegt helaas niks over de tank...
 
Uwe maxsym 600i is nog van de middeleeuwen dat die niet op E10 kan?
Verder ga ik altijd in Uw schoane belgique tanken
Dus, u rijdt met een deel ethanol. '98 is in B NIET zonder ethanol. Ook al maken ze u wijs van wel. Wel minder dan in de E10, maar het zit erin.

Ik mag dan een suffe zijn, ik ondervind er geen problemen mee, ondanks ik nog carburators heb.
Een GSX F is dan volgens de meesten het lelijkste wat er in dit universum bestaat, maar ik kan zeggen, het is de "Willy's Jeep" onder de motoren. Gedateerd, lelijk, maar gewoon oerbetrouwbaar en rijdt op alles wat je er in kapt (met alkes bedoel ik, elke soort benzine).

Topics als deze zullen altijd een eeuwig welles-nietes onderwerp blijven. Niks aan te doen.
Er gaan veel dingen kapot, maar nu us dat plots de schuld van de E10 ...
 
Uwe maxsym 600i is nog van de middeleeuwen dat die niet op E10 kan?

Dus, u rijdt met een deel ethanol. '98 is in B NIET zonder ethanol. Ook al maken ze u wijs van wel. Wel minder dan in de E10, maar het zit erin.

Ik mag dan een suffe zijn, ik ondervind er geen problemen mee, ondanks ik nog carburators heb.
Een GSX F is dan volgens de meesten het lelijkste wat er in dit universum bestaat, maar ik kan zeggen, het is de "Willy's Jeep" onder de motoren. Gedateerd, lelijk, maar gewoon oerbetrouwbaar en rijdt op alles wat je er in kapt (met alkes bedoel ik, elke soort benzine).

Topics als deze zullen altijd een eeuwig welles-nietes onderwerp blijven. Niks aan te doen.
Er gaan veel dingen kapot, maar nu us dat plots de schuld van de E10 ...
Als zich problemen voordoen bij de introductie van E10, die niet vanzelf weggaan en wel meteen verholpen zijn na tanken van benzine met minder/zonder ethanol, trek ik mijn conclusie en formulier ik een werkhypothese.

Het opzetten van wetenschappelijke experimenten en het ontwikkelen van geavanceerde statistische methodes om met de hoogst mogelijke mate van waarschijnlijkheid de juiste conclusie te trekken is mijn specialisatie, maar de bovenstaande aanwijzingen zijn voor mij al duidelijk genoeg.
 
Laatst bewerkt:
Een snorfiets (geen helm) en een brommobiel een optie?
Lekker zuinig en je mag toch niet sneller.
Allen zijn brommobielen nog best wel aan de prijs...
Heel zuinig is mijn brommertje niet. (1:30)
Mag niet sneller....................? Daar doe ik dus niet aan mee!
Brommobiel is voor seniele opa's die niet meer met een gewone auto de weg op mogen.
 
Volgens jouw redenering..................
Dan is het voor seniele opa's dus dubbel.

Ik ken een oude baas (gevaar op de weg) die niet meer in z'n auto mocht rijden.
Om toch nog mobiel te zijn, kon ie nog wel in een brommobiel. Je houdt je hart vast........................... :X
 
Als zich problemen voordoen bij de introductie van E10, die niet vanzelf weggaan en wel meteen verholpen zijn na tanken van benzine met minder/zonder ethanol, trek ik mijn conclusie en formulier ik een werkhypothese.
Tja, met mijn vorige motor bijna 60.000km op E10 gereden.
Niks problemen mee gehad die aan de benzine te wijten waren.
Met mijn huidige reeds 85.000km. Niks problemen.
Verder zijn er hier in B nog geen noemenswaardige problemen aangaande E10 doorgekomen. Veel bange mensen, maar enkele garages waar ik nog goede contacten mee heb, zeggen het zelf. "We waren er bang voor, maar uiteindelijk zijn er amper noemenswaardige problemen naar boven gekomen."
Het opzetten van wetenschappelijke experimenten en het ontwikkelen van geavanceerde statistische methodes om met de hoogst mogelijke mate van waarschijnlijk de juiste conclusie te trekken is mijn specialisatie, maar de bovenstaande aanwijzingen zijn voor mij al duidelijk genoeg.
Volgens de wetenschap zou een bij niet kunnen vliegen, toch doen ze het.
Wetenschap en praktijk, vaak heel verschillend.
Nee, ik bedoel niet dat wetenschap waardeloos is. Absoluut niet. Maar ze hebben het niet altijd juist.

Op de lange termijn is E10 minder goed. Maar dan hebben we het over 300.000+ km's.
Ook bij lange(re) stilstand is het niet goed.

Verder is het gewoon een feit, geen motor(blok) is minder "bulletproof" dan het "oude" GSX blok.

Voor wie zijn motor lange tijd stilstaat, is vooral het stilstaan het probleem. Bij E10 iets erger dan bij wonderbenzine. Trouwens, als je motor lang stilstaat doet die veel minder km's, dan kan het er wel vanf, de duurdere benzine.
 
Uwe maxsym 600i is nog van de middeleeuwen dat die niet op E10 kan?

Dus, u rijdt met een deel ethanol. '98 is in B NIET zonder ethanol. Ook al maken ze u wijs van wel. Wel minder dan in de E10, maar het zit erin.

Ik mag dan een suffe zijn, ik ondervind er geen problemen mee, ondanks ik nog carburators heb.
Een GSX F is dan volgens de meesten het lelijkste wat er in dit universum bestaat, maar ik kan zeggen, het is de "Willy's Jeep" onder de motoren. Gedateerd, lelijk, maar gewoon oerbetrouwbaar en rijdt op alles wat je er in kapt (met alkes bedoel ik, elke soort benzine).

Topics als deze zullen altijd een eeuwig welles-nietes onderwerp blijven. Niks aan te doen.
Er gaan veel dingen kapot, maar nu us dat plots de schuld van de E10 ...
Er gaat nu inderdaad veel meer stuk door E10. Ik kom het dagelijks in de praktijk (de werkplaats) tegen......

Openscheurende (kunststof)brandstoftanks door vervorming, slecht vernevelende injectoren, carburateurproblemen, doorroestende/rottende benzinetanks door waterophoping onderin, loslatende lak van kunststof tanks door uitdampen, brandstofpompen die sneuvelen door vuilophoping van deeltjes aangetast rubber, lekkende brandstofleidingen.

Allemaal zaken die voorheen vrijwel niet voorkwamen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan