Het grote E0 benzine / E5 benzine / E10 benzine topic !

Nee, die zaten er al...

Anyway, die maat van me heeft ook alleen maar 't beste met me voor, klust al jaren thuis aan ouwe auto's en op z'n werk aan nieuwe auto's. Hij heeft 'r wel verstand van, medunkt. Dus als hij zegt dat 't verstandig is, dan blijf ik 't lekker doen.
Klust hij bij als chemicus?
 
Je kan beter gewoon E5 blijven tanken. Alleen de "Euro 95" wordt vervangen door E10, maar 98 octaan, b.v. de "BP Ultimate" blijft gewoon verkrijgbaar als E5 en dat is benzine met minimale (geen?) toevoeging van alcohol/ethanol zooi.
 
Mijn carb fiets wordt alleen (te?) warm door E10. In de winter is dat niet zo erg denk ik. Ik vraag me af of die wonderolie dat gaat oplossen. Zal wel niet.
 
Je kan beter gewoon E5 blijven tanken. Alleen de "Euro 95" wordt vervangen door E10, maar 98 octaan, b.v. de "BP Ultimate" blijft gewoon verkrijgbaar als E5 en dat is benzine met minimale (geen?) toevoeging van alcohol/ethanol zooi.
Dat klopt maar die premium benzine is niet zelden minstens 20ct/l duurder en dan ben je met zo'n flesje zeker 2x voordeliger uit.
 
Zijn jullie ervaringsdeskundigen met E10 benzine?
Ik wel namelijk.
Ik rij inmiddels voor het 8e seizoen en inmiddels bijna 40.000km met mijn bmw K100 bj 1986 op duitse E10 benzine en ik tank nauwelijks nog nederlandse benzine.
Mijn bmw loopt uitstekend op E10. Loopt op de teller ruim 220km/u. Heb in die 40Kkm nog niet 1x kleppen gesteld.
Start na een half jaar stil staan probleemloos weer ondanks de E10.
Het enige wat ik vrijwel elke tankbeurt doe is ongeveer 50ml motorolie toevoegen aan de benzine om de benzinepomp te smeren. Deze maakt met E10 meer lawaai als met gewone E5 benzine.
Ook mijn motormaaier en zitmaaier gooi ik gewoon E10 in met een scheutje motorolie er door en ook met die dingen heb ik nooit startproblemen na langere tijd stilstand. Laatst van de zitmaaier de carb gecontroleerd en zowel het vlotterbakje als de sproeiers waren brandschoon.

Nog nooit last gehad van opgeloste of lekkende benzineslangen of lekkende afdichtingen.
 
Ik rij met mijn beide Suzuki's gewoon op E10 als dat uitkomt. In mijn instructieboekje van de Swift staat zelfs expliciet dat hij ervoor geschikt is en dat is een 2003, oorspronkelijk model geïntroduceerd in 1995 ofzo. Van de Vstrom heb ik geen boekje, maar volgens het internet zijn alle Suzuki motorblokken geschikt voor E10
 
Zijn jullie ervaringsdeskundigen met E10 benzine?
Ik wel namelijk.
Ik rij inmiddels voor het 8e seizoen en inmiddels bijna 40.000km met mijn bmw K100 bj 1986 op duitse E10 benzine en ik tank nauwelijks nog nederlandse benzine.
Mijn bmw loopt uitstekend op E10. Loopt op de teller ruim 220km/u. Heb in die 40Kkm nog niet 1x kleppen gesteld.
Start na een half jaar stil staan probleemloos weer ondanks de E10.
Het enige wat ik vrijwel elke tankbeurt doe is ongeveer 50ml motorolie toevoegen aan de benzine om de benzinepomp te smeren. Deze maakt met E10 meer lawaai als met gewone E5 benzine.
Ook mijn motormaaier en zitmaaier gooi ik gewoon E10 in met een scheutje motorolie er door en ook met die dingen heb ik nooit startproblemen na langere tijd stilstand. Laatst van de zitmaaier de carb gecontroleerd en zowel het vlotterbakje als de sproeiers waren brandschoon.

Nog nooit last gehad van opgeloste of lekkende benzineslangen of lekkende afdichtingen.
Wat voor olie gebruik je? Kan dit icm een katalysator en injectie?
 
Ik rij met mijn beide Suzuki's gewoon op E10 als dat uitkomt. In mijn instructieboekje van de Swift staat zelfs expliciet dat hij ervoor geschikt is en dat is een 2003, oorspronkelijk model geïntroduceerd in 1995 ofzo. Van de Vstrom heb ik geen boekje, maar volgens het internet zijn alle Suzuki motorblokken geschikt voor E10
Die Honda van mij mag het ook hebben volgens het boekje.
 
Ik weet niet hoe je het: "niet gelijk aan' teken doet.
Dus hetere ontbranding is NIET gelijk aan warmer lopende motor.
(koelingsysteem is overbemeten ontworpen)
“Ongelijk aan” bij gebrek aan een = met een / er door <>
Kleiner dan groter dan. Dus niet gelijk aan.
 
Als je brandstofslang smelt, je vlotternaalde gaan lekken, je pakkingen spontaan 8x groter worden, je tank vol ligt met roest, er 'opeens allerlei vervuiling los komt'... Dan had je die onderdelen al lang moeten onderhouden / vervangen. In de meeste gevallen was exact het zelfde gebeurd op normale benzine, alleen dan op een later tijdstip.

Ik ken tientallen oldtimer rijders (auto en motor) die preventief slangen vervangen, een ethanol bestendig carburateur revisie setje + brandstofpompje plaatsen en dagelijks zonder problemen op 5 of zelfs 10% ethanol rijden. Ook mijn 1978-er, 1988-er, en 2001-er lopen er prima op. Toch staat onder ieder nieuwsbericht van een oldtimerbrand "moderne brandstof" onzin terwijl het 9 van de 10x achterstallig onderhoud of een elektra brand is. Eigenlijk is het enige dat echt niet werkt de combinatie E10 + mechanisch injectiesysteem, maar volgens mij is dat nooit op motoren toegepast?

Octaangezwam: Euro 95 is net zo klopvast als Euro 95-E5. Ga je nu een octaanbooster bij E95-E5 gooien, dan heb je een dure manier ontdekt om E98 E-5 te maken. Nog beter: Euro 98 ethanolvrij + een flesje injectiesysteemreiniger (meestal is dat een kerosine-achtige). Klinkt alsof je super goed bezig bent, maar de kans op lekkages en aantasting van rubbers is op dat moment groter dan op E5 alleen. En nee, hij gaat in 99% van de gevallen ook niet harder op RON110 racebenzine, hogere klopvastheid (zeker boven de RON98) heeft nauwelijks zin op atmosferische motoren.
 
Precies, want je zorgt er met een hoger octaangetal juist voor dat je benzine minder "boem" geeft.
Bij wijze van test een doos gehaald en een tiental tankvullingen gebruikt en alles genoteerd het resultaat was dat het tanken voornamelijk duurder werd door de toevoeging. Dat heb ik voorgelegd aan toen mijn vaste monteur en die zei dat zonder andere wijzigingen in afstelling ik alleen maar hele dure benzine had gemaakt. Dat gecombineerd met mijn eigen bevinding eerder denk ik tot een juiste conclusie ben gekomen. Lekker laten staan.
Vorig jaar was de 102 peut van dat ene merk op en dus ook de hele winter binnen gestaan met e5 en geen problemen ondervonden na een half jaar stilstaan.

Zou die 5% extra nog wat uitmaken?
 
Bij wijze van test een doos gehaald en een tiental tankvullingen gebruikt en alles genoteerd het resultaat was dat het tanken voornamelijk duurder werd door de toevoeging. Dat heb ik voorgelegd aan toen mijn vaste monteur en die zei dat zonder andere wijzigingen in afstelling ik alleen maar hele dure benzine had gemaakt. Dat gecombineerd met mijn eigen bevinding eerder denk ik tot een juiste conclusie ben gekomen. Lekker laten staan.
Vorig jaar was de 102 peut van dat ene merk op en dus ook de hele winter binnen gestaan met e5 en geen problemen ondervonden na een half jaar stilstaan.

Zou die 5% extra nog wat uitmaken?
Die 5% is tot 5%,er kan dus veel minder in zitten.Dat er voetuigen zijn die problemen krijgen als ze op E10 rijden is geen fabeltje
dat is uitvoerig getest door oa de Duitse ADAC,maar dat gebeurt niet gelijk als je voor het eerst E10 tankt het kan 20000km of langer goed gaan voordat
je er iets van merkt,met andere woorden pas op langere termijn kan je problemen krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Die 5% is tot 5%,er kan dus veel minder in zitten.Dat er voetuigen zijn die problemen krijgen als ze op E10 rijden is geen fabeltje
dat is uitvoerig getest door oa de Duitse ADAC,maar dat gebeurt niet gelijk als je voor het eerst E10 tankt het kan 20000km lang goed gaan voordat
je er iets van merkt,met andere woorden pas op langere termijn kan je problemen krijgen.
Dus als je een interval van 20.000km aanhoud en dan iets doet om de gevolgen van e10 te vermijden dan is dat weer oke en spreken we van preventief onderhoud? Volgens de fabrikant zou die van mij geschikt zijn voor e10 en dat wanneer het onderhoud volgens schema uitgevoerd zou worden e10 geen schadelijke gevolgen zou mogen hebben.
 
De ANWB heeft met een Opel Signum een test gedaan waarbij er na 27dkm een gat in de brandstofpomp ontstond, e10 veroorzaakt corrosie aan deden die niet geschikt zijn voor dit mengsel (+het vocht dat het aantrekt), zo simpel is het.
Mijn jappanse auto uit 2006 is in NL helaas ook niet geschikt voor E10, de pomp en injectorgallerij schijnen er niet tegen te kunnen (ja corrosie). Aan de andere kant van de oceaan waar ze er al langer op rijden is het een recall geweest, hier niet, toch zuur dat de overheid je dan op kosten jaagt...

Ook niet alle rubbers kunnen goed tegen ethanol, als die falen is de oorzaak echt niet ineens 'achterstallig onderhoud'
 
Terug
Bovenaan Onderaan