Het grote E0 benzine / E5 benzine / E10 benzine topic !

Allemaal overtrokken, op internet wordt alles uitvergroot en ondertussen rijdt 99,99 (of meer) vd mensen nog vrolijk rond....en de probleem gevallen zijn de ‘barn finds’. En in mijn geval 3-4 mnd winterstop geen centje pijn.
 
In mijn jawa's zit ook gewoon 95 (nog geen E10) en idd 3 mnd stilstaan is het gewoon starten-lopen en geen zooi in de vlotterbak..
 
Nou, gisteren op weg naar de oldtimers in Gilderhaus treffen voor het eerst in mijn leven E10 getankt, 2ct goedkoper per liter...en ik merk het vanzelf.
 
Ik rij ca. 50 jaar motor en al die tijd hoor ik verhalen over vergomming en dergelijke in carburateurs.
Met E10 is het mogelijk net ietjes erger, maar bij de juiste maatregelen zijn er geen problemen. Ga desnoods eens te rade bij rijders van Oldtimers.
Zij hebben ondertussen wel de pakkingen en O-ringen vervangen.

Ik rij de laatste 8 jaar bijna uitsluitend met E10 en heb nog geen enkel probleem gehad. Misschien toeval, maar ik denk dat dat opgaat voor de meeste motoren.
Alleen als men langere perioden de motor niet gebruikt, zal er mogelijk een probleem optreden.
Maar dat was 50 jaar geleden ook al het geval....
 
Brazilië rijdt al decennia op brandstof met véél alcohol. Auto's/motoren zijn daarvoor aangepast..

Afgelopen zaterdag op 2 nieuwe motoren proefgereden. Beide hadden een E5 E10 sticker op de tank. Bij oudere motoren zijn het vooral de rubberen afdichtingen die te lijden krijgen van (te)veel ethanol en daarom niet geschikt zijn voor E10. Mijn Ducati Monster heeft een kunststof benzinetank. Die kan niet tegen alcohol/ethanol. In de VS heeft Ducati de kunststof tanks omgewisseld voor stalen tanks, omdat er teveel gedoe was. Voor de Monster zijn handgemaakte aluminium tanks te koop, maar die zijn erg duur. Voorlopig dus maar E5 98RON blijven tanken.
 
1 van mijn motoren is behanddelt met tankcure.. Ik denk als dit tegen E10 bestand was ze dit met grote letters zouden aanprijzen?
 
Nou, gisteren op weg naar de oldtimers in Gilderhaus treffen voor het eerst in mijn leven E10 getankt, 2ct goedkoper per liter...en ik merk het vanzelf.


Uhhh nouuuu als je VFR hebt carb versie ding gaat lekken...:X
Krijg die krengen er maar een achterweg, of tussenuit:')

Waarom gokken op die paar centen!
 
nee
Uhhh nouuuu als je VFR hebt carb versie ding gaat lekken...:X
Krijg die krengen er maar een achterweg, of tussenuit:')

Waarom gokken op die paar centen!
Tis een injectie uitvoering, dus een redelijk modern ding. Ondertussen een rit van 150km mee gemaakt en draait niet anders....en vd komt hij ook niet naar buiten en vh weekend merk ik het wel....of niet.
 
In mijn jawa's zit ook gewoon 95 (nog geen E10) en idd 3 mnd stilstaan is het gewoon starten-lopen en geen zooi in de vlotterbak..
Hou jij je mond maar over zooi in vlotterbakken 8)7 ,daar hebben we al genoeg onder geleden🥵
ik ben er 10jaar ouder door geworden en vele met mij B| :+
 
Vandaag heb ik per ongeluk E10 getankt, er was niets anders en ik zag het pas toen ik al aan het tanken was.
Als er al verschil is, dan lijkt het of de motor iets beter loopt bij lage toeren. Het is een Ducati uit 2016, euro 4.
 
Vandaag heb ik per ongeluk E10 getankt, er was niets anders en ik zag het pas toen ik al aan het tanken was.
Als er al verschil is, dan lijkt het of de motor iets beter loopt bij lage toeren. Het is een Ducati uit 2016, euro 4.
Bij kleine vermogenslast heeft benzine een snellere en hevigere verbranding (bronnetje), De klappen zijn wat minder hard waardoor het misschien voelt alsof hij wat mooier rond loopt... Of het is placebo ;)
 
Dirty_Carburetor__8.JPG
:/:/
 
Die van mij (carbs, BJ 2002) loopt alleen op 98 echt lekker. En dan zonder premium toevoegingen die je motor intern schoon houden of voor 'prestatie' verbeteringen, want daarvan gaat hij bij constant gas stotteren en zuipt als een tempelier.

Overigens niet meer vermogen bij Ron 98, maar de meeste injectiemotoren halen hier wel het voordeel uit vanwege de actieve klopregeling. Hierbij wordt constant de pingelgrens even opgezocht, bij de eerste voortekenen van pingelen vanuit de klopsensor vervroegd MM de ontsteking en gaat zo weer een stapje terug. Om vervolgens de grens weer op te zoeken. Zo haal je steeds maximaal rendement uit je brandstof.

Geeft best een rotzooi hoor als je motormanagement de ontsteking gaat vervroegen als die begint te pingelen.
Hij kan hem dan beter wat verlaten ;)



Als ik het zo zie is dit niet sinds dat je E10 tankt of wel
 
Ethanol killers kunnen best werken maar kost per 25 cc rond
de 0.60 en een euro per tankbeurt . Kun je net zo goed premium blijven rijden. Voor die paar centen meer op een tank? Aprilia komt er behoorlijk belabberd af bij e10 check. Bij veel modellen Tank zet uit en injectie afdichtingen zijn niet betrouwbaar volgens Aprilia Nederland. Vpower etc blijft de komende jaren aanwezig volgens Shell Nederland.
 
Is BP ultimate en shell premium de enige ethanolvrije benzine? (Ik hoorde dat firezone ook iets had?)
 
Vind de prijsverschillen nog wel groot tussen E10 en de premiums... is toch snel 0,15/L. Voor de motor niet zo'n probleem, maar voor de auto :o
 
Ik zit er aan te denken om 3 stuks 50 ltr jerrycans te kopen en zo af en toe duitsland in te rijden voor ethanolvrije benzine voor de vf750f.

db
 
Hoeveel rijd je ermee?
Als die benzine vervolgens een jaar in de schuur staat is dat ook niet bevorderlijk voor de kwaliteit..
 
Terug
Bovenaan Onderaan