Het grote E0 benzine / E5 benzine / E10 benzine topic !

Dus als je een interval van 20.000km aanhoud en dan iets doet om de gevolgen van e10 te vermijden dan is dat weer oke en spreken we van preventief onderhoud? Volgens de fabrikant zou die van mij geschikt zijn voor e10 en dat wanneer het onderhoud volgens schema uitgevoerd zou worden e10 geen schadelijke gevolgen zou mogen hebben.
Dat gaat alleen maar om oudere voertuigen van voor het Ethanol tijdperk,moderne voertuigen zouden er probleemloos
op moeten kunnen rijden,ik rij met mijn Japanse auto uit 2006 al zo,n 50000km op E10 en heb nog geen enkel probleem ondervonden.
Met mijn motor uit 91 rij ik op E5,omdat het een ouwetje is ,al zou die volgens de fabrikant ook op E10 mogen rijden.
Besparen doe ik toch wel omdat ik altijd bij onze Zuiderburen tank.
 
Laatst bewerkt:
Dat gaat alleen maar om oudere voertuigen van voor het Ethanol tijdperk,moderne voertuigen zouden er probleemloos
op moeten kunnen rijden,ik rij met mijn auto al zo,n 50000km op E10 en heb nog geen enkel probleem ondervonden.
Ooh, maar dan heb ik dus eigenlijk geen reden om me zorgen te maken. Tot nu toe is er geen e10 getankt en wanneer ik dat dus wel doe dan is dat niet vaak dus ik gok probleemloos tot 100.000km te kunnen rijden. (Geen garantie en resultaten uit het verleden enz).
 
Ooh, maar dan heb ik dus eigenlijk geen reden om me zorgen te maken. Tot nu toe is er geen e10 getankt en wanneer ik dat dus wel doe dan is dat niet vaak dus ik gok probleemloos tot 100.000km te kunnen rijden. (Geen garantie en resultaten uit het verleden enz).
Tja het is mijn ervaring met een Peugeot 107,wat eigenlijk een Toyota Aygo is in vermomming,hoe een ander merk en type wagen
op E10 rijd en hoelang dat goed zal gaan weet ik dus niet.
 
Toch bijzonder dat de E85 ombouwsetjes dan maar €125 kosten, als E10 al zo destructief kan zijn
 
Dat gaat alleen maar om oudere voertuigen van voor het Ethanol tijdperk,moderne voertuigen zouden er probleemloos
op moeten kunnen rijden,ik rij met mijn Japanse auto uit 2006 al zo,n 50000km op E10 en heb nog geen enkel probleem ondervonden.
Met mijn motor uit 91 rij ik op E5,omdat het een ouwetje is ,al zou die volgens de fabrikant ook op E10 mogen rijden.
Besparen doe ik toch wel omdat ik altijd bij onze Zuiderburen tank.


Mijn auto is van 2008 (da's toch niet oud?) , maar die mag ook niet op E10....
 
Toch bijzonder dat de E85 ombouwsetjes dan maar €125 kosten, als E10 al zo destructief kan zijn
125 kost het inderdaad op aliexpress. E85 is helemaal ellende. Ik weet dat het rallyteam van de HAN er op reed. Zo'n beetje alles wat in aanraking komt met de brandstof ging voordurend stuk.
 
125 kost het inderdaad op aliexpress. E85 is helemaal ellende. Ik weet dat het rallyteam van de HAN er op reed. Zo'n beetje alles wat in aanraking komt met de brandstof ging voordurend stuk.

Niet eens op AliExpress, autoethanol.eu zag ik. Europees bedrijf volgens de contactgegevens.
 
Aprilia heeft een groot probleem met e10 volgens de lijst kunnen type GEN1 en een deel GEN 2 geen ethanol e 10 aan.
Tank is van kunststof en gaat uitzetten . Japanners waren slimmer en namen al maatregelingen in de tachtiger jaren.
Of rubbers van het injectie systeem het uithouden ? geen idee. ze konden eigenlijk weinig kennis vertellen bij aprilia Nederland.
Vanaf 1 okt 2019 worden pompstations verplicht voor de helft ethanol e 10 te serveren. Verwacht dat juist de premiums gaan verdwijnen aangezien ze echt geen extra tank in de grond gaan leggen voor een handvol premium rijders. Shell zal het wel blijven schenken aangezien deze veel pompen hebben maar andere tankstations hebben minder en daar zullen de premiums ben ik bang vervallen.
 
Vanaf 1 okt 2019 worden pompstations verplicht voor de helft ethanol e 10 te serveren. Verwacht dat juist de premiums gaan verdwijnen aangezien ze echt geen extra tank in de grond gaan leggen voor een handvol premium rijders.
Of ze stoppen met E5. Premium zit meer marge op dan de gewone brandstoffen.
 
Brandstofpomp toch?
Hebben alle motoren met injectie.
Niks geen oude meuk dus....
 
Samenvatting:

E5 Euro 95 gaat verdwijnen,
E10 wordt de vervanger van Euro 95,
E5 98 octaan is een goed alcohol/ethanol arm alternatief,
E85 laten staan, is 85% pure alcohol/ethanol.

Sommigen beweren dat je zonder onmiddellijke problemen kunt overstappen van Euro 95 naar E10.
Dat zal voor sommige merken/modellen best wel kunnen, maar hoe kom je daar achter?

Opmerkingen:
1. Controleer zelf of je motor/auto geschikt is voor E10, kijk daarvoor in het instructieboekje.
2. Putoline E10 Fuel Fighter 250ML kan misschien de nadelen van E10 bestrijden, maar wie garandeert dat?
3. Ik blijf lekker E5 98 octaan tanken (BP 98 Ultimate/Shell V-Power e.d.), voor zover dat mogelijk blijft, want mijn Ducati Monster heeft een kunststof tank en die verdraagt geen alcohol/ethanol.

Tot slot, op 11 september organiseert de FEHAC (Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs) een FEHAC-Academy: benzine voor oldtimers.
Invoering van E10 benzine in Nederland per 1 oktober 2019. Hoe gaat de invoering? Wat zijn de gevolgen voor de oldtimer?

Verder een vooruitblik naar E-fuel. Dit is synthetische benzine uit elektriciteit en CO2 (uit de lucht).

Programma:
- waarom E10, en waarom het belangrijk is, de beleidsmatige kant
- wat is E10, en waarom we het beter niet in het Mobiel Erfgoed kunnen tanken
- wat zijn de ervaringen met E10 in de landen om ons heen
- hoe ziet de toekomst voor het Mobiel Erfgoed er uit, op welke brandstof rijden we dan (e-fuel)
- hoe dichtbij is die toekomst

Mocht ik terugmelding krijgen van deze FEHAC-Academy, dan koppel ik dat hier terug.
 
Wat voor olie gebruik je? Kan dit icm een katalysator en injectie?


Net wat ik heb staan. De ene keer mineraal de andere keer semisyntheet. Mijn K100 heeft injectie en doe die olie er alleen maar in voor een beetje smering van de pomp. En 50ml op 18ltr benzine is een mengverhouding van 1 op 360 en dat met een verbruik van 1 op 16 gemiddeld komt dat overeen met een olieverbruik van 1ltr op 5760km. Daar kan een katalysator volgens mij wel tegen.
 
Brandstofpomp toch?
Hebben alle motoren met injectie.
Niks geen oude meuk dus....

In 1975 was er al een kawa met injectie en de bmw K serie vanaf 1982 of 1983 dus bijna 40 jaar oud hadden standaard ook al injectie.
Lijkt mij toch echt oude meuk _O- :9
 
Scheutje lampenolie = paraffineolie van de action erbij en klaar. 2 euri/l
Werkt prima in de auto én motor. Gaat uitdroging van het eea door de ethanol tegen. Persoonlijk tank ik
liever 98 met mn oude xj én auto want daar loopt ie toch beter en zuiniger op maar dat is er niet altijd.
Dan dus.
 
Terug
Bovenaan Onderaan